Jump to content
korsowito

e-Niro: De laadpaal, welke heb je besteld of welke gebruik je?

Recommended Posts

11 uur geleden, bob zei:

een bedrijf wat zich elektrotechnisch installateur noemt en de erkenning daar voor heeft moet dit zeker weten of zie ik dat verkeerd? 

Ik begrijp Niro79 wel, binnen het bedrijf moet de kennis aanwezig zijn maar niet iedereen in het bedrijf dient alles te weten, ik denk dat de boekhouder niet een weet waar hij de NEN1010 kan vinden :-).

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 uur geleden, bob zei:

een bedrijf wat zich elektrotechnisch installateur noemt en de erkenning daar voor heeft moet dit zeker weten of zie ik dat verkeerd? 

Enige nuance hier zou je wel sieren. Meteen zeggen dat je niet serieus met je vak bezig bent als er dingen zijn die je niet weet, is de boel een beetje zwart-wit bekijken. Iedereen maakt fouten en niemand weet alles. Zoals eerder gezegd: als hij (m/v) ervoor open staat om nieuwe dingen te leren is het prima. En dan zal hij het de volgende keer met extra aandacht en plezier goed doen. Pas als hij er tegenin gaat kun je zeggen dat hij zijn vak niet serieus neemt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 uur geleden, RWO zei:

Ik begrijp Niro79 wel, binnen het bedrijf moet de kennis aanwezig zijn maar niet iedereen in het bedrijf dient alles te weten, ik denk dat de boekhouder niet een weet waar hij de NEN1010 kan vinden :-).

 

logisch dat een boekhouder niet weet waar hij de nen1010 kan vinden heeft ook niks met zijn vakgebied te maken maar als je als monteur op pad gaat om iets te installeren moet je wel weten wat je gaat maken en wat de regels zijn en als je iets niet weet zoek je het op of vraag je het aan iemand doe ik zelf ook als ik iets niet weet want  je bent nooit te oud om te leren fouten met elektrische installaties kunnen wel ernstige gevolgen hebben ook daar heb ik genoeg van gezien  

Share this post


Link to post
Share on other sites

In dit geval gaan die ‘fouten’ niet tot onveilige situaties leiden. Je zou het eerder andersom moeten noemen: extra veilig omdat je niet weet dat je bij loadbalancing de eindgroep hoger mag afzekeren. 

Het verneukeratieve is in dit soort gevallen dat je niet weet dat je iets niet weet. Er is geen lacune in je kennis, maar de regels zijn veranderd. Dat heb je dan niet in de gaten en er is dan ook geen reden om het aan je collega’s te vragen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

juist inderdaad en door de steeds veranderende regels is de bijscholingen heel belangrijk   

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is wel heel erg zwart-wit gesteld hoor, mijn installateur wist het ook niet omdat hij geen laadpalen plaatst maar uitsluitend de iets traditionelere werkzaamheden uitvoert. 

De link van @Hippe lip heb ik naar mijn installateur gestuurd, hij heeft het gelezen en mijn laadpaal daarna conform aangesloten. 

Verder geloof ik ook niet dat @bob alle nieuwe ontwikkelingen van zijn vakgebied weet want in de meeste kennisgebieden is er teveel om bij te leren in relatie tot de beschikbare tijd en budget. Daarom kiest men voor hetgeen dat praktisch is / waarmee men werkt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
20 minuten geleden, Ton van Hout zei:

Dat is wel heel erg zwart-wit gesteld hoor, mijn installateur wist het ook niet omdat hij geen laadpalen plaatst maar uitsluitend de iets traditionelere werkzaamheden uitvoert. 

De link van @Hippe lip heb ik naar mijn installateur gestuurd, hij heeft het gelezen en mijn laadpaal daarna conform aangesloten. 

Verder geloof ik ook niet dat @bob alle nieuwe ontwikkelingen van zijn vakgebied weet want in de meeste kennisgebieden is er teveel om bij te leren in relatie tot de beschikbare tijd en budget. Daarom kiest men voor hetgeen dat praktisch is / waarmee men werkt.

bob weet zeker niet alle nieuwe ontwikkelingen van zijn vakgebied, dat is in de elektrotechniek geen doen  maar als bob iets moet gaan doen wat hij  nooit eerder heeft gedaan verdiept hij zich wel eerst in de materie 

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 5/29/2019 at 9:46 AM, Tescione said:

@Hippe lip ik doe graag nog een beroep op jouw expertise. Het installatiebedrijf is langs geweest maar waarom heb ik het idee dat ze weer niet de juiste aardlekschakelaar hebben geïnstalleerd?

aardlek.jpeg.8ab97acb7dfd89f60fc0b3bb1e9307b4.jpeg

Het betreft dus een Hager ADM420G , en online lees ik:

afschakelkarakteristiek: type B

type aardlekbeveiliging:  A 

Helaas is dit echt niet mijn expertise, maar volgens mij is dit dus weer fout.

Bij een collega zag ik dezelfde aardlekautomaat. Bij mij komen ze vanuit NewMotion (BAM als installateur) waarschijnlijk dezelfde plaatsen.

Is dit nu een goede?

Bestaat er een aardlekautomaat met type B aardlekschakelaar?

In de specificaties van de laadpaal staat: "Aardlek 3-fase: 30mA type B, óf 30mA type A, aangevuld met geschikt materiaal dat uitschakeling van de voeding waarborgt bij een DC-foutstroom van meer dan 6mA."

Wat zou dan het "geschikt materiaal" moeten / kunnen zijn?

--> Hoe gaat het nu verder met jouw aardlekautomaat + NewMotion?

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 uur geleden, Sodiac zei:

Bij een collega zag ik dezelfde aardlekautomaat. Bij mij komen ze vanuit NewMotion (BAM als installateur) waarschijnlijk dezelfde plaatsen.

Is dit nu een goede?

Nee helaas, dit is NIET een aardlekschakelaar type B. Wat je op dit plaatje ziet is een installatieautomaat (=zekering) met B-karakteristiek. Laat je dus niet in verwarring brengen door die B die erop staat. Ik kan het kennelijk nog steeds niet vaak genoeg zeggen (mss moet ik er morgen eens een apart draadje voor opzetten?): een installatieautomaat met B-karakteristiek is iet totaal anders dan een aardlekschakelaar type B. Helaas hebben beide een "B" in de naam, maar dat is dan ook de enige overeenkomst....

2 uur geleden, Sodiac zei:

Bestaat er een aardlekautomaat met type B aardlekschakelaar?

Nee. En om verwarring te voorkomen: een aardlekautomaat? Bedoel je een zogeheten 'alamat'? Dat is een installatieautomaat + aardlekschakelaar in één.

En NEE, er bestaat voor zover ik weet géén alamat waarbij de aardlekschakelaar van het type B is.

2 uur geleden, Sodiac zei:

In de specificaties van de laadpaal staat: "Aardlek 3-fase: 30mA type B, óf 30mA type A, aangevuld met geschikt materiaal dat uitschakeling van de voeding waarborgt bij een DC-foutstroom van meer dan 6mA."

Dat is de technische (en functionele) omschrijving van wat er voorgeschreven is. Een "aardlekschakelaar type A, aangevuld met geschikt materiaal dat uitschakeling van de voeding waarborgt bij een DC-foutstroom van meer dan 6mA" is wat we in de praktijk een aardlekschakelaar type B noemen, voor zover ik weet.
Mogelijk dat er laadpaalfabrikanten zijn (of anderen) die deze detectie van de gelijkstroom-foutstroom van meer dan 6 mA op een andere manier realiseren. In dat geval is die te combineren met een aardlekschakelaar type A. Maar dan moet wel heel specifiek en letterlijk omschreven zijn dat uitschakeling van de voeding gewaarborgd is bij een DC-foutstroom van meer dan 6mA.
Ik heb wel omschrijvingen gezien dat er detectie is van gelijkstroom-foutstromen, maar daar stond die waarde van 6 mA niet bij. Dat voldoet dus niet.

2 uur geleden, Sodiac zei:

Wat zou dan het "geschikt materiaal" moeten / kunnen zijn?

--> Hoe gaat het nu verder met jouw aardlekautomaat + NewMotion?

In de praktijk kom je dus bijna altijd uit op het gebruik van een losse aardlekschakelaar type B + een installatieautomaat van de voor die situatie gepaste waarde.

  • Like 1
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Deze fout komt waarschijnlijk door 3 dingen:

Installateur niet bekend met de materie.

Aardlekschakelaar type B is niet overal te koop.

Aardlekschakelaar type B is veel duurder, vanaf zo'n € 200,-.

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 uur geleden, Hippe lip zei:

In de praktijk kom je dus bijna altijd uit op het gebruik van een losse aardlekschakelaar type B + een installatieautomaat van de voor die situatie gepaste waarde.

En idd, eindelijk iemand aan de lijn gehad van NewMotion die er iets meer vanaf wist.

@SodiacZe komen nu idd een losse aardlek en een aparte automaat installeren. 

Edited by Tescione

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 minutes ago, Tescione said:

En idd, eindelijk iemand aan de lijn gehad van NewMotion die er iets meer vanaf wist.

@SodiacZe komen nu idd een losse aardlek en een aparte automaat installeren. 

Zou je een foto hier willen plaatsen zodat ik er ook achteraan kan gaan? Bij mij thuis ook zo’n jager module geplaatst door de installateur van newmotion..

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minuut geleden, korsowito zei:

Zou je een foto hier willen plaatsen zodat ik er ook achteraan kan gaan? Bij mij thuis ook zo’n jager module geplaatst door de installateur van newmotion..

Yes, doe ik zodra ze geweest zijn. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Hippe lip

In dat linkje wat je stuurde van de nen1010

Laatst zin staat heel duidelijk dat je altijd selectief moet zijn in het afzekeren (automaten)

Dus kom je binnen met 3x25ampre (hoofd zekeringen nuts bedrijf).

Mag de hoogste afgezekerde groep in jouw groepen kast 20 ampere zijn. 

Dit staat duidelijk in de nen1010.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minuut geleden, Niro79 zei:

Dit staat duidelijk in de nen1010.

Dat klopt dat dit in de NEN 1010 staat, maar daarom is dat niet het enige dat erin staat. Zoek ff verder. Ik heb hier al eerder uitgebreid gedocumenteerd hoe het zit. Zoek maar ff na.

En geloof me, het mag écht, op voorwaarde dat je er een paal met loadbalancing aan hangt.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zie onder andere dit artikel:
https://www.installatie.nl/blogs/de-thuislaadpaal-zoektocht-naar-antwoorden/

Daarin staat onder meer: "Daarnaast geldt de vuistregel van “1,6x kleiner dan de hoofdaansluiting” niet vanwege NEN1010:722 die zegt dat als je een loadbalancer hebt je WEL met de gelijktijdigheidsfactor mag rekenen."

Tweede pagina van dit draadje: 


Oef, heb ik het tóch voor je opgezocht....:cowboy:

Edited by Hippe lip
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die zappi V2 blijft maar uitgesteld worden. Begin februari heette het nog dat de paal begin maart geleverd zou worden. Twee weken geleden stond er mei/juni op de site en inmiddels is dat juni/juli. Welk jaartal zou er bedoeld worden? :mad:

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Damn.. lijkt de levering van mijn e-Niro wel 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit staat er in de nen sectie 722.533.3

Selectieviteit tussen toestellen ...

Er staat:  waar dit nodig is voor bedrijfszekerheid van de stroomvoorziening,

Moet de selectiviteit in stand worden gehouden.

Tja zeg het maar... 

Als je een automaat als nuts hoofdzekering hebt zal het niet zo vervelend zijn, maar ik heb schroef zekeringen waar je niet bij komt... 

 

15595558627191816138261993721563.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

@bob Niet iedereen werkt op jouw manier, dat is wel gebleken.

  • Like 1
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dit staat er in de nen sectie 722.533.3

Je bedoelt 722.535.3

Selectieviteit tussen toestellen ...
Er staat:  waar dit nodig is voor bedrijfszekerheid van de stroomvoorziening,
Moet de selectiviteit in stand worden gehouden.


Met Load Balancing lijkt mij dat de bedrijfszekerheid gewaarborgd is DOOR de Load Balancing.

Share this post


Link to post
Share on other sites
49 minuten geleden, Murcielaygo zei:


Je bedoelt 722.535.3



Met Load Balancing lijkt mij dat de bedrijfszekerheid gewaarborgd is DOOR de Load Balancing.
 

Maar stel op 1 of andere manier krijg je kortsluitstroom.

Dan zal je hele huis eruit liggen. 

En daarom zal je selectief moeten zijn.

Hier blijf ik bij. Als mensen het anders doen succes.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 uur geleden, Niro79 zei:

Dit staat er in de nen sectie 722.533.3

Selectieviteit tussen toestellen ...

Er staat:  waar dit nodig is voor bedrijfszekerheid van de stroomvoorziening,

Moet de selectiviteit in stand worden gehouden.

Tja zeg het maar... 

Als je een automaat als nuts hoofdzekering hebt zal het niet zo vervelend zijn, maar ik heb schroef zekeringen waar je niet bij komt... 

 

15595558627191816138261993721563.jpg

Kan het zijn dat je een verkeerd deel van 722 bekijkt?

Want kijk eens naar dit artikel (uit mijn post van 26 april op het Tweakersforum).

In dat artikel staat:
“Voor het bepalen van het benodigde vermogen mag geen reductie worden toegepast door middel van een gelijktijdigheidsfactor. Indien speciale voorzieningen hiervoor zijn aangebracht zoals een regelsysteem, dan kan echter wel met een gelijktijdigheidsfactor worden gerekend.”
En om die gelijktijdigheidsfactor gaat het nu. 

Even verder staat:
“Op één fase tegelijk opladen, wassen en drogen is een recept voor overbelasting. Dit kan op een aantal manieren worden voorkomen:
- het continue vermogen van het oplaadpunt beperken, zie ook stuursignalen tussen oplaadpunt en voertuig;
- het opladen handmatig uitstellen wanneer er bijvoorbeeld nog moet worden gewassen;
- de aansluiting op het elektriciteitsnet verzwaren;
- dynamisch het vermogen van het oplaadpunt aanpassen.
Voor deze laatste optie zijn de eerste commerciële producten beschikbaar. Hierbij wordt de stroom gemeten door de hoofdbeveiliging van de installatie. Als daarop overbelasting dreigt, dan kan een dergelijk oplaadpunt via een regelsignaal het oplaadvermogen van de auto (tijdelijk) reduceren.”


En dát is dus het punt waar het om gaat. Dat ‘dynamisch aanpassen van het vermogen van het oplaadpunt’ is wat wij in goed Nederlands ‘loadbalancing’ noemen. Het is dus gewoon toegestaan. 
En wie daar anders over denkt, en daarvoor sta ik open, daarvan hoor ik graag de argumentatie, maar dan wel inclusief de uitleg van rubriek 722. Anders ben je onvolledig of steek je je kop in het zand.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 uur geleden, Hippe lip zei:

Kan het zijn dat je een verkeerd deel van 722 bekijkt?

Want kijk eens naar dit artikel (uit mijn post van 26 april op het Tweakersforum).

In dat artikel staat:
“Voor het bepalen van het benodigde vermogen mag geen reductie worden toegepast door middel van een gelijktijdigheidsfactor. Indien speciale voorzieningen hiervoor zijn aangebracht zoals een regelsysteem, dan kan echter wel met een gelijktijdigheidsfactor worden gerekend.”
En om die gelijktijdigheidsfactor gaat het nu. 

Even verder staat:
“Op één fase tegelijk opladen, wassen en drogen is een recept voor overbelasting. Dit kan op een aantal manieren worden voorkomen:
- het continue vermogen van het oplaadpunt beperken, zie ook stuursignalen tussen oplaadpunt en voertuig;
- het opladen handmatig uitstellen wanneer er bijvoorbeeld nog moet worden gewassen;
- de aansluiting op het elektriciteitsnet verzwaren;
- dynamisch het vermogen van het oplaadpunt aanpassen.
Voor deze laatste optie zijn de eerste commerciële producten beschikbaar. Hierbij wordt de stroom gemeten door de hoofdbeveiliging van de installatie. Als daarop overbelasting dreigt, dan kan een dergelijk oplaadpunt via een regelsignaal het oplaadvermogen van de auto (tijdelijk) reduceren.”


En dát is dus het punt waar het om gaat. Dat ‘dynamisch aanpassen van het vermogen van het oplaadpunt’ is wat wij in goed Nederlands ‘loadbalancing’ noemen. Het is dus gewoon toegestaan. 
En wie daar anders over denkt, en daarvoor sta ik open, daarvan hoor ik graag de argumentatie, maar dan wel inclusief de uitleg van rubriek 722. Anders ben je onvolledig of steek je je kop in het zand.

 

Sorry @Hippe lip

Maar kan jij mij uitleggen wat er in het artikel van cobouw staat de laatste zin:

 

De selectiviteit tussen de verschillende aardlekbeveiligingen moet worden gegarandeerd.

En in het hele verhaal hier boven...

staat nergens maar dan ook nergens dat je een afgaande groep even hoog mag afzekeren als je inkomende hoofdzekering. 

loadbalancing gaat over eindgebruikers dus warmte pomp wasmachine droger die op de zelfde groep zijn aangesloten als de laadpaal  daarvoor hebben loadbalancing bedacht. 

Ik heb deel 722 van de nen gelezen maar tja kan niks vinden waar echt duidelijk staat dat je je Selectieviteit aan de kant mag schuiven en even hoog mag afzekeren.

@Hippe lip blijft een interessant onderwerp.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat een echte installateur met actuele parate kennis hiervan vindt. Het zijn nu vooral interpretaties van in Google gevonden feiten uit Cobouw en zelfs de NEN 1010 (kennelijk alleen de veranderingen). Het is zo makkelijk om de echte context verkeerd te interpreteren. Ik heb een kennis (werkt bij Liander) die het misschien echt weet en ga er wel eens achteraan.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Similar Content

    • By nassim
      Iemand een digitale handleiding van de Rio YB 2017-2020 ?
       
    • By chippie777
      Ik wil nieuwe ruitenwissers voor mijn Niro. Ik heb ze besteld en de achterruitenwisser is prima, maar de voor ruitenwissers zijn weliswaar de juiste maat maar zien er totaal anders uit. Ik mis de soort spoiler op de nieuwe ruitenwissers. Maar ik kan online niet vinden welke ruitenwissers ik nu moet hebben zodat ik dezelfde ruitenwissers heb als er origineel opzitten. Iemand een idee? (En ja ik kan naar de dealer, maar de ervaring leert dat het vervangen van ruitenwissers bij een dealer behoorlijk prijzig is)
    • By Don66
      Hoi,
      Ik heb een vraag over welk model ik nu heb.
      Ik heb dus een Kia Sportage GT-Plusline 1.6T-GDI AWD automaat (benzine) van 2020.
      Is dit dan model Sportage 4 of is dit de 4 facelift?
      Kan het op internet namelijk niet vinden.


    • By Sigmasailor
      Over een tijdje gaan we de e-Niro in de UK eens uitproberen. Omdat we regelmatig in B&B's willen verblijven lijkt het me wel handig om een verloop te hebben van de UK (16A gezekerd) naar de (Schuko of Eur) stekker van de granny oplader. Van die simpele verloopjes van een paar euro kan je makkelijk vinden. Een degelijk verloopsnoertje kan ik zo snel niet vinden. Ze zijn er wel voor de camping (vanaf zo'n blauwe CEE). Weet iemand een adresje voor een kant en klaar snoertje of moet ik de onderdelen zelf maar in elkaar schroeven? Ik neem verder gewoon een goede 10 meter en 25 meter verlengsnoer mee en het zal wel goed komen.
    • By wim66
      wie weet welk sieruitlaat stuk past op mijn picanto 3 . daar de uitlaat naar beneden is gebogen
×
×
  • Create New...