Jump to content
Sigmasailor

e-Niro - Stamtafel

Recommended Posts

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 uur geleden, Derrek zei:

Gelukkig heeft de Niro (ik heb dus een hybrid) nog "gewone" knoppen voor de essentiele zaken.

Wat die bediening betreft verschillen de E- en hybride versie niet, dacht ik.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
2 uur geleden, Derrek zei:

Dat zei ik toch al (maar dan uit het AD)?

Edited by Hippe lip
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eens, het zal om kosten gaan. Maar ook om flexibiliteit. Je kunt er zomaar een knop bij maken. Probeer dat maar eens in de e-Niro....

Verder denk ik dat het ook meegaan met een trend is. Zo’n groet iPad midden in je auto staat toch hip?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Helder en een duidelijke presentatie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goed verhaal en precies de reden dat ik twee jaar geleden mijn Leaf retour importeur heb gestuurd. Toen ik hem kocht wist ik nog niet dat er geen actief BMS op de Leaf zat. Rapidgate maakte mij wijs en de importeur was zo wijs zijn product terug te nemen (voor een goede prijs). Ik kwam er zelf al snel achter dat je een Leaf maar twee keer kon snelladen, om de temperatuur een beetje in de hand te houden knijpt Nissan de laadstroom ‘gewoon’ af waardoor snelladen van 30 kWh ‘eventjes’ twee uur duurde.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Bjørn heeft een interessant filmpje gemaakt over remblokken en -schijven op EV's. Er zijn een aantal dingen die nogal anders verlopen op een EV, waardoor er aangepaste materialen en technieken gebruikt (zouden) moeten worden. Het gaat over roestvorming op de remschijven, over het kromtrekken ervan, over stukjes die van de remblokken afbreken en over het remmateriaal dat van de ondergrond van het remblok loskomt (en er uiteindelijk vanaf valt). Dat laatste onder andere omdat er weinig geremd wordt, waardoor de blokken niet warm worden en het vocht er dus niet uitgedreven word. Wow!

Zie hier; de eerste 9 minuten een hoop gewauwel over de garage waar hij dingen laat doen, maar na ca. 9 minuten komt het echte verhaal. Langdradig, maar zeker zéér leerzaam!

Heeft iemand al problemen met remschijven of -blokken gehad op de e-Niro?

 

Edited by Hippe lip
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Altijd leuk die Björn filmpjes.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Ik kreeg net een mailtje van Maingau. Het is afgelopen met hun fraaie prijzen, zeker als je van Ionity gebruik wilt maken.

Quote

Your EinfachStromLaden price will change on September 1, 2020.

Your new price is:

Normal price
AC: 37.04 ct/kWh*
DC: 46.79 ct/kWh*
IONITY charging points: 73.11 ct/kWh*

Energy customers
AC: 27.29 ct/kWh*
DC: 37.04 ct/kWh*
IONITY charging points: 73.11 ct/kWh*

*Including 16% VAT

You can find all infomation regarding country surcharges and standing time surcharges at www.einfachstromladen.de.

 

 

Edited by Hippe lip

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik begrijp vast iets verkeerd.

Ik lees dat de E-Niro een WLTP verbruik heeft van 15,4 kWh per 100 km. en praktisch 15,72 kWh per 100 km.

Aan de snellader kost de energie blijkbaar 46,79 ct.

Dat betekent dat de energiekosten 7,35 ct. per km. zijn.

 

Bij een Ionity Charging point kom ik zelfs op 11,49 ct. per km.

 

Wat zie ik fout?

 

Ik heb nu over 62.279 km met mijn hybride Niro een gemiddeld brandstofverbruik van 1 op 18,83.

E10benzinekost momenteel 1,46 per liter (Tango).

Dan kom ik uit op 7,75 ct. per km.

 

Maar dan kan ik overal in 3 minuten tanken om 800 km te kunnen rijden en hoef me niet druk te maken over het vinden van een werkende vrije snellaadpaal om na 20 minuten (?) wachten de accu voor 80% te vullen om praktisch 80% van 387km. = 309 km. te kunnen rijden.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik begrijp vast iets verkeerd.
Ik lees dat de E-Niro een WLTP verbruik heeft van 15,4 kWh per 100 km. en praktisch 15,72 kWh per 100 km.
Aan de snellader kost de energie blijkbaar 46,79 ct.
Dat betekent dat de energiekosten 7,35 ct. per km. zijn.
 
Bij een Ionity Charging point kom ik zelfs op 11,49 ct. per km.
 
Wat zie ik fout?
 
Ik heb nu over 62.279 km met mijn hybride Niro een gemiddeld brandstofverbruik van 1 op 18,83.
E10benzinekost momenteel 1,46 per liter (Tango).
Dan kom ik uit op 7,75 ct. per km.
 
Maar dan kan ik overal in 3 minuten tanken om 800 km te kunnen rijden en hoef me niet druk te maken over het vinden van een werkende vrije snellaadpaal om na 20 minuten (?) wachten de accu voor 80% te vullen om praktisch 80% van 387km. = 309 km. te kunnen rijden.

Alleen laden de meeste E niro rijders of thuis of op dr zaak voor 0,23 euro per kw dus rijden ze de helft goedkoper dan een hybride .


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daarnaast is onze bijtelling maar 8 %


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Daarnaast is de wegenbelasting 0 euro.

Daarnaast kost het onderhoud nagenoeg nix, vergeleken bij een ICE.

Daarnaast gaat een EV wel veeel meer kilometers mee, vergeleken met een ICE.

Daarnaast lijkt de restwaarde van een EV na een X-aantal kilometers een stuk hoger dan van een ICE van hetzelfde model met hetzelfde aantal kilometers. Niet alleen in euro’s (omdat de aanschafprijs hoger was), maar ook in procenten van de aanschafprijs.

En als klap op de vuurpijl: hij rijdt ook nog eens heerlijk! :lol::cool:

Edited by Hippe lip
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Daarnaast is de wegenbelasting 0 euro.

Denk je dat dat zo blijft? Mijn Aygo had ook ooit nultarief MRB...
En een EV is gemiddeld zwaarder, dus belast de wegen ook meer...

Share this post


Link to post
Share on other sites

 de remblokken van een E.nero. slijten sneller, dan van een nero hybriden. die op de mooter afremt. 

        

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 minuten geleden, SMITHEN69 zei:

 de remblokken van een E.nero. slijten sneller, dan van een nero hybriden. die op de mooter afremt. 

        

 

Hoe bedoel je dit? De e-niro remt ook af op de motor...

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 uur terug, JohanGM zei:

Hoe bedoel je dit? De e-niro remt ook af op de motor...

daar ben ik het niet mee eens. zo heb ik onder laats een poef rit gemaakt wand een Niro heef geen verbranding mooter en rem niet op de mooter

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minuut geleden, SMITHEN69 zei:

daar ben ik het niet mee eens. zo heb ik onder laats een poef rit gemaakt wand een Niro heef geen verbranding mooter en rem niet op de mooter

Hoe sterk de e-Niro afremt op de motor kan je zelf instellen, Zet de regeneratie op 3 en er wordt heel heel sterk af geremd. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
25 minuten geleden, SMITHEN69 zei:

daar ben ik het niet mee eens. zo heb ik onder laats een poef rit gemaakt wand een Niro heef geen verbranding mooter en rem niet op de mooter

Geen verbrandingsmotor, maar wel een elekromotor. Hoe het precies technisch werkt weet ik ook niet, maar simpel gezegd verandert de motor in een dynamo als je gas/stroom los laat. Daarmee remt de e-niro veel sterker af dan een brandstofmotor.

Als jij dat anders hebt ervaren had je de instellingen waarschijnlijk verkeerd staan. Bij normaal gebruik raak je het rempedaal van de e-niro bijna niet aan, omdat je alles kunt doen met de 'motorrem'.

Share this post


Link to post
Share on other sites
 de remblokken van een E.nero. slijten sneller, dan van een nero hybriden. die op de mooter afremt. 
        
 

Je blaat er weer eens lekker ongefundeerd op los...

Een e-Niro zal bij de juiste instellingen MINDER slijtage hebben op de remmen. Want ipv de snelheidsenergie om te zetten in warmte met de remmen maakt deze er met de E-motor juist weer stroom van, welke de accu in gaat.

Sterker nog; jouw vergelijk met een hybrid gaat al stuk op het feit dat een hybrid ook de remenergie gebruikt om de accu bij te laden. DAT is nou net 1 van de dingen waar een hybrid zuiniger van kan zijn; het opnieuw opslaan van energie die anders verloren zou gaan.

Wanneer je remt op de motor met een ICE zal er geen brandstof worden ingespoten, waardoor de motor remt op jet comprimeren van de inlaatlucht. En ook dat wordt dan weer warmte.

Dus je kunt roepen wat je wilt Henk, er klopt weer eens geen bal van. En dat is niet persoonlijk; dit antwoord zou ik om het eender wie geven als hij/zij met zo'n bewering komt. Alleen kom jij alleen maar met dergelijke kul op de proppen...

Share this post


Link to post
Share on other sites
35 minuten geleden, Murcielaygo zei:


Je blaat er weer eens lekker ongefundeerd op los...

Een e-Niro zal bij de juiste instellingen MINDER slijtage hebben op de remmen. Want ipv de snelheidsenergie om te zetten in warmte met de remmen maakt deze er met de E-motor juist weer stroom van, welke de accu in gaat.

Sterker nog; jouw vergelijk met een hybrid gaat al stuk op het feit dat een hybrid ook de remenergie gebruikt om de accu bij te laden. DAT is nou net 1 van de dingen waar een hybrid zuiniger van kan zijn; het opnieuw opslaan van energie die anders verloren zou gaan.

Wanneer je remt op de motor met een ICE zal er geen brandstof worden ingespoten, waardoor de motor remt op jet comprimeren van de inlaatlucht. En ook dat wordt dan weer warmte.

Dus je kunt roepen wat je wilt Henk, er klopt weer eens geen bal van. En dat is niet persoonlijk; dit antwoord zou ik om het eender wie geven als hij/zij met zo'n bewering komt. Alleen kom jij alleen maar met dergelijke kul op de proppen...

heb jij daar ervaring mee 

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik vraag mij af. wat het kost aan stroom gebruik. Als ik drie keer moet laden. ver gelijk baar het aan tal km ters. met een Kia niro. hybriden wand ik als particulier. Heb geen 8% bij telling en is deE soul belasting vrij zo zag ik bij private lease com een Kia E Soul in de aan bieding voor 429 euro 60 maanden 15000 km op jaar basis .   

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, ik heb een beetje ervaring met hybride rijden, niet met een EV, want dat valt nog even boven mijn budget.
Maar met een beetje oefenen rij je een hybride ook best vaak puur electrisch en afhankelijk van merk en uitvoering kun je met "One Pedal Driving" zelfs rijden zonder de remmen te gebruiken!

Je vraag over de kosten snap ik niet, bedoel je de kosten van een EV laden? Kijk dan eens wat verder naar boven in dit topic. Daar komen de prijzen per soort laden al aan bod.
Het goedkoopst laadt je thuis, vanaf zonnepanelen. Maar doe moet je dan wel hebben EN je moet thuis kunnen laden, dus een eigen oprit hebben.

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 uur geleden, SMITHEN69 zei:

 de remblokken van een E.nero. slijten sneller, dan van een nero hybriden. die op de mooter afremt. 

        

 

We hebben een trol in ons midden!

Share this post


Link to post
Share on other sites

We weten allemaal dat sprookjes niet waar zijn. Daar kun je dus beter ook niet serieus op ingaan. Negeren heeft meer effect.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Similar Content

    • By MoodyBlues
      Goedemorgen allemaal, dat wij een Kia gaan kopen staat vast, maar er heerst nog wat twijfel en dan is er geen betere plek dat de Kiaclub waar anderen al voor vergelijkbare keuzes hebben gestaan en inmiddels al ervaring hebben met de e-Soul en/of e-Niro.
      Concreet de twee vragen:
      Zijn er mensen met een gezin (wij hebben 2 jonge kinderen) die de kofferbak van de e-Soul als belemmering ervaren? Ook voor op vakantie in Europa, liefst zonder dakkoffer. Het viel ons op dat de e-Soul op de snelweg best wat windgeruis langs de A-stijlen laat horen, dit viel gelijk op en bij de e-Niro was dit niet het geval. In onze korte test maakte het weinig uit of je 100 km/u of 130 km/u op de teller reed, vanaf zo'n 90 a 100 begonnen we het te horen en dat bleef gewoon zo, harder rijden maakte het geluid niet harder, maar naar 80 zakken deed het wel verdwijnen. Beetje achtergrond:
      Wij kunnen i.c.m. inruilbonus en subsidie voor vrijwel hetzelfde geld een splinternieuwe e-Soul MY21 ExecutiveLine kopen of een tweedehands e-Niro MY21 ExecutiveLine. Het gaat dus om privé aanschaf (mede dankzij overwaarde woning) en we zoeken een elektrische auto waar we de komende 8-10 jaar mee uit de voeten kunnen. Qua eisen voldoen alleen de Kia's (naast de Tesla Model 3 die we allebei niet willen om meerdere redenen) en zodoende is het enerzijds heel interessant om een splinternieuwe e-Soul te kunnen kopen, maar hoewel de kinderen op de achterbank bijna net zo goed zitten als in de huidige Lexus IS 300h (scheelt misschien een paar cm) is met name de kofferbak dus wel en mogelijk pijnpunt.
      Ik heb de e-Soul opgemeten en de 315 liter komt volgende dealer vanaf de dubbele bodem (als die naar boven zit) tot aan de hoedenplank. Als ik de vloer onder de dubbele bodem bereken kom ik op zo'n 106 liter extra, dus totaal 421 liter. Daarmee slechts 30 liter kleiner dan de e-Niro die weliswaar ook een dubbele laadvloer heeft, maar wat ingenomen wordt door een flinke bak met wat kleinere opbergruimtes daarin. Voor dagelijks gebruik is die 315 liter echt geen enkel probleem, meer de weekendjes weg en vakanties.
      Wat ons in de e-Soul aanspreekt is dat het dak zo recht loopt, althans: vanuit praktisch oogpunt want heel mooi is het niet, maar dat betekent wel dat je tot het dak kan stapelen. Bij de e-Niro kan dat ook, maar die loopt toch serieus veel schuiner af, maar is standaard wel een stuk dieper van achterbank naar achterklep gemeten.
      Daarnaast speelt mee dat we in de basis het liefste wel de e-Niro zouden willen hebben, maar doordat een nieuwe vanwege het feit dat deze buiten de subsidie valt gewoon bijna 10k duurder is dan de e-Soul, komen we bij een tweedehands uit en daar zijn op elk moment maar een handjevol van te koop tot 40k (incl. btw).
      MY19 gaat het dus om en 1-fase laden is geen probleem, wij hebben een eigen parkeerplek met (straks) een eigen laadpaal. Het gemis van de app vind ik twijfelachtig, ik begreep dat met de MijnKIA app (ipv UVO) wel de laadstatus in % uitgelezen kan worden, dat zou ik het belangrijkste vinden als we in Europa bij een wegrestaurant even wat eten/drinken en aan het wachten zijn tot de 80% bereikt is, dan wil écht niet steeds heen en weer moeten lopen of gokken wanneer het klaar is. Voorverwarmen van de UVO app is fijn, maar op vakantie gaat dat niet nodig zijn en op andere dagen staat de auto 's ochtends voor de deur, dus kan ik er ook even naartoe lopen, dat vind ik geen probleem.
      Het kleinere scherm (8" vs. 10.25") vind ik ietwat jammer, maar niet het einde van de wereld omdat ik waarschijnlijk toch Apple CarPlay wil gebruiken. Tenzij ik een laadpaal zoek en wil zien of die beschikbaar is, dan lijkt de Kia navi me wel fijn en dan is het jammer dat de e-Niro MY19 slechts bij de dealer bijgewerkt wordt en geen status van de laadpalen kan laten zien i.t.t. de e-Soul MY21.
      En wat betreft het windgeruis viel het na de e-Soul proefrit ook op toen we weer in onze Lexus IS stapten dat het daar veel stiller was, dat verschil ervaarden we niet met de e-Niro t.o.v. de Lexus IS. En heel eerlijk: ja Lexus is echt wel een stapje luxer en comfortabeler dan Toyota, maar ik merk dat Kia daar tussen zit en dat voor prijzen die ze bij Toyota ook vragen (als we naar hybrides kijken), dus erg knap. Alleen is het dus even de vraag of het windgeruis van de e-Soul niet snel gaat irriteren.
      Als laatste het uiterlijk: de e-Soul vind ik een prachtige voorkant hebben, lelijke achterkant en lompe buitenspiegels die van een VW Caddy af lijken te komen. De e-Niro daarentegen is absoluut niet mooi van buiten, maar ook nergens lelijk en overall gewoon degelijk en in balans qua design. Heerlijk onopvallende auto, het is pas sinds wij de e-Niro overwegen dat het ons is opgevallen hoeveel Niro's er wel niet rondrijden (veel hybride ook natuurlijk). Het interieur is in beide gevallen gewoon meer dan prima. Ik moet bekennen: ik rijd inmiddels al 14 jaar Toyota en daarna Lexus, maar het complete gebrek aan EV erkenning aan hun zijde heeft de relatie doen bekoelen en ben erg gecharmeerd van wat Kia de laatste pakweg 10 jaar allemaal op de markt heeft gebracht. Ik ken ook een aantal mensen die Kia rijden, maar dat gaat om een Picanto, Rio en Ceed, dus helaas geen e-Soul of e-Niro, al zijn die allemaal wel gewoon erg tevreden.
      Ik hoor graag jullie ervaringen, dank je wel alvast.
    • By Jepe63
      Hallo allemaal , ik vind het een zalige wagen maar vind het jammer dat deze prijsklasse van wagen geen automatische achterklep heeft.
      Mijn vraag , heeft iemand deze al vervangen of laten wijzigen naar een automatische ?
    • By Cabjo
      https://www.rtlnieuws.nl/editienl/artikel/5174606/meer-schade-door-elektrische-autos-het-zijn-potentiele-moordenaars-tesla
    • Guest Evi Levels
      By Guest Evi Levels
      Beste lezer,
      Mijn bestelde zakelijke lease Kia e-niro wordt over enkele maanden geleverd (1 november 2020). Wegens privé omstandigheden wil ik deze order ter overname aanbieden. Heeft iemand interesse in de Kia e-niro tegen 8% bijtelling vanaf november dit jaar? Dan ontvang ik graag een bericht.
      Vriendelijke groet,
      Evi
    • By KIF
      Op 2-7-20 een nieuwe Kia E-Niro opgehaald en gelijk was er een duidelijk ratelend geluid linksvoor te horen. Vanaf ongeveer 80km per uur en bij het gas geven. Bij het uitrollen hoor je niets. Vandaag bij de dealer geweest, maar die hebben het nog niet kunnen verhelpen. Ze hadden dit niet eerder gehoord. Dat vind ik moeilijk te geloven. Hoe groot is dit probleem? Hebben meer kia e-niro eigenaren hier last van? Op het forum lees ik er wel wat over, maar of dit nou heel veel voorkomt............ ben hier wel erg benieuwd naar.
×
×
  • Create New...