Ga naar inhoud

Actieradius


Bassie-D
Ga naar de oplossing Opgelost door Marc Fellman,

Aanbevolen Berichten

Is het niet zo dat de remweg bij hardere banden langer is? Hoe harder de banden hoe stuiteriger (?) de auto wordt; lees minder comfortabel. Het blijft zoeken naar een compromis tussen zuinig, veilig en comfortabel. Ik denk zelf dat de fabrikant daarin (op de sticker) een aardige keuze gemaakt heeft. De banden iets (2 of 3 tiende bar) harder oppompen (of altijd de beladen bandenspanning toepassen) is nog passend. Ik denk dat 3 bar al iets ten koste gaat van comfort en veiligheid (maar nog net te doen); 3,5 bar is te hard (ook al slijten de banden mooi af).

aangepast door Sigmasailor
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Het is allemaal persoonlijk @Sigmasailor, iedere auto rijdt anders. De e-Niro vind ik zelf redelijk slap geveerd en vaag op de weg liggen als het vergelijkt met mijn Passat, die voelt koersvaster aan en ook meer als een sportwagen. De VW is 200kg lichter dan de Kia maar is weer voorzien van lage profiels banden. Ook die banden rij ik op 3 atmosfeer. Een en ander heeft ook met de stoelen te maken, de e-Niro heeft redelijk platte stoelen en de VW heeft leren sportstoelen en die zitten echt lekkerder, vooral op langere ritten.

Verder vind ik de Kia prima rijden, het is maar een auto uiteraard en hij moet me van A naar B brengen en dat liefst zo goedkoop mogelijk, daarom heb ik ook voor elektrisch rijden gekozen door de e-Niro te kopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Door een beetje handig met de flippers te werken komt het bereik toch aardig omhoog.

Heen en weer Rotterdam Maastricht (400 KM)  met 70 km over bij thuiskomst is niet slecht te noemen.

Laagte verbruik op die manier gerealiseerd was 12,9 Kw per 100 kw.

Kortse rit daarbij is dan 56 km over proviciale wegen.

 

 

image.thumb.png.9522149594a738e0ad27770824de4141.png

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Nee gewoon 80 provinciaal en 90-95 op de snelweg lekker rustig genietend van de radio.

Maar daar waar kon, uitrijden of alles met de flippers, voet rem alleen voor het echte stoppen.

Naar Maastrich o 6 uur dus net nog buiten de spits bij Tilburg.

Maar duwen is ook een goed idee. tot 30 in het dorp, ff kijken of ik mijn vrouw kan porren.

Zal er wel op uit draaien dat ik dan moet duwen.

Bij nader inzien, ik laad wel een keer iets langer.

 

  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Nee gewoon 80 provinciaal en 90-95 op de snelweg lekker rustig genietend van de radio.
Maar daar waar kon, uitrijden of alles met de flippers, voet rem alleen voor het echte stoppen.
Naar Maastrich o 6 uur dus net nog buiten de spits bij Tilburg.
Maar duwen is ook een goed idee. tot 30 in het dorp, ff kijken of ik mijn vrouw kan porren.
Zal er wel op uit draaien dat ik dan moet duwen.
Bij nader inzien, ik laad wel een keer iets langer.
 

90-95??? Ben je ook vrachtwagenchauffeur? Sorry, maar ik vind rustig rijden iets anders dan die snelheid. Het komt erop neer dat als ik een langere actieradius wil hebben dus moet gaan rijden alsof ik alle tijd van de wereld heb. Wat dat duwen betreft; als we mijn vrouw nou mee laten duwen dan komen we er misschien samen wel...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Link naar reactie
Delen op andere sites


Mooi verbruik, erg indrukwekkend voor zo'n tocht. Wanneer ik naar mijn familie rij doe ik ook rustig aan, zeker als ik naar mijn schonouders ga want dat is 192km rijden. Dat halen we op 1 lading als er rustig gereden wordt. Net als met op vakantie gaan, volgens mij ben ik niet boven de 110 op de GPS uitgekomen vorig jaar naar Denemarken, dat was wel met de VW, de e-Niro heb ik pas 5 weken. Wel staat er inmiddels 4000km op de teller, met gemiddeld 17.3 kWh / 100km.

Link naar reactie
Delen op andere sites


4 uur geleden, Bassie-D zei:


90-95??? Ben je ook vrachtwagenchauffeur? Sorry, maar ik vind rustig rijden iets anders dan die snelheid.

Maar hij heeft wel een bereik van 510 op z’n klokkie staan hè......

Dat heb ik nog niemand ‘m hier zien nadoen. Als je zuinigheidswedstrijdjes wilt doen lijkt me dit een heel mooie indicator. Is niet mee te foezelen; gewoon een foto van je dashboard maken met je bereik!

Link naar reactie
Delen op andere sites


Zijn voordeel is dat hij geen geschiedenis heeft waardoor het bereik gelijk superveel aar boven schiet. In de zomer kom je verder met je auto, en de mensen die dan dit soort ritten doen krijgen een zeer goed bereik en in de herfst gaan ze klagen dat de auto nog maar 350 tot 400 km kan rijden terwijl ze 120 rijden, twee weken later gaan ze uit hun dak.

Van de zomer wil ik ook wel eens een poging doen om ver te rijden onder voorwaarde dat ik genoeg tijd heb en de weg leeg is, op wat vrachtwagens na.

Link naar reactie
Delen op andere sites


12 uur geleden, Bassie-D zei:

Maar welke app precies? En heb ik daar de Kia Connected service voor nodig?

Iedere e-Niro is voorzien van het Connected kastje inclusief een jaar de meest uitgebreide versie inclusief ritregistratie. Daarna kost deze versie € 3.99 per maand maar je kan ook de gratis dienst nemen. Je houdt dan dezelfde app alleen met minder diensten.

Info op Kia.nl: KLIK

Opm: voor de gewone Niro en alle andere Kia's kost de Connected kast € 199 incl. inbouw en daarna abonnement afhankelijk van de gekozen versie.

Screenshot_20190317-115711.thumb.jpg.980a8c825c6644ea0bc8c6251d0a3bb6.jpgScreenshot_20190317-115723.thumb.jpg.44796bb7f32a27cf726afeaea7177e7e.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites


Iedere e-Niro is voorzien van het Connected kastje inclusief een jaar de meest uitgebreide versie inclusief ritregistratie. Daarna kost deze versie € 3.99 per maand maar je kan ook de gratis dienst nemen. Je houdt dan dezelfde app alleen met minder diensten.
Info op Kia.nl: KLIK
Opm: voor de gewone Niro en alle andere Kia's kost de Connected kast € 199 incl. inbouw en daarna abonnement afhankelijk van de gekozen versie.
Screenshot_20190317-115711.thumb.jpg.980a8c825c6644ea0bc8c6251d0a3bb6.jpgScreenshot_20190317-115723.thumb.jpg.44796bb7f32a27cf726afeaea7177e7e.jpg

Thanx!!!!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 5 maanden later...
Op 9-3-2019 om 09:50, Bassie-D zei:

Hallo,

Ik heb sinds 31-01-2019 een E-Niro. Ik vroeg me af of er hier meer mensen zijn met deze auto. Ik zou graag vernemen wat de ervaringen met de actieradius zijn. Mijn ervaringen zijn dat de e-niro zeker 35% minder actieradius heeft dan aangegeven. Dan heb ik niet eens echt gas gegeven. Als ik de auto tot 100% vol heb geladen geeft hij nog maar een actieradius aan van 355km. Los van het feit dat deze auto fantastisch rijdt valt me de actieradius enorm tegen.

 

Groet Bas

Hallo,

 

Sinds deze zomer heb ik ook zo’n E-Niro. De eerste weken dat ik met de auto reed (vooral stadsverkeer) had ik elke ochtend een actieradius van 420 a 430km. Een tijdje daarna heb ik een weekje veel snelweg gereden. Moest voor werk veel naar klanten en evenementen. Na die week heb ik 3/4 weken alleen, maar stads verkeer gereden en mijn auto geeft nu al 3/4 weken een actieradius aan van 315km. Weet iemand hoe ik dit kan resetten? Ik heb al van alles geprobeerd, maar niks werkt.

De winter komt eraan en ik wordt dus een beetje angstig. Wordt mijn actieradius straks 215km met die vrieskou?

Ik rij erg rustig om aan meer actieradius te komen, maar tot nu toe geen zin. 

Mijn dealer weet zowat nog helemaal niks van deze auto, dus dat schiet helemaal niet op.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...