Jump to content
  • Sign Up
Prlwytzkofsky

ANSWERED Kleine en grote ergernissen

Recommended Posts

DRL verbruikt minder stroom (dus ook brandstof bij een ICE) en is door de lichtbundel overdag ook beter zichtbaar dan een auto met dimlicht.

Helaas geeft DRL zoveel licht EN lichten bij veel auto's de dashboards tegenwoordig standaard op, waardoor mensen niet door hebben dat ze feitelijk geen licht aan hebben.

Achterlicht bij DRL is eigenlijk een oplossing voor een probleem dat ontstaat doordat mensen hun verlichting niet snappen.
Toen DRL geïntroduceerd werd was 1 van de argumenten juist dat GEEN achterlicht veiliger was, omdat dan remlichten beter opvallen, door meer contrast (aan/uit vs. zwak/fel).

Posted (edited)
12 minuten geleden, Murcielaygo zei:

Achterlicht bij DRL is eigenlijk een oplossing voor een probleem dat ontstaat doordat mensen hun verlichting niet snappen.

Je kunt het ze ook niet meer kwalijk nemen. Auto's worden steeds ingewikkelder. Zelf heb ik goed technisch inzicht, maar mijn vrouw totaal niet. Logisch denken is mijn natuur, voor haar helemaal niet.

Daarom is deze e-Niro voor haar niet per definitie een vooruitgang. Er zijn zó veel nieuwe dingen die ze moet leren en daar lang over doet, als ze het überhaupt allemaal gaat snappen....

En erg logisch zit het ook niet allemaal in elkaar. Neem nou de afstandinstelling van de ACC. Die kan je op 1, 2 of 3 instellen. Maar waarom zit daar geen '0' bij? Om van ACC naar CC om te schakelen moet je die knop voor de afstandinstelling lang ingedrukt houden (en dan moet de ACC ook nog eens niet actief zijn). Maar waarom zo ingewikkeld? CC is toch een ACC met afstand nul?

Op de snelweg rijd ik meestal liever met CC, op rijkswegen en binnen de bebouwde kom liever met ACC. Dat is nu erg ingewikkeld switchen nu....

Edited by Hippe lip
  • Like 1

1 uur geleden, Hippe lip zei:

Valt dat onder garantie?

Ga ik wel van uit. Binnen 4 maanden kapot valt toch niet uit te leggen? Kia heeft vast wel een voorraadje van die dopjes liggen. De kabel zelf is nog prima.

Of ze doen het af als onbelangrijk en niet essentieel. Gewoon een stofkap bij aflevering, meer niet. En dan krijg je er geen garantie op.

Rubberen tule aan de stekker zelf zit ook vol haarscheurtjes. Heb ik een maandagochtendmodelletje of hebben ze er allemaal last van? Gaat volgende maand retour dealer.

Mijn granny loader heeft nog nergens last van. Vandaag nog naar gekeken. De auto is weliswaar pas 4.000 km oud, maar ik laad tot nu toe uitsluitend met de granny loader. 

Of heb je het over de andere laadkabel? Die is bij mij nog niet uit de verpakking...

Klopt, het is de Mennekes (type 2) kabel. Die hangt op een kabelhaspeltje vast aan mij Lolo laadkastje. De vorige heeft het 5 jaar volgehouden en was nog prima in orde; dat was nog een type 1 (uitstervend stekkertje).

Ik heb de lader ingesteld op het laden (locatiegebonden) van 23:00 tot 7:00, dus vanmorgen was het opladen gestopt. Ik ben naar de auto gelopen, en dacht met het knopje 'timer in/uitschakelen' snel het opladen weer te kunnen starten.

Helaas, dat werkt dus niet. Je moet echt het contact helemaal aanzetten om dan met dat knopje de timer uit te schakelen. Hoe groot is het nut van dat knopje dan nog?

Er zijn wel meer knopjes die pas gaan werken als het contact aan staat. OK, voor deze kan het handig zijn dat hij werkt zonder 'aan'. Maar hoeveel moeite kost het om de Kia 'aan' te zetten? Ik had hiervoor (even) een Leaf en ben telkens aangenaam verrast over hoe snel de e Niro 'aan' staat.

23 minuten geleden, Sigmasailor zei:

Er zijn wel meer knopjes die pas gaan werken als het contact aan staat. OK, voor deze kan het handig zijn dat hij werkt zonder 'aan'. Maar hoeveel moeite kost het om de Kia 'aan' te zetten? Ik had hiervoor (even) een Leaf en ben telkens aangenaam verrast over hoe snel de e Niro 'aan' staat.

Relatief veel moeite dus. Het knopje kun je bedienen met alleen de deur open, maar om de KIA 'aan' te zetten moet je zelfs instappen. Zoals je je misschien nog herinnert van de Outlander, hoefde je daarbij de huisdeur niet eens uit...

Tuurlijk, er zijn altijd dingen die handiger kunnen, maar geen enkele auto heeft al die dingen die jij het handigst vind bij elkaar in één model. ZO'N grote ramp is dit nou ook weer niet; of moet je dit dagelijks doen?

Overigens meen ik me te herinneren van de discussies met de eerste e-Nirorijders hier op het forum dat de combinatie van 'locatieladen' en 'timerladen' samen niet werkte. Als je 'locatieladen' instelt, dan gaat-ie meteen laden nadat je 'm aansluit. Weet iemand nog hoe dat zit?

22 minuten geleden, Hippe lip zei:

Tuurlijk, er zijn altijd dingen die handiger kunnen, maar geen enkele auto heeft al die dingen die jij het handigst vind bij elkaar in één model. ZO'N grote ramp is dit nou ook weer niet; of moet je dit dagelijks doen?

Overigens meen ik me te herinneren van de discussies met de eerste e-Nirorijders hier op het forum dat de combinatie van 'locatieladen' en 'timerladen' samen niet werkte. Als je 'locatieladen' instelt, dan gaat-ie meteen laden nadat je 'm aansluit. Weet iemand nog hoe dat zit?

Dat werkt bij mij dan weer wel goed. Je moet wel instellen dat de timer op de gewenste locatie actief moet zijn. Standaard staat het precies verkeerd-om, nl. dat de timer op de gekozen locatie niet actief moet zijn. Logica is hier en daar ver te zoeken.

6 uur geleden, Case zei:

Relatief veel moeite dus. Het knopje kun je bedienen met alleen de deur open, maar om de KIA 'aan' te zetten moet je zelfs instappen. Zoals je je misschien nog herinnert van de Outlander, hoefde je daarbij de huisdeur niet eens uit...

Da’s ook precies het enige dat de Outlander beter voor elkaar had dan de E Niro: een tweerichtingverkeer App (als dat onbetrouwbare WiFi ding eens werkte). Ik gebruik al die functies maar start en stop het laden handmatig met mijn Lolo.

Misschien is het al langsgekomen, maar mijn e-niro geeft een geluid van radiostoring. Net als vroeger, dat de radio stoort als je telefoon gaat. Ik heb nog niet online kunnen terugvinden waar dit door komt. Weet iemand dit?

2 hours ago, Elektrowhite said:

Misschien is het al langsgekomen, maar mijn e-niro geeft een geluid van radiostoring. Net als vroeger, dat de radio stoort als je telefoon gaat. Ik heb nog niet online kunnen terugvinden waar dit door komt. Weet iemand dit?

Misschien een stomme, maar bedoel je misschien VESS? Het irritante geluidje dat ie maakt bij lage snelheden om voetgangers te waarschuwen? Je kan het uitzetten met knopje links van het stuur.

20 uur geleden, Prlwytzkofsky zei:

Misschien een stomme, maar bedoel je misschien VESS? Het irritante geluidje dat ie maakt bij lage snelheden om voetgangers te waarschuwen? Je kan het uitzetten met knopje links van het stuur.

Nee niet de VESS. Het is een geluid wat je vroeger wel hoorde als je een GSM bij een FM radio hield. Hij lijkt connectie te zoeken of iets stoort de verbinding. Ik ben connected via MijnKia app, USB (android auto) of bluetooth + wifi hotspot (via Kia Hotspot app). Maar hij blijft af en toe dit geluid geven.  

Als jij zegt dat het lijkt op het zoeken vsn een GSM-verbinding EN je auto is connected, dan IS dat misschienwel wat je hoort; dat de connected-kabel storing veroorzaakt...

45 minuten geleden, Murcielaygo zei:

Als jij zegt dat het lijkt op het zoeken vsn een GSM-verbinding EN je auto is connected, dan IS dat misschienwel wat je hoort; dat de connected-kabel storing veroorzaakt...

Ik las al iets over een terugroepactie inzake de connected kabel, ik zal wel contact opnemen met de dealer

8 minuten geleden, Elektrowhite zei:

Ik las al iets over een terugroepactie inzake de connected kabel, ik zal wel contact opnemen met de dealer

Ik ben gebeld door de dealer dat vanuit Kia de connected car kabel vervangen moet worden.

4 uur geleden, Hippe lip zei:

@Elektrowhite

Heb je een USB-stick met WiFi hotspot in de auto?

Zou dat een verschil maken? Wat voor USB stick is dat dan?

Edited by gtienkamp