Ga naar inhoud
korsowito

e-Niro: De laadpaal, welke heb je besteld of welke gebruik je?

Aanbevolen berichten

Just now, Sigmasailor said:

Zou het pollen van de P1 poort niet afhangen van de daaraan gekoppelde interface? Ik heb er een Enelogic kastje aanhangen die data per minuut genereert. De gratis service doet het geloof ik eens per uur. Neemt niet weg dat de Zappi op dit moment het 'leukste' kastje is.

Het pollen behelst verbinding maken op 300 baud, eventueel daarna verhogen naar 9600 baud en dan de gegevens opvragen. Dan krijg je een report dat je kunt parsen. Me dunkt dat dat niet anders is met andere apparaten, ik haal het uit de datasheet van de Iskra. Maar vaker pollen helpt met sneller reageren, alleen lever je dan wat precisie in. Maar wanneer je over zulke hoge vermogens praat is dat niet zo belangrijk. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Enelogic webservice pollt de elektrameter iedere 10 seconden, althans, degene in mijn huis. Is ook een betaalde versie net als de jouwe. Gas wordt ieder uur door de gasmeter doorgegeven aan de elektrameter die het dan weer meestuurt in de 10-seconden poll).

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
2 minutes ago, Ton van Hout said:

Enelogic webservice pollt de elektrameter iedere 10 seconden, althans, degene in mijn huis. Is ook een betaalde versie net als de jouwe. Gas wordt ieder uur door de gasmeter doorgegeven aan de elektrameter die het dan weer meestuurt in de 10-seconden poll).

Ah, wellicht is dat een verschil met een slimme meter met GSM interface. Ik heb er een zonder communicatie met de buitenwereld. :D

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Geplaatst (aangepast)

Hier een paar screnshots van mijn Enelogic: ze zijn allemaal binnen 1 minuut van elkaar gemaakt zoals je kan zien, en je ziet iedere keer een andere actuele verbruikswaarde.

1. 11:52:00   7W
  2. 11:52:15   geen getoonde waarde, ligt buiten het zichtbare deel van het scherm
  3. 11:52:27   40W
  4. 11:53:01   geen getoonde waarde, ligt buiten het zichtbare deel van het scherm
  5. 11:53:09   -77W

Screenshot_20190131-115200.thumb.jpg.e3cfe63a0fb4f2bbfa84140379c3f3bd.jpg Screenshot_20190131-115218.thumb.jpg.57b49d9604dff6afd2f501d941c8cf0d.jpg

Screenshot_20190131-115227.thumb.jpg.4712598960995aacf8a6e4efffb11c8a.jpg

Screenshot_20190131-115302.jpg.15201dc68cd3bbf4d08ce17ae8db45d1.jpg

Screenshot_20190131-115310.jpg.371f937bf75a4f7c36d782fea31d1ae2.jpg

aangepast door Ton van Hout

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

De resolutie van mijn meter is in Wh. Als je per 10s pollt, heb je dus een resolutie van 360Watt (3600sec per uur). Met mijn frequentie van 5 minuten zit ik op 12W resolutie. Maar jouw meter is wellicht preciezer, of die heeft wel een instant-Watt meter aan boord. Ziet er leuk uit trouwens, dat Enelogic. Ik doet het met Domoticz. Straks een MID kWh meter in de meterkast voor de laadpaal met RS485 aan boord en dan kan ik precies zien wat de auto verbruikt!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Geplaatst (aangepast)
5 uur geleden, Sigmasailor zei:

Zou het pollen van de P1 poort niet afhangen van de daaraan gekoppelde interface? Ik heb er een Enelogic kastje aanhangen die data per minuut genereert. De gratis service doet het geloof ik eens per uur. Neemt niet weg dat de Zappi op dit moment het 'leukste' kastje is.

De P1-poort kun je niet pollen. Die genereert zelf elke 10s een ‘telegram’ met alle gegevens. De frequentie kun je dus ook niet opvoeren.

Hoe vaak jouw slimme gasmeter wordt uitgelezen, hangt af van het type meter. De nieuwste slimme meters registreren het gasverbruik elke 5 minuten, dus bijna realtime. Je kunt dan het gasverbruik van een afzonderlijke douchebeurt zien. Die nieuwste meters zijn te herkennen aan een van de volgende aanduidingen op de meter: DSMR 5.0 / ESMR5.0 / SMR 5.0. Staat er een lager nummer op de meter, dan registreert de slimme meter eens per uur je gasverbruik.

(Bron)

aangepast door Hippe lip

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Geplaatst (aangepast)

even terug naar Jip en Janneke taal, want ik weet nog steeds niet waar ik nou wijs aan doe. hoop dat jullie techies me hierin kunnen adviseren. Liefst op een manier dat de leek het ook snapt :P

Ik kan het niet zelf, dus ik laat het doen. Ik wil niet elk dubbeltje omdraaien voor de scherpste aanbieding. Ik ben best bereid wat extra's te betalen, als het maar goed geregeld is.

Mijn angst is, dat omdat ik het technische verhaal achter zo'n wallbox niet snap, ik straks óf genaaid word, óf alle stoppen door de huiskamer vliegen als ik de tv aanzet tijdens het laden...

Ik zal proberen mijn situatie zo eenvoudig en kort mogelijk uit te leggen. Ik heb dus een Kia e-niro (netto accupakket van 64 kW) en een nieuwbouwhuis met 3x25A. Ik heb geen zwembadpompen, sauna's elektrische kookplaten of andere gekke energieslurpers. Gewoon een normaal huishouden (vader, moeder, dochter). 5 zonnepaneeltjes die bijna niets opleveren :) . Ik rijd nu dus voor het eerst elektrsich, hiervoor ook niet hybride ofzo, ben direct in het diepe gesprongen. Laad nu mijn auto op in mijn garage via de 230V-stekker. Dit gaat met ca. 2,2 kW. Dit betekent volgens mij dat het ca. 30 uur duurt om die 64 kW vol te krijgen. Dit is erg langzaam, maar voor mijn dagelijks gebruik eigenlijk prima. Het betekent dat ik in de 12 uur dat mijn auto aan die lader hangt, de auto zo'n 150-160 km bijlaad en dat is voor mij in de meeste gevallen nét genoeg. Omdat dit nét genoeg is, en omdat ik liever mijn garage niet gebruik voor mijn auto, wil ik dus een wallbox. Heb ook gelezen dat langdurig laden met die 230V stekker niet optimaal is voor de levensduur van de accu etc. en omdat ik gewoon maximaal van deze auto wil genieten en dus niet met dichtgeknepen billen wil rijden, moet er gewoon een laadpaal/wallbox komen bij mij thuis.

Kort samengevat: ik wil een wallbox. Wil hier best 2500 euro voor betalen, of wat zo iets dan ook kost. Wil met maximale snelheid kunnen laden, zonder grote aanpassingen en zeker zonder hoge maandelijkse kosten bij Eneco.

Ik heb inmiddels twee aanbiedingen ontvangen. 1 van de firma die Kia zelf aanbied. Dit is de firma Abel & co. Heb ter vergelijk ook de firma Engie gevraagd een prijs te maken. Heb naar beide bedrijven exact dezelfde foto's gestuurd, van mijn meterkast en van de situatie. Betreffende de situatie, in het kort: meterkast direct bij de voordeur. via kruipkelder kan een wallbox 6 meter van de meterkast tegen de buitenmuur van mijn huis geplaatst worden, echter gaat mijn voorkeur naar een wallbox tegen de buitenmuur van mijn garage, wat betekent dat er nog 6 meter straatwerk (klinkers) verwijderd moet worden (en teruggeplaatst) plus uiteraard de langere kabel.

* engie komt met een offerte waarbij de wallbox tegen de garage hangt, met dus de extra kosten van het graafwerk etc meegerekend van €2.196,22 incl. B.T.W. er wordt hier gesproken over een Homeline 7.4 KW (H1320-50062) levertijd ca. 4 weken.

* Abel & co komt met een offerte (Mennekes Atron 3.7-7.4kW) waarbij de wallbox tegen mijn huis hangt, dus excl. de extra kosten van het graafwerk etc. van € 1.982,00 incl. B.T.W. maar komt daar bovenop met een meerwerk van € 455,00 dat ze alsvolgt omschrijven: "uitbreiden groepenkast met extra kastje + 1 fase vrijmaken voor laadstation, waardoor 5.7kW laadcapaciteit beschikbaar komt."

hierop heb ik engie gebeld en gevraagd waarom zei niets melden over een benodigde aanpassing aan mijn meterkast en de mevrouw aan de telefoon wist me te vertellen dat dit 99% zeker niet nodig was, maar dat de projectmanager er pas serieus naar ging kijken op het moment dat ik opdracht had gegeven voor de levering van de wallbox. Dit kwam op mij niet goed over, maar ik heb dus te weinig verstand van de materie om hierover in discussie te gaan.

Mijn gevoel zegt dat ik Abel & co moet bellen, moet vragen wat de meerprijs is van het graafwerk naar de garagemuur en met deze partij in zee moet gaan. enige dat me tegenhoud is als dit graafwerk 500 euro oid kost, ik straks dus 1982+445+500 een kleine 3000 euro betaal. Als het dan goed geregeld is en als dit marktcomform-prijzen zijn, vind ik het prima, maar ik krijg het idee dat ik hier iets meer info over moet inwinnen alvorens hier opdracht voor te geven.

- Wil dus geen gezeik met dingen die uitvallen in het huis als ik aan het laden ben.

- wil mijn gebruikte electriciteit kunnen verrekenen met mijn bedrijf

- wil zo'n eenvoudig/goedkoop mogelijk abbonnement

- wil zo snel mogelijk kunnen laden (en of dat nou 3,7 of 5,7 of 7,4kW is, maakt me niet uit, als het maar het maximale is) zonder grote aanpassingen/maandelijkse kosten. Eenmalige kosten vind ik niet zo erg.

Ik hoop dat iemand van jullie die me hierin kan adviseren de tijd wil nemen om wat tips te geven. En verbeter me asjeblieft niet met: "het is kWh ipv kW en ampere ipv watt". ben vroeger in slaap gevallen bij elektrotechnische lessen, denk ik. talk to me as if I was a 5 year old please :P

alvast bedankt!

aangepast door Geronimo81

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Weet je zeker dat je 3x25A hebt? Begin door bij je netbeheerder op de website te kijken welke aansluiting je echt hebt (maak een foto van je slimme meter in de meterkast) en vaak met postcode en huisnummer kan je dan de gegevens terug vinden op een speciale pagina. Ze zetten op de factuur namelijk bijna standaard 3x25A voor klein huishoudelijke aansluiting, maar dan kan je net zo goed 1x35A of 1x40A hebben. Maak eventueel even een screenshot van de pagina en mail die alsnog naar beide partijen. Dan weten zij ook welke aansluiting je hebt en kunnen ze mogelijk de offerte nog aanpassen. Ook wordt het voor mensen hier makkelijker om je van advies te voorzien.

btw: je merkt op dat je een nieuwbouwhuis hebt: gas of elektrisch koken?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Je kan ook in de stoppenkast kijken, heb je 1 hoofdschakelaar weet je genoeg, moet je alleen even kijken welke waarde erop gedrukt staat.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Tja, het is idd geen eenvoudige materie. Elektrotechniek (en elektronica) is mijn vak en ik heb me er daarom flink in verdiept. Ik kwam daardoor uit op de Zappi, om een aantal redenen. Zie ook hier voor wat verdere uitleg over deze materie.
1. Zappi gebruikt sensor(en) in de meterkast om zo een hogere laadstroom te kunnen gebruiken dan de standaard 16A van een eindgroep. Andere laders komen niet verder dan die 16A. Met die Zappi kan ik dus sneller laden. als je inderdaad 3x25A hoofdzekeringen hebt dan kun je voor je laadpaal ook een 25A zekering in de meterkast gebruiken. ECHT WAAR. Lang niet alle installateurs weten dat en willen je daarom tegenhouden, maar het is echt toegestaan. Zie dat artikel wat ik hierboven al aanhaalde.
2. Er zit een aardlekschakelaar type B (dat is wat anders dan een zekeringautomaat met B-karakteristiek) in die tegenwoordig vereist is, die dus niet meer in de meterkast geplaatst hoeft te worden. Zie hier en hier voor artikelen over de noodzaak van die dingen.

Toegegeven, het is een wat technisch verhaal, maar daar kom je niet echt onderuit. Met bovenstaande gegevens kun je ook kijken of je een lokale installateur kunt vinden die het voor je wilt aanleggen. Wie weet is dat een stuk goedkoper?

Door wie je het ook laat aanleggen, let erop dat de benodigde aardlekschakelaar type B in je offertes is opgenomen en refereer desnoods aan bovenstaande artikelen. Ik kan me zomaar voorstellen dat die grotere maatschappijen die je noemt hier niet altijd rekening meer houden.

Zijn er vragen, dan hoor ik ze wel.

Succes!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ja ik weet zeker dat ik 3x25A heb. Ik zie drie 'schakelaars' en hierop staat '25'. Ik ook foto's gemaakt van mijn meterkast en die doorgestuurd naar beide partijen, dus dit zit wel goed.

Ik kook nog met gas. gelukkig.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Geplaatst (aangepast)

Ik weet of dit je helpt?

Ik heb nu een 16A (een fase) LoLo van The New Motion. Die kan in 12 uur (van 19.00 tot 07.00) 44 kWh (12*230*16 of 12*3,7) laden en gaat voor mij zeker voldoen (44 kWh is goed voor 250 km). Ik ga er niets voor aanpassen.

Als ik nu niets had zou ik gaan voor 3x25A stoppenkast (die heb ik al) met een 6 mm 3 fase kabel naar de plek van het laadpunt (daarmee toekomstbestendig). Daarna moet je kiezen uit direct 3 fase kastje (bijvoorbeeld de Zappi). Je kan ook eerst een simpele 1 fase 16A wallbox (Marktplaats?) proberen. Omdat je denkt er met de geleverde lader (10A) ook al aardig uit te komen zou ik zeggen: Keep it simpel!  Komt over 3-5 jaar de nieuwe BEV kan je het altijd weer aanpassen. Wie weet heb je dan betaalbare DC laders (kosten nu zo'n 3000 euro).

Persoonlijk zou ik op dit moment voor de e-Niro niet investeren in (dure) kastjes waarmee je thuis sneller kunt laden. Gemiddeld haal ik de 250 km per dag (lang) niet. Ik weet gewoon zeker dat ik met een simpel kastje uit ga komen.

O, ja; mijn elektricien heeft de zonnepanelen op dezelfde fase aangesloten als de lader. De twee andere fasen zijn voor 'het huis'. Al ruim 5 jaar in gebruik; nooit iets mee gehad. Ook zonder die DC aardlekautomaten (ze moesten zeker wat nieuws bedenken om omzet te genereren?) echt helemaal nooit een probleem mee gehad.

aangepast door Sigmasailor

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Mooi van die 3x 25A. Maar let je wel goed op die benodigde aardlekschakelaar? Dat is echt een ander (een duurder!) ding dan een gewone aardlekschakelaar. En hij is tegenwoordig voorgeschreven.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Geplaatst (aangepast)

Mijn ervaring is dat als het niet goed voelt je het niet moet doen :-)

Het is inderdaad ingewikkeld en er zijn veel meningen. De vraag "wat is de beste lader?" is bijna net zo lastig te beantwoorden als de vraag "wat is de beste auto?".

Kan je misschien het fotootje van je groepenkast posten zodat wij eens kunnen kijken?

Persoonlijke mening: als je er wat geld voor over hebt is een transformator op een 3X25A aansluiting de mooiste/meest kosteneffectieve oplossing: geen verzwaring nodig van je aansluiting maar toch op (al best langzame) 7 Kw kunnen laden. Kan gewoon door elke installateur geinstalleerd worden.  Ik heb de ratio 37300 besteld. Komt inclusief installatie (afhankelijk van de situatie) inderdaad rond de 2500 Euro uit.

Omdat je tijd hebt: laat je niet opjutten. Zoals je zelf aangaf is het prima te doen om even op de granny charger te laden. Bovendien hebben alle installateurs het enorm druk dus kan het best zijn dat je even moet wachten.

aangepast door Prlwytzkofsky

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Geplaatst (aangepast)
36 minutes ago, Hippe lip said:

Mooi van die 3x 25A. Maar let je wel goed op die benodigde aardlekschakelaar? Dat is echt een ander (een duurder!) ding dan een gewone aardlekschakelaar. En hij is tegenwoordig voorgeschreven.

Die wordt bij de wat duurdere laders  meestal gewoon meegeleverd met de lader voor zover ik weet. Maar inderdaad navragen: Type B

aangepast door Prlwytzkofsky

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Let op! Laden wat jullie allen noemen is bruto, je hebt 15% verlies om van wissel naar gelijk te gaan in de auto omdat hij langs de balancer moet.  In je rekensom moet je maal 0,85 doen. 

Voorbeeld: 230x16Ax0,85= 3.185 kw per uur wat je effectief kan laden. I.p.v. 3.680 (230x16A) 

de Niro laad maar met 1 fase maximaal 7,2kw wat dus netto neerkomt op 6.12 kw per uur. Meer als 1 fase kan hij niet 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
12 minutes ago, V3yro said:

Let op! Laden wat jullie allen noemen is bruto, je hebt 15% verlies om van wissel naar gelijk te gaan in de auto omdat hij langs de balancer moet.  In je rekensom moet je maal 0,85 doen. 

Voorbeeld: 230x16Ax0,85= 3.185 kw per uur wat je effectief kan laden. I.p.v. 3.680 (230x16A) 

de Niro laad maar met 1 fase maximaal 7,2kw wat dus netto neerkomt op 6.12 kw per uur. Meer als 1 fase kan hij niet 

Ook dit is weer ingewikkelder dan gewoon het getal 85. Efficiency hangt af van temperatuur, auto en lader. Zie hier bijvoorbeeld een vergelijking van de ZOE (die kan zowel op 1 als op 3 fasen laden)

https://pushevs.com/2016/12/17/renault-zoe-charging-time-efficiency/

Ik heb eerlijk gezegd nog geen flauw idee hoe efficient de lader in de Niro is maar volgens mij kan je in het algemeen wel zegen dat het verlies afneemt naarmate je sneller laadt. Dus een Granny charger zal meer verlies hebben dan een 7,2 Kw charger.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

@Geronimo81
Kun je helemaal nix zelf doen, of ben je wel een beetje handig? Graafwerk, als dat nodig is, kunnen de meeste mensen zelf wel doen. Dan hoeft dat niet door een duren installateur gedaan te worden. Scheelt uren en dus kosten. Vergis je niet.

Als je ook handig genoeg bent om de boormachine te hanteren kun je ook alvast zelf alle benodigde gaten boren. Overleg wel ff tevoren hoe groot het gat moet zijn, anders moeten ze alsnog boren.
Kun je dan ook nog de zadels zelf vastzetten met pluggen en schroeven, dan hoeft ook dat werk niet betaald te worden.

Het echte technische elektrowerk kun je dan idd beter aan een vakman (m/v) overlaten als je daar zelf niet goed raad mee weet. Al met al kan dit je zomaar een paar honderd euro schelen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
3 minuten geleden, Hippe lip zei:

@Geronimo81
Kun je helemaal nix zelf doen?

je klinkt als mijn vrouw! :P

Tuurlijk kan ik genoeg zelf doen. Heb tijdens de bouw van mijn huis de complete zolder zelf gebouwd. van muren metselen, tot electrawerk, kozijnen plaatsen e.d. Ook in de tuin heb ik meerdere kabels aangelegd voor buitenverlichting, met schakelaars, stopcontacten, lichtsensoren en heel de ratteplan...

Het is meer dat ik het niet helemaal zelf kan. snap je? de aansluitingen etc. En als ik het niet 100% zelf kan, heb ik geen zin om dan 20% zelf te doen, om vervolgens van de vakman te horen dat ik het toch niet helemaal goed heb gedaan. Dan laat ik het liever gewoon volledig over aan de vakman, dan weet ik dat het goed komt, en zo niet, weet ik bij wie ik moet zijn om te klagen :P 

Ik heb zelf een bedrijf in de bouw en ik weet hoe irritant klanten kunnen zijn die denken geld uit te sparen door bepaalde dingen zelf te doen. Met alle respect :D 

Bedankt iig voor de tips, dit wordt zeker gewaardeerd. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 minuut geleden, Geronimo81 zei:

En als ik het niet 100% zelf kan, heb ik geen zin om dan 20% zelf te doen, om vervolgens van de vakman te horen dat ik het toch niet helemaal goed heb gedaan. Dan laat ik het liever gewoon volledig over aan de vakman, dan weet ik dat het goed komt, en zo niet, weet ik bij wie ik moet zijn om te klagen :P 

In zo'n situatie zorg ik dat ik alles zelf doe, behalve de draadjes aan beide einden aansluiten. Je kunt tevoren met die installateur overleggen hoe je je eigen werk zal doen (kabel in buis? buisdiameter? hoeveel zadels per meter? nog ergens anders rekening mee houden?). Eventueel levert hij je wel het materiaal, zodat hij daarover ook niet kan klagen.

Ik verwacht dat een beetje installateur hier best aan mee wil werken. Ze komen nu immers om in het werk.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

ik vermoed dat als ik het deels zelf zou willen doen, ik het met de plaatselijke sjacheraar moet doen, want lijkt e sterk dat een firma als Engie zegt "we doen het voor de helft als u de kabels voor ons trekt etc".

Maar dit is niet relevant, aangezien ik het dus niet zelf wil doen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Misschien kan je het een lokale monteur gunnen? Grote bedrijven wentelen alle risico op hun klant af; ik geloof niet dat ze echt een 'op maat' offerte maken. Ze gaan dus aan de (erg) veilige kant zitten en het is 'take it or leave it'. Ik kan me inderdaad niet voorstellen dat een 'grote' meegaat in zelfredzaamheid.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb destijds mijn laadpaal laten monteren door dezelfde installateur die de zonnepanelen neerlegde. Prima prijs voor de laadpaal (goedkoper dan bij een webshop) en montage was ook niet de wereld duur, maar ja de meterkast moest toch nog even open voor de zonnepanelen. En één keer voorrijden, bovendien bestel je voor zo'n fors bedrag dat het in één stuk doorgaat. Wel dan opletten dat je een aparte bon krijgt voor de btw op de panelen, want die mag je terugvragen. Ben dus zo'n particulier die EV rijdt en niks te schaften heeft met 4% bijtelling e.d.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb ook een Zappi, aangesloten op een 1x40a aansluiting waarmee ik op 7kWh kan laden.

Eind december al laten aanleggen en vanaf komende vrijdag kan ik de e-Niro eraan hangen.

Zonnepanelen worden nog deze maand gemonteerd, dus dan kan er ook nog écht met groene stroom geladen worden. De HUB had ik al pre-order staan, maar na uitstel gekozen om geld retour te vragen. Ik bestel hem wel opnieuw zodra hij echt leverbaar is.

Hier een aantal foto’s met de demo auto van de lokale dealer om te testen of alles goed aangesloten was:

fe10570477d06a8a8ebd6fa4ad0fe189.jpg&key=a893f6df2723e55d7c53e07c9f8345352fa47997067781b7e579fd6bfed68d00

f655235e941ed61d64e6886f292e601d.jpg&key=47639ffa3ba7047a9d54bbc04c2073ea64c2c213020fdeb0371326e5d26d80ae

02b741b338d088d668e0d7a4fa39812b.jpg&key=3093ff46776ea134a5551f040eb4e37e2d2de58b51a2563a9cc1a5b84039e019

En deze komt er vanaf vrijdag aan te hangen:

da3c375399bea553faa3cdfbd3663503.jpg&key=31bddbdfc272fb852be772d4b3503fd327f1b3096a91ecc70326335be02b7da8

bdbf62a8e80963b37319ffc71ed92079.jpg&key=1f90d717dd7b0b07fb69f414b6c4eb4f926fff8c3fc21381e399c46641ceb7f7

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Welkom hier op het forum trouwens, Harm. 

Mooi dat je een huisaansluiting met 40A hoofdzekering hebt. Daar zullen er een paar hier wel een beetje jaloers op zijn. Ikke in elk geval.....

Heb je de Zappi zelf aangelegd of laten doen? En ik neem aan dat je gebruik maakt van de stroomklem om met zo hoog mogelijke stroom te laden? Ja, moet wel, gezien de foto die zegt dat er met 7 kW geladen wordt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

Belangrijke informatie

Door deze site te gebruiken ga je akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden.