Ga naar inhoud

e-Niro: De laadpaal, welke heb je besteld of welke gebruik je?


korsowito
Ga naar de oplossing Opgelost door Ton van Hout,

Aanbevolen Berichten

Welkom hier op het forum trouwens, Harm. 
Mooi dat je een huisaansluiting met 40A hoofdzekering hebt. Daar zullen er een paar hier wel een beetje jaloers op zijn. Ikke in elk geval.....
Heb je de Zappi zelf aangelegd of laten doen? En ik neem aan dat je gebruik maakt van de stroomklem om met zo hoog mogelijke stroom te laden? Ja, moet wel, gezien de foto die zegt dat er met 7 kW geladen wordt.


Tx!

Ja, die 40A die was wel mazzel hebben.
Ik heb er zelf niet zoveel verstand van, maar na wat lezen op Tweakers.net begreep ik al snel dat ik niets aan hoefde te passen thuis.

De Zappi is aangelegd door de elektricien die alles ook bij het bedrijf doet waar ik werk. Ik heb inderdaad de stroomklem aangesloten en er ligt er nog 1 klaar om aan te sluiten als de panelen gemonteerd zijn. Dan kan ik ervoor kiezen om enkel via de panelen te laden.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Link naar reactie
Delen op andere sites


Nice! Waarom heb je gekozen om je lader zo laag te hangen?

 

Deze vraag verwachte ik al.

Dit is puur uit esthetisch oogpunt...als in: nu kan er een plantenbak voor gezet worden zodat hij uit het zicht hangt.

 

(Edit: tiepvout, en irritant gifje als je in Tapatalk een emoticon gebruikt)

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Is dat nu handig: zo'n laadkastje op scheen hoogte? Lijkt mij makkelijker het kastje  op ongeveer handhoogte op te hangen. Makkelijker om het snoer op te hangen en makkelijker om het af te lezen. Bijkomend voordeel: blijft schoner bij opspattende regen. 

Laat ik nu altijd gedacht hebben dat je alleen kunt kiezen uit 1x35 of 3x25. Super natuurlijk die 1x40; daar kan je mooi 32A (of 7,4 kW) uithalen.

aangepast door Sigmasailor
Link naar reactie
Delen op andere sites


33 minutes ago, harm.cremer said:

 

Deze vraag verwachte ik al.

Dit is puur uit esthetisch oogpunt...als in: nu kan er een plantenbak voor gezet worden zodat hij uit het zicht hangt.

 

(Edit: tiepvout, en irritant gifje als je in Tapatalk een emoticon gebruikt)

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

 

Ah right.. zoiets dacht ik al.

Link naar reactie
Delen op andere sites


24 minuten geleden, Sigmasailor zei:
Is dat nu handig: zo'n laadkastje op scheen hoogte? Lijkt mij makkelijker het kastje  op ongeveer handhoogte op te hangen. Makkelijker om het snoer op te hangen en makkelijker om het af te lezen. Bijkomend voordeel: blijft schoner bij opspattende regen. 
Laat ik nu altijd gedacht hebben dat je alleen kunt kiezen uit 1x35 of 3x25. Super natuurlijk die 1x40; daar kan je mooi 32A (of 7,4 kW) uithalen.


Ach ja, weet je .... zodra ik de HUB heb, ga ik nooit meer op dat schermpje kijken dus dat interesseert me niet zo.
Snoer stelt niet zoveel voor, volgens mij hoef ik me niet een te bukken om het op te pakken.

Opspattende regen heb ik geen last van, aangezien er een overkapping boven zit.
Neemt niet weg: hand hoogte is natuurlijk wel de hoogte waarop normaal gesproken gemonteerd word. Dit was op mijn specifiek verzoek.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

 

aangepast door harm.cremer
Tapatalk maakt de opmaak lelijk...
Link naar reactie
Delen op andere sites


terugkomend op mijn langslepende queste om de juiste laadpaal te vinden, kreeg ik onderstaande mail van de firma Engie:

Beste meneer Van Der Wel,

Dat is helder, dank u wel voor uw antwoord.

Ook wij plaatsen een extra aardlekautomaat in uw meterkast, dat zit bij de offerte inbegrepen. Wanneer u geen aanpassing wilt doen in uw meterkast qua aansluitwaarde is het zo, dat u maximaal over 1x25A kunt laden. Uitgaande van een meterkast met 230V is de berekening als volgt:
25 (A) x 230 (V) / 1000 = 5,75 kW.
Bij 220 V is de uitkomst 5,5 kW.

Zonder verdere aanpassing is het maximale dan inderdaad 5,7 kW of 5,5 kW.

In dat geval klopt uw offerte van ons wel, en kunt u bovenstaande als maximale laadvermogen hanteren. Mijn excuses dat ik het voor u verwarrend heb gemaakt.

Ik wens u nogmaals (maar niet minder gemeend) een prettige dag verder.

Met vriendelijke groet,

Marit Buizer
ENGIE serviceloket laadpalen



Bovenstaand klinkt voor mij heel aannemelijk. Dus zonder grote aanpassingen kan ik met 5,7kW laden, volgens de firma Engie. Zie ik iets over het hoofd of is dit de wallbox die ik zoek? (afgezien van wellicht lastige oplossingen met transformators/meerdere fasen koppelen/goedkopere alternatieven als ik iets zelf doe etc)

Link naar reactie
Delen op andere sites


6 minuten geleden, Geronimo81 zei:

Bovenstaand klinkt voor mij heel aannemelijk. Dus zonder grote aanpassingen kan ik met 5,7kW laden, volgens de firma Engie. Zie ik iets over het hoofd of is dit de wallbox die ik zoek? (afgezien van wellicht lastige oplossingen met transformators/meerdere fasen koppelen/goedkopere alternatieven als ik iets zelf doe etc)

Welk merk en type laadpaal levert Engie? Is dat een type dat werkt met loadbalancing? Anders kan je niet met 25A laden als de hoofdzekeringen in huis ook 25A zijn. 

Of had je die info al gemeld? Dan ben ik het overzicht ff kwijt.....

Link naar reactie
Delen op andere sites


Interessant topic, wat meer duidelijkheid. Begon door de bomen het bos niet meer te zien.

Heb nog even om eea uit te zoeken maar heb nieuwbouw met 3x25A, dikke stroomvreters met 2 warmtepompen en inductiekoken, gasloos.

Over een maand 40 zonnepanelen op t dak om 0 op de meter te krijgen.

Zal dus op een 1 fase model uit komen want 3 fase lijkt dus geen meerwaarde te hebben. Loadbalancing noodzakelijk om overbelasting te voorkomen en als over een paar jaar niet meer kan worden gesaldeerd met de zonnepanelen in de zomer de zonnestroom de auto insturen ipv terugleveren tegen kale prijs en laden met belastingen.
Voor controle maar extra stroomverbruik/opbrengst meters plaatsen. Dacht dat ik beste loadbalancing kon doen via de P1 poort maar begrijp nu dat Ampereklemmen accurater zijn.

Was bij mijn zoektocht op het web geen zappi tegengekomen maar ziet prima uit. 

Link naar reactie
Delen op andere sites


1 uur terug, The Dude zei:

Was bij mijn zoektocht op het web geen zappi tegengekomen maar ziet prima uit. 

Heb je nog ff geduld? Versie 2 wordt begin maart (zeggen ze) leverbaar. Daar zit de tegenwoordig vereiste speciale aardlekschakelaar al ingebouwd, zodat die niet meer in je meterkast ingebouwd hoeft te worden. Dat scheelt daar ruimte én kosten (materiaal en installatie-uren). 

Link naar reactie
Delen op andere sites


1 uur terug, The Dude zei:

.Voor controle maar extra stroomverbruik/opbrengst meters plaatsen.

Wil je alleen losse meters, of heb je ook al iets dat je slimmemeter-standen bijhoudt, zoals de iungo? Dan kun je nl een modbusmeter plaatsen en worden die meterstanden ook automatisch bijgehouden. Dan kun je later alles nazoeken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites


15 uur geleden, Hippe lip zei:

Wil je alleen losse meters, of heb je ook al iets dat je slimmemeter-standen bijhoudt, zoals de iungo? Dan kun je nl een modbusmeter plaatsen en worden die meterstanden ook automatisch bijgehouden. Dan kun je later alles nazoeken. 

Ben mij nog aan het oriënteren. Zal de auto zakelijk gaan rijden dus moet wel een registratie hebben van hoeveel stroom er de auto in gaat, wat robuust is en zonder abonnement. En als het direct vanuit de panelen komt gaat het buiten de netbeheerder om maar moet wel worden gemeten. Panelen installateur is er naar aan het kijken, SMA schijnt ook iets te hebben. 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Zojuist de firma Engie weer aan de lijn gehad. Zij werken met EVbox en ik kreeg een aanbieding van EVbox Homeline.

Ik heb op dit forum een aantal maal gelezen over een loadbalancer. Dit schijnt een apparaat te zijn dat de stroomtoevoer naar de wallbox knijpt op het moment dat andere apparaten in het huis veel vermogen vragen. Dit om nooit overbelasting te hebben en wel altijd het maximale vermogen naar je wallbox.

Evbox wist me te vertellen dat dit een zogenaamde dynamic load balancer was en die bieden zij niet aan. Er zit wel een 'gewone' load balancer bij, alleen die kan simpelweg de stroomtoevoer afknijpen.

Dit soort electricien vakjargon gaat me ver boven m'n pet, dus vandaar weer een vraag aan mijn forumgenoten: is het ontbreken vab zo'n dynamic load balancer een dealbreaker of loop ik gewoon te zeiken? Men laat mij namelijk telkens geloven dat ik een beetje loop te zeuren en dat ik niet zulke moeilijke vragen moet stellen, omdat ik toch maar 150 km per dag rij en ik dit soort dingen helemaal niet nodig heb. Mijn reactie is dan altijd dat ik simpelweg het maximale uit dat apparaat wil halen, of dat nu 2 of 20 kW is.

Ik kan de eNiro natuurlijk instellen dat hij alleen 's nachts laad en dat zal in veel gevallen zat zijn om de auto vol te krijgen, maar ik sta open voor jullie advies.

Ze wist me overigens niet te vertellen of er een aardlekschakelaar type B bij gemonteerd zou worden. Toen ze vroeg wat dat eigenlijk is, moest ik haar het antwoord schuldig blijven en zei ik dat ik hoopte dat zij wist wat dat was...

Link naar reactie
Delen op andere sites


Update: heb vanmorgen een wallbox besteld bij de firma Newmotion. Totaal € 2.000,00 incl. B.T.W. en daarvoor krijg ik een "home advanced" wallbox, in het donkergrijs, met een vaste kabel van 8 meter. Geinstalleerd en wel, met een loadbalance-apparaatje in mijn meterkast. Hiermee schijnen ze 20A uit één 25A fase te halen, waarmee ik altijd het maximaal beschikbare vermogen gebruik voor het opladen van de auto. Dus als ik de wasmachine aan zet, zal het laden iets langzamer gaan, precies zoals ik wilde. maximaal was trouwens 20A*230Volt=4,6kW. Als dit constant aanwezig is kan de auto in ca. 14 uur opgeladen worden van helemaal leeg naar helemaal vol.

Men wist mij te vertellen dat dit futureproof was omdat de aansluiting op 3 fasen wordt aangesloten, blablabla...

Zit wel verplicht een abbonnement bij. Ook voor dat loadbalancing zit er een extra abbonnement bij. Kan met hun pasje trouwens wel door heel europa (incl. fastned) én bij de wallbox laden, dus dat is wel fijn.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


47 minuten geleden, Geronimo81 zei:

Zit wel verplicht een abbonnement bij. Ook voor dat loadbalancing zit er een extra abbonnement bij. Kan met hun pasje trouwens wel door heel europa (incl. fastned) én bij de wallbox laden, dus dat is wel fijn.

Huh, een verplicht abonnement? Laten ze je betalen voor de energie uit je eigen meterkast? Dat hoop ik toch niet voor je.

En ook wel opvallend dat je extra moet betalen voor die load balancing. Natuurlijk is dat een faciliteit die (eenmalig) iets kost, maar het is gewoon een stukje regeltechniek in de elektronica van de laadpaal. Het communiceert echt niet met een computer ergens buitenshuis of zo. Dus waarom je daarvoor abonnementskosten moet betalen....?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Op 7-2-2019 om 14:24, Geronimo81 zei:

Zojuist de firma Engie weer aan de lijn gehad. Zij werken met EVbox en ik kreeg een aanbieding van EVbox Homeline.

Denk ook even aan je (over)buren. De statuslampjes op dit model zetten de halve straat in een blauw schijnsel. Mijn overburen hebben er zo een en is afschuwelijk om te zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites


1 uur terug, Sigmasailor zei:

Als je daar echt last van hebt moet het met kerst bijna onhoudbaar zijn voor je? Hoe doe je dat?

Haha, dan heb ik al vroeg de gordijnen dicht. Die blauwe lamp is gewoon heel fel en een rotkleur. Toch niet de hele straat hoeft de laadstatus van je auto te weten? Als ik op zolder uit het raam kijk kan ik bij de nodige huizen zo zien of ze aan het laden zijn... Ben benieuwd of je die lampjes ook uit zou kunnen zetten. De meeste EV's hebben een app en kan je gewoon op de bank kijken of ie vol is toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites


ik reageerde net zoals jij Hippe lip. Ik snap dat ik éénmalig iets moet betalen voor dat kastje, maar waarom nou weer een abbonnement? Ze kwamen met één of ander vaag verhaal dat ze service op afstand leveren etc. Ik begrijp er te weinig van en heb maar gewoon geaccepteerd dat ik de komende jaren een paar euro per maand extra moet betalen, totdat ik er genoeg verstand van heb :P

Dit abbonement kan trouwens wel maandelijks opgezegd worden, echter schijnt dan ook de loadbalancing te stoppen. big brother is watching you...

Link naar reactie
Delen op andere sites


7 minuten geleden, HenryV zei:

Dit bedrag is waarschijnlijk het Plus abonnement op de backoffice van TNM. https://newmotion.com/nl_NL/diensten-voor-bedrijven
Dit is volgens mij rond de 4,- per laadpaal.

het is € 4,84 per maand voor het plus abonnement.

Het is € 5,00 per maand voor het Dynamic Power Management.

dus een kleine tien piek per maand aan abonnementskosten.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...