Jump to content
  • Sign Up
Sigmasailor

ANSWERED e-Niro - Hoe ver kan je er mee rijden?

Recommended Posts

53 minuten geleden, E-lmar zei:

Ik snap er niks van normaal geeft hij na elke lading aan 441km bij 100% nu dacht ik ik ga alleen maar eco rijden en echt erop letten. Laadik opnieuw geeft hij ineena bij 100% 433km aan! Snap er nika van. In plaats van dat ik verwacht dat het meer word werd het minder. Heb er pas 2000km op staan.

staat je airco aan ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die GoM geeft het gemiddelde over de laatste 20 ritten (langer dan X km) aan, dacht ik. Je zal dus nog een tijdje op eco moeten rijden om het effect te merken.

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 uur geleden, King Niro zei:

staat je airco aan ?

Ja maar stond altijd aan een zou je niet zoveel moeten merken

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
8 uur geleden, E-lmar zei:

Ja maar stond altijd aan een zou je niet zoveel moeten merken

als je 100% bent geladen en zet dan de airco aan, fan stand 3, driver only, dan ben je direct al 30km bereik kwijt. Dus dat merk je wel.

Als de airco al aanstond dan uiteraard niet. Was afgelopen weken niet echt altijd airco weer overigens.

Hen tevens gemerkt dat de app soms een lager bereik aangeeft dan de auto zelf.

Edited by King Niro

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Hij staat nu op 445 op de GOM bij 85% geladen. De AC heb ik de laatste weken niet nodig gehad. In het laadschermpje staat dat hij tot 511 komt bij 100% laden.

Edited by Sigmasailor

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 uur geleden, Sigmasailor zei:

In het laadschermpje staat dat hij tot 511 komt bij 100% laden.

Daar gaat-ie dus nooit boven komen. Het is een 9-bits tellertje (dat dus tot 512 kan tellen)...

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zoiets als 111111111? 1000000000 kan dus niet.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 uur geleden, Sigmasailor zei:

Zoiets als 111111111? 1000000000 kan dus niet.

Dat heb je goed gezien. Tenminste, daar ziet het naar uit; dit lijkt me de enige logische verklaring. Anders zou die waarde niet bij 511 blijven steken, lijkt me.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hier een twitteraar die met zijn Tesla met -flinke!- caravan met vakantie gaat naar Salou. Een rit van ruim 1700 km en een gemiddeld verbruik van. 41,5 kWh/100km....

https://mobile.twitter.com/tomschenkenberg/status/1152326227010695169

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Blijft spannend allemaal, ik ben van plan om naar  noord Italië te rijden, een afstand van zo'n 1200 kilometer. Heeft er iemand al ervaring met wat de heuvels/bergen in Duitsland/Zwitserland met de actieradius doen? Kan ik bij een snelheid tussen de 110/130 km per uur ervan uitgaan dat ik rond de 300 kilometer moet laden of ben ik dan iets te optimistisch :). We zijn met zijn tweeën en niet heel zwaar beladen. ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Edited by SanderM

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Nou, google daar maar eens op. Er zijn je al heel wat EV-rijders voorgegaan. Maarten Hachmang (die van laadpastop10.nl) is er daar eentje van. En die is er (natuurlijk) erg enthousiast over, zolang je het goed voorbereid en de juiste regeltjes der kunst aanhoudt.

Zie ook @Hachy op de fora van tweakers.net.

Edited by Hippe lip

Share this post


Link to post
Share on other sites

Afgelopen twee weken de eerste EV-vakantie mogen beleven, naar midden Frankrijk. Ik heb veel binnendoor gereden en weinig gebruik gemaakt van de snelwegen. Niet alleen omdat dat zuiniger rijdt, maar gewoon omdat het relaxt is en je meer ziet. Het was een prima ervaring. Wel jammer dat de laadpunten in Frankrijk, en dan vooral die van DoriDoor en Sodetrel, erg vaak niet werken.

Ik heb een mooie actieradius gehaald en laat zien dat bovenstaande discussie over 512 km als maximum niet klopt...

 

Vakantie.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 uur geleden, RuudHo zei:

Ik heb een mooie actieradius gehaald en laat zien dat bovenstaande discussie over 512 km als maximum niet klopt...

Dat ging over een ander tellertje. Deze kan wel hoger (maar lijkt steeds zo rond de 549 te stoppen).

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 7/29/2019 at 2:28 PM, SanderM said:

Blijft spannend allemaal, ik ben van plan om naar  noord Italië te rijden, een afstand van zo'n 1200 kilometer. Heeft er iemand al ervaring met wat de heuvels/bergen in Duitsland/Zwitserland met de actieradius doen? Kan ik bij een snelheid tussen de 110/130 km per uur ervan uitgaan dat ik rond de 300 kilometer moet laden of ben ik dan iets te optimistisch :). We zijn met zijn tweeën en niet heel zwaar beladen. ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Wij hebben er net ongeveer 4.500 km opzitten naar midden Italië, naar Noord Italië en verschillende plekken in Frankrijk met gezin van 5, en hond, kampeerspullen in dakkoffer. Verreweg het meeste over snelwegen met rond 120.  100% bereik is nu gedaald tot 345 km. Laden om de 250-300 km lijkt me een veilig uitgangspunt. 

Laden in NL, Duitsland, Zwitserland en ook eigenlijk Italië ging prima. Netwerk en laadsnelheid in Frankrijk viel erg tegen. Alles goed te doen met KIA plugsurfing. Alleen in Italië moet het met Enel X app. https://apps.apple.com/us/app/juicepass/id1377291789 en https://play.google.com/store/apps/details?id=com.enel.mobile.recharge2&hl=en 

Eigenlijk hebben we nergens meer hoeven te pauzeren dan we eerder met benzine auto deden, maar dat komt misschien omdat wij sowieso wat vaker / langer pauzes nemen dan anderen? We reden al nooit in één ruk door. 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Op 30 juli 2019 om 17:02, MileB zei:

Wij hebben er net ongeveer 4.500 km opzitten naar midden Italië, naar Noord Italië en verschillende plekken in Frankrijk met gezin van 5, en hond, kampeerspullen in dakkoffer. Verreweg het meeste over snelwegen met rond 120.  100% bereik is nu gedaald tot 345 km. Laden om de 250-300 km lijkt me een veilig uitgangspunt. 

Laden in NL, Duitsland, Zwitserland en ook eigenlijk Italië ging prima. Netwerk en laadsnelheid in Frankrijk viel erg tegen. Alles goed te doen met KIA plugsurfing. Alleen in Italië moet het met Enel X app. https://apps.apple.com/us/app/juicepass/id1377291789 en https://play.google.com/store/apps/details?id=com.enel.mobile.recharge2&hl=en 

Eigenlijk hebben we nergens meer hoeven te pauzeren dan we eerder met benzine auto deden, maar dat komt misschien omdat wij sowieso wat vaker / langer pauzes nemen dan anderen? We reden al nooit in één ruk door. 

 

Kijk, dat klinkt goed, bedankt voor je reactie :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb 'm nu een maand en rij veel snelweg. Wel bijna altijd cruise control (incl. lane assist e.d.) en max 130. Hierdoor kom ik op een gemiddelde van 16kwh/100km, ik ben tevreden! 

20190722_075748.jpg.fad5ccd001ae6507e08f7f6d3e525d49.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 minuten geleden, Elektrowhite zei:

Ik heb 'm nu een maand en rij veel snelweg. Wel bijna altijd cruise control (incl. lane assist e.d.) en max 130. Hierdoor kom ik op een gemiddelde van 16kwh/100km, ik ben tevreden! 

20190722_075748.jpg.fad5ccd001ae6507e08f7f6d3e525d49.jpg

Let wel op: Dat is het verbruik uit de accu, het verbruik uit het stopcontact zal hierbij rond de 20 kWh/100 km zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Verlies van 16,2 naar 20kWh is wel een heel erg groot verlies (23,5%)

Er zit een laadverlies tussen stopcontact en auto maar gelukkig geen 23,5%.

Bij mij is het onder de 15%.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuten geleden, King Niro zei:

Verlies van 16,2 naar 20kWh is wel een heel erg groot verlies (23,5%)

Er zit een laadverlies tussen stopcontact en auto maar gelukkig geen 23,5%.

Bij mij is het onder de 15%.

Bij mij is het inderdaad zoveel.

Gemeten: Om de accu van 34% naar 93% te laden ging er 47,43 kWh naar de auto, ofwel 80,4 kWh voor 100%. Ervan uitgaande dat mijn accu niet veel groter is dan de opgegeven 64 kWh is dat inderdaad een fors verlies.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Het laden van de laatste 10% heeft meer verliezen dan het stuk daar onder. Dat is waarom ik AC-laden op 90% gemaximeerd heb voor thuis. Een enkele keer zet ik die op 100% als dat echt nodig is, maar dat is sporadisch. Zo beperk ik mijn laadverliezen.

Edited by Hippe lip
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Paar daagjes Aken en omgeving; zo'n 700 kilometer met 13,7 kWh/100 (deels AC aan). In de parkeergarage van het hotel gratis opgeladen (leuk).

Gisteren nog even naar Nederlands hoogste punt geweest en een flinke wandeling (21 km) gemaakt. Het was langer dan 4 uur dus bij de terugreis staat de rit teller staat weer netjes op 0 bij vertrek. Het eerste stukje zie je hem even oplopen tot 15 kWh/100 maar dan gaat het 'berg' af. Na 10 kilometer heeft de GOM er 10 kilometer bij (van 477 naar 487) en staat de rit-verbruiksmeter al een tijdje op 0 kWh/100. Ook leuk!!

Edited by Sigmasailor
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dan was je dus in Vaals bij het drielandenpunt :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, klopt; erg grappig om te zien dat zelfs zo'n heuveltje afrijden (bij net onder de 90% SOC) er voor zorgt dat de range toeneemt; eigenlijk 'krijg' je er zomaar 20 km bij. In plaats van 10 kilometer minder op de GOM (na 10 kilometer) staat er zelfs 10 km extra op.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Op 2-8-2019 om 17:08, Case zei:

Bij mij is het inderdaad zoveel.

Gemeten: Om de accu van 34% naar 93% te laden ging er 47,43 kWh naar de auto, ofwel 80,4 kWh voor 100%. Ervan uitgaande dat mijn accu niet veel groter is dan de opgegeven 64 kWh is dat inderdaad een fors verlies.

 

Op 2-8-2019 om 18:16, Hippe lip zei:

Het laden van de laatste 10% heeft meer verliezen dan het stuk daar onder. Dat is waarom ik AC-laden op 90% gemaximeerd heb voor thuis. Een enkele keer zet ik die op 100% als dat echt nodig is, maar dat is sporadisch. Zo beperk ik mijn laadverliezen.

Bij de laatste 3% boven de 90% was dat niet te merken! De tussentijdse meting bij 85% gaf aan dat er tot dan 40,84 kWh was geladen, zodat: 40,84 / (0,85 - 0,34) = 80,08 kWh voor 100%.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...