Jump to content

Ervaringen gezocht met Rio automaat DCT7

Guest GreyGriffin
Go to solution Solved by bigwade,

Recommended Posts

Guest GreyGriffin

Zijn er mensen op het forum die rijden in een Rio 1.0 T-GDi (120 pk) met de DCT7-automaat? Ik overweeg de aanschaf van zo'n auto en ben erg benieuwd naar jullie ervaringen. Laat wat horen!

Guest GreyGriffin

Hallo Moto,

Het zou best kunnen dat je over pakweg 31 dagen de eerste van dit forum bent die rijdt in een 120 pk Rio met DCT7! Is de totale wachttijd vier maanden? En heb ik goed begrepen dat de Rio tegenwoordig wordt gemaakt in een Hyundai-Kia-fabriek even buiten St. Petersburg (Rusland)?

Als je de auto hebt ben ik heel benieuwd naar wat foto's en eerste indrukken van de trotse eigenaar. Sterkte met de laatste maand wachten!

Ik heb destijds een Lada gehad, die kwam daar ook vandaan. Volgens mij komt de Rio uit Korea. Ik zal eens informeren.

De wachttijd is behoorlijk. Ik heb hem rond de kerstdagen al besteld. Toen was de verwachting april/mei. Nu is dat half april geworden.

Guest GreyGriffin

Eerlijk gezegd zou ik het leuker vinden als de Rio gewoon in Zuid-Korea wordt gemaakt en daarna een enkele reis op de boot naar Europa krijgt. Verder ben ik even nieuwsgierig naar de kleur die je hebt gekozen. Ik vind het kleuraanbod namelijk niet echt om over naar huis te schrijven. Mijn voorkeur zou uitgaan naar signal red of silky silver.

Guest GreyGriffin

Smoke blue ziet er deftig uit. Ik ga binnenkort de kleuren wel eens bij de dealer bezichtigen. En dan ook even zitten in zowel de Rio als de Stonic. Als er een interessant hoogteverschil is, dan zou het wel eens kunnen uitdraaien op de Stonic, want ik word een dagje ouder. Maakt het niet erg veel uit, dan liever een Rio, want die past beter in m'n nogal ondiepe garage.

• 1 month later...

Drie weken terug hebben we de Rio DCT7 in ontvangst genomen en ongeveer 1000 km op de teller gezet. Hij rijdt veel sportiever dan de Venga en reageert ook vlotter op de kick down. De lagere zit vind ik prettig, maar daar denkt men verschillend over. Dat de auto lager is merk je vooral bij het nemen van rotondes en die zijn hier wel. Het verbruik is, zonder veel snelwegkilometers, ruim 1 op 17.

Guest GreyGriffin

Hallo moto,

Da's mooi! De nieuwe Rio is gearriveerd en als ik je bericht goed lees dan bevalt hij ook. Ik wens je veel veilige kilometers met de auto. Ik zou het leuk vinden als je tijd hebt voor het posten van een paar foto's, want ik ben intussen bijna zo ver dat ik er ook eentje ga bestellen.

Groet van GG

Edited by GreyGriffin

• 3 weeks later...

Er staan nu ongeveer 1700 km op de teller, dus veel kan ik er nog niet over vertellen, maar tot nu toe is alles positief. Hij schakelt heel mooi en bijna onmerkbaar. Hoewel ik wel eens gelezen heb dat de Rio wat rumoerig is, vind ik dat meevallen.

2463F3B1-E005-4EF6-9CA0-8236A0E531E4.jpeg

3E500230-04EB-4063-BD46-07AE21F7A994.jpeg

• Like 1

Guest GreyGriffin

Hij ziet er heel mooi uit! En goed om te horen dat de DCT zijn werk op aangename wijze doet. Ik heb er intussen ook een besteld, maar ja, wachten duurt lang....

Guest GreyGriffin

Hallo bigwade,

Ja natuurlijk een zilvergrijze. Wat dacht jij dan? Ik heb enkele ogenblikken geaarzeld of ik deze keer eens rood zou nemen. Maar toen ik signal red in het wild zag (bij de dealer dus) was ik meteen genezen van dit waandenkbeeld. Een beetje te heftig voor de oude baas. Nu maar wachten tot de Rio silky silver zijn bootreis uit het verre Zuid-Korea naar Nederland achter de rug heeft.

9 uur geleden, moto zei:

Dankjewel Bigwade, ik ben er ook blij mee. Binnenkort een trip naar Denemarken, dan weet ik echt of hij bevalt.

ik heb dan wel geen automaat maar verder bevalt hij uitstekend 

ik rij niet vaak grote afstanden maar als dat dan wel gebeurt paar keer per jaar (vacantie)

dan kan ik zonder erg vermoeit te worden lekkere lange stukken rijden 

ik vind het een top auto 

lekker stil lekker laag in toeren lekkere trek kracht 

Guest GreyGriffin

Hallo xtra40,

Ik zie onder je avatar dat jij een GT-line hebt. Als ik me niet vergis zit daar de 120 pk-motor in, net als in de DCT7. Je hebt het over lekkere trekkracht en dat stelt me gerust. Want ik heb deze keer voor een Rio gekozen en niet voor een Picanto, speciaal vanwege de trekkracht.

De Pica automaat is een prima auto, heel netjes afgewerkt, stuurt erg soepel en ligt als een blok op de weg. Maar veel pit zit er niet in het 84 pk-motortje, om mee te komen met het verkeer om je heen moet je hem stevig op zijn staart trappen. Ik had eigenlijk hoop dat Kia de Picanto AT zou gaan leveren met de 100 pk-motor en ook het ouderwetse 4 traps-automaatje zou gaan vervangen. Ik had geen zin om daar nog langer op te gaan wachten. Dus nu maar eens een Rio proberen, met 120 pk en een moderne dual clutch automaat. Ik moet nog heel wat kalenderblaadjes afscheuren, maar ik ben reuze benieuwd.

Nou heb ik wel de GT-line maar helaas maar met 100pk
Maar dat is al zo heel veel beter dan de vorige motor met 85pk
Niks meer wachten met invoegen niet meer constant terug schakelen gewoon gas en gaan

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Guest GreyGriffin

Klinkt goed! Als de 100 pk-motor al een hele verbetering oplevert, dan komt de 120 pk-uitvoering (gekoppeld aan de DCT) vast wel heel aardig mee met het verkeer. Ik zal mijn ervaringen hier delen als ik de Rio heb. Nu maar verder met dagen aftellen....

Klinkt goed! Als de 100 pk-motor al een hele verbetering oplevert, dan komt de 120 pk-uitvoering (gekoppeld aan de DCT) vast wel heel aardig mee met het verkeer. Ik zal mijn ervaringen hier delen als ik de Rio heb. Nu maar verder met dagen aftellen....

Sterkte met aftellen ik weet hoe lastig dat is

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

3 uur geleden, GreyGriffin zei:

Wees gerust. Heb de 1.0 T 120 PK in mijn huidige Proceed liggen.
Ik maak er geen misbruik van, geen echte sport-hatch uiteraard, maar zeker vermogen genoeg om af en toe een keer lekker te spelen of wanneer nodig even extra gas bij te geven.
En op snelheid lekker stil en zuinig indien met beleid gereden en niet altijd 130...

Het zonder schokken optrekken vanuit 1 en soepel doortrekken in 2 onderin te toeren blijft een uitdaging.
Maar daar heb je met een automaat uiteraard geen last van. En mogelijk heeft Kia de motor / motormanagement nog wat gefinetuned afgelopen 3 jaar :D

Guest GreyGriffin

Hallo Proceed Frankie,

Dank je voor de geruststellende woorden. Ik krijg er steeds meer vertrouwen in dat ik met de 120 pk-motor wel goed uit de voeten zal kunnen. Het blijft natuurlijk een beetje jammer dat je bij de dealer altijd 'niet mogelijk' te horen krijgt als je vraagt om een proefrit met een Kia voorzien van een automaat. Zo'n jaar of vijftien geleden had Kia Nederland nog een 'experience centre', daar kon je in werkelijk ieder model en iedere uitvoering op afspraak gaan proefrijden. Maar dat belevings-centrum is geruime tijd geleden gesloten, het was veel te duur om overeind te houden.

Nu heb ik het er dus maar zonder proefrit op gewaagd.

• 2 months later...
Guest GreyGriffin

Hoera! De Rio DCT7 120 pk is afgeleverd en bevalt prima. Veel trekkracht en de automaat schakelt vlot en onmerkbaar. Wel moet ik bij aanvang van iedere rit twee door mij niet gewenste hulpjes afmelden: de stop-and-go en de lane-keeping. Jammer dat die niet permanent op 'uit' kunnen worden geschakeld, maar ach, iedere auto heeft wel een paar komische eigenaardigheden.

Zoals jullie wat hoger in dit draadje wellicht hebben gelezen, reed ik tot voor kort in een Picanto automaat. Ik was het wachten beu tot Kia de Pica a/t eindelijk eens zou afhelpen van die bejaarde 84 pk motor en die ouderwetse viertraps-automaat. Uiteindelijk gekozen voor de wel vernieuwde Rio en daar heb ik nu geen spijt van. Ik hoorde namelijk tijdens de aflevering van de Rio bij de dealer het gerucht rondgaan, dat de Picanto automaat helemaal geen modernisering zal ondergaan. Hij is binnenkort niet meer leverbaar.

Wie dus een nieuwe Pica a/t wil aanschaffen, moet opschieten!