Jump to content

Actieradius


Bassie-D
 Share

Go to solution Solved by Marc Fellman,

Recommended Posts

Is het niet zo dat de remweg bij hardere banden langer is? Hoe harder de banden hoe stuiteriger (?) de auto wordt; lees minder comfortabel. Het blijft zoeken naar een compromis tussen zuinig, veilig en comfortabel. Ik denk zelf dat de fabrikant daarin (op de sticker) een aardige keuze gemaakt heeft. De banden iets (2 of 3 tiende bar) harder oppompen (of altijd de beladen bandenspanning toepassen) is nog passend. Ik denk dat 3 bar al iets ten koste gaat van comfort en veiligheid (maar nog net te doen); 3,5 bar is te hard (ook al slijten de banden mooi af).

Edited by Sigmasailor
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Het is allemaal persoonlijk @Sigmasailor, iedere auto rijdt anders. De e-Niro vind ik zelf redelijk slap geveerd en vaag op de weg liggen als het vergelijkt met mijn Passat, die voelt koersvaster aan en ook meer als een sportwagen. De VW is 200kg lichter dan de Kia maar is weer voorzien van lage profiels banden. Ook die banden rij ik op 3 atmosfeer. Een en ander heeft ook met de stoelen te maken, de e-Niro heeft redelijk platte stoelen en de VW heeft leren sportstoelen en die zitten echt lekkerder, vooral op langere ritten.

Verder vind ik de Kia prima rijden, het is maar een auto uiteraard en hij moet me van A naar B brengen en dat liefst zo goedkoop mogelijk, daarom heb ik ook voor elektrisch rijden gekozen door de e-Niro te kopen.

Link to comment
Share on other sites

Door een beetje handig met de flippers te werken komt het bereik toch aardig omhoog.

Heen en weer Rotterdam Maastricht (400 KM)  met 70 km over bij thuiskomst is niet slecht te noemen.

Laagte verbruik op die manier gerealiseerd was 12,9 Kw per 100 kw.

Kortse rit daarbij is dan 56 km over proviciale wegen.

 

 

image.thumb.png.9522149594a738e0ad27770824de4141.png

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nee gewoon 80 provinciaal en 90-95 op de snelweg lekker rustig genietend van de radio.

Maar daar waar kon, uitrijden of alles met de flippers, voet rem alleen voor het echte stoppen.

Naar Maastrich o 6 uur dus net nog buiten de spits bij Tilburg.

Maar duwen is ook een goed idee. tot 30 in het dorp, ff kijken of ik mijn vrouw kan porren.

Zal er wel op uit draaien dat ik dan moet duwen.

Bij nader inzien, ik laad wel een keer iets langer.

 

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Nee gewoon 80 provinciaal en 90-95 op de snelweg lekker rustig genietend van de radio.
Maar daar waar kon, uitrijden of alles met de flippers, voet rem alleen voor het echte stoppen.
Naar Maastrich o 6 uur dus net nog buiten de spits bij Tilburg.
Maar duwen is ook een goed idee. tot 30 in het dorp, ff kijken of ik mijn vrouw kan porren.
Zal er wel op uit draaien dat ik dan moet duwen.
Bij nader inzien, ik laad wel een keer iets langer.
 

90-95??? Ben je ook vrachtwagenchauffeur? Sorry, maar ik vind rustig rijden iets anders dan die snelheid. Het komt erop neer dat als ik een langere actieradius wil hebben dus moet gaan rijden alsof ik alle tijd van de wereld heb. Wat dat duwen betreft; als we mijn vrouw nou mee laten duwen dan komen we er misschien samen wel...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Link to comment
Share on other sites

Mooi verbruik, erg indrukwekkend voor zo'n tocht. Wanneer ik naar mijn familie rij doe ik ook rustig aan, zeker als ik naar mijn schonouders ga want dat is 192km rijden. Dat halen we op 1 lading als er rustig gereden wordt. Net als met op vakantie gaan, volgens mij ben ik niet boven de 110 op de GPS uitgekomen vorig jaar naar Denemarken, dat was wel met de VW, de e-Niro heb ik pas 5 weken. Wel staat er inmiddels 4000km op de teller, met gemiddeld 17.3 kWh / 100km.

Link to comment
Share on other sites

4 uur geleden, Bassie-D zei:


90-95??? Ben je ook vrachtwagenchauffeur? Sorry, maar ik vind rustig rijden iets anders dan die snelheid.

Maar hij heeft wel een bereik van 510 op z’n klokkie staan hè......

Dat heb ik nog niemand ‘m hier zien nadoen. Als je zuinigheidswedstrijdjes wilt doen lijkt me dit een heel mooie indicator. Is niet mee te foezelen; gewoon een foto van je dashboard maken met je bereik!

Link to comment
Share on other sites

Zijn voordeel is dat hij geen geschiedenis heeft waardoor het bereik gelijk superveel aar boven schiet. In de zomer kom je verder met je auto, en de mensen die dan dit soort ritten doen krijgen een zeer goed bereik en in de herfst gaan ze klagen dat de auto nog maar 350 tot 400 km kan rijden terwijl ze 120 rijden, twee weken later gaan ze uit hun dak.

Van de zomer wil ik ook wel eens een poging doen om ver te rijden onder voorwaarde dat ik genoeg tijd heb en de weg leeg is, op wat vrachtwagens na.

Link to comment
Share on other sites

13 uur geleden, Ton van Hout zei:

@Nick_2019 Zou je een eigen draadje willen bijhouden zodat we kunnen zien wat er van je verbruik overblijft over een maand of twee?

Ik zal straks een paar ritoverzichten plaatsen in het topic zuinigheidswedstrijd. De afgelopen stormen hebbent het verbruik overigens geen goed gedaan...

Link to comment
Share on other sites

12 uur geleden, Bassie-D zei:

Maar welke app precies? En heb ik daar de Kia Connected service voor nodig?

Iedere e-Niro is voorzien van het Connected kastje inclusief een jaar de meest uitgebreide versie inclusief ritregistratie. Daarna kost deze versie € 3.99 per maand maar je kan ook de gratis dienst nemen. Je houdt dan dezelfde app alleen met minder diensten.

Info op Kia.nl: KLIK

Opm: voor de gewone Niro en alle andere Kia's kost de Connected kast € 199 incl. inbouw en daarna abonnement afhankelijk van de gekozen versie.

Screenshot_20190317-115711.thumb.jpg.980a8c825c6644ea0bc8c6251d0a3bb6.jpgScreenshot_20190317-115723.thumb.jpg.44796bb7f32a27cf726afeaea7177e7e.jpg

Link to comment
Share on other sites

Iedere e-Niro is voorzien van het Connected kastje inclusief een jaar de meest uitgebreide versie inclusief ritregistratie. Daarna kost deze versie € 3.99 per maand maar je kan ook de gratis dienst nemen. Je houdt dan dezelfde app alleen met minder diensten.
Info op Kia.nl: KLIK
Opm: voor de gewone Niro en alle andere Kia's kost de Connected kast € 199 incl. inbouw en daarna abonnement afhankelijk van de gekozen versie.
Screenshot_20190317-115711.thumb.jpg.980a8c825c6644ea0bc8c6251d0a3bb6.jpgScreenshot_20190317-115723.thumb.jpg.44796bb7f32a27cf726afeaea7177e7e.jpg

Thanx!!!!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
Op 9-3-2019 om 09:50, Bassie-D zei:

Hallo,

Ik heb sinds 31-01-2019 een E-Niro. Ik vroeg me af of er hier meer mensen zijn met deze auto. Ik zou graag vernemen wat de ervaringen met de actieradius zijn. Mijn ervaringen zijn dat de e-niro zeker 35% minder actieradius heeft dan aangegeven. Dan heb ik niet eens echt gas gegeven. Als ik de auto tot 100% vol heb geladen geeft hij nog maar een actieradius aan van 355km. Los van het feit dat deze auto fantastisch rijdt valt me de actieradius enorm tegen.

 

Groet Bas

Hallo,

 

Sinds deze zomer heb ik ook zo’n E-Niro. De eerste weken dat ik met de auto reed (vooral stadsverkeer) had ik elke ochtend een actieradius van 420 a 430km. Een tijdje daarna heb ik een weekje veel snelweg gereden. Moest voor werk veel naar klanten en evenementen. Na die week heb ik 3/4 weken alleen, maar stads verkeer gereden en mijn auto geeft nu al 3/4 weken een actieradius aan van 315km. Weet iemand hoe ik dit kan resetten? Ik heb al van alles geprobeerd, maar niks werkt.

De winter komt eraan en ik wordt dus een beetje angstig. Wordt mijn actieradius straks 215km met die vrieskou?

Ik rij erg rustig om aan meer actieradius te komen, maar tot nu toe geen zin. 

Mijn dealer weet zowat nog helemaal niks van deze auto, dus dat schiet helemaal niet op.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Similar Content

    • By Kia pannenkoek
      Hallo allemaal, Ik ben Frank, bijna 51 jaar oud en woon in Zwijndrecht, getrouwd, vader van een zoon van 19 en dochter van 16.
      Ik heb zojuist getekend voor een private lease e-Niro Edition 64kWh in Aurora Black Pearl.
      Vind het erg leuk om alvast uit te vogelen wat er allemaal mogelijk is qua laadpassen, entertainment instellingen, UVO app en dergelijke.
    • By Robke BoZ
      afgelopen weken zijn wij op vakantie geweest naar Italie (nabij gardameer). 3 volwassenen en 2 fietsen achterop de trekhaak.
      Hier wat ervaringen.
      vooraf goed gebruik gemaakt van verschillende apps zoals:
      ABRP (kan je veel instellen zoals aantal persone en verbruik, ook wordt rekening gehouden met bergop en berg af ) EVnavigation (geeft iets realistischer aan waaar je kan stoppen) Chargemap (kan  niet ontbreken in je telefoon, al is het maar om de fotos te bekijken waar de palen staan) E-tankstellen (voor als je naar duitsland gaat, veel gratis palen   en andere...zoals Waze.. met name Chargemap, Waze en ABRP kan je via Android auto of apple carplay op je scherm laten zien.
      Ik heb vooraf verschillende routes plannen via ABRP en EVnavigation en hieruit de beste (lees: minimaal 2 laders aanwezig) in Waze als favoriet gezet.
      Doordat je de laadstations in ABRP en EVnavigation alvast gaat bekijken in CHargemap kom je niet tot verassingen te staan waar de laadpaal eigenlijk staat op zn parkeer plaats, want dat is af en toe zoeken.
      door duitsland is het prima te doen, en langs de snelweg in Oostenrijk ook, maar Italie is toch een ander verhaal. snelladers die niet snel laden, buitengebruik laders, pas niet herkennen laders etc..
      verder geen problemen met passen gehad (new Motion pas), alleen Fastnet blijft bij verschillende stations in NL en buitenland communicatie error geven. in Oostenrijk veel laadpalen bij supermarkten. In italie net voor Trento (als je via Oostenrijk gaat) is het gratis laden aan de snelweg. wel max 45 Kwh. Bijna alle laadstations genomen van Ionity. Deze zijn wel zeer duur, maar 99% werkt snel tot 77Kwh. in Frankrijk van Basel naar Luxenburg zijn er niet veel. in Italie moeilijk om snelladers te vinden. op de camping maar met euro EEC 3polige stekker (Camping stekker) kan je vaak wel laden. in de bergen omhoog verbruik je veel, maar uit eindelijk verdien je veeeel weer terug bergaf. zou fijn zijn als de Kia aangeeft hoe snel de lader laad.. bv laden: 300 km per uur ipv aantal kw terugweg via Zwitserland1100 km 5 stops (bij vertrek 100% geladen)
      0km, vertrek 230km, Zwitserland - Ionity - Bellinzona sud A2 (32 min) 166km, Zwitserland - Aire de repos - Knutwil Nord (alleen een parkeer plaats met toilet) 149km, Frankrijk - Ionity - A35 - Orschwiller (Haut Koeningsbourg) , Groot parkeerplaats met restaurant toilet en koffie (45min) 222km, Frankijk - nabij Metz -Ionity Hauconcourt (naast E-Leclerc en Tesla charge stations) staat midden op de parkeerplaats . Deze is druk omdat er niet veel zijn op de route, dus kan zijn dat je even moet wachten. (35 min) 156km, Belgie - Wellin even net iets extra om thuis te komen (15 min) 191km , thuis als ik er op terug kijk is het slimmer om tot 10% te rijden en dan pas op te laden (laden gaat sneller) en alleen te laden wat je daadwerkelijk gaat rijden naar de vlgende stop.
      vanaf 75 % gaat de lader al langzamer laden.
      helaas moeten we een marge erin houden bij de volgende laadsessie, want je weet maar nooit of de paal het doet of niet  .
      wat getallen:
       
      topspeed 130 km/h gemiddeld 100 km/h verbruikt: 296,60 kWh gemiddeld verbruik: 3,75km/kWh = 26,67 kWh/100km (whaaa !! dat is veel) afstand 1114km energie terugverdiend: 85,55 kWh verbruik min energie terugverdiend = 211,05 kWh gemiddeld verbruik incl terugverdiend energie:  5,27km/kWh = 18,98kwh/100km (uiteindelijk een prima resultaat, volgeladen door de bergen met 3 volwassenen en 2 fietsen achterop)  
       



    • By kevort
      Hallo,
      De eerste E-Niro's in 2018 zijn uitgeleverd met connected services, maar niet met de UVO module en kunnen dus niet op afstand de voorverwarming aanzetten via de app.
      Heeft iemand daar inmiddels een oplossing voor? Is het mogelijk de UVO module achteraf in te bouwen? Of heeft iemand dit op een andere manier gerealiseerd. Ben benieuwd.
    • By Schillie
      Ik heb gisteren mijn e-Niro opgehaald bij de dealer. Ik ben niet zo van de spuitbussen om een lekke band te repareren maar ik heb nog een thuiskomer liggen die er ws wel op past.
      Deze auto wordt echter zonder krik afgeleverd maar daar is natuurlijk wel aan te komen. Maar als ik onder de auto kijk, zie ik geen duidelijk punt waar de krik geplaatst moet worden.
      Ik heb de garage al gebeld maar daar kreeg ik een vaag antwoord van.
      Heeft iemand enig idee wat dan de bedoeling is?
    • By Don Mimo
      Hoi allemaal,
      Ik ben sinds kort een eigenaar van een Kia Sorento plugin hybride executive en heb al 1200km gereden (mix van snelweg en binnenkom). Het is een fijne auto die comfortabel rijdt en er zitten genoeg technologische snuifjes ingebouwd. 
      Ik heb alleen een vraagje aan de PHEV rijders. Wat is jullie km range volledig elektrisch? Ik haal namelijk amper de 57km WLTP die ze aangeven. Gemiddeld is het rond de 40km dat ik maximaal kan halen. En waarom geeft de boordcomputer 48km aan terwijl de opgave 57km is op een volgeladen accu?
       
×
×
  • Create New...