Jump to content
  • Sign Up

Recommended Posts

In dit draadje kan je je accu gezondheid posten. Dit is om te kijken welke factoren invloed hebben op de gezondheid van de accu van de Niro zoals snelheid van laden, kilometers, rijstijl, leetftijd etc.

Je kan de gezondheid (State of Healt, SOH) door je dealer uit laten lezen, maar je kan ook met Torque Pro (misschien ook lite) en een ELM327 bluetooth dongle zelf een soort Leafspy/CanZE (de apps voor Leaf en Zoe) maken.

Waarschuwing: de OBD poort is niet een alleen lezen poort, dus je kan ook dingen fout doen. 

Een paar linkjes die handig zijn:

De PID's voor de Niro (clone or download, download as zip)

https://github.com/JejuSoul/OBD-PIDs-for-HKMC-EVs

De juiste staan in Hyundai Kona EV & Kia Niro EV

Een handleidingkje om ze te installeren:

http://www.mykiasoulev.com/forum/viewtopic.php?t=471

(onder method 2)

Mijn resultaat na 9100 km: 100%. Laden doe ik meestal tot 80%, ik rij zo hard als de accu het toestaat (gebruik gemiddeld iets van 19,7kWh/100km), heel veel snelweg.

Dat is nou eens een nuttig topic, goed initiatief Plofski. Wanneer heb jij jouw auto in gebruik genomen eigenlijk? Dit ivm je reeds afgelegde 9100 km. Misschien handig om je rijprofiel even te omschrijven.

En nou vergeet ik zelf mijn laadgedrag er bij te zetten :oops:. Ik laad schat ik 95% thuis aan een 7,2Kw trafo. Rest snelladers.

3 hours ago, Ton van Hout said:

Wanneer heb jij jouw auto in gebruik genomen eigenlijk? Dit ivm je reeds afgelegde 9100 km. Misschien handig om je rijprofiel even te omschrijven.

1 februari. Samen met mijn vrouw rijden we ongeveer 60-70k per jaar in twee auto's. Afgelopen tijd was niet heel representatief (gelukkig) door vakantie en veel afspraken aan de andere kant van het land. Zal wel wat minder worden. 

Van de 2 auto's wordt de Niro wel verreweg het meeste gebruikt omdat ie het fijnste rijdt. We hadden altijd een diesel en een Zoe en de afspraak: alles wat je een beetje makkelijk electrisch kan doen doe je electrisch. Nadat de accu van de Zoe vorig jaar is geupgrade (van 24kWh naar 41kWh) bleek dat vrijwel alles makkelijk electrisch te doen is... Maar goed, ik ga niet heel lang van m'n garantie plezier hebben op deze manier :-)

Welke BT-dongle gebruik je eigenlijk, en past het kapje onder het dashboard met de dongle er in?

Ik gebruik een van interfuse, maar in principe zou elke het moeten doen (deze is ook niet meer leverbaar zag ik).

https://www.aliexpress.com/item/Interfuse-Mini-Car-Diagnostic-Scanner-ELM327-v1-5-Compatible-OBD-II-Bluetooth-for-Android-Free-Shipping/642482518.html

Kapje past niet, maar ik vind dat niet erg. Noem me paranoide, maar ik voel me niet prettig als een appje van internet met je CAN bus aan het praten is onder het rijden.

Weet iemand of de e-notify die op de kona electrik werkt ook op de e-niro is te gebruiken?

ik ben trouwens Ernst en hoop komende maand mijn e-Niro Silky Silver in ontvangst te nemen.

Posted (edited)

Welkom hier!

EV-notify wordt voor zover ik weet al door een paar mensen hier gebruikt, ja. 

Edited by Hippe lip

Bedamkt voor je reactie hippe lip. Is die ervaring ook dat de batterij temperatuur kan worden afgelezen?

en welke OBD verbinding wordt door hun gebruikt?

dat vind ik zeer interessant om tenweten.

3 uur geleden, Ernst Schuurman zei:

Bedamkt voor je reactie hippe lip. Is die ervaring ook dat de batterij temperatuur kan worden afgelezen?

en welke OBD verbinding wordt door hun gebruikt?

dat vind ik zeer interessant om tenweten.

Ja batterijtemp wordt getoond. OBD dongle met Bluetooth icm Android.

Vandaag maar weer eens gemeten. Na ruin 23000 km nog steeds 100% SOH. Eerlijk gezegd had ik wel een procentje degradatie verwacht, dus het valt me mee.

Posted (edited)

Dat ziet er netjes uit!

Dat bevestigt een beetje de berichten dat de accu langer mee zou kunnen gaan dan de auto. 

Edited by Hippe lip

Posted (edited)

Even afvragend wat je precies meet. Kia en Hyundai zorgen dat je eigenlijk je accu niet verder dan 95% laad, terwijl de auto zegt dat die 100% is geladen. Er zit een marge boven en een marge onder zodat je de auto niet echt naar 0% rijdt, want dan is het over en uit voor de accu; vermoeden is dat de Niro en Kona een feitelijke 70kWh accu hebben. Dus 0% op de GOM is 5% in werkelijkheid. Mogelijk dat de eerste 5% degradatie uit de bovenmarge gaat en krijg je met de OBD plug de echte waarde te zien? Ik vraag het alleen maar af, dus geen kritiek op je posting ;)

Met mijn Ioniq zei de auto ook nog steeds dat die 100% vol was na 40K km, daarom dat ik het me afvraag.

Edited by Fralamjo
  • Like 1

Posted (edited)
On 6/23/2019 at 11:29 PM, Prlwytzkofsky said:

Vandaag maar weer eens gemeten. Na ruin 23000 km nog steeds 100% SOH. Eerlijk gezegd had ik wel een procentje degradatie verwacht, dus het valt me mee.

Dan zul je de batterij goed behandelen neem ik aan? Qua 100% laden, fastcharge, e.d..

Edited by JvdBosch

Posted (edited)
4 hours ago, JvdBosch said:

Dan zul je de batterij goed behandelen neem ik aan? Qua 100% laden, fastcharge, e.d..

Mwoah, valt wel mee. Niet meer dan het normale denk ik: standaard laden tot 80%, 1 a 2 keer per week naar 100% voor een lange rit. Ik denk dat ik 97% langzaam laad, maar als ik snel laad dan ook zo snel mogelijk (dus bij voorkeur een 175kW fastned).  Ik ben in elk geval blij verrast. De Zoe die we hebben heeft na 45000 kilometer nog 96% SOH, en ook dat vind ik best acceptabel (maar die is luchtgekoeld, en je kan geen limiet instellen dus gaat ie bijna altijd naar 100%).

Fralamjo:

--Even afvragend wat je precies meet.

Ik bekijk in Torque pro de SOH zoals het BMS dat op dat moment ziet. Ik zou echt niet weten  of ik daarmee voor de gek gehouden wordt, maar het lijkt me niet heel aannemelijk. Zeker ook omdat deze waarde niet normaal in het dashboard getoond wordt (zoals bijvoorbeeld bij een Leaf).  

Edited by Prlwytzkofsky

Ok weer een korte update: na 34000 km nog steeds 100%. Ik begin nu wel een beetje te twijfelen of het BMS me niet voor de gek houdt, of dat het gewoon een hele goede accu is. Overigens stond de cumulative charge op 7000kWh. (dus alles wat ooit geladenis) Lijkt er dus op dat ie die meet voor laadverliezen, ik rij gemiddeld zo'n 18kWh/100km.

@Prlwytzkofsky netjes. Dat lees je uit via OBD ook? Zal eens kijken wat er bij mij staat. 

11,5% laadverlies dus voor jou, not too bad! 

Laad je altijd tot 100% of heb je een limiet? En laad je vaak DC?

Best kans dat de degradatie pas later meetbaar wordt. Heb wel het gevoel dat de BMS erg goed is. Niet vergelijkbaar met de eerste generatie Leaf die geen koeling had.

1 uur terug, Prlwytzkofsky zei:

Ok weer een korte update: na 34000 km nog steeds 100%. Ik begin nu wel een beetje te twijfelen of het BMS me niet voor de gek houdt, of dat het gewoon een hele goede accu is. Overigens stond de cumulative charge op 7000kWh. (dus alles wat ooit geladenis) Lijkt er dus op dat ie die meet voor laadverliezen, ik rij gemiddeld zo'n 18kWh/100km.

Waar haal je die cumulative charge vandaan?

23 minuten geleden, Hippe lip zei:

Waar haal je die cumulative charge vandaan?

OBD, met Torque Pro heb ik het al gezien.

Ah, die Torque Pro....

Ik ben een iPhonegebruiker en probeer al een tijdje een OBD-plug te bemachtigen die geschikt is voor de iPhone. Dat moet er eentje zijn met BT4.0. Maar die Chinezen sturen me steeds BT3.0-modellen, en die werken alleen met Android. Dat is me nu al twee keer overkomen. Gelukkig kun je dan op AE wel je geld terugvragen (van de 1e keer heb ik dat idd al terug), maar toch wel irritant.

Vanmiddag heb ik een derde poging ondernomen. En er meteen een bericht aan de leverancier achteraangestuurd: of ze me vóór het versturen kunnen bevestigen dat de plug die ze gaan sturen geschikt is voor iPhone....

Of koop voor een paar euro een tweedehands Android. Kun je ook meteen als wifi-hotspot en ABRP logger gebruiken dan ;) 

4 minuten geleden, jwv zei:

Of koop voor een paar euro een tweedehands Android. Kun je ook meteen als wifi-hotspot en ABRP logger gebruiken dan ;) 

Ja, daar heb ik ook aan gedacht; dongels genoeg hier nu ;)

. En naar gezocht. Probleem is echter dat je daarvoor wel minimaal Android 5 moet hebben, en die zijn er niet zoveel tegen een leuke prijs. Ik vond er twee onder de 100 euro, maar beide verkopers reageren helemaal niet op mijn berichten. En 80 euro of meer daaraan uitgeven ga ik nu in elk geval nog ff niet doen. Zó hard heb ik dat nou ook niet nodig.

Posted (edited)
11 hours ago, Hippe lip said:

Ja, daar heb ik ook aan gedacht; dongels genoeg hier nu ;)

. En naar gezocht. Probleem is echter dat je daarvoor wel minimaal Android 5 moet hebben, en die zijn er niet zoveel tegen een leuke prijs. Ik vond er twee onder de 100 euro, maar beide verkopers reageren helemaal niet op mijn berichten. En 80 euro of meer daaraan uitgeven ga ik nu in elk geval nog ff niet doen. Zó hard heb ik dat nou ook niet nodig.

Ook geen tablet die nog rondslingert?

13 hours ago, jwv said:

@Prlwytzkofsky netjes. Dat lees je uit via OBD ook? Zal eens kijken wat er bij mij staat. 

11,5% laadverlies dus voor jou, not too bad! 

Laad je altijd tot 100% of heb je een limiet? En laad je vaak DC?

Best kans dat de degradatie pas later meetbaar wordt. Heb wel het gevoel dat de BMS erg goed is. Niet vergelijkbaar met de eerste generatie Leaf die geen koeling had.

Ik weet niet of dit een hele eerlijke berekening is van het laadverlies (ook DC laden zit erbij). Ik heb er al eerder eens aan gerekend  (

Bij de Zoe was er na 100.000 km met de oude accu iets van  85% capaciteit over, de nieuwe accu heeft na 40.000 km nog iets van 96% over (grote accu wordt minder vaak helemaal leeg gereden -> beter voor levensduur lijkt het).

Klopt dat het BMS best goed lijkt te zijn. In elk geval beter dan dat van de ZOE. 

Ik laad meestal tot 80%, ongeveer 1-4% DC (schatting)

Overigens heeft iemand al een SOH van minder dan 100% gezien?

Edited by Prlwytzkofsky
vraag over SOH toegeveogd

Op 19-8-2019 om 10:17, Prlwytzkofsky zei:

Ook geen tablet die nog rondslingert?

Helaas alleen een (te) oude met een te oude versie van Android....

Ja, het wordt nu dus een beetje saai: 40.000km, en BMS rapporteert nog steeds een state of health van 100%. Ik zie ook geen enkele afname in range.

Ik denk inderdaad dat eerst de top 5% buffer wordt opgegeten voordat de SOH echt naar beneden gaat. In dat geval kan ik in elk geval wel zeggen dat na 40.000 km er niet meer dan 5% degradatie is. Maar als het zo doorgaat dan kan ik deze auto tot na mijn pensioen blijven rijden (als je tegen die tijd nog zelfstandig mag sturen...)

• Like 1