Jump to content
Hawk

Op weg naar 2030

Recommended Posts

Posted (edited)
13 uur geleden, HenkM zei:

.

Eerst zorgen dat de infrastructuur op orde is, als de oplossingen achter de behoefte aan lopen worden een hoop mensen gedupeerd.

De meesten willen de auto gebruiken als dit nodig is en niet als hij op enig moment voldoende geladen is.

Als we af gaan wachten tot de infrastructuur helemaal op orde is, dan komen we er sowieso nooit. Het is een kwestie van vraag en aanbod, en je kent 'de mens' zolang iets niet echt moet, dan doet het overgrote deel van de mensen helemaal niks....
Is met bedrijven net zo, die gaan niet een heel electriciteits-netwerk op de schop gooien als ze niet zeker weten dat de vraag er ook komt.

Maar hoe vaak komt het voor dat je "ineens" de auto nodig hebt en dan "ineens" honderden kilometers verderop moet zijn?
Zei pasgeleden ook iemand "maar als ik ineens naar het ziekenhuis moet!?"  Alsof ziekenhuizen in NL honderden kilometers ver weg zijn.....

Als electrische auto's van het kaliber e-Niro beschikbaar komen voor de prijs van een huidige hybride Niro (zeg 30.000) en als deze minimaal een ton mogen trekken, dan zullen wij spoedig om gaan denk ik (particulier) Dan doen we maar een uurtje langer over de vakantie-trip (ook niet echt boeiend, het is niet voor niks vakantie)

Edited by dropje

Ik kan het momenteel niet meer vinden, maar een motorrijder (met dus een range van max 150 km) heeft meegereden in een toertocht voor brandstofmotoren door Europa. En dan geen gezellig keutelritje met elk half uur een stop, maar met serieus kilometers maken. De grootste problemen die hij had was het zoeken van een geschikt laadstation in, of all places, Duitsland.  De palen waren er wel, maar de service niet, of het kaartje werkte niet enz..

De motor was aangepast, met speciale laders waardoor hij wel sneller dan standaard (8hr) kon laden. maar nog steeds niet vergelijkbaar met het superchargen zoals b.v. Tesla dat kan.

De grootste beperkingen verzinnen we zelf (ik ook) en ligt niet zo zeer in de techniek. Zoals dat je niet ineens 1000 km in een stuk kunt rijden. Nee klopt, maar kun je dat zelf wel? En hoe vaak doe je dat dan?

Voor lange-afstandsrijders is 150 km range natuurlijk ook gewoon aan de krappe kant (als je realistisch bent)

Echter rijd het overgrote deel van de auto-eigenaren zulke afstanden helemaal niet.
Er wordt vaak verwezen naar lange-afstandsrijden, als zijnde beperking voor electrisch aangedreven mobielen, terwijl het goedbeschouwd maar een heel klein aantal mensen is dat regelmatig die afstanden rijd (vakanties uitgezonderd).

Zodoende denk ik dat de range van een e-Niro zeer bruikbaar is, zeker als men bereid is een stukje om te denken en de fossiele gewoontes los te laten. Ik sta er voor open iig.

• Thanks 1

15 uur geleden, Ton van Hout zei:

Het is inderdaad een kwestie van netbalanceren, dat klopt. Thuis accu's worden nu ook al gepushed, ik heb ook net een offerte gevraagd voor een LG bij Eneco (https://www.eneco.nl/energieproducten/crowdnett/) en daarmee haal je de pieken eraf.

Een andere ontwikkeling is dat zonnepanelen steeds hogere opbrengsten krijgen, waar 250Wp de standaard was 5 jaar geleden is het nu 380Wp. Je krijgt dus steeds meer energie van je dak af. Ook zullen er meer laadpalen komen waardoor je niet perse thuis hoeft te laden 's-nachts maar gewoon als je 'ergens' je auto neerzet zal je kunnen aankoppelen. En als je dan terugleverende voertuigen hebt om de boel te balanceren inclusief een systeem dat ervoor zorgt dat je auto weer vol komt op de juiste tijd help je het net te stabiliseren.

Ik zie de toekomst zonnig tegemoet in ieder geval en heb er het volste vertrouwen in.

@gjcvro Google maar eens op Elestor, zij hebben een flow-accu die modulair en daarmee min of meer oneindig uitbreidbaar is en is in te zetten als buurtaccu. Doordat er geen LiPo techniek inzit is de levensduur ook veel interessanter.

Klopt dat ze het willen pushen maar, die dingen zijn groot zwaar en erg duur nog steeds Ton, dus voor de gemiddelde zonnepaneelhouder nog niet interessant denk ik. En zo groot is de opslag capaciteit ook nog niet eigenlijk.

Ik weet je moet ergens beginnen, maar ik wacht er nog even mee.

Op ‎14‎-‎4‎-‎2019 om 08:32, Ton van Hout zei:

Ga eens proefrijden in een elektrische auto en kom dan nog eens terug om je ideeën over een elektrische Ceed te uiten.

Benzine wordt niet goedkoper, kijk maar naar de laatste 40 jaren. Auto's zijn wel relatief goedkoper geworden (netto prijzen) en elektriciteit werk je deels thuis op, dus tel uit je winst. Ook de motor heeft minder onderhoud nodig waardoor je daar op bespaard.

dat de benzine duur de wort heb te maken met belasting. in ons om liggen de landen is het 40 euro centen goed koper. per liter. Auto rijden is hier

een melkkoe voor de Nederlandse staat. en zou nooit veranderen.  

• Like 1

omringende landen? In DLD betaalde ik laatst meer dan bij de pomp hier net om de hoek, alleen was dat een snelweg tankstation.

21 uur geleden, gjcvro zei:

omringende landen? In DLD betaalde ik laatst meer dan bij de pomp hier net om de hoek, alleen was dat een snelweg tankstation.

bij ons aan de snel weg kost een liter 190 euro

14 minuten geleden, henk smit zei:

bij ons aan de snel weg kost een liter 190 euro

Wie tankt dan ook aan de snelweg?! Da's alleen voor de leaserijders die een tankpas hebben of voor noodgevallen. 

• Like 1

6 minuten geleden, Broekie zei:

Wie tankt dan ook aan de snelweg?! Da's alleen voor de leaserijders die een tankpas hebben of voor noodgevallen. 

het heeft niets temaken. dat de olie pek landen .  minder op pompen. voor de kust liggen olie tankers. die geen eens de vracht kunnen lossen. 

het wort weer vakantie dan wort het altijd duur de..

20 minuten geleden, henk smit zei:

het heeft niets temaken. dat de olie pek landen .  minder op pompen. voor de kust liggen olie tankers. die geen eens de vracht kunnen lossen. 

het wort weer vakantie dan wort het altijd duur de..

Sorry, kan hier geen kaas van maken, wat bedoel je Henk?

Het lijkt mij inderdaad overigens algemeen bekend dat de brandstof bij een snelweg-tankstation altijd hoger ligt dan een tankstation die van de snelweg af ligt.

Op 15-4-2019 om 10:53, dropje zei:

Voor lange-afstandsrijders is 150 km range natuurlijk ook gewoon aan de krappe kant (als je realistisch bent)

De CBR zijspannerd heeft genoeg voor 200km , is ook niet al te veel , daarentegen de 6 pitter BMW heeft 24,5 l aan boord voor 400 km , dat lijkt er al veel beter op :dup:

De CBR zijspannerd heeft genoeg voor 200km , is ook niet al te veel , daarentegen de 6 pitter BMW heeft 24,5 l aan boord voor 400 km , dat lijkt er al veel beter op :dup:

Huh?

3 uur geleden, bert111bel zei:

Met de Beemer tank ik toch ookwel graag effe bij 200 km(zit Wel afwijking in, kleinere wielen) 

Om een grote sprong naar elektrisch rijden te maken zal er eerst een oplossing moeten komen voor al die automobilisten die geen eigen oprit hebben, en dus gedwongen aan de openbare laadpaal moeten staan. De Nederlandse steden staan vol met rijwoningen en appartementen, allemaal automobilisten zonder de mogelijkheid om met eigen zonnepanelen te kunnen laden. Als de netbeheerders nu eens in dat gat zouden springen en het mogelijk zouden maken om aan een openbare laadpaal eigen stroom te tappen, dan wordt het voor veel mensen ineens snel interessanter. Dat zou technisch toch mogelijk moeten zijn met die slimme meters achter de voordeur.

Ik word op mn wenken bediend... Total introduceert Vroaming, openbaar laden tegen hetzelfde tarief als thuis. Je zit weliswaar aan Total vast als energieleverancier voor thuis, en je betaalt een vast bedrag per maand voor de dienst, maar het begin is er!

https://total-edrive.nl/

Zo wordt de kans weer een stuk groter dat mijn volgende auto een BEV wordt. En met een beetje geluk kan die dan ook een aanhanger trekken, ik heb nog 4 jaar de tijd om die ontwikkeling af te wachten :)

12 uur geleden, Selandus zei:

Ik word op mn wenken bediend... Total introduceert Vroaming, openbaar laden tegen hetzelfde tarief als thuis. Je zit weliswaar aan Total vast als energieleverancier voor thuis, en je betaalt een vast bedrag per maand voor de dienst, maar het begin is er!

https://total-edrive.nl/

Zo wordt de kans weer een stuk groter dat mijn volgende auto een BEV wordt. En met een beetje geluk kan die dan ook een aanhanger trekken, ik heb nog 4 jaar de tijd om die ontwikkeling af te wachten :)

zo is dat in de parkeer garage staan twee op laat palen. Waar van drie buren gebruik van maken. gezien mijn leef tijd nu 73 jaar. zou ik dat niet meer maken.

14 uur geleden, Murcielaygo zei:

Huh?

Bert en ik kennen elkaar ook via een ander forum, zie mijn avater als aanwijzing.:smile:

• Like 1

Op ‎16‎-‎4‎-‎2019 om 12:20, Murcielaygo zei:

Olie pek = OPEC?

in de vakantie zomer. wort de benzine altijd duurde let maar op.