Jump to content
  • Sign Up
korsowito

ANSWERED e-Niro: De laadpaal, welke heb je besteld of welke gebruik je?

Recommended Posts

26 minuten geleden, jwv zei:

Maar anderzijds ook mensen die met die NEN1010 schermen omdat ze daar 10 jaar geleden mee werkten, maar niet weten van allerlei vernieuwingen rondom laadpalen. Die selectiviteit is daar een van, dat mag dus gewoon mits je een load balancer gebruikt.

dus de moraal van het verhaal regelmatig bijscholingen oh ja dat kost geld 

• Sad 1

3 uur geleden, jwv zei:

Maar anderzijds ook mensen die met die NEN1010 schermen omdat ze daar 10 jaar geleden mee werkten, maar niet weten van allerlei vernieuwingen rondom laadpalen. Die selectiviteit is daar een van, dat mag dus gewoon mits je een load balancer gebruikt.

8 uur geleden, bob zei:

als je dit als installateur niet weet ben je niet gecertificeerd of niet serieus met je vak bezig hetzelfde geld voor de selectiviteits norm die bestaat al een tijdje maar er zijn tegenwoordig allerlei beunhazen actief die net doen of ze de regels kennen maar je valt vanzelf een  keer door de mand 

Word beetje moe van het feit dat er gelijk 

Commentaar is over het feit dat Als installateur moet je dat weten....

Volgens mij geef ik duidelijk aam dat ik zelf het werktuigbouwkundige kant werk klimaat enzv.

Ik ga is vragen bij onze keurmeester hoe het precies zit.

Posted (edited)
1 uur geleden, Niro79 zei:

Word beetje moe van het feit dat er gelijk 

Commentaar is over het feit dat Als installateur moet je dat weten....

Volgens mij geef ik duidelijk aam dat ik zelf het werktuigbouwkundige kant werk klimaat enzv.

Ik ga is vragen bij onze keurmeester hoe het precies zit.

een bedrijf wat zich elektrotechnisch installateur noemt en de erkenning daar voor heeft moet dit zeker weten of zie ik dat verkeerd? 

Edited by bob

11 uur geleden, bob zei:

een bedrijf wat zich elektrotechnisch installateur noemt en de erkenning daar voor heeft moet dit zeker weten of zie ik dat verkeerd? 

Ik begrijp Niro79 wel, binnen het bedrijf moet de kennis aanwezig zijn maar niet iedereen in het bedrijf dient alles te weten, ik denk dat de boekhouder niet een weet waar hij de NEN1010 kan vinden :-).

11 uur geleden, bob zei:

Enige nuance hier zou je wel sieren. Meteen zeggen dat je niet serieus met je vak bezig bent als er dingen zijn die je niet weet, is de boel een beetje zwart-wit bekijken. Iedereen maakt fouten en niemand weet alles. Zoals eerder gezegd: als hij (m/v) ervoor open staat om nieuwe dingen te leren is het prima. En dan zal hij het de volgende keer met extra aandacht en plezier goed doen. Pas als hij er tegenin gaat kun je zeggen dat hij zijn vak niet serieus neemt.

8 uur geleden, RWO zei:

Ik begrijp Niro79 wel, binnen het bedrijf moet de kennis aanwezig zijn maar niet iedereen in het bedrijf dient alles te weten, ik denk dat de boekhouder niet een weet waar hij de NEN1010 kan vinden :-).

logisch dat een boekhouder niet weet waar hij de nen1010 kan vinden heeft ook niks met zijn vakgebied te maken maar als je als monteur op pad gaat om iets te installeren moet je wel weten wat je gaat maken en wat de regels zijn en als je iets niet weet zoek je het op of vraag je het aan iemand doe ik zelf ook als ik iets niet weet want  je bent nooit te oud om te leren fouten met elektrische installaties kunnen wel ernstige gevolgen hebben ook daar heb ik genoeg van gezien  

In dit geval gaan die ‘fouten’ niet tot onveilige situaties leiden. Je zou het eerder andersom moeten noemen: extra veilig omdat je niet weet dat je bij loadbalancing de eindgroep hoger mag afzekeren. 

Het verneukeratieve is in dit soort gevallen dat je niet weet dat je iets niet weet. Er is geen lacune in je kennis, maar de regels zijn veranderd. Dat heb je dan niet in de gaten en er is dan ook geen reden om het aan je collega’s te vragen. 

juist inderdaad en door de steeds veranderende regels is de bijscholingen heel belangrijk   

Dat is wel heel erg zwart-wit gesteld hoor, mijn installateur wist het ook niet omdat hij geen laadpalen plaatst maar uitsluitend de iets traditionelere werkzaamheden uitvoert. 

De link van @Hippe lip heb ik naar mijn installateur gestuurd, hij heeft het gelezen en mijn laadpaal daarna conform aangesloten. 

Verder geloof ik ook niet dat @bob alle nieuwe ontwikkelingen van zijn vakgebied weet want in de meeste kennisgebieden is er teveel om bij te leren in relatie tot de beschikbare tijd en budget. Daarom kiest men voor hetgeen dat praktisch is / waarmee men werkt.

20 minuten geleden, Ton van Hout zei:

Dat is wel heel erg zwart-wit gesteld hoor, mijn installateur wist het ook niet omdat hij geen laadpalen plaatst maar uitsluitend de iets traditionelere werkzaamheden uitvoert. 

De link van @Hippe lip heb ik naar mijn installateur gestuurd, hij heeft het gelezen en mijn laadpaal daarna conform aangesloten. 

Verder geloof ik ook niet dat @bob alle nieuwe ontwikkelingen van zijn vakgebied weet want in de meeste kennisgebieden is er teveel om bij te leren in relatie tot de beschikbare tijd en budget. Daarom kiest men voor hetgeen dat praktisch is / waarmee men werkt.

bob weet zeker niet alle nieuwe ontwikkelingen van zijn vakgebied, dat is in de elektrotechniek geen doen  maar als bob iets moet gaan doen wat hij  nooit eerder heeft gedaan verdiept hij zich wel eerst in de materie 

On 5/29/2019 at 9:46 AM, Tescione said:

@Hippe lip ik doe graag nog een beroep op jouw expertise. Het installatiebedrijf is langs geweest maar waarom heb ik het idee dat ze weer niet de juiste aardlekschakelaar hebben geïnstalleerd?

aardlek.jpeg.8ab97acb7dfd89f60fc0b3bb1e9307b4.jpeg

Het betreft dus een Hager ADM420G , en online lees ik:

afschakelkarakteristiek: type B

type aardlekbeveiliging:  A 

Helaas is dit echt niet mijn expertise, maar volgens mij is dit dus weer fout.

Bij een collega zag ik dezelfde aardlekautomaat. Bij mij komen ze vanuit NewMotion (BAM als installateur) waarschijnlijk dezelfde plaatsen.

Is dit nu een goede?

Bestaat er een aardlekautomaat met type B aardlekschakelaar?

In de specificaties van de laadpaal staat: "Aardlek 3-fase: 30mA type B, óf 30mA type A, aangevuld met geschikt materiaal dat uitschakeling van de voeding waarborgt bij een DC-foutstroom van meer dan 6mA."

Wat zou dan het "geschikt materiaal" moeten / kunnen zijn?

--> Hoe gaat het nu verder met jouw aardlekautomaat + NewMotion?

2 uur geleden, Sodiac zei:

Bij een collega zag ik dezelfde aardlekautomaat. Bij mij komen ze vanuit NewMotion (BAM als installateur) waarschijnlijk dezelfde plaatsen.

Is dit nu een goede?

Nee helaas, dit is NIET een aardlekschakelaar type B. Wat je op dit plaatje ziet is een installatieautomaat (=zekering) met B-karakteristiek. Laat je dus niet in verwarring brengen door die B die erop staat. Ik kan het kennelijk nog steeds niet vaak genoeg zeggen (mss moet ik er morgen eens een apart draadje voor opzetten?): een installatieautomaat met B-karakteristiek is iet totaal anders dan een aardlekschakelaar type B. Helaas hebben beide een "B" in de naam, maar dat is dan ook de enige overeenkomst....

Bestaat er een aardlekautomaat met type B aardlekschakelaar?

Nee. En om verwarring te voorkomen: een aardlekautomaat? Bedoel je een zogeheten 'alamat'? Dat is een installatieautomaat + aardlekschakelaar in één.

En NEE, er bestaat voor zover ik weet géén alamat waarbij de aardlekschakelaar van het type B is.

In de specificaties van de laadpaal staat: "Aardlek 3-fase: 30mA type B, óf 30mA type A, aangevuld met geschikt materiaal dat uitschakeling van de voeding waarborgt bij een DC-foutstroom van meer dan 6mA."

Dat is de technische (en functionele) omschrijving van wat er voorgeschreven is. Een "aardlekschakelaar type A, aangevuld met geschikt materiaal dat uitschakeling van de voeding waarborgt bij een DC-foutstroom van meer dan 6mA" is wat we in de praktijk een aardlekschakelaar type B noemen, voor zover ik weet.
Mogelijk dat er laadpaalfabrikanten zijn (of anderen) die deze detectie van de gelijkstroom-foutstroom van meer dan 6 mA op een andere manier realiseren. In dat geval is die te combineren met een aardlekschakelaar type A. Maar dan moet wel heel specifiek en letterlijk omschreven zijn dat uitschakeling van de voeding gewaarborgd is bij een DC-foutstroom van meer dan 6mA.
Ik heb wel omschrijvingen gezien dat er detectie is van gelijkstroom-foutstromen, maar daar stond die waarde van 6 mA niet bij. Dat voldoet dus niet.

Wat zou dan het "geschikt materiaal" moeten / kunnen zijn?

--> Hoe gaat het nu verder met jouw aardlekautomaat + NewMotion?

In de praktijk kom je dus bijna altijd uit op het gebruik van een losse aardlekschakelaar type B + een installatieautomaat van de voor die situatie gepaste waarde.

• Like 1
  • Thanks 1

Deze fout komt waarschijnlijk door 3 dingen:

Installateur niet bekend met de materie.

Aardlekschakelaar type B is niet overal te koop.

Aardlekschakelaar type B is veel duurder, vanaf zo'n € 200,-.

Posted (edited)
9 uur geleden, Hippe lip zei:

In de praktijk kom je dus bijna altijd uit op het gebruik van een losse aardlekschakelaar type B + een installatieautomaat van de voor die situatie gepaste waarde.

En idd, eindelijk iemand aan de lijn gehad van NewMotion die er iets meer vanaf wist.

@SodiacZe komen nu idd een losse aardlek en een aparte automaat installeren. 

Edited by Tescione

9 minutes ago, Tescione said:

En idd, eindelijk iemand aan de lijn gehad van NewMotion die er iets meer vanaf wist.

@SodiacZe komen nu idd een losse aardlek en een aparte automaat installeren. 

Zou je een foto hier willen plaatsen zodat ik er ook achteraan kan gaan? Bij mij thuis ook zo’n jager module geplaatst door de installateur van newmotion..

1 minuut geleden, korsowito zei:

Zou je een foto hier willen plaatsen zodat ik er ook achteraan kan gaan? Bij mij thuis ook zo’n jager module geplaatst door de installateur van newmotion..

Yes, doe ik zodra ze geweest zijn. 

• Like 1

@Hippe lip

In dat linkje wat je stuurde van de nen1010

Laatst zin staat heel duidelijk dat je altijd selectief moet zijn in het afzekeren (automaten)

Dus kom je binnen met 3x25ampre (hoofd zekeringen nuts bedrijf).

Mag de hoogste afgezekerde groep in jouw groepen kast 20 ampere zijn. 

Dit staat duidelijk in de nen1010.

1 minuut geleden, Niro79 zei:

Dit staat duidelijk in de nen1010.

Dat klopt dat dit in de NEN 1010 staat, maar daarom is dat niet het enige dat erin staat. Zoek ff verder. Ik heb hier al eerder uitgebreid gedocumenteerd hoe het zit. Zoek maar ff na.

En geloof me, het mag écht, op voorwaarde dat je er een paal met loadbalancing aan hangt.

• Like 1

Posted (edited)

Zie onder andere dit artikel:
https://www.installatie.nl/blogs/de-thuislaadpaal-zoektocht-naar-antwoorden/

Daarin staat onder meer: "Daarnaast geldt de vuistregel van “1,6x kleiner dan de hoofdaansluiting” niet vanwege NEN1010:722 die zegt dat als je een loadbalancer hebt je WEL met de gelijktijdigheidsfactor mag rekenen."

Tweede pagina van dit draadje: 

Oef, heb ik het tóch voor je opgezocht....:cowboy:

Edited by Hippe lip
  • Like 1

Die zappi V2 blijft maar uitgesteld worden. Begin februari heette het nog dat de paal begin maart geleverd zou worden. Twee weken geleden stond er mei/juni op de site en inmiddels is dat juni/juli. Welk jaartal zou er bedoeld worden? :mad:

• Like 1

Damn.. lijkt de levering van mijn e-Niro wel 

Dit staat er in de nen sectie 722.533.3

Selectieviteit tussen toestellen ...

Er staat:  waar dit nodig is voor bedrijfszekerheid van de stroomvoorziening,

Moet de selectiviteit in stand worden gehouden.

Tja zeg het maar... 

Als je een automaat als nuts hoofdzekering hebt zal het niet zo vervelend zijn, maar ik heb schroef zekeringen waar je niet bij komt... 

15595558627191816138261993721563.jpg

@bob Niet iedereen werkt op jouw manier, dat is wel gebleken.

• Like 1
  • Thanks 1

Dit staat er in de nen sectie 722.533.3

Je bedoelt 722.535.3

Selectieviteit tussen toestellen ...
Er staat:  waar dit nodig is voor bedrijfszekerheid van de stroomvoorziening,
Moet de selectiviteit in stand worden gehouden.

Met Load Balancing lijkt mij dat de bedrijfszekerheid gewaarborgd is DOOR de Load Balancing.

49 minuten geleden, Murcielaygo zei:

Je bedoelt 722.535.3

Met Load Balancing lijkt mij dat de bedrijfszekerheid gewaarborgd is DOOR de Load Balancing.

Maar stel op 1 of andere manier krijg je kortsluitstroom.

Dan zal je hele huis eruit liggen. 

En daarom zal je selectief moeten zijn.

Hier blijf ik bij. Als mensen het anders doen succes.