Jump to content
hhakker

Cruise control weigert in te schakelen of valt uit

Recommended Posts

Beste forum leden. Ondanks dat er al een topic is over de cruise control toch een nieuwe gestart. Mijn Kia Sportage 2.0 CRDI uit 2010 heeft regelmatig storingen aan de cruise control. Alle opties die op dit forum zijn genoemd zijn al vervangen door de garage. Waarvoor hulde! Dus:

Remschakelaars, koppeling schakelaar, stuurconsole, kabelboom doorgemeten, doorvoer door airbag nagekeken en alle contacten nagekeken en schoongemaakt. Echter nog steeds kan ik af en toe (en volkomen onwillekeurig) de snelheid niet vastzetten. Dus hij schakelt wel in, maar kan niet vastzetten. Ook gebeurd het af en toe dat hij het wel doet en na een paar keer spontaan weigert. Tevens valt hij uit de cruise control. Na 1 minuut de auto uitzetten reset het systeem zich en doet ie het weer. 

De garage is radeloos en Kia Nederland weigert verder hulp, die vindt namelijk dat hij het moet doen als alles vervangen is???

Gaarne jullie hulp!!!

Edited by hhakker
Taalfout

Ik had hetzelfde probleem. Onder het rijden even de rempedaal intrappen en het werkte onmiddellijk. Aanvankelijk zette ik de auto ook even stil en wachtte tot het systeem was gereset, maar dat bleek later helemaal niet nodig te zijn.

8 minuten geleden, Rob18 zei:

Ik had hetzelfde probleem. Onder het rijden even de rempedaal intrappen en het werkte onmiddellijk. Aanvankelijk zette ik de auto ook even stil en wachtte tot het systeem was gereset, maar dat bleek later helemaal niet nodig te zijn.

Helaas Rob, ook al geprobeerd, maar bedankt voor je reactie.

De trekkende kabel van de controller in spuiten WD 40 die gaat dan te stroef en als dat zo is lukt het hem niet om eventueel gas bij te geven door weer stand en gooit hij hem er uit hoop dat je hier wat mee kan

bij mij hebben ze de bovenste sensor vervangen op de koppelings pedaal nu is het goed, letop er zitten 2 op  (1 voor de starter en 1 voor de Cruise control

Dank voor je bericht. Geef het voor de zekerheid door, maar als het goed is dan is die ook al vervangen. 

Op 13-2-2019 om 18:32, CJAvHam zei:

De trekkende kabel van de controller in spuiten WD 40 die gaat dan te stroef en als dat zo is lukt het hem niet om eventueel gas bij te geven door weer stand en gooit hij hem er uit hoop dat je hier wat mee kan

Dank je. Ik ga het doorgeven. Dit is nog niet gemeld, maar misschien wel al gedaan in de garage.

De schakelaar in het stuur is ook al vervangen? Meestal is dat de boosdoener, is een bekend probleem namelijk.

On 2/13/2019 at 6:32 PM, CJAvHam said:

Graag had ik dit begrepen; maar dit lijkt me niet eens Nederlands te zijn. :-p Kan je dit aub even duidelijker omschrijven/verklaren? Thansk!

De controller onder de motorkap daar de kabel die naar het gaskleppen huis gaat daar zit ook je gewone gaskabel aan vast misschien begrijp je het nu

Ik heb een Kia Rio Superpack van 2012...in de garantieperiode haperde de cruise control al. Maar telkens als de garagist ernaar keek dan werkte deze.

Nu na de garantieperiode doet ie het niet meer. Als het me geld gaat kosten dan laat ik het zo.

4 uur geleden, GerardusAnnaMaria zei:

Ik heb een Kia Rio Superpack van 2012...in de garantieperiode haperde de cruise control al. Maar telkens als de garagist ernaar keek dan werkte deze.

Nu na de garantieperiode doet ie het niet meer. Als het me geld gaat kosten dan laat ik het zo.

Heb je na het inschakelen van de cruise control wel de rem een keer gebruikt, anders werkt deze niet.

Hey Specialmade, SP3 ingeruild op een Niro? Kreeg je nog een beetje goede inruilprijs?

9 uur geleden, elmerblues zei:

Hey Specialmade, SP3 ingeruild op een Niro? Kreeg je nog een beetje goede inruilprijs?

Hey Elmerblues, ik kreeg inderdaad een hele mooie inruilprijs voor mijn SP3. Deze had dan ook geen enkel krasje of deukje en was rijkelijk voorzien van allerlei extra accessoires. Heb altijd erg fijn met de SP3 gereden maar de Niro is echt fantastisch. Bovendien rijd ik nu gemiddeld 1:24,3 (zomer) en dat haalde ik met de SP3 met de beste wil van de wereld niet.  

• Like 1

Nee, van dat verbruik kan je als SP3 eigenaar alleen maar dromen. Een collega van mij heeft ook een Niro en die is er ook erg tevreden over. Het is niet mijn type auto, ik ben intussen 'vreemdgegaan' met een ander merk.

Op ‎8‎-‎7‎-‎2019 om 09:21, Specialmade zei:

Heb je na het inschakelen van de cruise control wel de rem een keer gebruikt, anders werkt deze niet.

Ja..heb ik. Soms kan ik het wel inschakelen en wanneer ik de auto opnieuw start en vertrek dan krijg ik m niet meer in de gang. Ik zal eens kijken naar dat kabeltje waarin hier gesproken werd.

groet Gerard

Volgens mij zitten er geen kabels meer bij cruisecontrols, bij dit soort auto's gaat alles volelectronisch.

Op 18-7-2019 om 10:05, GerardusAnnaMaria zei:

Ja..heb ik. Soms kan ik het wel inschakelen en wanneer ik de auto opnieuw start en vertrek dan krijg ik m niet meer in de gang. Ik zal eens kijken naar dat kabeltje waarin hier gesproken werd.

groet Gerard

Wellicht ten overvloede, maar elke keer als je de auto start moet eerst de rem een keer gebruikt worden om de CC te kunnen activeren. 

Hoi, Soms lukt het me om de cruise control in te schakelen maar alleen wanneer de Kia dat wil. Ik heb al een paar keer meegemaakt dat ik de cruise control activeer en daarna met de set + en - toets druk en dan op de cancel dat de cruise control ineens inschakelt. En daarbij komt ook nog dat de achteruitrij camera nu ook uitvalt.

Stel dat Ik nu de auto wil verkopen of inruilen is deze ineens een stuk minder waard.

Het lijkt erop dat Kia goed is om 7 jaren te rijden en daarna begint het gedonder.Ik durf geen tweedehands meer aan te schaffen...zeker niet na al die verhalen hier.

Ik wil wel weten hoe je een harde reset doet voor de Boordcomputer. Met alleen de accu ontkoppelen krijg je volgens mij geen harde reset.