Jump to content
korsowito

e-Niro: De laadpaal, welke heb je besteld of welke gebruik je?

Recommended Posts

Eerst even een algemeen electronica dingetje. Als je twee punten hebt waartussen een spanning van 12V is en ik maak kortsluiting dan daalt de spanning naar 0V. Als je de twee pennen van een voltmeter tegen elkaar houdt zal je immers ook nooit wat meten. Dat klinkt ernstig, maar als het stroompje maar beperkt genoeg is is het niet erg (milliamperes). De lol is dat je ook "een beetje" kortsluiting kan maken. Dat doe je door een weerstand te plaatsen tussen de plus en de min. Een weerstand is een ding waar stroom maar met moeite doorheen kan. Door een weerstand te plaatsen kan je de spanning van 12 naar bijvoorbeeld 9 of 6V terugbrengen. Dit wordt door auto, kabel en lader gebruikt om met elkaar te communiceren. Het heet het naar beneden trekken van de spanning.

Wat meer hierover:
https://www.mvwautotechniek.nl/meten/MetenMetDeMultimeter.htm

 

Als je naar de stekker kijkt zie je twee dunne pinnetjes: CP en PP

 

2119070818_Type_2_MF_Pinout_wiki.JPG.cd4a41c3527d7f37439e496003b0d8cd.JPG

 

PP gaat over de kabel. Ten eerste wordt die gebruikt om te detecteren dat de kabel is aangesloten. Een slimmigheidje is dat er een weerstand in de kabel zit waarmee ie aangeeft (door de spanning over het pinnetje van 12 naar 9 of 6V te trekken) hoeveel hij maximaal kan hebben. Dat is gedaan om te voorkomen dat je je dunne Outlander kabeltje kan gebruiken om een Tesla op 22kW te laden. Die zou anders in de fik vliegen.

Het pinnetje wordt ook gebruikt als signaal om de kabel te vergrendelen, maar het ligt aan auto en lader hoe ze dat precies doen. Een lader zal soms een pasje willen valideren, de ZOE vergrendelt meteen en bij de Niro kan je het instellen. De kabel moet aan beide kanten vergrendeld zijn voordat het laden kan starten.

Als de kabel vergrendelt is begint het tweede pinnetje  (CP) een puls signaal te sturen. Dat is simpelweg een spanning die heel vaak (1000X/sec) aan en uit wordt gezet.512e869bce395fbc64000002.JPG.87d054895cd6bcfdab5b32366b9a9193.JPG

 

Met de breedte van de pulsjes geeft de lader aan hoeveel hij maximaal kan leveren (bijvoorbeeld 8A, 16A of 32A). Dit wordt gebruikt bij loadbalancen. Als je Zappi merkt dat er stroom wordt gebruikt in huis zal hij de pulsjes smaller maken en zo aan de auto vertellen dat die wat moet dimmen.

De auto bepaalt (weer door een weerstand te plaatsen) wat hij wil. Als die de spanning van de pulsjes (de hoogte) laat afnemen van 12 naar  (ik dacht) 6V dan geeft hij aan de lader aan dat het laden mag starten. De lader zet vervolgens een schakelaar om waardoor de 4 dikke polen (L1-3 en N) met het electriciteitsnet verbonden worden. Het kan ook zijn dat de auto niet wil laden (bijvoorbeeld bij uitgesteld laden of omdat de auto al vol is). In dat geval laat hij de spanning gewoon op 12V. (dit is ietsje ingewikkelder, maar voor uitleg even weggelaten)

Belangrijk is dat de lader niet beslist hoeveel stroom er daadwerkelijk wordt afgenomen: dat is aan de auto (het BMS). De lader weet daar ook niets van en is eigenlijk niet meer dan een slimme schakelaar. Zie hier ook meteen de reden waarom je op een AC paaltje nooit de SOC kan zien: de lader weet daar (anders dan bij DC laden) gewoon niets van. De basis van een enkelfase AC lader kan je voor een paar tientjes in elkaar schroeven: een arduino met openevse en een relais. Bij een enkelfase hoef je voor zover ik weet ook geen aardlek type b te hebben. Wat het duur maakt zijn kabel, stekker, kastje en marketing.

Laat weten als iets niet duidelijk is, of als ik een fout heb gemaakt.

 

 

 

 

 

  • Like 1
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooie uitleg!
Ik snap nu iig waarom er "een kastje" in de kabel van de granny charger zit ipv "gewoon" rechtstreeks in het stopcontact!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dank Plofsky, duidelijk verhaal. 

En als dit ook is wat er in het snoer van de granny charger zit, dan snap ik niet zo waarom die laadpalen soms zulke grote kasten hebben. De granny charger laat ons immers zien hoe klein het kan. En elektronica wordt toch steeds kleiner?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die granny charger is natuurlijk maar 1 fase, maximaal 16A (vanwege het stopcontact).
Laadpalen kunnen grotere stromen over meerdere fasen ondersteunen EN moeten natuurlijk meer hufterproof zijn dan een simpel "eigen" ding...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je zo'n grote laadpaal openmaakt zal je zien dat het 90% lucht is; de rest past in zo'n Granny charger.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm, dan is het zelf maken van een laadpaal idd niet zo ingewikkeld. Het enige grote ding dat wel in een laadpaal en niet in de granny lader zit is een groot en zwaar (capaciteit) relais. 

Je zou dus dat relais en de regeltechniek van de PP en CP aansluitingen ook in de meterkast kunnen maken, als je buiten niet zo’n lelijke kast wilt hebben. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Audi maakte een paar jaar geleden 3,6kW laders in "granny formaat". 

 

465270610__86(1).thumb.JPG.6422b748aac599ae578f34a83495bd7f.JPG

 

 

https://www.marktplaats.nl/a/auto-onderdelen/elektronica-en-kabels/m1377012490-audi-oplaadkabel-laadpaal-type-2-met-dockingstation.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

Wist ik ook niet, kwam hem net tegen. Geen gek ding omdat je op de camping met een rode stekker op kan laden.

(foto veranderd omdat verkoper in de reflectie te zien was)

Lijkt een beetje op de juice booster.

3 hours ago, Hippe lip said:

Je zou dus dat relais en de regeltechniek van de PP en CP aansluitingen ook in de meterkast kunnen maken, als je buiten niet zo’n lelijke kast wilt hebben. 

Klopt, daarom heb ik de boel ook binnen hangen. Wel is laadkabel een heel stuk duurder dan gewone VMVK omdat het flexibel moet zijn en tegen schoppen/schuren moet kunnen. Dus alleen te doen als je je laadpunt vlak bij een plek wilt hebben waar je aan de binnenkant je laadkast op kan hangen.

Bij mij werkt de trafo nu op 32A (automaat van krachtstroomgroep vervangen). Auto geeft 6,9kW aan dus dik tevreden.

Heeft iemand al eens waarden van meer dan 7kW gezien? Ik niet. Op 22kW publieke laadpalen is het meestal 6,6.

 

 

Edited by Prlwytzkofsky

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 uur geleden, Prlwytzkofsky zei:

Wel is laadkabel een heel stuk duurder dan gewone VMVK omdat het flexibel moet zijn en tegen schoppen/schuren moet kunnen. Dus alleen te doen als je je laadpunt vlak bij een plek wilt hebben waar je aan de binnenkant je laadkast op kan hangen.

Dat zie ik toch iets anders. Mijn laadpaal komt zo’n 15 m kabel van de meterkast af. Maar daar loopt de zefde stroom als de in de kabel van paal naar auto. Als ik dus relais en regeling in de meterkast hang, dan kan ik die zelfde YMVK (of YMVKas) kabel gebruiken van meterkast naar buiten (geen dikkere kabel nodig) en buiten overgaan op die flexibele kabel. Buiten dus geen lelijke kast. En die kast kan in de meterkast, ook als die iets verderop is. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 uur geleden, Hippe lip zei:

Hmm, dan is het zelf maken van een laadpaal idd niet zo ingewikkeld. Het enige grote ding dat wel in een laadpaal en niet in de granny lader zit is een groot en zwaar (capaciteit) relais. 

Je zou dus dat relais en de regeltechniek van de PP en CP aansluitingen ook in de meterkast kunnen maken, als je buiten niet zo’n lelijke kast wilt hebben. 

Dat bestaat al zes jaar. De doos in de meterkast en het stopcontact ergens in je buitenmuur.

phevlaadpunt.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites
23 uur geleden, Prlwytzkofsky zei:

Wist ik ook niet, kwam hem net tegen. Geen gek ding omdat je op de camping met een rode stekker op kan laden.

op campings gebruiken ze doorgaans gewone óf blauwe stekkers en geen rode...

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
op campings gebruiken ze doorgaans gewone óf blauwe stekkers en geen rode...

En vaak heb je op een camping maar 6 of 10A beschikbaar...
Sowieso heb ik het idee dat er hier een 16A 3-fase CEE-norm is gebruikt, maar er maar 1 fase in gebruik is, aangezien de lader max. 3,6kW is aldus het opschrift...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vraagje aan degenen die thuis ervaring hebben in het laden met 32 A: als de auto met zo’n grote stroom wordt geladen en je trekt de stekker los omdat je weg moet, trek je dan niet een enorme vonk? Of moet je het laadproces eerst (hoe?) afbreken voordat je de stekker uit de auto kunt trekken?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als de auto aan het laden is zit de stekker er toch aan vast? Je moet die vrijgeven voordat je em eraf kan halen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minuut geleden, korsowito zei:

Als de auto aan het laden is zit de stekker er toch aan vast? Je moet die vrijgeven voordat je em eraf kan halen. 

Hoe?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Ik heb nog nooit een vonk gezien. Wel doet de Niro het een beetje vreemd. Als je bij de Zoe de stekker ontgrendeld dan wordt het laadproces volledig afgebroken en staat er dus geen stroom meer op de stekker. Bij de Niro gaat het anders, maar het fijne snap ik er nog niet van. Als je de stekker ontgrendeld wordt het laadvermogen teruggebracht naar 0,5kW maar gaat (volgens mijn lader althans) de laadsessie door. Je zou daar dus theoretisch een vonk moeten kunnen trekken. Er zit nog wel een slimmigheidje in de stekker: de CP pin is korter dan de rest dus tijdens het eruit trekken van de stekker verliest die eerst contact waardoor de lader afschakelt. Misschien, als je heel snel bent "like a ninja" zo je een vonk kunnen trekken. 

Edited by Prlwytzkofsky
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Dacht via de auto.. aanzetten of unlocken ofzo.. ik heb de auto nog niet dus kan niet bevestigen.. 

Edit: antwoord al gegeven hierboven..

Edited by korsowito

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minuut geleden, korsowito zei:

Dacht via de auto.. aanzetten of unlocken ofzo.. ik heb de auto nog niet dus kan niet bevestigen.. 

Daarom is mijn vraag expliciet gericht aan de ervaringsdeskundigen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er was laatst iemand met het probleem dat de stekker vast bleef zitten misschien is daar ook nog wat info the vinden

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuten geleden, Prlwytzkofsky zei:

Er zit nog wel een slimmigheidje in de stekker: de CP pin is korter dan de rest dus tijdens het eruit trekken van de stekker verliest die eerst contact waardoor de lader afschakelt. Misschien, als je heel snel bent "like a ninja" zo je een vonk kunnen trekken. 

Daar heb ik ook aan gedacht, maar er wordt toch geschakeld met een mechanisch (dus niet solid state) relais? Die dingen, vooral voor dit soort grote stromen, zijn wat zwaarder uitgevoerd en zijn daardoor relatief traag. Of die de stroom net zo snel uitschakelen als de tijd tussen het verbreken van de CP-pin en het verbreken van de laadstroompin.....?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuten geleden, korsowito zei:

Er was laatst iemand met het probleem dat de stekker vast bleef zitten misschien is daar ook nog wat info the vinden emoji6.png

Waar? Linkje?

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minute ago, Hippe lip said:

Daar heb ik ook aan gedacht, maar er wordt toch geschakeld met een mechanisch (dus niet solid state) relais? Die dingen, vooral voor dit soort grote stromen, zijn wat zwaarder uitgevoerd en zijn daardoor relatief traag. Of die de stroom net zo snel uitschakelen als de tijd tussen het verbreken van de CP-pin en het verbreken van de laadstroompin.....?

Zoals gezegd: je moet heel snel zijn denk ik. Mij is het in elk geval nooit gelukt. Bovendien staat ie (als ik het dashboard mag geloven) op dat moment maar 500W te trekken. En dat is een kwart van een snelkoker waar je ook de stekker uit kan trekken.

Maar ik vind het van de Niro wel raar (en het is de enige ev die ik ken die dat doet, maar ik kan me vergissen) dat er mogelijk stroom op de stekker staat in ontgrendelde toestand. Ik had liever een los knopje (op de fob) gehad om alleen de laadkabel te ontgrendelen waarmee de laadsessie volledig werd afgebroken. Maar ik denk dat ik er wel mee kan leven :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites
23 minuten geleden, Prlwytzkofsky zei:

. Bovendien staat ie (als ik het dashboard mag geloven) op dat moment maar 500W te trekken. En dat is een kwart van een snelkoker waar je ook de stekker uit kan trekken.

Ik heb ook nog geen Niro en kan het dus niet controleren, maar ik meen me te herinneren dat als je de deur open doet, het laadvermogen terugzakt naar 500 W idd, maar dat dit even later weer naar het ‘gewone’ niveau teruggaat.

klopt dat?

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 minutes ago, Hippe lip said:

Ik heb ook nog geen Niro en kan het dus niet controleren, maar ik meen me te herinneren dat als je de deur open doet, het laadvermogen terugzakt naar 500 W idd, maar dat dit even later weer naar het ‘gewone’ niveau teruggaat.

klopt dat?

Klopt: deur open of ontgrendelen met fob -> kabel wordt ontgrendeld en laadvermogen daalt. Na een tijdje (iets van 20sec?)  vergerndelt ie de kabel weer en gaat weer op vol vermogen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 uur geleden, Hippe lip zei:

Daarom is mijn vraag expliciet gericht aan de ervaringsdeskundigen. 

in onze onder grondze parkeer garage. kunnen twee auto's laden.  

Share this post


Link to post
Share on other sites
in onze onder grondze parkeer garage. kunnen twee auto's laden.  

???

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.