Ga naar inhoud

e-Niro: De laadpaal, welke heb je besteld of welke gebruik je?


korsowito
Ga naar de oplossing Opgelost door Ton van Hout,

Aanbevolen Berichten

23 hours ago, MileB said:

Over type laadpalen: ik ga een zappi bestellen. Jullie verhalen heb ik gelezen en omdat wij ook zonnepanelen (Max. 4,5 kW) hebben leek me dat een goed idee. Zeker als saldering ooit wordt afgeschaft. 

Keurige offerte van EV company: zappi versie 1 in de voortuin 5 meter van voordeur voor ong. €1400 all in incl BTW (privé paal). Zappi 1 schijnt in de aanbieding te zijn. 

Weet iemand het verschil tussen zappi versie 1 of 2? Ik vind de zappi website daar helemaal niet duidelijk over. Ik zal het EV company vragen.  

Ik meen me te herinneren dat een V1 geen ingebouwde DC lekstroom detectie heeft (aardlek type b) en V2 wel. Zie ook:

(ik had het daar fout). Type B is technisch niet noodzakelijk maar wel voorgeschreven in NEN1010 voor een 1-fase lader (met dank aan Hippe Lip). 

aangepast door Prlwytzkofsky
toevoeging type b
Link naar reactie
Delen op andere sites


Ok, confession time: vandaag moest ik voor het eerst in mijn leven de call of shame maken naar de netbeheerder omdat 1 van de 3 hoofdzekeringen geknald was. Ik rij al sinds 2013 electrisch en het ging altijd goed. De nieuwe lader voor de Niro (Ratio trafo) pakt blijkbaar nog net iets meer per fase dan de oude 11kW 3 fasen lader.  Maar gister ging het dus mis toen de auto stond te laden en de wasmachine en droger aan stonden. Afijn, ik was al bezig met een Arduino  loadbalancer die zowel de twee auto's in toom houdt als de kookplaat. Die is nu nog wat gecompliceerder geworden en moet ik dus de hele aansluiting in de gaten gaan houden.  Tot die tijd maar een beetje met het hoofd loadbalancen :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites


Op 2-4-2019 om 20:57, Prlwytzkofsky zei:

Ik zie niet in waarom niet. Zoals gezegd is een lader echt niet heel spannend. Je kan zelfs de hele boel (controller en relais) in de stekker zelf bouwen :-)

https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/58416040#58416040

https://github.com/kortas87/simple-evse/wiki

https://www.ev-power.eu/Electric-Cars/EVSE-kit-for-EV-charging-station-cable.html

Tja, dit onderdeel / onderwerp moet ik toch eens verder in duiken. 

Zijn dit soort zelfbouwonderdelen er ook (al) om een laadpaal met loadbalancing te maken? Ik ben namelijk helemaal niet vies van zelfbouw. 

Link naar reactie
Delen op andere sites


8 hours ago, Hippe lip said:

Tja, dit onderdeel / onderwerp moet ik toch eens verder in duiken. 

Zijn dit soort zelfbouwonderdelen er ook (al) om een laadpaal met loadbalancing te maken? Ik ben namelijk helemaal niet vies van zelfbouw. 

Ja hoor, wel wat duurder. 

http://www.stegen.com/nl/ev-produkten/66-smart-evse-controller.html

Met daarbij sensorbox en stroomklem.

http://www.stegen.com/nl/ev-produkten/83-smart-evse-controller.html

http://www.stegen.com/nl/ev-produkten/92-current-transformer.html

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


10 uur geleden, Sigmasailor zei:

Heb je nog geen laadpunt besteld? Ik dacht dat de jouwe er nu heel binnenkort aankomt?

Ja, ik heb besteld, maar correspondentie met de leverancier leert me dat de eerste units (3-fase Zappi V2) pas ein mei, begin juni uitgeleverd worden. In de eerste tijd dat die dingen op hun site stonden heette het nog dat ze begin februari leverbaar zouden zijn en dat heb ik telkens een maand opgeschoven zien worden. Dat knaagt flink aan het vertrouwen. 

Daarom wil ik zeker ook kijken naar opties voor zelfbouw. En dan de afweging maken tussen dingen als levertijd, kosten, functionaliteit, bediening, apps.

Is er nog meer af te wegen?

Link naar reactie
Delen op andere sites


2 uur geleden, Prlwytzkofsky zei:

Dank je @Plofsky, daat ga ik dit weekend maar eens voor zitten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Op 2-4-2019 om 22:49, Ton van Hout zei:

De auto kan maximaal 7.4kWh laden en mijn ervaring is dat de auto in de nacht volledig vol te laden is met de 32A die versie 1 maximaal levert.

Ik hoop dat míjn auto straks gewoon 64 kWh kan laden en niet maar 7.4......

sorry, ik kan het niet laden laten. Ik zal jullie helpen, in de hoop dat het wat meer gaat spreken en dat je het makkelijker kunt onthouden:

- kW is een capaciteit, hoe hard stroomt het de emmer in; 

- kWh (die met die ‘h’ van hour = uur, tijd erbij) is een hoeveelheid, hoeveel zit er in de emmer. Het is dus de capaciteit maal de tijd. 

Als je max 16 A uit een gewoon stopcontact kunt halen is dat 16 x 230 = 3680 W oftewel 3,68 kW. Doe je dat 10 uur lang, dan heb je 3,68 x 10 = 36,8 kWh (kilowatt x uur) aan energie gebruikt. 

Spreekt dit een beetje aan?

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik heb de Zappi in gebruik voor het laden van Robert.
Iemand anders de kabel onder de vloer laten trekken en een gat in de fundering laten boren, en zelf de rest aangesloten.
Op een 32A 1 fase groep in de meterkast.
Nu nog even wachten tot de bridge uitgeleverd word zodat ik e.e.a. ook op afstand kan uitlezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 2 weken later...

Afgelopen weekend Stedin kunnen laten komen omdat er 1-fase uitlag :(

Blijkbaar doet de loadbalacing van mijn laadpaal niet geheel wat het moet doen....of niet goed afgesteld?

Hoe dan ook, probleem neergelegd bij de EV Company omdat installatie en configuratie via hun is gegaan. 

Link naar reactie
Delen op andere sites


5 minuten geleden, Marcello75 zei:

Afgelopen weekend Stedin kunnen laten komen omdat er 1-fase uitlag :(

Blijkbaar doet de loadbalacing van mijn laadpaal niet geheel wat het moet doen....of niet goed afgesteld?

Hoe dan ook, probleem neergelegd bij de EV Company omdat installatie en configuratie via hun is gegaan. 

Dit is natuurlijk  heel vervelend. Zeker omdat je hoofdzekering kennelijk (nog) geen automaat is maar een smeltpatroon in een verzegelde, ondoorzichtig kastje.

Twee puntjes over je loadbalancing:

1. Staat die loadbalancing 2A (of meer) ingesteld ónder de waarde van je hoofdzekering? 2A is meestal een veilige grens. Als je hoofdzekering een automaat is zou je 1A kunnen proberen.

2. Hoe wordt die loadbalancing gemeten; via eigen stroomklemmen of via een aansluiting op je smart meter? En als dat via je smart meter gaat, is dat dan een DSMR4 of DSMR5-meter? Dat staat er op, als het goed is. Met DSMR4 gaat dat niet goed; dat is te traag (er zit 10s tussen de meetwaardes).

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


16 uur geleden, Hippe lip zei:

Dit is natuurlijk  heel vervelend. Zeker omdat je hoofdzekering kennelijk (nog) geen automaat is maar een smeltpatroon in een verzegelde, ondoorzichtig kastje.

Twee puntjes over je loadbalancing:

1. Staat die loadbalancing 2A (of meer) ingesteld ónder de waarde van je hoofdzekering? 2A is meestal een veilige grens. Als je hoofdzekering een automaat is zou je 1A kunnen proberen.

2. Hoe wordt die loadbalancing gemeten; via eigen stroomklemmen of via een aansluiting op je smart meter? En als dat via je smart meter gaat, is dat dan een DSMR4 of DSMR5-meter? Dat staat er op, als het goed is. Met DSMR4 gaat dat niet goed; dat is te traag (er zit 10s tussen de meetwaardes).

Ze zijn bij EV Company het e.e.a. aan het uitzoeken. Had al opgevraagd hou het ingesteld staat, hoor ik dus nog. Er wordt gemeten via de P1 (smart meter) durf even niet te zeggen wat voor meter het is. Zal daar vanmiddag naar kijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites


19 uur geleden, Hippe lip zei:

Half mei komt mijn auto, maar dan is de bestelde Zappi (V2) nog niet leverbaar. 

Is er hier toevallig iemand die nog een ongebruikte laadpaal heeft die ik in de tussentijd kan gebruiken?

ik heb 2 maanden met de grannystekker geladen. Is misschien niet ideaal, maar heb het niet als storend ervaren. in 12 uur laadt het zo'n 200 km bij en dat was voor mij voldoende. (dit betekent niet dat je dan niet meer dan 250 km op een dag kunt rijden, dit betekent dat je, in het geval dat je de auto compleet leeg zou rijden, je de volgende dag max 250 km kan rijden totdat je moet laden, hetgeen in mijn geval dus niet is voorgekomen). Enige nadeel vond ik dat ik in 'n garage moest parkeren, omdat ik zo'n grannystekker liever niet buiten liet (weet achteraf eigenlijk niet eens meer waarom). Dus dat betekende fietsen eruit en grasmaaier e.d. opruimen om ruimte te maken voor de auto...

Hoop gehannes, maar is prima te doen als je niet overdreven veel km's maakt en het tijdelijk is (totdat je zappi geleverd wordt).

 

Ik merk persoonlijk dat ik me vantevoren teveel zorgen heb gemaakt over het type laadpaal, laadsnelheden, loadbalancers en whatever. Ik rijd naar m'n werk, bezoek wat klanten, rijd weer naar huis. hang dat ding aan de stekker en nadat ik zo'n 150 km heb gereden is 'ie met 4 uurtjes weer vol. Enige dat me een beetje irriteert aan een BEV is dat je voor elk ritje (ook als dochter naar de tennis moet of als pa naar de bouwmarkt wil) je die stekker eruit en erin moet steken, maar dat zijn nou echt first world problems :P

Link naar reactie
Delen op andere sites


7 uur geleden, Geronimo81 zei:

Enige dat me een beetje irriteert aan een BEV is dat je voor elk ritje (ook als dochter naar de tennis moet of als pa naar de bouwmarkt wil) je die stekker eruit en erin moet steken, maar dat zijn nou echt first world problems :P

LOL. Het wordt tijd dat QI laden op de oprit beschikbaar wordt. :P

Link naar reactie
Delen op andere sites


Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...