Ga naar inhoud
korsowito

e-Niro: De laadpaal, welke heb je besteld of welke gebruik je?

Aanbevolen berichten

Dat is een datakabel, die gaat naar de laadpaal... De stroomklem zit aan dat ding verbonden met 2 draadjes (die zie je niet)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
8 uur geleden, Hippe lip zei:

Nu wil ik dus erg graag weten wat dat blokje van de tweede foto is; wat doet die? Weet iemand dat?

Dat is een P1 module die hetzelfde signaal genereert als een moderne slimme meter. De laadpaal krijgt zo continu updates over de actuele belasting per fase. De stroomklem(men, 3 bij 3-fase) zitten er als input op, alsmede een 5V voeding. De netwerkkabel gaat richting de laadpaal.

Als je geen slimme meter met P1 hebt, of van een ouder type (DSMR 4) dan is die module nodig voor load balancing.

DSMR4 meters sturen “slechts” elke 10 seconde een update, DSMR5 vaker. Blijkbaar vinden ze 10 seconde te lang om snel genoeg te kunnen handelen bij overbelasting. In de praktijk kan een zekering wel even wat meer stroom aan voordat ie springt. Maar het werkt heel goed met deze opstelling, bij starten van vaatwasser tijdens het laden blijft de totale belasting van de fase op 20A, geen piekjes te zien (met een 10s interval).

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

ik las van de week. een advertentie dat als je stroom van dat bedrijf af nam. gratis een op laat paal.

voor je deur krijg. Weet niet meer welke advertentie dat was.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
11 uur geleden, Hippe lip zei:

Ja, een echte stroomklem.

Maar nou ben ik wel nieuwsgierig waarom die stroomklem vóór in dat ding van de tweede foto zit gestoken. Want zei iemand (Kors, was jij dat?) niet dat er op die plek ook een kabeltje naar de P1-aansluiting van de slimme meter ging (kon gaan)? Dat is namelijk digitaal en wat van die stroomklem komt is analoog. Dat is dus niet uitwissebaar. 

Nu wil ik dus erg graag weten wat dat blokje van de tweede foto is; wat doet die? Weet iemand dat?

Ik heb dat altijd stroomtransformatoren genoemd (zoals ook op het doosje staat). Bij mij is een stroomklem zo’n klem (het woord zegt het al) dat je klemt om een aangesloten geleider en inplugt in een daarvoor geschikte multimeter. Zo kan je stroom meten zonder iets los te hoeven maken. Stroomtransformatoren zitten meestal gewoon vast aangesloten. Google het maar ens en je ziet wat ik bedoel.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

De stroomtang, die je aansluit op je multimeter, is een bijzondere uitvoering van de stroomtransformator. De rondlopende kern van de meetspoel kan opengeklapt worden, om de tang om de geleider te plaatsen, verder werkt het hetzelfde.

aangepast door Case

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 uur geleden, Sigmasailor zei:

Ik heb dat altijd stroomtransformatoren genoemd (zoals ook op het doosje staat). Bij mij is een stroomklem zo’n klem (het woord zegt het al) dat je klemt om een aangesloten geleider en inplugt in een daarvoor geschikte multimeter. Zo kan je stroom meten zonder iets los te hoeven maken. Stroomtransformatoren zitten meestal gewoon vast aangesloten. Google het maar ens en je ziet wat ik bedoel.

Dat zie je wel goed. Een stroomklem is een stroomtransformator. Net zo goed als die stroomklem die je gebruikt om stromen te meten, zoals wat je noemt; een stroomtang doet dat ook. Allemaal (laadpaal en meters) meten immers de stroom door de geleider waaromheen ze klemmen. Die wekt in de stroomklem een (kleinere) stroom op die gemeten wordt; door de meter of door de laadpaal. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

Belangrijke informatie

Door deze site te gebruiken ga je akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden.