Jump to content
Bassie-D

Actieradius

Recommended Posts

Op 2-10-2020 om 22:12, Hippe lip zei:

het rijden in de e-Niro is veel te leuk

Helemaal mee eens. Elke keer weer heerlijk om in deze auto te stappen.

 

Op 3-10-2020 om 08:48, Sigmasailor zei:

blijf onder de honderd op de snelweg.

Ik begrijp dat dit key is voor een laag verbruik, maar het moet ook wel een beetje veilig blijven natuurlijk. Minder dan 100 op de snelweg en ook bij het inhalen van een vrachtauto niet meer dan twee blokjes 'power' klinkt niet als relaxed. 

 

21 uur geleden, Sigmasailor zei:

Aan de ene kant heb je de lease rijder die het allemaal niets uitmaakt en het vooral om de bijtelling doet. Aan de andere kent heb je, een steeds groter wordende groep mensen, die onze planeet lief hebben.

Ik ben een combinatie van beide, is dat ook een optie? Leaserijder die bewust heeft gekozen voor elektrisch en niet alleen om het financiële plaatje. Dat is ook de reden waarom ik nu op zoek ben naar de pro tips voor het zuiniger rijden. 

In alle eerlijkheid moet ik zeggen dat ik hiervoor een Audi met dieselmotor had, waarbij ik eigenlijk niet nadacht over verbruik of uitstoot. Flitsmeister was mijn grootste vriend in deze auto.

 Bij mij is de knop echt omgegaan toen ik de eerste meters maakte in de e-Niro. Deze auto nodigt uit tot zuinig rijden en het rijden is ook veel relaxter dan in mijn vorige auto, maar mocht het nodig zijn, heb je altijd nog genoeg power onder je rechtervoet. Heerlijk.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Op 2-10-2020 om 15:54, jwv zei:

Ja, gaat omhoog en omlaag naargelang het gebruik. Heb al over de 500km range bij vol gehad toen ik een paar dagen geen snelweg reed.

Netjes hoor. 

Ondertussen heb ik dit weekend mijn bandenspanning aangepast van 2.6 naar 2.9 bar. Qua comfort weinig verschil, maar op de verbruiksmetertjes zie ik wel een verschil.

Ik heb nog geen snelweg gereden dit weekend, dat moet ik er wel bij zeggen, maar het gemiddelde verbruik van afgelopen weekend was 13,2.

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 uur geleden, yvdhaak zei:

( @Sigmasailor

blijf onder de honderd op de snelweg.)

Ik begrijp dat dit key is voor een laag verbruik, maar het moet ook wel een beetje veilig blijven natuurlijk. Minder dan 100 op de snelweg en ook bij het inhalen van een vrachtauto niet meer dan twee blokjes 'power' klinkt niet als relaxed. .

Onder de honderd is echt niet meteen onveilig. Met aanhanger mag je al niet harder dan 90, dus dat zou dan wel héél erg onveilig zijn? Gelukkig niet. En tegenwoordig mág je niet eens meer harder overdag....

Zelf ben ik iets minder zuinigheidsridder, maar mijn jaarverbruik ligt gemiddeld ook rond de 15 kWh/100 km. En ik rijd redelijk hetzelfde als wat jij beschrijft: redelijk rustig, wat pittiger bij het passeren, als dat moet en ook een enkele keer uit de band springen als er een <doenk-doenk-doenk>-petje in z’n gepimpte BMW naast me staat vooraan bij het stoplicht. Eventjes gelijk optrekken, om hem daarna kansloos achter te laten. Even later mag hij er gewoon langs, dan is het feestje voorbij ;-)

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
Onder de honderd is echt niet meteen onveilig. Met aanhanger mag je al niet harder dan 90, dus dat zou dan wel héél erg onveilig zijn? Gelukkig niet. En tegenwoordig mág je niet eens meer harder overdag....

Ik ben het met je eens, maar ik wil wel de nuance aanbrengen dat je van een vrachtwagen of auto met aanhanger WEET dat die niet zo snel kunnen/mogen.

Een auto met 100 (in de avond/nacht) waar je 130 mag is niet illegaal, maar wel iets wat veel mensen niet verwachten. Al helemaal niet omdat veel bestuurders niet echt meer vooruit lijken te kijken...

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 uur geleden, Murcielaygo zei:

Een auto met 100 (in de avond/nacht) waar je 130 mag is niet illegaal, maar wel iets wat veel mensen niet verwachten. Al helemaal niet omdat veel bestuurders niet echt meer vooruit lijken te kijken...

Lijkt me meer een probleem voor diegene die niet vooruit kijkt en anticipeert. Het lijkt me te gek dat iemand harder moet rijden omdat anderen niet opletten.

Als iemand een snelheidsverschil van 30 km/h niet kan inschatten of door rij- of kijkgedrag mist lijkt het me een gevalletje van inleveren rijbewijs.

  • Like 2
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
18 uur geleden, Murcielaygo zei:


Ik ben het met je eens, maar ik wil wel de nuance aanbrengen dat je van een vrachtwagen of auto met aanhanger WEET dat die niet zo snel kunnen/mogen.

Een auto met 100 (in de avond/nacht) waar je 130 mag is niet illegaal, maar wel iets wat veel mensen niet verwachten. Al helemaal niet omdat veel bestuurders niet echt meer vooruit lijken te kijken...

Spreek je voor je zelf?. 100 op de autoweg is prima, ook in de avond. Wel netjes op de rechtse baan rijden als die beschikbaar is. Dat gebeurd natuurlijk sowieso veel te weinig. Als je als chauffeur daar niet mee overweg kan, moet je echt overwegen je rijbewijs in te leveren. Ik heb echt veel meer moeite met die gasten die 160-170 rijden. zowel overdag als in de avond

Edited by Steeck03

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Wij zitten nu met 65.296km op een verbruik van 153Wh/km en dat is doorgaans rustig rijdend, soms even mensen achterlatend bij de verkeerslichten en soms lekker snel, afwisselend tussen N- en A-wegen. Wij hebben de auto gekocht om de komende 10 jaar fijn te kunnen rijden, misschien zelfs 15 jaar of langer en daarom laden we de accu tot 80% behalve als we erg ver moeten rijden. Onder de auto zitten 18" banden en velgen -op 3 bar- die marginaal onzuiniger zouden moeten zijn maar daar merk je in de praktijk niks van, ook de klima verbruikt slechts één tot drie procent en daarom zet ik hem nooit uit. Ook komen er binnenkort nog 20 zonnepanelen bij op het huis (tot 40 totaal) en dan kan ik veelal thuis tanken uit zonnestroom behalve met regen of echt zware bewolking, maar er zou dan altijd wel enkele Amperes over moeten zijn.

Zuinig rijden, en zuinig met de opwek omgaan ivm de Zappi laadpaal op Eco2 waarbij het overschot in de auto gestoken wordt. Geen netvervuiling en ik (over enkele jaren) gratis brandstof.

Edited by Ton van Hout
typo
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bijzonder om jullie verhalen te lezen en dan te vergelijken met mijn auto.

Ik heb deze nu een week, ( ja ik weet het pas een week en 1300km gemaakt.)

Bij het ophalen stond de auto op 100% en 449km (komt redelijk overheen met wlpt)

Maar dat is gelijk de enige keer geweest dat ik zo hoge actie radius heb gezien.

 

 

Wat mij nu dus valt!

1, Thuis met gewoon stekker krijg ik de auto niet verder dan 100% 405km en bij een laadpaal 100% 412km. Hoe kan dit? Ik mis zeker 40-50km

2, Verbruik is na (ik weet pas) 1300km sinds vorige week donderdag 17,8 kwh op 100 wat een max van 360km actieradius zal zijn ipv 455 wltp.

En dan heb ik op de eerste paar dagen na af en toe sport stand , echt alleen maar ECO of ECO + stand gereden en de gevraagde snelheden. 50 of 100km per uur.

 

Heb de nieuw E-Niro ExecutiveLine met Vredestein 225/40R18.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Op 5-10-2020 om 20:36, Hippe lip zei:

.....en ook een enkele keer uit de band springen als er een <doenk-doenk-doenk>-petje in z’n gepimpte BMW naast me staat vooraan bij het stoplicht. Eventjes gelijk optrekken, om hem daarna kansloos achter te laten. Even later mag hij er gewoon langs, dan is het feestje voorbij ;-)

Dit blijft leuk.... ;-)

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 uur geleden, Bastiaanvano zei:

Ik heb deze nu een week, ( ja ik weet het pas een week en 1300km gemaakt.)

Wat mij nu dus valt!

1, Thuis met gewoon stekker krijg ik de auto niet verder dan 100% 405km en bij een laadpaal 100% 412km. Hoe kan dit? Ik mis zeker 40-50km

2, Verbruik is na (ik weet pas) 1300km sinds vorige week donderdag 17,8 kwh op 100 wat een max van 360km actieradius zal zijn ipv 455 wltp.

En dan heb ik op de eerste paar dagen na af en toe sport stand , echt alleen maar ECO of ECO + stand gereden en de gevraagde snelheden. 50 of 100km per uur

Je moet meer kilometers maken om de GOM iets zinnigs te laten zeggen over het bereik en als je 178Wh/km rijdt kom je idd niet op de 455 km WLPT uit. Maar is dat belangrijk? Bijna niemand buiten mensen in de transportsector rijden per dag zoveel dat de accu leeggereden wordt en die mensen rijden vaak diesel busjes. Ga dus eerst maar eens een maandje sturen en kijk dan nog eens.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 uur geleden, Bastiaanvano zei:

Heb de nieuw E-Niro ExecutiveLine met Vredestein 225/40R18.

Ik rij zelf op de standaard 17'' wielen, omdat ik van mijn dealer begreep dat de stap naar 18'' ook ongeveer 50 kilometer van de range af zou halen.

Nu weet ik niet of dit overdreven is, maar ik kan me wel voorstellen dat grotere wielen met bredere banden (standaard is 215/55R17) een negatief effect hebben op je range.

Share this post


Link to post
Share on other sites
35 minuten geleden, Ton van Hout zei:

Je moet meer kilometers maken om de GOM iets zinnigs te laten zeggen over het bereik en als je 178Wh/km rijdt kom je idd niet op de 455 km WLPT uit. Maar is dat belangrijk? Bijna niemand buiten mensen in de transportsector rijden per dag zoveel dat de accu leeggereden wordt en die mensen rijden vaak diesel busjes. Ga dus eerst maar eens een maandje sturen en kijk dan nog eens.

Daarenbij is het nu 'nachts 7° à 8°, je moet de batterijen dus ' ochtends eerst even opwarmen, wat de actieradius verhoogt, tenzij je publiek laadt, dan worden de batterijen op temperatuur gehouden, zolang je laadt. Handig is dan ook het laden zó te programmeren, dat ie klaar is, vlak voordat jij van plan bent te gaan rijden, als je dat tenminste weet. Je kan dan ook het voorverwarmen van het interieur programmeren, stap je in een warme auto, in de winter. Nou ja, winter....

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
2 uur geleden, Bastiaanvano zei:

Heb de nieuw E-Niro ExecutiveLine met Vredestein 225/40R18.

Is de wielomtrek van deze banden wel hetzelfde als de originele banden? Anders krijg je afwijkende resultaten.

Wat zegt een GPS-snelheidsmeter op je telefoon als je je cruisecontrol op 100 zet? Het zal sowieso afwijken (bij mij 5 km/h op die snelheid), maar ik ben benieuwd hoe dat bij jou is.

Edited by Hippe lip

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuten geleden, yvdhaak zei:

Ik rij zelf op de standaard 17'' wielen, omdat ik van mijn dealer begreep dat de stap naar 18'' ook ongeveer 50 kilometer van de range af zou halen.

Nu weet ik niet of dit overdreven is, maar ik kan me wel voorstellen dat grotere wielen met bredere banden (standaard is 215/55R17) een negatief effect hebben op je range.

Grotere wielen is idd minder zuinig, minder comfortabel, vooral bij drempels, en de banden slijten ook sneller.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Onze auto staat op 18" en kan daarmee bijna 500 km bereik halen in de zomer, maar ik rij dan ook rustig op de radar. En banden slijten er echt niet sneller door, banden slijten door de weerstand tussen band en ondergrond te verhogen en dat kan door:

  • te lage bandenspanning
  • snel optrekken / remmen
  • snel bochtenwerk

Daarnaast is de compound van het rubber van belang waarbij de hardere compounds langer mee zullen gaan, maar ook minder grip zullen hebben, vooral bij nat wegdek. De rolomtrek van mijn banden zijn nagenoeg gelijk aan de OEM-banden.

Edited by Ton van Hout

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 uur geleden, Cabjo zei:

Daarenbij is het nu 'nachts 7° à 8°, je moet de batterijen dus ' ochtends eerst even opwarmen

Dit vind ik ook wel interessante opmerking. Als beginnend BEV rijder was me dit (nog) niet bekend.

Hoe warm je de batterijen op? Of gebeurd dat tijdens het rijden?

Ik merk namelijk dat zeker in de eerste 5 kilometer ondanks rustig rijden het verbruik heel hoog is. Is dat toe te schrijven aan de 'koude' batterij? 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuten geleden, yvdhaak zei:

Dit vind ik ook wel interessante opmerking. Als beginnend BEV rijder was me dit (nog) niet bekend.

Hoe warm je de batterijen op? Of gebeurd dat tijdens het rijden?

Ik merk namelijk dat zeker in de eerste 5 kilometer ondanks rustig rijden het verbruik heel hoog is. Is dat toe te schrijven aan de 'koude' batterij? 

 

Door de auto aan de stekker te houden, een vertrektijd -en binnentemperatuur- in te stellen en de winterstand aan te zetten in het menu.

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 minuten geleden, yvdhaak zei:

Dit vind ik ook wel interessante opmerking. Als beginnend BEV rijder was me dit (nog) niet bekend.

Hoe warm je de batterijen op? Of gebeurd dat tijdens het rijden?

Ik merk namelijk dat zeker in de eerste 5 kilometer ondanks rustig rijden het verbruik heel hoog is. Is dat toe te schrijven aan de 'koude' batterij? 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minuten geleden, Ton van Hout zei:

de winterstand aan te zetten

Heeft dit ook effect als je niet aan de lader hangt? Ik laad openbaar, dus hang zeker niet elke ochtend aan de kabel.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Zojuist, Cabjo zei:

 

Of door te gaan rijden, of door op te laden aan een publieke paal. De auto beschikt over een watergekoeld Battery Thermal Management System. Wamt batterijen op in de winter, koelt ze af in de zomer.

Zie oa hier: https://www.evspecifications.com/en/news/fcd02e7 en hier: https://press.kia.com/eu/en/home/media-resouces/press-releases/2020/New_Heat_Pump_Technology.html

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuten geleden, Cabjo zei:

Of door te gaan rijden, of door op te laden aan een publieke paal. De auto beschikt over een watergekoeld Battery Thermal Management System. Wamt batterijen op in de winter, koelt ze af in de zomer.

Zie oa hier: https://www.evspecifications.com/en/news/fcd02e7 en hier: https://press.kia.com/eu/en/home/media-resouces/press-releases/2020/New_Heat_Pump_Technology.html

Thanks!

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 minuten geleden, Cabjo zei:

 

Koude batterij of natuurlijk kachel/airco. Die moeten in he tbegin iets harder werken en als je pas een pak km hebt gereden zie je dat. Daarna valt het niet meer op.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Had het gisteren dat ik op de heenweg op net meer dan 20kW/100km zat en terug op 15kW/100km. Vandaag ook in de ochtend nog steeds een hoger verbruik dan terug. Maar zolang ik op en neer kom op 1 lading hoor je mij niet klagen. Ik heb een klant waar ik door corona nog niet naartoe hoef maar dat is 230 km enkele reis. Ik kan daar gelukkig ook laden (moet dan wel de kabel opzoeken ;-) ). Heb de zus van mijn vrouw die op 175km woont. Denk dat het in de winter lastig wordt. In de zomer had ik 40km over toen ik weer thuis was. In de winter ook maar eens snel laden en koffie drinken op de terugweg. Maar dan wel als hij zo leeg is dat ik max kan laden en dan voor hoogstens 100km.

Thuis laden vindt ik ideaal en mij hoor je ook niet klagen met 22 ct p/kWh die het mij kost en een werkgever die er 27 ct van vergoed.

Share this post


Link to post
Share on other sites
55 minuten geleden, Marc Fellman zei:

Had het gisteren dat ik op de heenweg op net meer dan 20kW/100km zat en terug op 15kW/100km. Vandaag ook in de ochtend nog steeds een hoger verbruik dan terug. Maar zolang ik op en neer kom op 1 lading hoor je mij niet klagen. Ik heb een klant waar ik door corona nog niet naartoe hoef maar dat is 230 km enkele reis. Ik kan daar gelukkig ook laden (moet dan wel de kabel opzoeken ;-) ). Heb de zus van mijn vrouw die op 175km woont. Denk dat het in de winter lastig wordt. In de zomer had ik 40km over toen ik weer thuis was. In de winter ook maar eens snel laden en koffie drinken op de terugweg. Maar dan wel als hij zo leeg is dat ik max kan laden en dan voor hoogstens 100km.

Thuis laden vindt ik ideaal en mij hoor je ook niet klagen met 22 ct p/kWh die het mij kost en een werkgever die er 27 ct van vergoed.

Gebruik ABRP, zet je route uit, en bepaal hoeveel energie je nog over wilt hebben op je bestemming, bij 175 km bijvoorbeeld 55 of 60% , dan krijg je 1 of 2 snelladers te zien op de route, kan je altijd nog zeggen, afhankelijk van wat de heilige Gom aangeeft, ik ga er op de terugweg even  een half uurtje aan hangen, thuisladen schiet niet erg op, met 12 A en 230 V, 2,7 kWh per uur. Maar er zijn natuurlijk talloze appjes om snelladers mee te zoeken, dat appje van Vattenfall is bijvoorbeeld best goed (nee, geen aandelen).

Share this post


Link to post
Share on other sites

ABRP lijkt me ook wel handig, misschien nog iets meer tijd in steken. Mis alleen nog dat het aansluiten op de Kia niet rechttoe rechtaan is. De huidige SOC doorkrijgen in de app (zag dat dat kon met de ODB2 poort maar de dongle die ik heb is erg groot) en de app op het grote scherm krijgen (heb Android).

Thuisladen gaat voor mij overigens met 10+ kW per uur (heb een MY20).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Similar Content

    • By King Niro
      Wegens omstandigheden ter overname aangeboden E-Niro, bouwjaar 04-2019, zwart, executive, 18 inch velgen
      Lease 5 jaar (tot 04-2024) bijtelling 4% (tot 04-2024)
      All in leaseprijs (Terberg Business Lease) E 667,00 ex. btw ( E 778,00 incl. btw), 15.000 km per jaar,  incl winterbanden
      Huidige km stand ongeveer 12.500 km.
      Bij interesse (of als je een geinteresseerde weet) of vragen, graag een PB.
      Voor foto's zie onderwerp "small wraps"
    • By Arnold-Vincent
      Ik wil een trekhaak op mijn e-Niro, we fietsen regelmatig. Ik heb deze bij Kia besteld (bij de koop) maar afgesproken om deze later te monteren.
      Heeft iemand ervaring met de e-Niro trekhaak en het plaatsen/rijden met fieten op de drager?
      Het grappige is dat er op de trekhaak een langere levertijd lijkt te zitten dan op de auto
    • By MoodyBlues
      Goedemorgen allemaal, dat wij een Kia gaan kopen staat vast, maar er heerst nog wat twijfel en dan is er geen betere plek dat de Kiaclub waar anderen al voor vergelijkbare keuzes hebben gestaan en inmiddels al ervaring hebben met de e-Soul en/of e-Niro.
      Concreet de twee vragen:
      Zijn er mensen met een gezin (wij hebben 2 jonge kinderen) die de kofferbak van de e-Soul als belemmering ervaren? Ook voor op vakantie in Europa, liefst zonder dakkoffer. Het viel ons op dat de e-Soul op de snelweg best wat windgeruis langs de A-stijlen laat horen, dit viel gelijk op en bij de e-Niro was dit niet het geval. In onze korte test maakte het weinig uit of je 100 km/u of 130 km/u op de teller reed, vanaf zo'n 90 a 100 begonnen we het te horen en dat bleef gewoon zo, harder rijden maakte het geluid niet harder, maar naar 80 zakken deed het wel verdwijnen. Beetje achtergrond:
      Wij kunnen i.c.m. inruilbonus en subsidie voor vrijwel hetzelfde geld een splinternieuwe e-Soul MY21 ExecutiveLine kopen of een tweedehands e-Niro MY21 ExecutiveLine. Het gaat dus om privé aanschaf (mede dankzij overwaarde woning) en we zoeken een elektrische auto waar we de komende 8-10 jaar mee uit de voeten kunnen. Qua eisen voldoen alleen de Kia's (naast de Tesla Model 3 die we allebei niet willen om meerdere redenen) en zodoende is het enerzijds heel interessant om een splinternieuwe e-Soul te kunnen kopen, maar hoewel de kinderen op de achterbank bijna net zo goed zitten als in de huidige Lexus IS 300h (scheelt misschien een paar cm) is met name de kofferbak dus wel en mogelijk pijnpunt.
      Ik heb de e-Soul opgemeten en de 315 liter komt volgende dealer vanaf de dubbele bodem (als die naar boven zit) tot aan de hoedenplank. Als ik de vloer onder de dubbele bodem bereken kom ik op zo'n 106 liter extra, dus totaal 421 liter. Daarmee slechts 30 liter kleiner dan de e-Niro die weliswaar ook een dubbele laadvloer heeft, maar wat ingenomen wordt door een flinke bak met wat kleinere opbergruimtes daarin. Voor dagelijks gebruik is die 315 liter echt geen enkel probleem, meer de weekendjes weg en vakanties.
      Wat ons in de e-Soul aanspreekt is dat het dak zo recht loopt, althans: vanuit praktisch oogpunt want heel mooi is het niet, maar dat betekent wel dat je tot het dak kan stapelen. Bij de e-Niro kan dat ook, maar die loopt toch serieus veel schuiner af, maar is standaard wel een stuk dieper van achterbank naar achterklep gemeten.
      Daarnaast speelt mee dat we in de basis het liefste wel de e-Niro zouden willen hebben, maar doordat een nieuwe vanwege het feit dat deze buiten de subsidie valt gewoon bijna 10k duurder is dan de e-Soul, komen we bij een tweedehands uit en daar zijn op elk moment maar een handjevol van te koop tot 40k (incl. btw).
      MY19 gaat het dus om en 1-fase laden is geen probleem, wij hebben een eigen parkeerplek met (straks) een eigen laadpaal. Het gemis van de app vind ik twijfelachtig, ik begreep dat met de MijnKIA app (ipv UVO) wel de laadstatus in % uitgelezen kan worden, dat zou ik het belangrijkste vinden als we in Europa bij een wegrestaurant even wat eten/drinken en aan het wachten zijn tot de 80% bereikt is, dan wil écht niet steeds heen en weer moeten lopen of gokken wanneer het klaar is. Voorverwarmen van de UVO app is fijn, maar op vakantie gaat dat niet nodig zijn en op andere dagen staat de auto 's ochtends voor de deur, dus kan ik er ook even naartoe lopen, dat vind ik geen probleem.
      Het kleinere scherm (8" vs. 10.25") vind ik ietwat jammer, maar niet het einde van de wereld omdat ik waarschijnlijk toch Apple CarPlay wil gebruiken. Tenzij ik een laadpaal zoek en wil zien of die beschikbaar is, dan lijkt de Kia navi me wel fijn en dan is het jammer dat de e-Niro MY19 slechts bij de dealer bijgewerkt wordt en geen status van de laadpalen kan laten zien i.t.t. de e-Soul MY21.
      En wat betreft het windgeruis viel het na de e-Soul proefrit ook op toen we weer in onze Lexus IS stapten dat het daar veel stiller was, dat verschil ervaarden we niet met de e-Niro t.o.v. de Lexus IS. En heel eerlijk: ja Lexus is echt wel een stapje luxer en comfortabeler dan Toyota, maar ik merk dat Kia daar tussen zit en dat voor prijzen die ze bij Toyota ook vragen (als we naar hybrides kijken), dus erg knap. Alleen is het dus even de vraag of het windgeruis van de e-Soul niet snel gaat irriteren.
      Als laatste het uiterlijk: de e-Soul vind ik een prachtige voorkant hebben, lelijke achterkant en lompe buitenspiegels die van een VW Caddy af lijken te komen. De e-Niro daarentegen is absoluut niet mooi van buiten, maar ook nergens lelijk en overall gewoon degelijk en in balans qua design. Heerlijk onopvallende auto, het is pas sinds wij de e-Niro overwegen dat het ons is opgevallen hoeveel Niro's er wel niet rondrijden (veel hybride ook natuurlijk). Het interieur is in beide gevallen gewoon meer dan prima. Ik moet bekennen: ik rijd inmiddels al 14 jaar Toyota en daarna Lexus, maar het complete gebrek aan EV erkenning aan hun zijde heeft de relatie doen bekoelen en ben erg gecharmeerd van wat Kia de laatste pakweg 10 jaar allemaal op de markt heeft gebracht. Ik ken ook een aantal mensen die Kia rijden, maar dat gaat om een Picanto, Rio en Ceed, dus helaas geen e-Soul of e-Niro, al zijn die allemaal wel gewoon erg tevreden.
      Ik hoor graag jullie ervaringen, dank je wel alvast.
    • By Jepe63
      Hallo allemaal , ik vind het een zalige wagen maar vind het jammer dat deze prijsklasse van wagen geen automatische achterklep heeft.
      Mijn vraag , heeft iemand deze al vervangen of laten wijzigen naar een automatische ?
    • By Cabjo
      https://www.rtlnieuws.nl/editienl/artikel/5174606/meer-schade-door-elektrische-autos-het-zijn-potentiele-moordenaars-tesla
×
×
  • Create New...