Jump to content

Actieradius


Bassie-D
 Share

Go to solution Solved by Marc Fellman,

Recommended Posts

Hallo,

Ik heb sinds 31-01-2019 een E-Niro. Ik vroeg me af of er hier meer mensen zijn met deze auto. Ik zou graag vernemen wat de ervaringen met de actieradius zijn. Mijn ervaringen zijn dat de e-niro zeker 35% minder actieradius heeft dan aangegeven. Dan heb ik niet eens echt gas gegeven. Als ik de auto tot 100% vol heb geladen geeft hij nog maar een actieradius aan van 355km. Los van het feit dat deze auto fantastisch rijdt valt me de actieradius enorm tegen.

 

Groet Bas

Link to comment
Share on other sites

Ik rij hem nu 5 weken, regelmatig snelweg en heb een bereik van 400 km. 355 Km is inderdaad aan de lage kant. Heb je winterbanden of niet-standaard velgen o.i.d?

Link to comment
Share on other sites

De GOM (guess-o-meter) van de e-Niro voorspelt je actieradius aan de hand van een aantal ritten terug (dacht 20). Constant snelweg op 130km/u voor een langere tijd zal die actieradius niet veel goeds doen.. je geeft aan dat je niet echt gas hebt gegeven.. aan wat voor snelheden moeten we aan denken? Veel snelweg? Dat maakt allemaal uit met een EV, maakt niet uit welke..

Link to comment
Share on other sites

De GOM (guess-o-meter) van de e-Niro voorspelt je actieradius aan de hand van een aantal ritten terug (dacht 20). Constant snelweg op 130km/u voor een langere tijd zal die actieradius niet veel goeds doen.. je geeft aan dat je niet echt gas hebt gegeven.. aan wat voor snelheden moeten we aan denken? Veel snelweg? Dat maakt allemaal uit met een EV, maakt niet uit welke..
Dat is een antwoord waar ik iets aan heb. Bij Kia weten ze me nog steeds niet te vertellen hoe die actieradius berekend wordt. Ik rijd normaal veel binnendoor en heb nu enkele snelwegritten gemaakt. Dit maakt bij mij (nog) geen verschil in actieradius.

Verstuurd vanaf mijn CLT-L29 met Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

En binnendoor met een snelheid van... 80? 100? Neem ik aan? Dan moet je makkelijk 400 kunnen halen.. misschien kun je de meters resetten en weer over een tijdje kijken hoe het gaat? Het hangt allemaal af van je rechtervoet (normal wel..).

Link to comment
Share on other sites

En binnendoor met een snelheid van... 80? 100? Neem ik aan? Dan moet je makkelijk 400 kunnen halen.. misschien kun je de meters resetten en weer over een tijdje kijken hoe het gaat? Het hangt allemaal af van je rechtervoet (normal wel..).
Binnendoor 50-80, snelweg 120-130, heb mijn rechtervoet niet flink laten zakken dus daarom valt het me erg tegen.

Verstuurd vanaf mijn CLT-L29 met Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Wel appart.. een aantal mensen hier halen de 400 en dat is incl snelweg km... op een dag zoals gister maakt het wel uit dat er veel wind op stond, dit is ook van grote invloed.. veel tegenwind zorgt ervoor dat je actieradius snel kleiner wordt... hier een uitleg hoe de actieradius wordt berekend misschien helpt het je een beetje in je zoektocht naar antwoorden http://

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Gisteren terug gekomen uit GB. Vorige week zondag vol (via AC) vertrokken, onderweg DC geladen, thuis weer vol geladen tot 100%.

totaal gereden 1137 km, totaal verbruikt 177 kW, gemiddeld dus 15,56 kWH/100 km, dat is een range van 410 km.

Ik ben er niet ontevreden mee.

Maar wel gereden met een max van 100 km/h. Om echt zuinig te rijden moet je, denk ik, max 130 vergeten. Lekker rechts met de lorries mee, iets harder dan zij, op de adaptief CC, inhalen wanner er links plaats is, relax!!

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Hekbogser said:

Gisteren terug gekomen uit GB. Vorige week zondag vol (via AC) vertrokken, onderweg DC geladen, thuis weer vol geladen tot 100%.

totaal gereden 1137 km, totaal verbruikt 177 kW, gemiddeld dus 15,56 kWH/100 km, dat is een range van 410 km.

Ik ben er niet ontevreden mee.

Maar wel gereden met een max van 100 km/h. Om echt zuinig te rijden moet je, denk ik, max 130 vergeten. Lekker rechts met de lorries mee, iets harder dan zij, op de adaptief CC, inhalen wanner er links plaats is, relax!!

Dit dus... maar @Bassie-D geeft aan dat hij veel binnendoor rijdt dus dan zou de actieradius iets hoger moeten zijn lijkt me? Je kunt ook aan je verbruik zien dat je minder actieradius hebt, als je al rond de 210 Wh/km gaat zitten is dat al onzuinig zeg maar... Wat is je gemiddelde verbruik @Bassie-D? Als deze hoog is dan moet je het hier gaan zoeken en kijken hoe je die omlaag krijgt, dan zul je zien dat je actieradius ook groeit...

Link to comment
Share on other sites

Wat geeft het actuele verbruik in het EV-menu aan tijdens de rit? Bij 100 km/h staat deze bij mij op 14 kW, dit is ook met winterbanden.
Bij mij op snelweg, met snelheden tussen 100-130 staat hij op 20,4. Ik trek langzaam door naar de maximale snelheid. Adaptive cruise control aan en tuffen maar. Ondanks dat is het verbruik erg hoog. Mijn laagst behaalde gebruik is 17,6 en toen ben ik als een slak binnendoor gereden.

Verstuurd vanaf mijn CLT-L29 met Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Ik denk dat je hiermee het gemiddelde gebruik voor de rit bedoelt? Vanuit het EV-menu kan je ook het actuele energieverbruik bekijken voor rijden, ac, elektronica en accuverzorging. 

Link to comment
Share on other sites

Ik denk dat je hiermee het gemiddelde gebruik voor de rit bedoelt? Vanuit het EV-menu kan je ook het actuele energieverbruik bekijken voor rijden, ac, elektronica en accuverzorging. 
Dat klopt, actueel zal ik eens bekijken onder het rijden!

Verstuurd vanaf mijn CLT-L29 met Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

2 minuten geleden, Bassie-D zei:

Ik heb overigens wel de wintermodus functie aanstaan. Weet niet of dit iets doet aan de actieradius. Zie geen verschil als ik hem uitzet.
 

Wintermodus staat bij mij ook aan maar heeft geen functie als de temperatuur boven de -10 is. Welke modus rij je en heb je de airco op driver-only staan?

Link to comment
Share on other sites

Wintermodus staat bij mij ook aan maar heeft geen functie als de temperatuur boven de -10 is. Welke modus rij je en heb je de airco op driver-only staan?
Eco modus, airco staat niet eens aan. Heb ook de Heat knop alleen aan als de stoelverwarming niet voldoende is.

Verstuurd vanaf mijn CLT-L29 met Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Goh ,als ik het zo bekijk snap ik niet dat je niet veel zuiniger rijdt. In het begin van dit draadje dacht ik nog dat je er een ‘sportieve’ (:innocent:) ICE-rijstijl op nahield, maar je geeft telkens feedback die het tegendeel laat zien. Echt zuinig verbruik krijg je pas bij echt rustig rijden (=niet hard optrekken) en niet te hard (max. 100).

Er is natuurlijk helemaal niets tegen vlot optrekken en hard rijden, maar dan weet je dat je een hoger verbruik hebt en voor veel EV-rijders is het juist een sport om (binnen redelijke grenzen) het maximale bereik uit de ritten te halen.

Als het geen e-Niro was zou ik nog gaan vragen of de handrem er mss nog op staat....:cool:

Edited by Hippe lip
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Goh ,als ik het zo bekijk snap ik niet dat je niet veel zuiniger rijdt. In het begin van dit draadje dacht ik nog dat je er een ‘sportieve’ (:innocent:) ICE-rijstijl op nahield, maar je geeft telkens feedback die het tegendeel laat zien. Echt zuinig verbruik krijg je pas bij echt rustig rijden (=niet hard optrekken) en niet te hard (max. 100).
Er is natuurlijk helemaal niets tegen vlot optrekken en hard rijden, maar dan weet je dat je een hoger verbruik hebt en voor veel EV-rijders is het juist een sport om (binnen redelijke grenzen) het maximale bereik uit de ritten te halen.
Als het geen e-Niro was zou ik nog gaan vragen of de handrem er mss nog op staat....:cool:
Ik heb ondertussen de recuperatie op niveau 1 gezet en merk meteen een verschil in verbruik. Door het automatisch afremmen moet je weer meer gas geven om op snelheid te komen terwijl je normaal de auto door laat rollen. Dit ga ik de komende dagen eens uitproberen....

Verstuurd vanaf mijn CLT-L29 met Tapatalk

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Zet je banden eens op 3 bar, dat kan nog iets schelen in je verbruik. De dealer levert je auto af met de banden op 2.3bar namelijk. Ik heb er meerdere honderden duizenden kilometers op 3 tot 3,5 bar gereden en de banden slijten niet verkeerd af.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Je banden een halve bar harder oppompen dan geadviseerd is altijd een goed idee.

1. Zowel te harde als te zachte banden beïnvloeden de rijeigenschappen in negatieve zin 

2. Te harde banden beïnvloeden de eigenschappen maar een klein beetje; bij te zachte banden echter gaan de eigenschappen hard achteruit. 

Conclusie:

a. Met juist opgepompte banden gaan de rijeigenschappen langzaam achteruit omdat banden altijd langzaam zachter worden 

b. Met banden van 0,5 bar te hard mis je bijna nix en worden de eigenschappen alleen maar beter als de band langzaam zachter wordt. 

Ik pomp ze dus graag wat te hard op en controleer zo nu en dan om te zorgen dat ze niet onder de geadviseerde druk komen. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

32 minuten geleden, Hippe lip zei:

Je banden een halve bar harder oppompen dan geadviseerd is altijd een goed idee.

1. Zowel te harde als te zachte banden beïnvloeden de rijeigenschappen in negatieve zin 

2. Te harde banden beïnvloeden de eigenschappen maar een klein beetje; bij te zachte banden echter gaan de eigenschappen hard achteruit. 

Conclusie:

a. Met juist opgepompte banden gaan de rijeigenschappen langzaam achteruit omdat banden altijd langzaam zachter worden 

b. Met banden van 0,5 bar te hard mis je bijna nix en worden de eigenschappen alleen maar beter als de band langzaam zachter wordt. 

Ik pomp ze dus graag wat te hard op en controleer zo nu en dan om te zorgen dat ze niet onder de geadviseerde druk komen. 

dit vind ik een wat vreemde conclusie,

volgens mij zou het moeten zijn;

wil je een grotere e-range, pomp de banden dan wat harder op, maar let er wel op dat dit (iets) ten koste gaat van de eigenschappen van de banden..

Link to comment
Share on other sites

11 uur geleden, King Niro zei:

dit vind ik een wat vreemde conclusie,

volgens mij zou het moeten zijn;

wil je een grotere e-range, pomp de banden dan wat harder op, maar let er wel op dat dit (iets) ten koste gaat van de eigenschappen van de banden..

Dit gaat alleen over de bandenspanning, ongeacht de auto, en in combinatie met veiligheid. 

Link to comment
Share on other sites

12 uur geleden, Hippe lip zei:

Je banden een halve bar harder oppompen dan geadviseerd is altijd een goed idee.

Snap ik. Ging mij meer over het woord "altijd".

Fabrikanten geven niet voor niets de gewenste (ideale) bandenspanning op. Als je niet van plan bent regelmatig de spanning te controleren, is jouw optie misschien een goed idee. Als je minder rol weerstand wil hebben ook. 

Mijn ervaring is overigens dat de bandenspanning niet eens zo hard zakt, of zelfs helemaal niet. Ik controleer regelmatig, de auto (Nu Golf en straks E-niro) controleert ook. Als je dan nog winterbanden wisselt, gaat dit over een periode van 6 maanden. Ikzelf vindt veiligheid en comfort belangrijker dan de e-range, maar dat is persoonlijk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Similar Content

    • By Kia pannenkoek
      Hallo allemaal, Ik ben Frank, bijna 51 jaar oud en woon in Zwijndrecht, getrouwd, vader van een zoon van 19 en dochter van 16.
      Ik heb zojuist getekend voor een private lease e-Niro Edition 64kWh in Aurora Black Pearl.
      Vind het erg leuk om alvast uit te vogelen wat er allemaal mogelijk is qua laadpassen, entertainment instellingen, UVO app en dergelijke.
    • By Robke BoZ
      afgelopen weken zijn wij op vakantie geweest naar Italie (nabij gardameer). 3 volwassenen en 2 fietsen achterop de trekhaak.
      Hier wat ervaringen.
      vooraf goed gebruik gemaakt van verschillende apps zoals:
      ABRP (kan je veel instellen zoals aantal persone en verbruik, ook wordt rekening gehouden met bergop en berg af ) EVnavigation (geeft iets realistischer aan waaar je kan stoppen) Chargemap (kan  niet ontbreken in je telefoon, al is het maar om de fotos te bekijken waar de palen staan) E-tankstellen (voor als je naar duitsland gaat, veel gratis palen   en andere...zoals Waze.. met name Chargemap, Waze en ABRP kan je via Android auto of apple carplay op je scherm laten zien.
      Ik heb vooraf verschillende routes plannen via ABRP en EVnavigation en hieruit de beste (lees: minimaal 2 laders aanwezig) in Waze als favoriet gezet.
      Doordat je de laadstations in ABRP en EVnavigation alvast gaat bekijken in CHargemap kom je niet tot verassingen te staan waar de laadpaal eigenlijk staat op zn parkeer plaats, want dat is af en toe zoeken.
      door duitsland is het prima te doen, en langs de snelweg in Oostenrijk ook, maar Italie is toch een ander verhaal. snelladers die niet snel laden, buitengebruik laders, pas niet herkennen laders etc..
      verder geen problemen met passen gehad (new Motion pas), alleen Fastnet blijft bij verschillende stations in NL en buitenland communicatie error geven. in Oostenrijk veel laadpalen bij supermarkten. In italie net voor Trento (als je via Oostenrijk gaat) is het gratis laden aan de snelweg. wel max 45 Kwh. Bijna alle laadstations genomen van Ionity. Deze zijn wel zeer duur, maar 99% werkt snel tot 77Kwh. in Frankrijk van Basel naar Luxenburg zijn er niet veel. in Italie moeilijk om snelladers te vinden. op de camping maar met euro EEC 3polige stekker (Camping stekker) kan je vaak wel laden. in de bergen omhoog verbruik je veel, maar uit eindelijk verdien je veeeel weer terug bergaf. zou fijn zijn als de Kia aangeeft hoe snel de lader laad.. bv laden: 300 km per uur ipv aantal kw terugweg via Zwitserland1100 km 5 stops (bij vertrek 100% geladen)
      0km, vertrek 230km, Zwitserland - Ionity - Bellinzona sud A2 (32 min) 166km, Zwitserland - Aire de repos - Knutwil Nord (alleen een parkeer plaats met toilet) 149km, Frankrijk - Ionity - A35 - Orschwiller (Haut Koeningsbourg) , Groot parkeerplaats met restaurant toilet en koffie (45min) 222km, Frankijk - nabij Metz -Ionity Hauconcourt (naast E-Leclerc en Tesla charge stations) staat midden op de parkeerplaats . Deze is druk omdat er niet veel zijn op de route, dus kan zijn dat je even moet wachten. (35 min) 156km, Belgie - Wellin even net iets extra om thuis te komen (15 min) 191km , thuis als ik er op terug kijk is het slimmer om tot 10% te rijden en dan pas op te laden (laden gaat sneller) en alleen te laden wat je daadwerkelijk gaat rijden naar de vlgende stop.
      vanaf 75 % gaat de lader al langzamer laden.
      helaas moeten we een marge erin houden bij de volgende laadsessie, want je weet maar nooit of de paal het doet of niet  .
      wat getallen:
       
      topspeed 130 km/h gemiddeld 100 km/h verbruikt: 296,60 kWh gemiddeld verbruik: 3,75km/kWh = 26,67 kWh/100km (whaaa !! dat is veel) afstand 1114km energie terugverdiend: 85,55 kWh verbruik min energie terugverdiend = 211,05 kWh gemiddeld verbruik incl terugverdiend energie:  5,27km/kWh = 18,98kwh/100km (uiteindelijk een prima resultaat, volgeladen door de bergen met 3 volwassenen en 2 fietsen achterop)  
       



    • By kevort
      Hallo,
      De eerste E-Niro's in 2018 zijn uitgeleverd met connected services, maar niet met de UVO module en kunnen dus niet op afstand de voorverwarming aanzetten via de app.
      Heeft iemand daar inmiddels een oplossing voor? Is het mogelijk de UVO module achteraf in te bouwen? Of heeft iemand dit op een andere manier gerealiseerd. Ben benieuwd.
    • By Schillie
      Ik heb gisteren mijn e-Niro opgehaald bij de dealer. Ik ben niet zo van de spuitbussen om een lekke band te repareren maar ik heb nog een thuiskomer liggen die er ws wel op past.
      Deze auto wordt echter zonder krik afgeleverd maar daar is natuurlijk wel aan te komen. Maar als ik onder de auto kijk, zie ik geen duidelijk punt waar de krik geplaatst moet worden.
      Ik heb de garage al gebeld maar daar kreeg ik een vaag antwoord van.
      Heeft iemand enig idee wat dan de bedoeling is?
    • By Don Mimo
      Hoi allemaal,
      Ik ben sinds kort een eigenaar van een Kia Sorento plugin hybride executive en heb al 1200km gereden (mix van snelweg en binnenkom). Het is een fijne auto die comfortabel rijdt en er zitten genoeg technologische snuifjes ingebouwd. 
      Ik heb alleen een vraagje aan de PHEV rijders. Wat is jullie km range volledig elektrisch? Ik haal namelijk amper de 57km WLTP die ze aangeven. Gemiddeld is het rond de 40km dat ik maximaal kan halen. En waarom geeft de boordcomputer 48km aan terwijl de opgave 57km is op een volgeladen accu?
       
×
×
  • Create New...