Jump to content
  • Sign Up
Prlwytzkofsky

ANSWERED Kleine en grote ergernissen

Recommended Posts

DRL verbruikt minder stroom (dus ook brandstof bij een ICE) en is door de lichtbundel overdag ook beter zichtbaar dan een auto met dimlicht.

Helaas geeft DRL zoveel licht EN lichten bij veel auto's de dashboards tegenwoordig standaard op, waardoor mensen niet door hebben dat ze feitelijk geen licht aan hebben.

Achterlicht bij DRL is eigenlijk een oplossing voor een probleem dat ontstaat doordat mensen hun verlichting niet snappen.
Toen DRL geïntroduceerd werd was 1 van de argumenten juist dat GEEN achterlicht veiliger was, omdat dan remlichten beter opvallen, door meer contrast (aan/uit vs. zwak/fel).

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
12 minuten geleden, Murcielaygo zei:

Achterlicht bij DRL is eigenlijk een oplossing voor een probleem dat ontstaat doordat mensen hun verlichting niet snappen.

Je kunt het ze ook niet meer kwalijk nemen. Auto's worden steeds ingewikkelder. Zelf heb ik goed technisch inzicht, maar mijn vrouw totaal niet. Logisch denken is mijn natuur, voor haar helemaal niet.

Daarom is deze e-Niro voor haar niet per definitie een vooruitgang. Er zijn zó veel nieuwe dingen die ze moet leren en daar lang over doet, als ze het überhaupt allemaal gaat snappen....

En erg logisch zit het ook niet allemaal in elkaar. Neem nou de afstandinstelling van de ACC. Die kan je op 1, 2 of 3 instellen. Maar waarom zit daar geen '0' bij? Om van ACC naar CC om te schakelen moet je die knop voor de afstandinstelling lang ingedrukt houden (en dan moet de ACC ook nog eens niet actief zijn). Maar waarom zo ingewikkeld? CC is toch een ACC met afstand nul?

Op de snelweg rijd ik meestal liever met CC, op rijkswegen en binnen de bebouwde kom liever met ACC. Dat is nu erg ingewikkeld switchen nu....

Edited by Hippe lip
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 uur geleden, Hippe lip zei:

Valt dat onder garantie?

Ga ik wel van uit. Binnen 4 maanden kapot valt toch niet uit te leggen? Kia heeft vast wel een voorraadje van die dopjes liggen. De kabel zelf is nog prima.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Of ze doen het af als onbelangrijk en niet essentieel. Gewoon een stofkap bij aflevering, meer niet. En dan krijg je er geen garantie op.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rubberen tule aan de stekker zelf zit ook vol haarscheurtjes. Heb ik een maandagochtendmodelletje of hebben ze er allemaal last van? Gaat volgende maand retour dealer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn granny loader heeft nog nergens last van. Vandaag nog naar gekeken. De auto is weliswaar pas 4.000 km oud, maar ik laad tot nu toe uitsluitend met de granny loader. 

Of heb je het over de andere laadkabel? Die is bij mij nog niet uit de verpakking...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klopt, het is de Mennekes (type 2) kabel. Die hangt op een kabelhaspeltje vast aan mij Lolo laadkastje. De vorige heeft het 5 jaar volgehouden en was nog prima in orde; dat was nog een type 1 (uitstervend stekkertje).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb de lader ingesteld op het laden (locatiegebonden) van 23:00 tot 7:00, dus vanmorgen was het opladen gestopt. Ik ben naar de auto gelopen, en dacht met het knopje 'timer in/uitschakelen' snel het opladen weer te kunnen starten.

Helaas, dat werkt dus niet. Je moet echt het contact helemaal aanzetten om dan met dat knopje de timer uit te schakelen. Hoe groot is het nut van dat knopje dan nog?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er zijn wel meer knopjes die pas gaan werken als het contact aan staat. OK, voor deze kan het handig zijn dat hij werkt zonder 'aan'. Maar hoeveel moeite kost het om de Kia 'aan' te zetten? Ik had hiervoor (even) een Leaf en ben telkens aangenaam verrast over hoe snel de e Niro 'aan' staat.

Share this post


Link to post
Share on other sites
23 minuten geleden, Sigmasailor zei:

Er zijn wel meer knopjes die pas gaan werken als het contact aan staat. OK, voor deze kan het handig zijn dat hij werkt zonder 'aan'. Maar hoeveel moeite kost het om de Kia 'aan' te zetten? Ik had hiervoor (even) een Leaf en ben telkens aangenaam verrast over hoe snel de e Niro 'aan' staat.

Relatief veel moeite dus. Het knopje kun je bedienen met alleen de deur open, maar om de KIA 'aan' te zetten moet je zelfs instappen. Zoals je je misschien nog herinnert van de Outlander, hoefde je daarbij de huisdeur niet eens uit...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuurlijk, er zijn altijd dingen die handiger kunnen, maar geen enkele auto heeft al die dingen die jij het handigst vind bij elkaar in één model. ZO'N grote ramp is dit nou ook weer niet; of moet je dit dagelijks doen?

Overigens meen ik me te herinneren van de discussies met de eerste e-Nirorijders hier op het forum dat de combinatie van 'locatieladen' en 'timerladen' samen niet werkte. Als je 'locatieladen' instelt, dan gaat-ie meteen laden nadat je 'm aansluit. Weet iemand nog hoe dat zit?

Share this post


Link to post
Share on other sites
22 minuten geleden, Hippe lip zei:

Tuurlijk, er zijn altijd dingen die handiger kunnen, maar geen enkele auto heeft al die dingen die jij het handigst vind bij elkaar in één model. ZO'N grote ramp is dit nou ook weer niet; of moet je dit dagelijks doen?

Overigens meen ik me te herinneren van de discussies met de eerste e-Nirorijders hier op het forum dat de combinatie van 'locatieladen' en 'timerladen' samen niet werkte. Als je 'locatieladen' instelt, dan gaat-ie meteen laden nadat je 'm aansluit. Weet iemand nog hoe dat zit?

Dat werkt bij mij dan weer wel goed. Je moet wel instellen dat de timer op de gewenste locatie actief moet zijn. Standaard staat het precies verkeerd-om, nl. dat de timer op de gekozen locatie niet actief moet zijn. Logica is hier en daar ver te zoeken.

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 uur geleden, Case zei:

Relatief veel moeite dus. Het knopje kun je bedienen met alleen de deur open, maar om de KIA 'aan' te zetten moet je zelfs instappen. Zoals je je misschien nog herinnert van de Outlander, hoefde je daarbij de huisdeur niet eens uit...

Da’s ook precies het enige dat de Outlander beter voor elkaar had dan de E Niro: een tweerichtingverkeer App (als dat onbetrouwbare WiFi ding eens werkte). Ik gebruik al die functies maar start en stop het laden handmatig met mijn Lolo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misschien is het al langsgekomen, maar mijn e-niro geeft een geluid van radiostoring. Net als vroeger, dat de radio stoort als je telefoon gaat. Ik heb nog niet online kunnen terugvinden waar dit door komt. Weet iemand dit?

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, Elektrowhite said:

Misschien is het al langsgekomen, maar mijn e-niro geeft een geluid van radiostoring. Net als vroeger, dat de radio stoort als je telefoon gaat. Ik heb nog niet online kunnen terugvinden waar dit door komt. Weet iemand dit?

Misschien een stomme, maar bedoel je misschien VESS? Het irritante geluidje dat ie maakt bij lage snelheden om voetgangers te waarschuwen? Je kan het uitzetten met knopje links van het stuur.

Share this post


Link to post
Share on other sites
20 uur geleden, Prlwytzkofsky zei:

Misschien een stomme, maar bedoel je misschien VESS? Het irritante geluidje dat ie maakt bij lage snelheden om voetgangers te waarschuwen? Je kan het uitzetten met knopje links van het stuur.

Nee niet de VESS. Het is een geluid wat je vroeger wel hoorde als je een GSM bij een FM radio hield. Hij lijkt connectie te zoeken of iets stoort de verbinding. Ik ben connected via MijnKia app, USB (android auto) of bluetooth + wifi hotspot (via Kia Hotspot app). Maar hij blijft af en toe dit geluid geven.  

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als jij zegt dat het lijkt op het zoeken vsn een GSM-verbinding EN je auto is connected, dan IS dat misschienwel wat je hoort; dat de connected-kabel storing veroorzaakt...

Share this post


Link to post
Share on other sites
45 minuten geleden, Murcielaygo zei:

Als jij zegt dat het lijkt op het zoeken vsn een GSM-verbinding EN je auto is connected, dan IS dat misschienwel wat je hoort; dat de connected-kabel storing veroorzaakt...

Ik las al iets over een terugroepactie inzake de connected kabel, ik zal wel contact opnemen met de dealer

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 minuten geleden, Elektrowhite zei:

Ik las al iets over een terugroepactie inzake de connected kabel, ik zal wel contact opnemen met de dealer

Ik ben gebeld door de dealer dat vanuit Kia de connected car kabel vervangen moet worden.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
4 uur geleden, Hippe lip zei:

@Elektrowhite

Heb je een USB-stick met WiFi hotspot in de auto?

Zou dat een verschil maken? Wat voor USB stick is dat dan?

Edited by gtienkamp

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 uur geleden, gtienkamp zei:

Zou dat een verschil maken? Wat voor USB stick is dat dan?

In zoverre dat je nóg een GSM-bron in je auto hebt die het bekende storingsriedeltje op de radio kan veroorzaken.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo de eerste 3000km zijn gemaakt in mijn rode monster, tijd om even op te sommen wat de verbeterpunten van de auto zijn:

- De standaard punten, 1 fase lader, oneway app, etc. 

- Bij planken/vol gas (en dat doe je in het begin nog wel eens om de verschillende familieleden te imponeren van de ruwe elektra power) merk ik dat de voorkant wat zwabbert, het kost wat moeite om de auto recht te houden. Gelukkig doe je dit niet vaak, maar hoe stabiel is de auto?
- Ontgrendelen van de auto, ik ben uit mijn vorige auto gewend dat zodra ik het bestuurdersportier open alle deuren ontgrendelen (ongeacht of de auto aan of uit staat). Bij deze auto moet je op een knopje drukken als de motor nog "gestart" is om de portieren te ontgrendelen. Stel de auto staat in brand en je wil je kinderen er snel uit hebben dan helpt dit niet.
- Geen wireless carplay :( 

- De auto is behoorlijk stug geveerd (ik kom van Frans af, kan even wennen zijn)
- Halogeen als binnenverlichting?
- Met de temperatuur van afgelopen week vaker de wens gehad dat ik de airco zou willen laten draaien als ik parkeer om even een boodschap te doen. Nu kan je de auto wel laten "draaien", maar dan kunnen van buiten de deuren niet op slot. Ja kost stroom, maar dat is geen argument aangezien het aan de kabel wel kan en het dan ook stroom kost :) 

- De verschillende veiligheidssystemen werken eerder averechts:
     + Dode hoek detectie ziet bijvoorbeeld helemaal niets als je een beetje links van de baan rijdt, en de persoon rechts van je rechts van zijn baan. De dode hoek detectie houdt ook geen rekening met het snelheidsverschil, zo kan je uiteraard veel eerder weer terug invoegen als het snelheidsverschil hoger is. Vooral het feit dat ie soms niets ziet betekend dat ik er niet op kan vertrouwen. Aan de andere kant piept dat ding me af en toe helemaal wild als ik bij een dubbele uitvoegstrook richting aangeef terwijl er iemand naast me zit (die dus ook dezelfde kant op gaat en waar ik nooit tegenaan ga rijden).
     + Lane assist werkt prima, behalve op 60 wegen die ik vrij veel rijd. Ook het gesjor aan mijn stuur vind ik niet echt fijn. Bij verkeersheuvels maakt het systeem zelfs dusdanige fouten (het stuur omgooien omdat ie denkt dat je een bocht naar rechts gaat maken terwijl je alleen om het verkeersheuveltje heen wilt) dat als je het stuur niet vasthoud je in de berm beland. 
     + Smart cruise control staat standaard aan, ook na herstarten. Ik wil niet telkens remmen als iemand voor mij invoegt. Ik begrijp dat de auto de minimale afstand in stand wil houden, maar doe dat dan door het gas los te laten, initieel wat in te lopen om vervolgens weer op de juiste afstand uit te komen, niet een halve noodstop maken. De minimale afstand is ook erg groot waardoor je bij langzaam rijdend verkeer (bijvoorbeeld 60-80) dusdanig veel ruimte over laat dat je langzaam naar de achterkant van de file migreert door invoegers. Graag zou ik het "mode" knopje drie functies geven: Cruise - SmartCruise - Limit zodat je op een eenvoudige manier de gewenste cruise control kan inschakelen. Nu moet je smart cruise uitzetten, de afstandsknop een paar seconden ingedrukt houden om vervolgens de domme-cruise te kunnen gebruiken, ik let liever op de weg dan op de staat van mijn cruise control
Kort samengevat zou ik de meeste veiligheidssystemen standaard uit willen schakelen omdat ze het rijden simpelweg niet veiliger maken, of in ieder geval dat de auto de laatste instelling gewoon bewaard i.p.v. alles te resetten bij het opnieuw starten van de auto.
- Afwerking: is het anderen ook opgevallen dat de binnenkant van de kofferbak deksel niet fatsoenlijk gespoten is? Die staat bij mij nog in de rode grondverf i.p.v. metallic zoals de rest van de auto.
- Het GSM GELUID is terug!!! Die heb ik echt al zeker 15 jaar niet meer gehoord door fatsoenlijk afgeschermde elektronica, maar bij de e-niro hoor ik het bijna elke keer als ik in de auto zit.

 

Verder bevalt de auto meer dan goed. Het rijdt geweldig en ook het laden valt me heel erg mee. Op vakantie door het raam van de bungalow aan de 220V met de Granny en ik had nergens last van. Bereik is ook prima. Stoelkoeling is heerlijk en Carplay (ondanks de beperkingen) kan ik nu ook al niet meer zonder. @Kia fix bovenstaande punten en je hebt de beste auto die er te krijgen is!

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat ontgrendelen kun je toch instellen? Dacht ik....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...