Ga naar inhoud

e-Niro: De laadpaal, welke heb je besteld of welke gebruik je?


korsowito
Ga naar de oplossing Opgelost door Ton van Hout,

Aanbevolen Berichten

2 uur geleden, Sigmasailor zei:

Volgens mij gebruikt de Outlander nog een type 1 stekker. Leaf en Niro zijn gelijk. Alleen houdt Nissan (alle Japanners) hardnekkig vast aan Chademo voor snelladen (het is toch duidelijk dat CCS in Europa de toekomst is?).

Dan voor je reactie!!

snelladen nog niet nodig gehad voor de Leaf, maar kabel daarvoor ligt achterin!

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik heb gisteren de Ratio transformer binnen gekregen (om op 7 Kw te kunnen laden op een gewone huisaansluiting). Jeetje wat is dat ding zwaar. Ik ben wel blij dat ik hem besteld heb want op lange termijn plannen is mij teveel gedoe (ik moet nu gaan laden want ik red het nog wel naar huis maar morgen moet ik weer ver weg en dan is ie nog niet genoeg vol).

Dit weekend ophangen en volgende week komt de installateur om hem aan te sluiten. 

Ik heb wat zitten meten aan het laadverlies op de oude (3X16A) lader en ga dat vergelijken met de trafo om te kijken of ze inderdaad in de buurt van de beloofde 1% zitten. Spoiler: op 1X16A zit ik tussen de 82% en 101% rendement. Met een gemiddelde van net onder 90% wat ik best aardig vind. 

Link naar reactie
Delen op andere sites


4 uur geleden, Vas zei:

Dan voor je reactie!!

snelladen nog niet nodig gehad voor de Leaf, maar kabel daarvoor ligt achterin!

Met snelladen bedoel ik 'echt' snelladen (bij Fastned en soortgenoten); die stekkers hoef je gelukkig zelf niet mee te brengen; die zitten gewoon vast aan de laadstations.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Snelladen is laden middels DC stroom, en alles via AC, waarbij de maximale snelheid gelimiteerd is tot 7.4kWh door het BMS in de auto, is 'langzaam' laden waarbij verteld moet worden dat het beter is om zo traag mogelijk te laden ivm de levensduur van de accu.

Je kan dus beter 's nachts thuis laden en middels je slimme laadpaal de laadduur uitsmeren over de hele nacht en bijvoorbeeld 4kWh te laden ipv in enkele uren 7,4kWh te laden.

Tenzij je een leaserijder bent, dan boeit het je waarschijnlijk niks. Degenen die de auto wel in bezit hebben vinden dit wel belangrijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites


@Ton van Hout heb je daar een bron voor, want het klinkt als een broodje aap verhaal dat 4kW of 7kW uitmaakt voor de levensduur. Snelladen is andere koek, maar 4 of 7kW AC dat verschil valt toch wel mee? Er is een BMS die het regelt, bij het naderen van de 100% zie je het vermogen afnemen naar 1-2kW. Een te warme accu is funest, gelukkig heeft de e-Niro een goed BMS met actieve koeler.

Link naar reactie
Delen op andere sites


4 uur geleden, Ton van Hout zei:

Snelladen is laden middels DC stroom, en alles via AC, waarbij de maximale snelheid gelimiteerd is tot 7.4kWh door het BMS in de auto, is 'langzaam' laden waarbij verteld moet worden dat het beter is om zo traag mogelijk te laden ivm de levensduur van de accu.

Je kan dus beter 's nachts thuis laden en middels je slimme laadpaal de laadduur uitsmeren over de hele nacht en bijvoorbeeld 4kWh te laden ipv in enkele uren 7,4kWh te laden.

Tenzij je een leaserijder bent, dan boeit het je waarschijnlijk niks. Degenen die de auto wel in bezit hebben vinden dit wel belangrijk.

@Ton van Hout, let ff op de eenheden. Je hebt het over ‘kWh’ (een hoeveelheid) waar je kW (capaciteit) bedoelt. Een kWh is een kilowattuur, dus één kilowatt gedurende één uur. Zo is het mss te onthouden?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Mijn e-Niro staat voor maart gepland, maar deze week kreeg ik door de LeasePlan al de laadpaal thuis geïnstalleerd; een NewMotion Home Advanced met Dynamic Load Balancing. Ik heb een 1x40A aansluiting. Ik ben benieuwd of ik daarmee de 32A laden zal halen. Ik rij zo'n 1000 km/week, dus elke dag thuis goed laden is dan wel een pré. Mijn werkgever zet vol in op elektrisch rijden, dus onze vestigingen zijn ook ruim van laadpalen voorzien om overdag weer genoeg te laden voor de terugreis. Ik heb al veel zin in de vele km'tjes in de e-Niro. 
Aan de paal zit een vaste kabel van 8 m zodat ik de voorkant van de auto er makkelijk mee kan halen op de oprit. Als ik de kabel afgerold weer over de paal (of beter lader aan de muur) terug snel opwikkel, gaat die behoorlijk 'kinkelen'. Is er een truuk om weer snel, netjes en strak op te rollen zonder de stekker meerdere keren rond te hoeven draaien?

 

20190220_131321.jpg

20190220_131258.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites


8 uur geleden, jwv zei:

@Ton van Hout heb je daar een bron voor, want het klinkt als een broodje aap verhaal dat 4kW of 7kW uitmaakt voor de levensduur. Snelladen is andere koek, maar 4 of 7kW AC dat verschil valt toch wel mee? Er is een BMS die het regelt, bij het naderen van de 100% zie je het vermogen afnemen naar 1-2kW. Een te warme accu is funest, gelukkig heeft de e-Niro een goed BMS met actieve koeler.

Bron: Nissanforum

@Hippe lip Je hebt gelijk, ik sliep. Waar kWh stond had kW moeten staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Joepie, de trafo doet het. Nog wel een paar puntjes: 

Ik moet nog een buisje in de laadkabeldoorvoer naar buiten maken. Boormachine begaf het toen ik nogal hard stond te raggen om het gaatje wat groter te krijgen.

Automaat van de krachtstroomgroep knalt eruit als ik hem op 32A zet. Op 30A gaat het goed en de auto rapporteert 6,4Kw. Ik vermoed dat of de automaat aan het eind van z'n levensduur is, of dat ik een ldr moet plaatsen ergens (was een truukje dat ik geleerd heb van mijn flipperkast waar ook een grote trafo in zit en die ook af en toe de stop deed springen).

Trafo geeft een bevredigende zachte zoem :-)

Morgen heb ik het eerste resultaat aangaande rendement. 

 

14 hours ago, Ton van Hout said:

Snelladen is laden middels DC stroom, en alles via AC, waarbij de maximale snelheid gelimiteerd is tot 7.4kWh door het BMS in de auto, is 'langzaam' laden waarbij verteld moet worden dat het beter is om zo traag mogelijk te laden ivm de levensduur van de accu.

Je kan dus beter 's nachts thuis laden en middels je slimme laadpaal de laadduur uitsmeren over de hele nacht en bijvoorbeeld 4kWh te laden ipv in enkele uren 7,4kWh te laden.

 

Ik weet echt niet of zo langzaam mogelijk het beste is. Op het Zoe forum zie ik juist dat mensen rapporteren dat de state of health omhoog gaat nadat ze van 3,6Kw naar 11Kw laden zijn gegaan. 

(https://www.renaultforum.nl/forum/batterij-gezondheid-meten-t20004-140.html reacties martijnev rond 27 augustus). Met je vermelding "bron: nissanforum" kan ik niet zoveel. Als ik echt zou denken dat op 7Kw laden slecht zou zijn zou ik het niet doen. Vergeet ook niet dat de meeste ev's veel hogere vermogens standaard toestaan (Tesla 22Kw, I3 11Kw, etc). En dat zijn nou niet echt auto's die veel degradatie kennen.

14 hours ago, Ton van Hout said:

Tenzij je een leaserijder bent, dan boeit het je waarschijnlijk niks. Degenen die de auto wel in bezit hebben vinden dit wel belangrijk.

Ik ken best veel leaserijders die superzuinig op hun auto zijn. Zo'n opmerking geeft aan leaserijders het gevoel dat ze minder welkom zijn op dit forum, en volgens mij is dat niet je bedoeling. 

Foto's: omdat erom gevraagd werd zal ik later een foto posten van twee vreselijk saaie grijze kastjes die tegen een keldermuur geschroefd zijn (die wel eens geschilderd mag worden) :-)

 

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


3 hours ago, Terp1234 said:

Aan de paal zit een vaste kabel van 8 m zodat ik de voorkant van de auto er makkelijk mee kan halen op de oprit. Als ik de kabel afgerold weer over de paal (of beter lader aan de muur) terug snel opwikkel, gaat die behoorlijk 'kinkelen'. Is er een truuk om weer snel, netjes en strak op te rollen zonder de stekker meerdere keren rond te hoeven draaien?

 

Gefeliciteerd!  Ik moet eerlijk zeggen dat de standaard procedure bij mij is: schop de kabel een beetje aan de kant. Netjes oprollen alleen als er hoog bezoek komt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites


9 uur geleden, Prlwytzkofsky zei:

Ik ken best veel leaserijders die superzuinig op hun auto zijn. Zo'n opmerking geeft aan leaserijders het gevoel dat ze minder welkom zijn op dit forum, en volgens mij is dat niet je bedoeling. 

Ik denk dat het een vooroordeel is dat lease rijders per definitie niet geïnteresseerd zijn in zuinig rijden en het verantwoord omgaan met hun auto. In het verleden stonden ze daar wel om gekend omdat het meestal om bedrijfswagens ging die toch om de zoveel jaar vervangen werden. Tegenwoordig is het leasen van een auto meer gemeengoed geworden en niet alleen maar weggelegd voor bedrijven, maar zie  je steeds meer particulieren die hun auto leasen en er zuinig op zijn. En daar is natuurlijk niets mis mee, dus ik zou zeggen:  Wees welkom op dit forum!

Link naar reactie
Delen op andere sites


Op 22-2-2019 om 08:28, Ton van Hout zei:

Tenzij je een leaserijder bent, dan boeit het je waarschijnlijk niks. Degenen die de auto wel in bezit hebben vinden dit wel belangrijk.

Lekker zo'n opmerking. Autoweek waardig. In dezelfde categorie als 'leaserijders laden hun PHEV ook nooit' 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Vroeger had ik ook leaseauto's en het viel me op dat veel collega's vrij slordig met de auto omgingen, zelf behandelde ik de auto als mijn eigen auto, dwz, ik was er zuinig op en ben ik nog steeds. Jij bent overduidelijk netter dan die collega's van toen, dat siert je.

Leasers zijn uiteraard welkom ondanks dat ik een vermoeden heb dat de gemiddelde leaserijder de auto gewoon naar de dealer stuurt en de rekening naar de leasemaatschappij gaat waardoor het minder boeit dat er iets stuk gaat. Wanneer de accu na twee jaar buiten de garantie is moet ik zelf opdraaien voor reparaties en jij niet. Daarom wil ik de allerbeste zorg voor de auto.

Misschien snap je mijn opmerking nu wat beter, ik heb deze auto namelijk voor de komende 10 jaar aangeschaft, niet voor de eerste vijf.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik begrijp je opmerking en ook ik behandel de auto als mijn eigen auto. Ja, ik kan de auto na 5 jaar weer vervangen maar dan hoop ik dat degene die er daarna in gaat rijden (particulier) er ook weer lang plezier van heeft. En feit is natuurlijk dat zonder de lease de introductie van (PH)EV in Nederland niet zo snel was gegaan. Voor een particulier is de aanschaf van een nieuwe EV over het algemeen financieel niet aantrekkelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites


13 uur geleden, Terp1234 zei:

Aan de paal zit een vaste kabel van 8 m zodat ik de voorkant van de auto er makkelijk mee kan halen op de oprit. Als ik de kabel afgerold weer over de paal (of beter lader aan de muur) terug snel opwikkel, gaat die behoorlijk 'kinkelen'. Is er een truuk om weer snel, netjes en strak op te rollen zonder de stekker meerdere keren rond te hoeven draaien?

Ja, die truuk is er. Sla de kabel in achtjes om de houder, dan zit er geen draai in. Dat doe ik ook vaak met een lange verlengkabel die ik heb, want als je die ‘gewoon’ in rondjes opslaat, weer gebruikt (meestal ‘rechtuit’ uittrekt), dan weer in rondjes opslaat, enz enz, dan komen er verschrikkelijke kinken in. 

Het is even een handigheidje dat je door moet krijgen, maar heb je het eenmaal door, dan leg je die achtjes zonder moeite en heb je er veel plezier van. 

Link naar reactie
Delen op andere sites


10 uur geleden, jwv zei:

I rest my case ;)

Zou ik maar niet doen. Een forum is ook maar een forum en de leden daar zijn ook maar (feilbare) mensen. Vaak snelladen en daarbij ook nog doorgaan tot de 100% zou op de lange duur, uiteindelijk dus, misschien tot vermindering van de accu leiden. Tesla heeft een lange staat van dienst en daar zie je dat de accu na 100k km toch niet echt sterk gedegradeerd is. 

Ik zou me er me, met het goede BMS in het achterhoofd, maar niet al te druk om maken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites


14 uur geleden, Terp1234 zei:

Mijn e-Niro staat voor maart gepland, maar deze week kreeg ik door de LeasePlan al de laadpaal thuis geïnstalleerd; een NewMotion Home Advanced met Dynamic Load Balancing. Ik heb een 1x40A aansluiting. Ik ben benieuwd of ik daarmee de 32A laden zal halen.

20190220_131321.jpg

Toevallig kom ik op Marktplaats net een fotootje tegen van die load balancer die Newmotion gebruikt. Daar viel me de RJ-stekkerverbinding aan de voorkant op, die op jouw foto niet zo duidelijk zag door de lampjes ernaast.

Deze loadbalancer maakt gebruik van de P1-poort van de slimme meter. Die poort geeft maar eens in de 10 s waardes af. Niet vaker. En nee, je kunt niet sneller pollen (opvragen); de output van die slimme meter komt er gewoon elke 10 s uit, of je wilt of niet.

Dat betekent dat als jouw auto flink tegen het maximum aan staat te laden en de verwarming van de wasmachine slaat aan, dat het tot 10 s kan duren voordat die load balancer dat in de gaten heeft. In de tussentijd wordt je net dus 4 A of meer overbelast. Als er toevallig twee grootverbruikers inschakelen wordt die overbelasting nog veel meer. Je hoofdzekering klapt er dan zeker uit. En omdat alles op één fase werkt ligt dan dus alles eruit, het hele huis.

Het gaat me er niet om om je angst aan te jagen, maar het is wel goed om even te weten hoe dit werkt.

Zappi gebruikt ook load balancing bij zijn laadpalen, maar meet daarbij real-time de stroom door de kabels met een stroomklem. Als dan een grootverbruiker aanspringt heeft de paal dat onmiddellijk in de gaten en kan (zal, hoop ik) daar dan direct op reageren.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Eerste sessie op 6,4kW gedaan. 

Een paar metingen op 16A:

perc - aantal KWh - rendement

6%-81%  - 55,3 kWh - 87%
63%-100% - 29,0 kWh -  82%
7%-100% - 68,3 kWh - 87%

Wat opvalt is dat het rendement niet helemaal lineair is met de SOC. Laden tussen 70%-90% levert een rendement op van 81%, maar van 90%-100% is het rendement 103%. Ik vermoed dat de laatste 10% minder dan 6,4 kWh zijn.

 

En dan op 30A met transformator:

28%-100%  - 53,4kWh - 86%

Precies de beloofde 1% :-)

Omdat deze sessie een relatief groot deel in het onrendabele gebied (70-90) zat zal ie in de praktijk denk ik zelfs wat beter doen dan bij 16A laden. Ik vermoed dat dat komt omdat het sneller gaat en het BMS dus minder lang actief hoeft te zijn.

Let wel: deze metingen zijn alleen relevant voor de Ratio.nl transformator. Andere transformatoren zoals de Magnum en die van evtun gebruiken een andere techniek (een ringkern spaartransformator).  Die van Ratio is de enige die ik ken die een "normale" trafo gebruikt (weet eerlijkgezegd niet of het wel of niet een spaartransformator is). Ik heb geen belangen in Ratio

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


51 minuten geleden, Hippe lip zei:

Toevallig kom ik op Marktplaats net een fotootje tegen van die load balancer die Newmotion gebruikt. Daar viel me de RJ-stekkerverbinding aan de voorkant op, die op jouw foto niet zo duidelijk zag door de lampjes ernaast.

Deze loadbalancer maakt gebruik van de P1-poort van de slimme meter. Die poort geeft maar eens in de 10 s waardes af. Niet vaker. En nee, je kunt niet sneller pollen (opvragen); de output van die slimme meter komt er gewoon elke 10 s uit, of je wilt of niet.

Dat betekent dat als jouw auto flink tegen het maximum aan staat te laden en de verwarming van de wasmachine slaat aan, dat het tot 10 s kan duren voordat die load balancer dat in de gaten heeft. In de tussentijd wordt je net dus 4 A of meer overbelast. Als er toevallig twee grootverbruikers inschakelen wordt die overbelasting nog veel meer. Je hoofdzekering klapt er dan zeker uit. En omdat alles op één fase werkt ligt dan dus alles eruit, het hele huis.

Het gaat me er niet om om je angst aan te jagen, maar het is wel goed om even te weten hoe dit werkt.

Zappi gebruikt ook load balancing bij zijn laadpalen, maar meet daarbij real-time de stroom door de kabels met een stroomklem. Als dan een grootverbruiker aanspringt heeft de paal dat onmiddellijk in de gaten en kan (zal, hoop ik) daar dan direct op reageren.

 

De monteur die de paal heeft aangelegd had 2 opties, of de loadbalancer op inderdaad de P1-poort, of eentje met een stroomspoel. In overleg met zijn kantoor moest hij die met de spoel aanleggen. Het had ook mijn voorkeur, aangezien ik de P1-poort dan ook nergens anders meer voor kan gebruiken. De UTP-kabel die rechtstreeks van de Newmotion paal afkomt was ook eerst verbonden met het apparaatje op de foto en niet met de P1. Bij hun vertrek hadden ze echter nog een storing in de load balancing die ze zo niet konden oplossen. Vanochtend is daar een andere monteur voor gekomen, waar ik helaas niet zelf bij kon zijn. Die heeft nu vervolgens de UTP kabel alsnog in de P1 gestopt zie ik nu. Daar ben ik dus ook minder blij mee. Maandag maar weer achteraan bellen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites


4 uur geleden, Hippe lip zei:

Zou ik maar niet doen. Een forum is ook maar een forum en de leden daar zijn ook maar (feilbare) mensen. Vaak snelladen en daarbij ook nog doorgaan tot de 100% zou op de lange duur, uiteindelijk dus, misschien tot vermindering van de accu leiden. Tesla heeft een lange staat van dienst en daar zie je dat de accu na 100k km toch niet echt sterk gedegradeerd is. 

Ik zou me er me, met het goede BMS in het achterhoofd, maar niet al te druk om maken. 

Snelladen is andere koek, dat zei ik al. Het gaat mij om stellingen die hier als absolute waarheid worden gebracht terwijl ze niet onderbouwd zijn.

Met “I rest my case” bedoelde ik: dat er ergens iemand bij het Nissan forum iets geroepen heeft maakt het nog niet waar, laat staan van toepassing op de e-Niro. Een linkje naar het daadwerkelijke bericht was handiger geweest, nu is het bangmakerij terwijl we er vanuit mogen gaan dat het BMS prima zijn werk zal doen.

Hier wat meer details over de accu (5 pakketten met ieder 294 batterijcellen) en hoe de temperatuur gemanaged wordt: https://electricrevs.com/2018/12/20/exclusive-details-on-hyundais-new-battery-thermal-management-design/

aangepast door jwv
Link naar reactie
Delen op andere sites


Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...