Jump to content

e-Niro - Stamtafel

Sigmasailor
 Share

Go to solution Solved by Derrek,

Recommended Posts

• Solution

5 uur geleden, Derrek zei:

Gelukkig heeft de Niro (ik heb dus een hybrid) nog "gewone" knoppen voor de essentiele zaken.

Wat die bediening betreft verschillen de E- en hybride versie niet, dacht ik.

2 uur geleden, Derrek zei:

Dat zei ik toch al (maar dan uit het AD)?

Edited by Hippe lip
  • Like 1

Eens, het zal om kosten gaan. Maar ook om flexibiliteit. Je kunt er zomaar een knop bij maken. Probeer dat maar eens in de e-Niro....

Verder denk ik dat het ook meegaan met een trend is. Zo’n groet iPad midden in je auto staat toch hip?

Goed verhaal en precies de reden dat ik twee jaar geleden mijn Leaf retour importeur heb gestuurd. Toen ik hem kocht wist ik nog niet dat er geen actief BMS op de Leaf zat. Rapidgate maakte mij wijs en de importeur was zo wijs zijn product terug te nemen (voor een goede prijs). Ik kwam er zelf al snel achter dat je een Leaf maar twee keer kon snelladen, om de temperatuur een beetje in de hand te houden knijpt Nissan de laadstroom ‘gewoon’ af waardoor snelladen van 30 kWh ‘eventjes’ twee uur duurde.

Bjørn heeft een interessant filmpje gemaakt over remblokken en -schijven op EV's. Er zijn een aantal dingen die nogal anders verlopen op een EV, waardoor er aangepaste materialen en technieken gebruikt (zouden) moeten worden. Het gaat over roestvorming op de remschijven, over het kromtrekken ervan, over stukjes die van de remblokken afbreken en over het remmateriaal dat van de ondergrond van het remblok loskomt (en er uiteindelijk vanaf valt). Dat laatste onder andere omdat er weinig geremd wordt, waardoor de blokken niet warm worden en het vocht er dus niet uitgedreven word. Wow!

Zie hier; de eerste 9 minuten een hoop gewauwel over de garage waar hij dingen laat doen, maar na ca. 9 minuten komt het echte verhaal. Langdradig, maar zeker zéér leerzaam!

Heeft iemand al problemen met remschijven of -blokken gehad op de e-Niro?

Edited by Hippe lip
  • Like 1

Ik kreeg net een mailtje van Maingau. Het is afgelopen met hun fraaie prijzen, zeker als je van Ionity gebruik wilt maken.

Your EinfachStromLaden price will change on September 1, 2020.

Your new price is:

Normal price
AC: 37.04 ct/kWh*
DC: 46.79 ct/kWh*
IONITY charging points: 73.11 ct/kWh*

Energy customers
AC: 27.29 ct/kWh*
DC: 37.04 ct/kWh*
IONITY charging points: 73.11 ct/kWh*

*Including 16% VAT

You can find all infomation regarding country surcharges and standing time surcharges at www.einfachstromladen.de.

Edited by Hippe lip

Ik begrijp vast iets verkeerd.

Ik lees dat de E-Niro een WLTP verbruik heeft van 15,4 kWh per 100 km. en praktisch 15,72 kWh per 100 km.

Aan de snellader kost de energie blijkbaar 46,79 ct.

Dat betekent dat de energiekosten 7,35 ct. per km. zijn.

Bij een Ionity Charging point kom ik zelfs op 11,49 ct. per km.

Wat zie ik fout?

Ik heb nu over 62.279 km met mijn hybride Niro een gemiddeld brandstofverbruik van 1 op 18,83.

E10benzinekost momenteel 1,46 per liter (Tango).

Dan kom ik uit op 7,75 ct. per km.

Maar dan kan ik overal in 3 minuten tanken om 800 km te kunnen rijden en hoef me niet druk te maken over het vinden van een werkende vrije snellaadpaal om na 20 minuten (?) wachten de accu voor 80% te vullen om praktisch 80% van 387km. = 309 km. te kunnen rijden.

• Like 1

Ik begrijp vast iets verkeerd.
Ik lees dat de E-Niro een WLTP verbruik heeft van 15,4 kWh per 100 km. en praktisch 15,72 kWh per 100 km.
Aan de snellader kost de energie blijkbaar 46,79 ct.
Dat betekent dat de energiekosten 7,35 ct. per km. zijn.

Bij een Ionity Charging point kom ik zelfs op 11,49 ct. per km.

Wat zie ik fout?

Ik heb nu over 62.279 km met mijn hybride Niro een gemiddeld brandstofverbruik van 1 op 18,83.
E10benzinekost momenteel 1,46 per liter (Tango).
Dan kom ik uit op 7,75 ct. per km.

Maar dan kan ik overal in 3 minuten tanken om 800 km te kunnen rijden en hoef me niet druk te maken over het vinden van een werkende vrije snellaadpaal om na 20 minuten (?) wachten de accu voor 80% te vullen om praktisch 80% van 387km. = 309 km. te kunnen rijden.

Alleen laden de meeste E niro rijders of thuis of op dr zaak voor 0,23 euro per kw dus rijden ze de helft goedkoper dan een hybride .

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Daarnaast is de wegenbelasting 0 euro.

Daarnaast kost het onderhoud nagenoeg nix, vergeleken bij een ICE.

Daarnaast gaat een EV wel veeel meer kilometers mee, vergeleken met een ICE.

Daarnaast lijkt de restwaarde van een EV na een X-aantal kilometers een stuk hoger dan van een ICE van hetzelfde model met hetzelfde aantal kilometers. Niet alleen in euro’s (omdat de aanschafprijs hoger was), maar ook in procenten van de aanschafprijs.

En als klap op de vuurpijl: hij rijdt ook nog eens heerlijk! :lol::cool:

Edited by Hippe lip
  • Like 1

10 minuten geleden, SMITHEN69 zei:

de remblokken van een E.nero. slijten sneller, dan van een nero hybriden. die op de mooter afremt. 

Hoe bedoel je dit? De e-niro remt ook af op de motor...

1 uur terug, JohanGM zei:

Hoe bedoel je dit? De e-niro remt ook af op de motor...

daar ben ik het niet mee eens. zo heb ik onder laats een poef rit gemaakt wand een Niro heef geen verbranding mooter en rem niet op de mooter

1 minuut geleden, SMITHEN69 zei:

daar ben ik het niet mee eens. zo heb ik onder laats een poef rit gemaakt wand een Niro heef geen verbranding mooter en rem niet op de mooter

Hoe sterk de e-Niro afremt op de motor kan je zelf instellen, Zet de regeneratie op 3 en er wordt heel heel sterk af geremd. 

25 minuten geleden, SMITHEN69 zei:

Geen verbrandingsmotor, maar wel een elekromotor. Hoe het precies technisch werkt weet ik ook niet, maar simpel gezegd verandert de motor in een dynamo als je gas/stroom los laat. Daarmee remt de e-niro veel sterker af dan een brandstofmotor.

Als jij dat anders hebt ervaren had je de instellingen waarschijnlijk verkeerd staan. Bij normaal gebruik raak je het rempedaal van de e-niro bijna niet aan, omdat je alles kunt doen met de 'motorrem'.

de remblokken van een E.nero. slijten sneller, dan van een nero hybriden. die op de mooter afremt. 

Je blaat er weer eens lekker ongefundeerd op los...

Een e-Niro zal bij de juiste instellingen MINDER slijtage hebben op de remmen. Want ipv de snelheidsenergie om te zetten in warmte met de remmen maakt deze er met de E-motor juist weer stroom van, welke de accu in gaat.

Sterker nog; jouw vergelijk met een hybrid gaat al stuk op het feit dat een hybrid ook de remenergie gebruikt om de accu bij te laden. DAT is nou net 1 van de dingen waar een hybrid zuiniger van kan zijn; het opnieuw opslaan van energie die anders verloren zou gaan.

Wanneer je remt op de motor met een ICE zal er geen brandstof worden ingespoten, waardoor de motor remt op jet comprimeren van de inlaatlucht. En ook dat wordt dan weer warmte.

Dus je kunt roepen wat je wilt Henk, er klopt weer eens geen bal van. En dat is niet persoonlijk; dit antwoord zou ik om het eender wie geven als hij/zij met zo'n bewering komt. Alleen kom jij alleen maar met dergelijke kul op de proppen...

35 minuten geleden, Murcielaygo zei:

Je blaat er weer eens lekker ongefundeerd op los...

Een e-Niro zal bij de juiste instellingen MINDER slijtage hebben op de remmen. Want ipv de snelheidsenergie om te zetten in warmte met de remmen maakt deze er met de E-motor juist weer stroom van, welke de accu in gaat.

Sterker nog; jouw vergelijk met een hybrid gaat al stuk op het feit dat een hybrid ook de remenergie gebruikt om de accu bij te laden. DAT is nou net 1 van de dingen waar een hybrid zuiniger van kan zijn; het opnieuw opslaan van energie die anders verloren zou gaan.

Wanneer je remt op de motor met een ICE zal er geen brandstof worden ingespoten, waardoor de motor remt op jet comprimeren van de inlaatlucht. En ook dat wordt dan weer warmte.

Dus je kunt roepen wat je wilt Henk, er klopt weer eens geen bal van. En dat is niet persoonlijk; dit antwoord zou ik om het eender wie geven als hij/zij met zo'n bewering komt. Alleen kom jij alleen maar met dergelijke kul op de proppen...

heb jij daar ervaring mee 

ik vraag mij af. wat het kost aan stroom gebruik. Als ik drie keer moet laden. ver gelijk baar het aan tal km ters. met een Kia niro. hybriden wand ik als particulier. Heb geen 8% bij telling en is deE soul belasting vrij zo zag ik bij private lease com een Kia E Soul in de aan bieding voor 429 euro 60 maanden 15000 km op jaar basis .   

Ja, ik heb een beetje ervaring met hybride rijden, niet met een EV, want dat valt nog even boven mijn budget.
Maar met een beetje oefenen rij je een hybride ook best vaak puur electrisch en afhankelijk van merk en uitvoering kun je met "One Pedal Driving" zelfs rijden zonder de remmen te gebruiken!

Je vraag over de kosten snap ik niet, bedoel je de kosten van een EV laden? Kijk dan eens wat verder naar boven in dit topic. Daar komen de prijzen per soort laden al aan bod.
Het goedkoopst laadt je thuis, vanaf zonnepanelen. Maar doe moet je dan wel hebben EN je moet thuis kunnen laden, dus een eigen oprit hebben.

8 uur geleden, SMITHEN69 zei:

We hebben een trol in ons midden!