Jump to content
Matthijs B

Start en elektrisch probleem

Recommended Posts

Beste allemaal,

Ik heb eind december een kia rio uit 2012 1,4 (fifa) worldcup edition gekocht, met 76400 op de teller. Deze is uit Duitsland geïmporteerd en de betreffende garage vertelde dat er een nieuwe schakelbak is ingezet door hun.

Auto reed eerst echt als een zonnetje, toch heb ik nu, sinds 2 weken, het probleem dat als ik de sleutel in het contact omdraai (koude motor) ik een soort zoem hoor, na soms wel 5x, de sleutel heen en weer gedraaid te hebben, klinkt er een scherp geluid (alsof de motor al aanstaat bij het omdraaien vh contact).

Als ik dit geluid hoor is het daarna starten/lopen. Kia garage zei (telefonisch) dat het ook accu zou kunnen zijn (dacht zelf eerder startmotor, gezien ik na stuk rijden 2u muziek kan luisteren, inclusief sub, de auto daarna gewoon start).

Ook bij het in zijn 2, 3 of 4e versnelling met een constante snelheid rijden, hapert/ schokt de auto geregeld. (Bobine misschien of beter afstellen?) Tank op aanraden v een maat altijd bij bemande pompstations gevuld, ivm betere kwaliteit benzine. (Daarom lijkt brandstof filter me niet het probleem)

Vandaag auto langs de kant gezet (motor uit), om telefoon gesprek af te handelen. Bij ophangen (4min gebeld) brande dashboard verlichting nog en begon muziek gewoon weer te spelen (zelf ingebouwde (2maanden terug) alpine w990bt). Bij omdraaien sleutel viel gehele stroom vd auto uit! 

Deed helemaal niets meer, geen geluid, geen verlichting of wat dan ook.. Dacht misschien trekt alles tegelijk (verwarming, auto lichten) teveel stroom, kon alleen lampen uit zetten, gezien climate control het ook niet deed.

Dacht ineens (random) misschien bestuurdersdeur open en dicht doen, en ja hoor hij starte weer..? Moest wel navigatie opnieuw instellen.

Iemand enig idee wat deze problemen veroorzaakt?

Alvast heel erg bedankt voor het mee denken!!

Met vriendelijke groet,

Matthijs

20190401_181508.jpg

Posted (edited)

Ik zou eerst kritisch naar de kabels op de accu en startmotor controleren. Tevens de massa kabels van de motorblok/versnelling <---> chassis. Zitten die goedvast en maken ze goed contact, zijn ze schoon?

Accu kun je nog testen....ik prefereer een test onder representatieve startbelasting...(niet met een simpel tester zonder belasting en er komt een kassabon uit met de uitslag). Maar dat terzijde...

Maar je omschrijft ook een falende startmotor en/of slechte accu....

Maar slaat de motor over....en start niet. Of hoor je alleen de startmotor (bendix komt er niet goed uit en grijpt net naast tandkrans vliegwiel)

Over haperingen tijdens rijden...betwijfel of dit aan de brandstof ligt...maar even naar andere pomp kan geen kwaad.

Ga jezelf de reparatie uitvoeren?

Edited by ehombie

Dank voor de (destijds) snelle reactie,

En oprecht excuus voor het late antwoord..! Was 4 weken op vakantie.. 

Ik hoorde destijds bij het omdraaien van de sleutel eerst een soort gezoem, daarna klonk het ineens als een auto die al loopt, waarbij de sleutel nogmaals omgedraaid werd.

Gevraagd aan garage wat het kon zijn, vertelde mij dat accu en dynamo misschien rot waren.

Deze door laten meten, was geen probleem. Na vakantie had ik 3x (op 1 dag) dat de auto na parkeren helemaal dood was. (Niet op slot, ramen omhoog of kofferbak open kunnen doen) navigatie gereset was.

Bleek uiteindelijk dat de plus pool vd accu op een of andere manier los was komen te zitten..! 

Dank voor het mee denken iig, 

Mvg Matthijs

Zo kun je maar zien wat een slechte Accu verbinding invloed kan hebben op evt een vraag om vervanging...

:dup: