Jump to content
korsowito

e-Niro: De laadpaal, welke heb je besteld of welke gebruik je?

Recommended Posts

3 uur geleden, Sigmasailor zei:

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat een echte installateur met actuele parate kennis hiervan vindt. Het zijn nu vooral interpretaties van in Google gevonden feiten uit Cobouw en zelfs de NEN 1010 (kennelijk alleen de veranderingen). Het is zo makkelijk om de echte context verkeerd te interpreteren. Ik heb een kennis (werkt bij Liander) die het misschien echt weet en ga er wel eens achteraan.

Ik werk bij een echte installateur...+300man dus geen huis tuin en keuken installateur. (Ik zelf werk alleen aan de w-installaties ben er zelf dus niet in gespecialiseerd.)

Daarom de vraag bij de e-keurmeester neergelegd.

En ik heb vandaag met onze keurmeester gesproken, en het enige antwoord wat ik kreeg je moet ten alle tijd selectief zijn.

Als iemand een duidelijkere uitleg wil kan ik vragen of hij dat voor mij op de mail zet als mensen daar interesse in hebben.

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 uur geleden, Niro79 zei:

Sorry @Hippe lip

Maar kan jij mij uitleggen wat er in het artikel van cobouw staat de laatste zin:

De selectiviteit tussen de verschillende aardlekbeveiligingen moet worden gegarandeerd.

Dat gaat over de situatie dat er meer dan één aardlekschakelaar in de keten zit. Ik denk niet dat dit in de gemiddelde huisaansluiting voorkomt. Wel als je een (hoofd)aardlekschakelaar in huis hebt en dan een lange kabel naar een bijgebouw waar weer een eigen groepenkast met aardlekschakelaars zit. Die aardlekschakelaars moeten dan selectief zijn ten opzichte van de aardlekschakelaar in huis.

 

4 uur geleden, Niro79 zei:

En in het hele verhaal hier boven...

staat nergens maar dan ook nergens dat je een afgaande groep even hoog mag afzekeren als je inkomende hoofdzekering. 

loadbalancing gaat over eindgebruikers dus warmte pomp wasmachine droger die op de zelfde groep zijn aangesloten als de laadpaal  daarvoor hebben loadbalancing bedacht. 

Ik heb deel 722 van de nen gelezen maar tja kan niks vinden waar echt duidelijk staat dat je je Selectieviteit aan de kant mag schuiven en even hoog mag afzekeren.

@Hippe lip blijft een interessant onderwerp.

Ja, het blijft interessant. Er is al een zekere selectiviteit doordat de hoofdzekering er eentje is met C-karakteristiek, en de eindzekering een B-karakteristiek heeft. Die B gaat dus veel sneller dan die A die het wel een tijdje uithoudt.... (ook aan @Niro79)

Ik ben nog op zoek naar het juiste artikel en de woorden daarin die aangeven dat een eindgroep van 3 x 25 A voor een laadpaal met loadbalancing is toegestaan in een woning met 3 x 25 A hoofdzekering. Jullie horen er hier van als ik dat gevonden heb. Anderen mogen natuurlijk meezoeken naar dat artikel....:lol:

Edited by Hippe lip

Share this post


Link to post
Share on other sites
37 minuten geleden, Niro79 zei:

Ik werk bij een echte installateur...+300man dus geen huis tuin en keuken installateur. (Ik zelf werk alleen aan de w-installaties ben er zelf dus niet in gespecialiseerd.)

Daarom de vraag bij de e-keurmeester neergelegd.

En ik heb vandaag met onze keurmeester gesproken, en het enige antwoord wat ik kreeg je moet ten alle tijd selectief zijn.

Als iemand een duidelijkere uitleg wil kan ik vragen of hij dat voor mij op de mail zet als mensen daar interesse in hebben.

ik deel de mening van de keurmeester 

Share this post


Link to post
Share on other sites

En ik kan je uit ervaring vertellen dat laden met 30A prima te doen is, ik heb wel eens stroomuitval gehad omdat ik alle zware verbruikers had aangezet wat er maar een beetje power kon trekken om te zien of de Zappi ingesteld op 31.8 of 32A het zou trekken. Nou, dat deed hij dus niet...

Er ging dik 40A mijn huis in waarvan +- 32A naar de auto, en ongeveer 6 a 7A naar de kookplaat en daarnaast nog een waterkoker ofzo. Ineens vond de toegewijde autogroep het niet leuk meer en schakelde zichzelf uit. Daana heb ik de Zappi teruggezet naar 30A en met de kookplaat en andere verbruikers is de Zappi nooit meer uitgevallen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 uur geleden, Ton van Hout zei:

Er ging dik 40A mijn huis in waarvan +- 32A naar de auto, en ongeveer 6 a 7A naar de kookplaat en daarnaast nog een waterkoker ofzo.

Ehhh...
Werkt je loadbalancing niet goed? Dik 40A het huis in en dan nog steeds 32A naar de auto? Dat zou toch niet moeten kunnen?

Zit die stroommeetklem verkeerdom misschien, Ton?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarom zou dat niet kunnen?
Een groep van 32A naar de Zappi, deze afgeregeld NET onder de 32A, dan op andere groepen nog wat zware verbruikers, samen net onder (of als ik het goed lees net boven) de 40A van de hoofdzekering...

Share this post


Link to post
Share on other sites
24 minuten geleden, Murcielaygo zei:

Waarom zou dat niet kunnen?
Een groep van 32A naar de Zappi, deze afgeregeld NET onder de 32A, dan op andere groepen nog wat zware verbruikers, samen net onder (of als ik het goed lees net boven) de 40A van de hoofdzekering...

Omdat de Zappi met loadbalancing werkt. Die knijpt het laden van de auto af juist om te voorkomen dat de hoofdzekering teveel voor zijn kiezen krijgt. Dat is het nut van loadbalancing. Als alle verbruikers in huis dus die 32 A (of meer) halen, dan krijgt de auto helemaal nix.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee, stroomklem zit - inmiddels - goed. Ik vermoed dat de Zappi geen zin had in 32A en daardoor richting zijn maximale vermogen ging er er even uitklapte, juist door de loadbalancing werkt het prima en kan ik nu alles vol aanzetten maar volgens mij wil de Zappi zelf niet het volle vermogen hebben. Kan ook zijn omdat het voltage wel eens iets hoger kan zijn en je daarom over de 32A heenkwam, is dat een optie @Hippe lip?

Eerder in mijn introtopic staan foto'svan de Zappi waarbij je op het scherm ziet dat het vermogen naar de auto teruggeschroefd wordt waarbij je ook ziet wat de maximale vermogens zijn die het huis ingaan. Als ik nu overdag zou gaan laden zie je drie meetpunten; vermogen af(of naar) het publieke net, vermogen uit de zonnepanelen en het vermogen dat de auto ingaat.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
39 minuten geleden, Ton van Hout zei:

Kan ook zijn omdat het voltage wel eens iets hoger kan zijn en je daarom over de 32A heenkwam, is dat een optie @Hippe lip?

Nee, alle zekeringen werken uitsluitend op basis van stroom, nooit op basis van spanning. Het enige dat wél kan, is dat er al een tijd een grote stroom liep die richting de 30A ging, waardoor de zekering langzaam warm werd. Kan dat het geval zijn geweest? Uiteindelijk kan zo'n zekering er zelfs ónder zijn waarde uit gaan wanneer de temperatuur van het ding te hoog oploopt. Ter beveiliging van je bedrading, die dan ws ook aardig warm aant worden is.

42 minuten geleden, Ton van Hout zei:

Eerder in mijn introtopic staan foto'svan de Zappi waarbij je op het scherm ziet dat het vermogen naar de auto teruggeschroefd wordt waarbij je ook ziet wat de maximale vermogens zijn die het huis ingaan. Als ik nu overdag zou gaan laden zie je drie meetpunten; vermogen af(of naar) het publieke net, vermogen uit de zonnepanelen en het vermogen dat de auto ingaat.

Dit vraagt om nieuwe foto's...:lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Op 3-6-2019 om 08:49, korsowito zei:

Zou je een foto hier willen plaatsen zodat ik er ook achteraan kan gaan? Bij mij thuis ook zo’n jager module geplaatst door de installateur van newmotion..

typeB.jpeg.f5fe3bd829970d61c84324627a99e1bb.jpeg

Vers van de pers en volgens mij nu goed! Zaterdag komt de auto, dus achteraf gezien mooie timing :).

Bedankt voor alle info en adviezen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ah mooi! Hier is duidelijk te zien dat het een aardlekschakelaar type B is. Het staat er tenminste duidelijk op; geen zoekplaatjes, geen twijfel mogelijk. Netjes!

Met die foto ga je meer mensen helpen, verwacht ik.

En die Chint is een relatief betaalbaar ding: nog geen 150 euro inclusief BTW. Sommige andere merken kosten honderden euro's...

Overigens zie ik nu ook dat er gekozen is voor een 20A installatieautomaat (zekering). Twee dingen daarover:

  1. Het is een automaat met C-karakteristiek. Is daar bewust voor gekozen? Hangt er een grote transformator aan? Anders is een automaat met B-karakteristiek wel gebruikelijk.
  2. Het is een 20A automaat. Waarom is er voor die waarde gekozen? Heb je loadbalancing? Dan had je voor 25A kunnen kiezen en je laadpaal op 23A begrenzen om het het maximale uit te halen. als je geen loadbalancing hebt is 20A teveel. Samen met het feit dat het een automaat met C-karakteristiek is, is er dan geen selectiviteit (alleen van belang als er een paal zonder loadbalancing aan hangt).

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 uur geleden, Hippe lip zei:

Ah mooi! Hier is duidelijk te zien dat het een aardlekschakelaar type B is. Het staat er tenminste duidelijk op; geen zoekplaatjes, geen twijfel mogelijk. Netjes!

Met die foto ga je meer mensen helpen, verwacht ik.

En die Chint is een relatief betaalbaar ding: nog geen 150 euro inclusief BTW. Sommige andere merken kosten honderden euro's...

Overigens zie ik nu ook dat er gekozen is voor een 20A installatieautomaat (zekering). Twee dingen daarover:

  1. Het is een automaat met C-karakteristiek. Is daar bewust voor gekozen? Hangt er een grote transformator aan? Anders is een automaat met B-karakteristiek wel gebruikelijk.
  2. Het is een 20A automaat. Waarom is er voor die waarde gekozen? Heb je loadbalancing? Dan had je voor 25A kunnen kiezen en je laadpaal op 23A begrenzen om het het maximale uit te halen. als je geen loadbalancing hebt is 20A teveel. Samen met het feit dat het een automaat met C-karakteristiek is, is er dan geen selectiviteit (alleen van belang als er een paal zonder loadbalancing aan hangt).

@Hippe lip

Als er bij @Tescione 3x25 ampre  zit mag hij maar afzekeren op 20ampre  

Zie foto gebruikers instructies newmotion laadpaal. 

De laadpaal kan dus niet op 23amp begrenst worden.

 

 

Screenshot_20190605-195840_Drive.jpg

Edited by Niro79
Verkeerde foto

Share this post


Link to post
Share on other sites

Type B aardlekschakelaar schijnt voor NewMotion nu schijnbaar niet meer nodig te zijn omdat ze nieuwe laadpalen hebben, de versie 2.1:
https://assets.ctfassets.net/ulfvrpf1itxm/1HnsfPLo7EWQcY1gQFnkIJ/22b41e2562ecfeb9ce5b023ced583e92/Datasheets_-_Home_Line_2.1_-_NL___BE_NL.pdf

image.thumb.png.c922b32ec1c6726987f61b81dc2bfa71.png

Bij de ** staat:
** Vervangt niet de aardlekschakelaar in de installatie. Volg altijd de lokale wet- en regelgeving bij het kiezen van het juiste type aardlekschakelaar.

Wat dat nu toch weer inhoudt, geen idee...?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bij de ** staat:
** Vervangt niet de aardlekschakelaar in de installatie. Volg altijd de lokale wet- en regelgeving bij het kiezen van het juiste type aardlekschakelaar.
Wat dat nu toch weer inhoudt, geen idee...?

Volgens mij is het simpel; gelijkstroombeveiliging is ingebouwd, wisselstroom niet.
Er moet dus altijd nog een aardlekschakelaar (karakteristiek A) VOOR de aansluiting zitten.

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 minuten geleden, Murcielaygo zei:


Volgens mij is het simpel; gelijkstroombeveiliging is ingebouwd, wisselstroom niet.
Er moet dus altijd nog een aardlekschakelaar (karakteristiek A) VOOR de aansluiting zitten.

Klopt. Hier moet in de groepenkast nog een gewone aardlekschakelaar gemonteerd worden. De extra voorgeschreven gelijkstroombeveiliging wordt door de paal verzorgd  

Maar toch even een kleine correctie om (verdere?) verwarring rond dit toch al lastige onderwerp te voorkomen: 

Installatieautomaten (zekeringen) hebben karakteristiek A/B/C

Aardlekschakelaars zijn van het type A/B

Edited by Hippe lip
  • Like 1
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 uur geleden, Hippe lip zei:

 

  1. Het is een 20A automaat. Waarom is er voor die waarde gekozen? Heb je loadbalancing? Dan had je voor 25A kunnen kiezen en je laadpaal op 23A begrenzen om het het maximale uit te halen. als je geen loadbalancing hebt is 20A teveel. Samen met het feit dat het een automaat met C-karakteristiek is, is er dan geen selectiviteit (alleen van belang als er een paal zonder loadbalancing aan hangt).

 

13 uur geleden, Niro79 zei:

@Hippe lip

Als er bij @Tescione 3x25 ampre  zit mag hij maar afzekeren op 20ampre  

Zie foto gebruikers instructies newmotion laadpaal. 

De laadpaal kan dus niet op 23amp begrenst worden.

 

 

 

Om hier nog even op terug te komen. Er is loadbalancing in de paal en standaard zekert NewMotion de paal af op 20 achter een 3*25 aansluiting. Dus zoals het nu is uitgevoerd is volgens de verwachting en afspraak. 

Ben heel benieuwd welke laadsnelheid het uiteindelijk gaat opleveren, maar zolang de auto maar in een nachtje vol gaat dan ben ik blij. Eigenlijk wil ik nooit meer in de meterkast hoeven te kijken :).

 

Edited by Tescione

Share this post


Link to post
Share on other sites
toch even een kleine correctie om (verdere?) verwarring rond dit toch al lastige onderwerp te voorkomen: 

Installatieautomaten (zekeringen) hebben karakteristiek A/B/C

Aardlekschakelaars zijn van het type A/B

Ik kan het helaas niet meer aanpassen.

 

Probleem begint natuurlijk bij gebruik van dezelfde karakters. Hadden ze nou karakteristiek A/B/C gebruikt en type 1/2, dan was de (kans op) verwarring al veel minder...

 

Wat ik hierover inmiddels weet heb ik hier geleerd, mocht ik ooit fortuinlijk genoeg zijn een EV te kunnen rijden EN een eigen paal te laten plaatsen dan ben ik iig op de hoogte (van de NU geldende regels)

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 uur geleden, Murcielaygo zei:

Wat ik hierover inmiddels weet heb ik hier geleerd, mocht ik ooit fortuinlijk genoeg zijn een EV te kunnen rijden EN een eigen paal te laten plaatsen dan ben ik iig op de hoogte (van de NU geldende regels) emoji851.png

Kom op, binnen afzienbare tijd zijn er ook 2e hands EV's op de markt. Nu al, maar dat gaat alleen maar meer worden, wat gunstig is voor de prijs. En er komen er straks ook met een leuk bereik...:cowboy:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die EV hou ik nog wel voor mogelijk; plan is nu de Picanto nog 3 jaar door te rijden (300.000km maken), dan vervangen door iets groters.

Een eigen aansluiting zie ik nog niet gebeuren; ik huur een bovenwoning, geen eigen parkeerplaats EN achter ons huis staat een openbare paal in onbruik.
De oorspronkelijke aanvrager heeft geen Tesla meer, dus die plek is leeg. En op mijn werk zijn er al twee plekken, maar komen er minimaal 4 of 6 bij ivm elektrificatie van het wagenpark...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zojuist nog even contact gehad met de E-Niro specialist van Kia Nederland welke de onderstaande tips gaf

- op de Kia.com site kun je onder het kopje “over Kia” het submenu “elektrisch rijden” vinden.

- in de app store is een app beschikbaar: Kia Public charging.

Indien er nog aanvullende informatie komt zal ik dat hier direct melden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je moet je alleen afvragen wat het kennisniveau is van de specialist, in het land der blinden is éénoog koning namelijk. 

Toen ik mijn auto kocht wisten ze er totaal niets van, en ik durf er geld op te zetten dat ze het niveau van @Hippe lip niet halen. 

Dat je als specialist verwijst naar een tekst op een commerciële site en een app zegt al genoeg eigenlijk. Maar, dit sluit natuurlijk niet uit dat ze er wel ooit verstand van gaan krijgen want elektrische auto's worden steeds gewoner.

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 uur geleden, Tescione zei:

 

Om hier nog even op terug te komen. Er is loadbalancing in de paal en standaard zekert NewMotion de paal af op 20 achter een 3*25 aansluiting. Dus zoals het nu is uitgevoerd is volgens de verwachting en afspraak. 

Ben heel benieuwd welke laadsnelheid het uiteindelijk gaat opleveren, maar zolang de auto maar in een nachtje vol gaat dan ben ik blij. Eigenlijk wil ik nooit meer in de meterkast hoeven te kijken :).

 

De laad snelheid kan je zien in de bijlage.

Hier boven in 1 van mijn berichten

16 word 10

20 word 16

25 word 20

En 40 word 32ampere

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb hem zelf op verzoek op 25A laten afzekeren, maar het load balancen gaat strak op 20A (geen enkele piek te zien als een andere verbruiker op de fase erbij komt).

Zo ben ik flexibel als ik toch net wat meer zou willen. NewMotion kan dan op verzoek de limiet op 23A zetten bijvoorbeeld. Standaard doen ze inderdaad 20A op een 3x25A aansluiting en als je hoger wilt is dat op eigen risico.

Na de eerste 4 maanden nog geen enkele behoefte gehad overigens om meer dan 20A te wensen. Ik durf zelf wel te stellen dat ik voldoende aan 16A had gehad zonder alle dure load balancing. Maar ja vooraf wil je graag maximaal omdat je nog niet weet hoe het in de praktijk werkt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daarnaast, als je vienden op bezoek krijgt met een EV die net aan laden toe is, wil je dat het wel zo snel mogelijk gaat. Kunnen ze ook weer rustig naar huis toe zonder moeilijkheden. Bij je vrienden laden tegen kostprijs of voor niks is altijd leuker dan bij een commerciële aanbieder van laadpalen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alles is voorbereid op de installatie van de 3-fase Zappi V2; meterkast met tussenmeter en kabel zijn klaar. Er hangt aan die kabel nu tijdelijk een gewoon buitenstopcontact waaraan ik mijn grannycharger hang. 

Op dit moment is-ie aant laden. Met één fase uiteraard. Het vreemde is echter dat door de andere twee fasen ook nog zo’n 50-60 mA loopt. 

Iemand enig idee hoe dat kan?

CF10597F-4C66-470B-AD08-E5CD60A253CB.thumb.jpeg.26c5102492b156c7562ebfc2ec625332.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...