Jump to content
WeBrui

Even Voorstellen! xenon of led lampen ??

Recommended Posts

Moeten de led lampen canbus hebben?

dat ligt er maar net aan welke auto je hebt de RIO en de picanto niet maar van af de ceed wel deze modellen hebben lampen uitval herkenning en dan moet je zeker lampen met de canbus hebben

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Oke thx ik heb namelijk ook een nog een ceed sw en daar wil ik ook led in gaan zetten.

ik zag de zdatt lampen zonder fan (deze zijn rood) 8000 lm en 6000 k dat zijn de goede toch?

Eindelijk na vandaag een xenon set 6000k in de rio, moet nog wel even wennen aan dat blauwe licht, misschien dat ik alsnog voor een 4500k lamp ga

6BBE15A3-3D53-4D76-B1B1-4F256C6725A9.jpeg

Op 25-3-2019 om 22:29, Kia Rio Super Pack zei:

Ik denk dat ik gewoon voor halogeen ga.

Ik heb in mijn Clio led lampen via Ali maar vond dat de lichtopbrengst erg tegen viel. Had wel gezocht voor een led die het meeste licht zou geven.

Maar heb het gevoel dat de lenslamp het beeld erg vervormd en tegen houdt.

Denk daarom maar gewoon halogeen met 6000K. kost je een keer 35 euro maar heb je wel goed licht , hoop ik.

Heb nu ook H7 100 watt liggen maar na wat ik hoor zou dat evt te fel branden en reflector kunnen smelten, dus ik durf het niet meer aan, hahaha

Gr Joshua.

Toch jammer want je weet niet wat je mist.

Die lampen op de foto van Ali zijn nl. geen lampen voor dim- of grootlicht al worden ze daar (helaas) wel voor verkocht. Daar is het nuttig vermogen van deze lampen zonder voorschakelunit veel te laag voor. De goede lampen hebben dan ook een uitwendige voorschakelweerstand omdat die bij dit vermogen zijn warmte kwijt moet. Deze LED-lampen geven 2 - 3 x zoveel licht in vergelijking met Halogeen terwijl de lampen van de foto niet meer licht geven, hooguit een lager stroomverbruik. Maar dat is niet waar het om gaat.

En 100 Watt lampen of allerlei andere halogeenlampen waarvan geclaimd wordt dat ze meer licht geven, dat is kul; flouwe kul. 

Probeer nog en keer de goede LED lampen en je wilt nooit meer anders.

3 minuten geleden, Derrek zei:

Toch jammer want je weet niet wat je mist.

Die lampen op de foto van Ali zijn nl. geen lampen voor dim- of grootlicht al worden ze daar (helaas) wel voor verkocht. Daar is het nuttig vermogen van deze lampen zonder voorschakelunit veel te laag voor. De goede lampen hebben dan ook een uitwendige voorschakelweerstand omdat die bij dit vermogen zijn warmte kwijt moet. Deze LED-lampen geven 2 - 3 x zoveel licht in vergelijking met Halogeen terwijl de lampen van de foto niet meer licht geven, hooguit een lager stroomverbruik. Maar dat is niet waar het om gaat.

En 100 Watt lampen of allerlei andere halogeenlampen waarvan geclaimd wordt dat ze meer licht geven, dat is kul; flouwe kul. 

Probeer nog en keer de goede LED lampen en je wilt nooit meer anders.

Welke lampen moet ik dan halen? Vind led zeker mooier maar weet niet welke dan het beste zijn.

Heb nu de 4500k halogeen er in zitten maar wil liever echt wit licht dus 6000k.

6000K bevat al behoorlijk wat blauw licht.
5000K is behoorlijk fel wit en daar zou ik graag ook voor gaan.
OEM Xenon is ongeveer 4300K
Halogeen zit rond de 3000K.

1 uur geleden, meeder zei:

6000K bevat al behoorlijk wat blauw licht.
5000K is behoorlijk fel wit en daar zou ik graag ook voor gaan.
OEM Xenon is ongeveer 4300K
Halogeen zit rond de 3000K.

Alleen 5000k is niet echt te verkrijgen, ga je al gauw over naar 6000k of naar 4200k / 4500k. Maar dat vind ik al teveel naar geel gaan.

Ben wel benieuwd welke led lampen ik dan moet kopen en waar?  En hoeveel lm het dan moet zijn, hoe meer hoe beter?

Maar wil niet in mijn kapjes gaan snijden omdat hij dan evt niet zou passen.

Hoor het graag van iemand.

Edited by Kia Rio Super Pack

20 uur geleden, Kia Rio Super Pack zei:

Welke lampen moet ik dan halen? Vind led zeker mooier maar weet niet welke dan het beste zijn.

Heb nu de 4500k halogeen er in zitten maar wil liever echt wit licht dus 6000k.

Ik heb laatst deze H7 lampen ingebouwd in de lenskoplampen van een Picanto (en de H4 uitvoering van deze lampen in de reflectorlampen van een Peugeot 107).

Deze lampen geven veel wit licht en de LED arrays zitten op dezelfde plek als de gloeidraadje van een halogeenlamp zodat deze een prima lichtbeeld geven  (gemeten met professionele garage apparatuur).De voorschakelunits passen net in de lens-koplampen van een Picanto  dus ik denk ook in die van een Rio (maar heb daar geen ervaring mee). Je kunt de koelvinnen achterop omgekeerd opschroeven en dan passen bij de Picanto ook de originele afdekkappen er nog ongemodificeerd op..

Succes!

7 uur geleden, henk smit zei:

volgens mijn Kia dieler Werkhoven . in houten zijn de reflectors niet geschikt voor letlampen.

wand ik wou ze ook wel graag ver vangen voor H 7 let. lampen

Dit is echt flauwe kul, oftewel onzin!

18 uur geleden, Kia Rio Super Pack zei:

Alleen 5000k is niet echt te verkrijgen, ga je al gauw over naar 6000k of naar 4200k / 4500k. Maar dat vind ik al teveel naar geel gaan.

Ben wel benieuwd welke led lampen ik dan moet kopen en waar?  En hoeveel lm het dan moet zijn, hoe meer hoe beter?

Maar wil niet in mijn kapjes gaan snijden omdat hij dan evt niet zou passen.

Hoor het graag van iemand.

Ik heb redelijk wat ervaring mat inbouwen van Xenon (vanaf 1999) en later LED lampen in auto's. Het vreemde is dat ik het met het blauwachtige licht van 6000K xenon wel eens ben, maar 6000K LED lampen die ik gebruik zijn goed wit,

Ik weet niet wat de tolerantie is in de gemeten kleurtemperatuur van Xenon- en LEDlampen maar je kunt gerust en het beste voor 6000K LED gaan die een helder goed reflecterend licht geven op de weg(belijning)..

3 uur geleden, Derrek zei:

Ik heb redelijk wat ervaring mat inbouwen van Xenon (vanaf 1999) en later LED lampen in auto's. Het vreemde is dat ik het met het blauwachtige licht van 6000K xenon wel eens ben, maar 6000K LED lampen die ik gebruik zijn goed wit,

Ik weet niet wat de tolerantie is in de gemeten kleurtemperatuur van Xenon- en LEDlampen maar je kunt gerust en het beste voor 6000K LED gaan die een helder goed reflecterend licht geven op de weg(belijning)..

ga denk ik gewoon voor halogeen en dan 6000k.

Dat past goed en heb wel led gezien bij Ali express maar kost gauw weer 17 euro met 30000lm en 6000k maar weet niet of dat wat is.

Zonde om te kopen en dat het ruk is. Of heb jij Derrek een led lamp die zeker goed is / artikelnummer en waar?  

Edited by Kia Rio Super Pack

19 uur geleden, Kia Rio Super Pack zei:

ga denk ik gewoon voor halogeen en dan 6000k.

Dat past goed en heb wel led gezien bij Ali express maar kost gauw weer 17 euro met 30000lm en 6000k maar weet niet of dat wat is.

Zonde om te kopen en dat het ruk is. Of heb jij Derrek een led lamp die zeker goed is / artikelnummer en waar?  

Zal vanavond de gegevens even posten (ben nu onderweg). 

4 uur geleden, Derrek zei:

Zal vanavond de gegevens even posten (ben nu onderweg). 

Ik heb altijd deze LED lampen gebruikt, zowel de H7 als ook de H4 bi (Hi/Lo) versie voor auto's met reflector lampen.

Ze zijn wat duurder dan die van Ali die je liet zien, maar dit is heel iets anders en dan heb je zover ik weet ook het beste. ik zou zelf niet besparen op een belangrijk onderdeel als verlichting; het betreft immers comfort maar ook veiligheid voor jezelf en voor anderen. Zelf bestel ik ook regelmatig bij Ali hoor en ben ook vaak tevreden, maar niet voor LED voor koplampverlichting.

Deze (Canbus) LED lampen hebben Philips Lumileds als lichtbron en kleine ballasten die ik kwijt kon in de lenskoplampen van een Picanto. Daarvoor kun je eenvoudig de koelvinnen even omgekeerd op de lamp schroeven. Ik heb goede hoop dat dit bij de Rio ook past, maar nogmaals, daar heb ik zelf geen ervaring mee. Eventueel kun je het dekseltje eraf schroeven, dat maakt het weer een mm. dunner en de ballast is toch ingegoten zodat dit gen kwaad kan. Een ander voordeel van deze LED lampen is dat ze geen ventilatortje achterop zodat ze veel minder storingsgevoelig zijn.

De H7 lampen hebben elk 2 Lumiled arrays, één aan elke kant en de H4 HiLo hebben 4 Lumileds, twee aan elke kant waarvan bij reflectorlampen één paar voor dimlicht en het andere paar voor grootlicht gebruik wordt. Dus geen elektro mechanische positieverandering van de lamp zoals bij H4 HiLo Xenonlampen.

Succes en ik hoor graag wat je van deze lampen vind.

1 uur terug, Derrek zei:

Ik heb altijd deze LED lampen gebruikt, zowel de H7 als ook de H4 bi (Hi/Lo) versie voor auto's met reflector lampen.

Ze zijn wat duurder dan die van Ali die je liet zien, maar dit is heel iets anders en dan heb je zover ik weet ook het beste. ik zou zelf niet besparen op een belangrijk onderdeel als verlichting; het betreft immers comfort maar ook veiligheid voor jezelf en voor anderen. Zelf bestel ik ook regelmatig bij Ali hoor en ben ook vaak tevreden, maar niet voor LED voor koplampverlichting.

Deze (Canbus) LED lampen hebben Philips Lumileds als lichtbron en kleine ballasten die ik kwijt kon in de lenskoplampen van een Picanto. Daarvoor kun je eenvoudig de koelvinnen even omgekeerd op de lamp schroeven. Ik heb goede hoop dat dit bij de Rio ook past, maar nogmaals, daar heb ik zelf geen ervaring mee. Eventueel kun je het dekseltje eraf schroeven, dat maakt het weer een mm. dunner en de ballast is toch ingegoten zodat dit gen kwaad kan. Een ander voordeel van deze LED lampen is dat ze geen ventilatortje achterop zodat ze veel minder storingsgevoelig zijn.

De H7 lampen hebben elk 2 Lumiled arrays, één aan elke kant en de H4 HiLo hebben 4 Lumileds, twee aan elke kant waarvan bij reflectorlampen één paar voor dimlicht en het andere paar voor grootlicht gebruik wordt. Dus geen elektro mechanische positieverandering van de lamp zoals bij H4 HiLo Xenonlampen.

Succes en ik hoor graag wat je van deze lampen vind.

Hallo Derrek, bedankt voor je informatie, ik zal eens gaan kijken of deze passen zonder dat ik in de kapjes moet gaan hakken.

Ben nog niet uit ogf ik Led wil of dat het Xenon gaat worden, maar ik heb nu weer stof om uit te zoeken, TY !!!

2 uur geleden, Kia Rio Super Pack zei:

Hallo Derrek, bedankt voor je informatie, ik zal eens gaan kijken of deze passen zonder dat ik in de kapjes moet gaan hakken.

Ben nog niet uit ogf ik Led wil of dat het Xenon gaat worden, maar ik heb nu weer stof om uit te zoeken, TY !!!

Bedenk als je xenon neemt dan moet je zeker gaten in de kappen maken. Al is het alleen maar om de bekabeling van de lampen naar de ballasten doorheen te voeren. Ballasten van xenon zijn zo groot dat je die zeker niet in de koplamp behuizing kwijt kunt. Die zul je dan ergens anders onder de motorkap vast moeten maken. 

Ik heb mijn Kia rio anderhalf jaar geleden gekocht met Xenon verlichting. Ik ben er toen achtergekomen dat je dus niet zomaar Xenon mag inbouwen. Even zoeken op internet kom ik dit tegen:

U mag enkel Xenon en LED verlichting plaatsen in uw voertuig wat hiervoor gemaakt is. Alle Xenon verlichting met een H-fitting dus bijvoorbeeld H7, H4, H1, etc. is niet bestemd voor de openbare weg.

Zijn er manieren om wel Xenon in te bouwen op een manier dat voldoet aan de geldende wet- en regelgeving? Volgens mij niet. 

Dus mocht iemand nog twee H7 fittingen hebben liggen dan ben ik geïnteresseerd!

Op 25-3-2019 om 23:06, Mike Hammer zei:

Moeten de led lampen canbus hebben?

Nee is voor de rio niet nodig die heeft geen lampen uitval herkenning 

13 minuten geleden, Floep zei:

Ik heb mijn Kia rio anderhalf jaar geleden gekocht met Xenon verlichting. Ik ben er toen achtergekomen dat je dus niet zomaar Xenon mag inbouwen. Even zoeken op internet kom ik dit tegen:

U mag enkel Xenon en LED verlichting plaatsen in uw voertuig wat hiervoor gemaakt is. Alle Xenon verlichting met een H-fitting dus bijvoorbeeld H7, H4, H1, etc. is niet bestemd voor de openbare weg.

Zijn er manieren om wel Xenon in te bouwen op een manier dat voldoet aan de geldende wet- en regelgeving? Volgens mij niet. 

Dus mocht iemand nog twee H7 fittingen hebben liggen dan ben ik geïnteresseerd!

Zo lang je niet verblind mag je gewoon led of xenon hebben 

ook bij de apk hoef ik alleen het licht beeld maar te controleren en de kleur onderling 

mag het nee dus word er op gecontroleerd nee tenzij je verblind dan krijg je een prent 

dus lekker je xenon er in laten goed afstellen en je beeld controleren 

• Like 1

Het mag echter alleen maar als de lichtbronnen voorzien zijn van een E-keur.
Daar wordt bij de APK niet op gecontroleerd maar lichtbronnen zonder E-keur zijn niet toegestaan op de openbare weg.

Verstuurd vanaf mijn LYA-L09 met Tapatalk

Precies. Nu is het zo dat de veel Xenon verlichting met een H7 fitting geen E-keur hebben en dus niet toegestaan zijn op de openbare weg. Het klopt dat ze bij de APK niet controleren op het E-keur en je er mee wegkomt als het lichtbeeld goed is. Het risico is echter dat je er wel gezeik mee kunt krijgen bij een auto ongeluk, de verzekering kan dan moeilijk gaan doen als ze erachter komen...

Nu heb ik wel dit merk gevonden: https://tradevision-automotive.com/nl/xenonverlichting/xenonverlichting-auto.php#prettyPhoto

Zij beweren H7 Xenon verlichting te hebben ontwikkeld dat wel voldoet. Dus deze kan ik met een gerust hart inbouwen? Nu hebben ze alleen systemen voor CANbus, kun je deze ook gebruiken als je geen CANbus hebt? 

Of deze?: https://www.ledperf.nl/hid-xenon-kit-h7-35w-slim-4300k-5000k-6000k-8000k-p-11484.html

Precies. Nu is het zo dat de veel Xenon verlichting met een H7 fitting geen E-keur hebben en dus niet toegestaan zijn op de openbare weg. Het klopt dat ze bij de APK niet controleren op het E-keur en je er mee wegkomt als het lichtbeeld goed is. Het risico is echter dat je er wel gezeik mee kunt krijgen bij een auto ongeluk, de verzekering kan dan moeilijk gaan doen als ze erachter komen...
Nu heb ik wel dit merk gevonden: https://tradevision-automotive.com/nl/xenonverlichting/xenonverlichting-auto.php#prettyPhoto
Zij beweren H7 Xenon verlichting te hebben ontwikkeld dat wel voldoet. Dus deze kan ik met een gerust hart inbouwen? Nu hebben ze alleen systemen voor CANbus, kun je deze ook gebruiken als je geen CANbus hebt? 
Of deze?: https://www.ledperf.nl/hid-xenon-kit-h7-35w-slim-4300k-5000k-6000k-8000k-p-11484.html

Allemaal bang makerij
Op je koplamp zelf staan ook keur merken en ook die moet dan zijn goedgekeurd voor led of xenon dus ook dat klopt niet wat de xenon leverancier verteld
Maar ik en vele onder ons rijden al zo veel jaar met led en of xenon zonder een probleem
En de rio heeft geen can systeem op de koplampen dus dat is niet nodig maar je mag een set met er gewoon op aan sluiten dit is uiteraard geen enkel probleem
Maar kies je voor xenon sluit het dan altijd op een externe schakel/voedings kabel aan dit ivm piekspaningen die ontstaan door het opstarten van de xenon en daarmee de boordcomputer opblazen (helaas al eens gebeurt)

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
  • Like 1