Jump to content
Sigmasailor

e-Niro - Stamtafel

Recommended Posts

Welkom @Janneke van Seters en gefeliciteerd met je nieuwe auto! Goede keus natuurlijk, maar dat is een open deur hier op het forum:smile:.

De voordelen die je schetst zijn idd de juiste overwegingen om volledig elektrisch te gaan rijden. Ik neem aan dat je de ‘nadelen’ ook bij je overwegingen hebt betrokken. Het is toch een wat andere manier van rijden, een andere instelling. Sommigen kiezen er daarom voor om tijdens de vakantie toch maar een auto met plofmotor te huren, anderen gaan juist de uitdaging aan en weten dat de vakantie begint zodra je de voordeur thuis achter je hebt dichtgetrokken. Zo zitten wij er ook in. Dat betekent een veel rustiger reis en ontspannen aankomen op je bestemming.

Geniet ervan!

Edited by Hippe lip
  • Like 1

Hallo iedereen! Even een kort vraagje met betrekking tot de bandenspanning van de E-Niro. Onder de auto heb ik de - meen ik standaard - Michelin 215/55R17 94W banden zitten. Volgens de sticker in de deur zou de bandenspanning 2,5 voor en achter moeten zijn en indien zwaar beladen 2,5 voor en 2,6 achter. Dit komt op mij over als best lage waarden. Mijn vraag is dan ook: kan het kwaad om de banden van de E-Niro tot 2,7 bar op te pompen en in de winter zelfs op 2,8 bar te zetten of raden jullie dat af? Ik vind het in ieder geval altijd een stuk lekkerder rijden als de banden goed hard zijn opgepompt. 

Edited by Woodkid

@Woodkid Er zijn er hier meer die hun banden harder oppompen. Zelf doe ik dat ook; na aflevering Half mei heb ik de boel zelfs op 3.0 gezet. Daar is nu 2.7 tot 2.9 van over.

Kwaad kan het niet, maar het kan zijn dat je iets meer van de banden hoort omdat hardere banden stugger zijn.

Op 25-10-2019 om 09:46, Woodkid zei:

Hallo iedereen! Even een kort vraagje met betrekking tot de bandenspanning van de E-Niro. Onder de auto heb ik de - meen ik standaard - Michelin 215/55R17 94W banden zitten. Volgens de sticker in de deur zou de bandenspanning 2,5 voor en achter moeten zijn en indien zwaar beladen 2,5 voor en 2,6 achter. Dit komt op mij over als best lage waarden. Mijn vraag is dan ook: kan het kwaad om de banden van de E-Niro tot 2,7 bar op te pompen en in de winter zelfs op 2,8 bar te zetten of raden jullie dat af? Ik vind het in ieder geval altijd een stuk lekkerder rijden als de banden goed hard zijn opgepompt. 

Bij aflevering van mijn auto stonden de standaard banden op 2,8 bar. Daar laat ik ze ook op. Je hebt ook minder rolweerstand bij een hogere bandenspanning.

Voor wie een kijkje wil nemen in de fabriek voor EV-motoren:

• Thanks 1

4 uur geleden, 8.3 zei:

Bij aflevering van mijn auto stonden de standaard banden op 2,8 bar. Daar laat ik ze ook op. Je hebt ook minder rolweerstand bij een hogere bandenspanning.

Yep, minder rolweerstand, maar toch ook de kans op minder grip en ongelijkmatige slijtage zo heb ik altijd geleerd uit de autoblaadjes.
Mijn hele rollende (racefiets, brommer, motorfiets en auto) check ik altijd de optimale bandenspanning die bij een band hoort icm gewicht voertuig + belading. Staat meestal in de instructieboekjes of, zoals bij Kia, aan op een sticker aan de binnenzijde van de deur.
Persoonlijk vind ik 2,8 standaard af garage best wel hoog. Dat lijkt mij meer een waarde voor iemand die altijd met minimaal 3 of 4 personen in de auto zit. Maar misschien heeft de garage dit goed met de eigenaar afgestemd.

Mijn E-Niro zit standaard op 2,5 (ook Michelins), uitgaande van maximaal 2 personen zonder extra bagage.

Toch, als je afgaat op, zoals jij het zegt @Platinum K, 'de autoblaadjes' dan lees je daar ook dat een paar tienden bar hoger weliswaar niet optimaal is, maar slechts marginaal  minder is dan de optimale bandenspanning. Maar met een paar tienden lager gaan de prestaties opeens hard achteruit. Vandaar dat ik voor mezelf meestal zo'n 0,5 bar hoger oppomp omdat dit nauwelijks van invloed op de prestaties is. Na verloop van tijd ontsnapt er altijd wat en op deze manier nemen de prestaties daarme feitelijk (maar minimaal) juist toe. Pomp je daarentegen je banden op volgens voorschrift (de optimale bandenspanning neem ik aan), dan gaan de prestaties al snel achteruit met het verliezen van een beetje spanning. Nee, niet dramatisch, maar toch...

Edited by Hippe lip
  • Like 1

12 uur geleden, Hippe lip zei:

Toch, als je afgaat op, zoals jij het zegt @Platinum K, 'de autoblaadjes' dan lees je daar ook dat een paar tienden bar hoger weliswaar niet optimaal is, maar slechts marginaal  minder is dan de optimale bandenspanning. Maar met een paar tienden lager gaan de prestaties opeens hard achteruit. Vandaar dat ik voor mezelf meestal zo'n 0,5 bar hoger oppomp omdat dit nauwelijks van invloed op de prestaties is. Na verloop van tijd ontsnapt er altijd wat en op deze manier nemen de prestaties daarme feitelijk (maar minimaal) juist toe. Pomp je daarentegen je banden op volgens voorschrift (de optimale bandenspanning neem ik aan), dan gaan de prestaties al snel achteruit met het verliezen van een beetje spanning. Nee, niet dramatisch, maar toch...

je kan natuurlijk ook (bv na het wassen) even de bandjes controleren en opppompen.

Het argument "ik pomp ze harder op zodat, als de spanning langzaam lager wordt, de prestaties beter worden" is een beetje vreemd. Ik zou ze dan op 5,0 bar zetten dan ben je de komende jaren klaar..................:shock:

Bandenspanning zakt ongever 0,2bar / 0,3 bar in een halfjaar; genoeg tijd (als je echt om je auto en veiligheid geeft) om tussendoor de bandjes op te pompen.

De App en je dashboard geven de bandenspanning ook nog aan. Ik heb de mijne liever ook wat harder: 2,8 - 2,9. Bij het vervangen van de e-motor vorige week heeft de garage alles nagelopen en ze op 2,7 gezet. Ik ga ze zo nog even wat harder oppompen.

6 uur geleden, Sigmasailor zei:

De App en je dashboard geven de bandenspanning ook nog aan. Ik heb de mijne liever ook wat harder: 2,8 - 2,9. Bij het vervangen van de e-motor vorige week heeft de garage alles nagelopen en ze op 2,7 gezet. Ik ga ze zo nog even wat harder oppompen.

er zat geloof ik wel een (positieve) afwijking in de sensoren van Kia van + 0,3 bar , meen ik me te herinneren uit een oud draadje.....................

On 10/24/2019 at 11:22 AM, Hippe lip said:

Welkom @Janneke van Seters en gefeliciteerd met je nieuwe auto! Goede keus natuurlijk, maar dat is een open deur hier op het forum:smile:.

De voordelen die je schetst zijn idd de juiste overwegingen om volledig elektrisch te gaan rijden. Ik neem aan dat je de ‘nadelen’ ook bij je overwegingen hebt betrokken. Het is toch een wat andere manier van rijden, een andere instelling. Sommigen kiezen er daarom voor om tijdens de vakantie toch maar een auto met plofmotor te huren, anderen gaan juist de uitdaging aan en weten dat de vakantie begint zodra je de voordeur thuis achter je hebt dichtgetrokken. Zo zitten wij er ook in. Dat betekent een veel rustiger reis en ontspannen aankomen op je bestemming.

Geniet ervan!

Dank je wel. Het nadeel is wat mij betreft alleen de laadtijd (nouja, en de aanschafprijs natuurlijk....) We gaan al jaren op fietsvakantie (dan is de hele reis de vakantie!) en hoeven dan dus alleen voor de eventuele heen- en terugweg te snelladen. En anders is er inderdaad vast wel iemand in familie- of vriendenkring die graag eens een paar weken de auto wisselt.

Onze banden waren ook op 2.8 gezet bij aflevering.

We zijn vandaag trouwens naar avonturenpark Hellendoorn geweest en daar staan de laders buiten de slagboom. Je hebt dus geen parkeerkaart nodig!

Dank voor de reacties m.b.t. de bandenspanning! Dan ga ik in het vervolg ook wat hoger zitten dan wat er aan de binnenkant van de deur staat aangegeven.

Morgenochtend moet ik op tijd weg voor een lange trip, dus stelde ik AC laden tot 100% in. En omdat ik de auto dan graag voorgewarmd wil hebben stelde ik ook in hoe laat die op temperatuur moet zijn.

En nu wilde hij uitgesteld gaan laden, ondanks dat ik dat NIET ingesteld heb. Daar heb ik geen zin in omdat ik wel zeker wil weten dat hij morgenochtend 100% geladen is. Dat vind ik belangrijker dan een voorverwarmde auto, dus heb ik dat verwarmen maar weer uitgezet.

”Het opladen start pas op het ingestelde tijdstip”. Hoezo ‘het ingestelde tijdstip’? Ik heb helemaal geen tijdstip voor het opladen ingesteld!

Ik weet dat er issues waren over uitgesteld laden, maar dat ging toch niet over de combinatie met voorverwarmen?

B324C9CE-E08B-4A4C-ACF0-44F294DDD28A.jpeg.9cc3f4d3cc9c5235a4218c822f6c17a6.jpeg

74DE58B3-561C-4787-BAC2-409B83D655C5.jpeg.24241a05be46b3ba0ab639353bc2a33e.jpeg

Edited by Hippe lip

Is een bekende bug ja.. je kan het overrulen met de knop linksonder op het dashboard, dan begint ie meteen met laden.

Ah, thnx. Fijn om te weten dat er een workaround is!

Yup had dit vorige week ook.. met de knop overruled idd

Hier ook ondervonden; de Kia wil soms slimmer zijn dan zijn baasje nodig vindt.

Is dit topic ook bedoeld voor zomaar een foto om dat ik blij ben met m'n e-Niro? :ninja:

IMG_20191109_150047.jpg

Edited by BobV78
  • Like 2
  • Haha 1

Hmmm, en weer doet die k Kia App het weer eens niet. Krijgen jullie dat ook, van die ronkende aankondigingen dat er weer een fantastische update is? Ik zie de verandering nooit. Wel regelmatig de fail van de App......

zucht, heeft ook geen zin dit bij de importeur  te melden, dat heb  ik inmiddels  wel opgegeven.

1 uur terug, Sigmasailor zei:

zucht, heeft ook geen zin dit bij de importeur  te melden, dat heb  ik inmiddels  wel opgegeven.

Blijven doen, er zeuren gewoon te weinig mensen.. je betaalt hier extra voor, dus dan mag je op z’n minst verwachten dat het beperkte wat er nu in de app zit 24/7 werkt (en dat evt onderhoud gecommuniceerd wordt). Er was nog van alles beloofd aan extra functionaliteit, maar nu de UVO app er komt voor MY20 is dat duidelijk een doodlopende weg..

Nee maar, zelfs in het weekend gefixt deze keer ......

Op 14-11-2019 om 14:36, BobV78 zei:

Is dit topic ook bedoeld voor zomaar een foto om dat ik blij ben met m'n e-Niro? :ninja:

IMG_20191109_150047.jpg

Mooi hoor Bob! Je hebt me geïnspireerd om ook een foto te plaatsen, na de uitgebreide wasbeurt van vanmiddag.:-)

IMG_20191116_124642.jpg

• Like 1

19 minutes ago, 8.3 said:

Dat zal dus wel too good to be true zijn... Criminelen doen dat ook wel eens en dan lokken ze je naar een bepaalde plaats me je geld op zak.