Jump to content

Traag opladen


Ketan
 Share

Recommended Posts

8 minuten geleden, Bram E-Niro zei:

Zonnepanelen kunnen tot 5800 wp op 1 fase dat zijn 15 tot 18 panelen .

Als je paal loadbalacing heeft denk ik dat je toch beter af was geweest met 1 x 40a .




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Heb 20 panelen. Maar kan zijn dat ik een foute keuze heb gemaakt. Ik ga de auto deze week leegrijden en kijken hoe lang het in de praktijk duurt. Zou inderdaad zonde zijn als het de verkeerde keuze is. 

Link to comment
Share on other sites

Je kunt de groepkast zo herverdelen dat 1 fase alleen voor de laadpaal wordt gebruikt waarop ook je kia laad . Meten met stroomtang . En je laadpaal op 25a laten afregelen ipv 20 als de installateur dat wil doen. dan kun je 5,7 laden .


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

26 minuten geleden, RobbieDG zei:

Ik ga de auto deze week leegrijden en kijken hoe lang het in de praktijk duurt. 

Let je op tegen het eind? Als je onder de 5% van de accu komt kan je in ‘turtle mode’ komen en neemt het vermogen rap af. Bij de laatste 2% is je maximum snelheid nog maar zo’n 5-10 km/h en trekt hij nog langzamer op dan een slak.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

@RobbieDG Het is ook niet helemaal duidelijk wanneer turtle mode in werking komt. De ervaringen zijn verschillend, maar ergens ónder de 5%. Het lijkt af te hangen van het gebruik in de aanloop naar die situatie.

Twee weken geleden heb ik ‘m vlak bij huis nog eens geprobeerd en toen kon ik met betrekkelijk weinig problemen rijden met 2% rest. Een paar maanden geleden zat ik met 2% op de snelweg; toen was de snelheid al een tijdje aan het minderen en kon ik niet harder dan eerst 10, later iets van 5 km/h. Ik kon nog net een snellader bereiken. Leuke ervaring als je achteraf kunt zeggen dat het goed ging, maar minder als je onderweg naar een laadpunt strandt en je de auto op een heel ongelukkig punt achter moet laten.

Edited by Hippe lip
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 uur geleden, Hippe lip zei:

@RobbieDG Het is ook niet helemaal duidelijk wanneer turtle mode in werking komt. De ervaringen zijn verschillend, maar ergens ónder de 5%. Het lijkt af te hangen van het gebruik in de aanloop naar die situatie.

Twee weken geleden heb ik ‘m vlak bij huis nog eens geprobeerd en toen kon ik met betrekkelijk weinig problemen rijden met 2% rest. Een paar maanden geleden zat ik met 2% op de snelweg; toen was de snelheid al een tijdje aan het minderen en kon ik niet harder dan eerst 10, later iets van 5 km/h. Ik kon nog net een snellader bereiken. Leuke ervaring als je achteraf kunt zeggen dat het goed ging, maar minder als je onderweg naar een laadpunt strandt en je de auto op een heel ongelukkig punt achter moet laten.

Dat snap ik, heb ik eens gehad met een auto in een tunnel in Oostenrijk zonder vluchtstrook :-) 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Op 1-2-2020 om 21:38, Bram E-Niro zei:

Je kunt de groepkast zo herverdelen dat 1 fase alleen voor de laadpaal wordt gebruikt waarop ook je kia laad . Meten met stroomtang . En je laadpaal op 25a laten afregelen ipv 20 als de installateur dat wil doen. dan kun je 5,7 laden .


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Vanavond heeft een electrien de zekering aangepast naar 25A, en 1 fase wordt alleen voor de laadpaal gebruikt. Hij deed 4,4kw en nu 4,5 kw. Ik lees dat de load balancer real time leest hoeveel stroom de hoofdleiding levert en vanuit daar de Max bepaald van 4,5. Is dit nog te omzeilen? 5,7 zou ervoor zorgen dat ik mijn auto iedere nacht kan opladen. Nu haal ik dat niet. 

Link to comment
Share on other sites

Vanavond heeft een electrien de zekering aangepast naar 25A, en 1 fase wordt alleen voor de laadpaal gebruikt. Hij deed 4,4kw en nu 4,5 kw. Ik lees dat de load balancer real time leest hoeveel stroom de hoofdleiding levert en vanuit daar de Max bepaald van 4,5. Is dit nog te omzeilen? 5,7 zou ervoor zorgen dat ik mijn auto iedere nacht kan opladen. Nu haal ik dat niet. 

Waarschijnlijk is je laadpaal nog begrenst op 20a . Welk merk laadpaal heb je ?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Link to comment
Share on other sites

12 minuten geleden, Bram E-Niro zei:


Waarschijnlijk is je laadpaal nog begrenst op 20a . Welk merk laadpaal heb je ?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

https://www.oplaadpaal-kopen.nl/p/4219/oplaadpalen-en-toebehoren/laadpalen-alfen/eve-single-pro-line-met-vaste-kabel-37-tot-22kw-1-of-3-fase/

Link to comment
Share on other sites




De installateur die de paal heeft opgehangen kan ook met de software van alfen de laadstroom instellen . Waarschijnlijk staat die nog op 20a ipv 25 .


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Link to comment
Share on other sites

10 uur geleden, Bram E-Niro zei:

 

 


De installateur die de paal heeft opgehangen kan ook met de software van alfen de laadstroom instellen . Waarschijnlijk staat die nog op 20a ipv 25 .


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

 

 

Het is geregeld, eneco heeft de laadpaal naar 24,5 A opgeschroefd. Op eigen risico, maar als dat is prima

Link to comment
Share on other sites

2 uur geleden, RobbieDG zei:

Het is geregeld, eneco heeft de laadpaal naar 24,5 A opgeschroefd. Op eigen risico, maar als dat is prima

Leuk: “...op eigen risico”.

Waar zou dat risico uit kunnen bestaan dan? We hebben het toch over loadbalancing en een hoofdzekering van 25A? Het had zelfs naar 25A (i.p.v. 24,5) opgeschroefd kunnen worden, maar dat is gerommel in de marge ten opzichte van waar je nu zit. Dit gaat goed komen en hier ga je veel plezier aan beleven.

Succes!

Edited by Hippe lip
Link to comment
Share on other sites

2 uur geleden, Hippe lip zei:

Leuk: “...op eigen risico”.

Waar zou dat risico uit kunnen bestaan dan? We hebben het toch over loadbalancing en een hoofdzekering van 25A? Het had zelfs naar 25A (i.p.v. 24,5) opgeschroefd kunnen worden, maar dat is gerommel in de marge ten opzichte van waar je nu zit. Dit gaat goed komen en hier ga je veel plezier aan beleven.

Succes!

Klopt, daarom geen risico 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
38 minuten geleden, BigOrangeFish zei:

Hallo!

Vraagje! Ik heb een kia eniro met een laadpaal van 3,7kw. Alleen hij laad niet met 3,7kw maar met 3,4kw. Weet iemand Hoe het kan dat hij niet laad met 3,7kw?

Er is altijd verlies in de keten. Dus als je in de auto 3,4kW ziet is dat normaal. 10-15% verlies in de lader is niet vreemd

Link to comment
Share on other sites

Hey Bedankt voor jullie reactie!

 

Ik gebruik de laadpaal the new motion lolo v2, heb ook even twee plaatjes toegevoegd. 
 

Kun je een laadpaal instellen op vermogen? Als ik namelijk op mijn slimme meter kijk zie ik ook dat ik de 3.5/3.5kw verbruik. 

90564DB5-14D1-4EEF-8F99-F4FFEA39B444.jpeg

D8D98EC4-01F7-4BC7-9B56-BB532A5C0357.jpeg

Edited by BigOrangeFish
Link to comment
Share on other sites


 
Kun je een laadpaal instellen op vermogen?



Yep in jou geval kan new motion dat op afstand dus even bellen en vragen op hoeveel ampere hij staat begrenst en evt naar 16 amp laten zetten . Mist je laadpaal op een eigen groep zit van 16 amp


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Link to comment
Share on other sites

Op 19-7-2020 om 08:28, BigOrangeFish zei:

Hallo!

Vraagje! Ik heb een kia eniro met een laadpaal van 3,7kw. Alleen hij laad niet met 3,7kw maar met 3,4kw. Weet iemand Hoe het kan dat hij niet laad met 3,7kw?

Zit je toevallig aan het eind van de kabel van je energieleverancier? die 3,7 kW is gebaseerd op 230V x 16A = overigens maar 3.680 W en dus geen 3700 W (3.7 kW).

Als je aan het eind van de stroomkabel zit kun je een (soms veel) lagere spanning hebben. Is dat 220V, dan krijg je maar 220 x 16 = 3.520 W en bij 215V maar 3.440 W.

Zo'n lagere spanning is niet heel onwaarschijnlijk bij oudere bekabeling.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Ik volg dit met interesse omdat ik mijn e-Niro nog niet heb. Hoop niet dat in het Suezkanaal geparkeerd staat:???: maar ik heb al wel een laadpaal laten installeren. Ik heb een zwarte Elvi EVBox gekozen met vooralsnog een 1 fase aansluiting met loadbalancing via de slimme meter. Aangezien ik de auto niet ga gebruiken voor woon-werk verkeer hoeft deze ook niet elke morgen 100% vol te zijn en zullen wij hem vrijwel nooit dagelijks helemaal leeg rijden. Ik ben natuurlijk wel benieuwd hoe het laadtempo dan wel zal zijn. Mocht het niet bevallen hoef ik alleen maar naar 3 fase aan te laten aanpassen in mijn meterkast; de laadbox is er al wel op voorbereid.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Similar Content

    • By Maarten69
      Ik heb sinds een week een Apple Ihone 12 nu probeer ik hem draadloos op te laden, maar dat lukt niet                                                                                       De De volgende info geeft Appl op Google     "  Vanaf de iPhone 12-serie kun je gebruik maken van MagSafe. Dit is een eigen draadloze oplaadmethode van Apple, die met magneten werkt. Omdat de iPhone altijd juist op de lader is gepositioneerd is het mogelijk om op te laden op een hoger vermogen, namelijk 15 Watt. "
      Heeft iemand dezelfde ervaring ?
    • By Flying_Dutchman
      Er is iets vreemds aan de hand met mijn PHEV. Ik kan namenlijk niet meer gepland opladen tijdens de daluren.
      Totdat ik de nieuwe UVO-app in gebruik nam werkte het prima: het laden begon op de door mij ingestelde tijd (begin daluren, om 23:00 uur).
      Nu tref ik 's ochtends de auto met een bijna lege accu aan. 
      De instellingen in de auto zijn goed. Het scherm geeft aan dat het dalurenvenster goed is ingesteld en het vinkje "gepland opladen" staat aan. 
      Als ik de Voertuigstatus ophaal met de app zie ik dat "gepland opladen" aan staat, voor een korte tijd. Binnen één minuut valt deze terug naar uit terwijl in de auto deze op het scherm wel op aan staat.
      Resultaat is dat het Gepland opladen niet meer werkt.
      Wordt dit door andere PHEV-rijders ook gezien?
      Totdat dit probleem opgelost is heb ik "gepland opladen"  maar uitgeschakeld. Nu begint het opladen direct nadat de stekker geplaatst is.
    • By Siebren
      Ik wil vanuit de meterkast (3 fasen aanwezig) een nieuwe groep aanmaken en een kabel trekken vanuit de meterkast door de kruipruimte (4 meter) naar de buitenmuur en die kabel aan een Mennekes CEE342 wandcontactdoos bevestigen. Voor het opladen van de Kia Niro wil ik een KHONS mobiele lader aanschaffen. Wie heeft met deze manier van opladen ervaring? De offertes die ik kreeg aangeboden voor een laadstation aan de muur varieerden van 1900,00 tot 2400,00. De oplossing die ik voor ogen heb kost qua materiaal 825,00, dan moet een installateur eea nog aansluiten. 
    • By Psylor
      Beste mede E-Niro rijders.
      Deze post is dient puur ter info voor elektrische Kia rijders die naar de Eifel gaan.
      Begin september dit jaar zijn we voor vakantie naar de Duitse Eifel geweest met m’n E-Niro MY20. In grote lijnen is het daar goed te doen, alleen m.b.t. het opladen wil ik graag wel m’n ervaring met jullie delen:
      - Center Parcs Eifel heeft van zichzelf electrische auto’s rijden. Maar de laadpalen zijn alleen voor hun. Niet voor de gasten...
      - Snellaadstation van Vitra in Daun herkend de E-Niro niet. Slaat hierdoor in foutmelding en landen is onmogelijk. 11 - 22 kW laden werkt wel gewoon.
      - Ionity palen langs de A1 bij het tankstation Ander BAB, Niederöfflingen, herkennen de Kia E-Niro ook niet. Zegt eerst dat de accu op 20% zit (dit klopt ook) maar zodra het laden begint schiet die naar “laden voltooid. Er is dan nog geen 1 procent geladen. Snellaadstations van EnBW werken wel, deze zijn tevens bij 50% goedkoper
      - In plaatsen als Cochem en  Koblenz kan je “gratis” in het centrum parkeren als je aan het opladen bent. Je betaald wel voor het opladen.

      Hoewel alleen bij aankomt even een spannend moment hadden door weigerende snellaadstations en gewone laadpalen in de Eifel schaars zijn, hebben we niet echt problemen met elektrisch rijden gehad. 
      Hopelijk krijgen de snellaadstations van Ionity Duitsland en Vitra nog wel een software update. Maar als je deze kant uit gaat, wees alert hierop
    • By Zoef de Haas
      Ik hoor overal tegenstrijdige verhalen over het opladen. De een zegt het is geen probleem om hem tot 100% op te laden en de ander zegt dat de batterij juist slechter wordt als je meer dan 80% oplaadt. 

      Ik laad thuis, bij een normale laadpaal, eigenlijk steeds op tot 100%. Gaat mijn batterij nu achteruit? En hoe zit dat met fastchargers? Daar hoor ik vaak wel hetzelfde verhaal over. Met een fastcharger is het beste tot 80%.
×
×
  • Create New...