Ga naar inhoud

ABRP en gebruik van een OBD2 dongle .


Hippe lip

Aanbevolen Berichten

Het leek me handig om een apart draadje te hebben voor het gebruik van ABRP en zo ervaringen en handigheidjes uit te wisselen.

Mijn rode monster mag ik  15 mei in ontvangst nemen en goed een week later gaan we naar Papenburg. Omdat daar achteraan nóg een langere rit zit en er weinig tijd tussen die twee zit wil ik die reis goed plannen. Wat voeren jullie bij het verbruik als reële waarde in? Het gaat dus om de waarde van de 'Reference Consumption' in 'Wh/km at 110 km/h".

Ik kan daar wel wat invullen, maar ik heb liever een waarde die, na ervaringen van andere e-Niro-rijders, bij deze auto past.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Wat ik hier en daar lees is dat ABRP te pessimistisch is over het verbruik van de e-Niro. Dat mensen alle vooraf geplande stops overslaan en, zeker in Duitsland, gewoon gaan laden wanneer het uitkomt want snelladers in overvloed.

Zelf nog geen ervaring opgedaan, maar minder dan 200 Wh/km is prima haalbaar als je onder de 120km/u blijft, zeker nu je met de huidige temperaturen geen verwarming nodig hebt.

Hangt wel echt sterk van je rechtervoet af en van de hoeveelheid tegenwind (een storm tegen hakt er echt in).

De tripstatistieken geven je gemiddelde aan, dus daar kun je dan op sturen eventueel. Heel erg jammer overigens dat je de tripmeter niet kan resetten, dat gebeurt automatisch als je langer dan 4u stilstaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites


1 uur terug, jwv zei:

Wat ik hier en daar lees is dat ABRP te pessimistisch is over het verbruik van de e-Niro. Dat mensen alle vooraf geplande stops overslaan en, zeker in Duitsland, gewoon gaan laden wanneer het uitkomt want snelladers in overvloed.

Nou, dat vond ik dus nogal tegenvallen. Ik probeerde een inschatting te maken met ABRP, maar vond in Duitsland richting Papenburg (NW Dld) maar weinig snelladers. En de laders dié ik vond waren enkele (solitaire dus) laders. En aangezien ik weinig speling in mijn reistijd heb, begin ik het dan toch wat benauwd te krijgen. Er zal maar net een minuut eerder iemand aangehaakt zijn en van 20 naar 80% willen laden met zijn grote accu. Dan ben je mooi de sjaak. Iemand zoiets al eens aan de hand gehad?

En in ABRP kan je niet even snel zien welke alternatieven er zijn, toch?

Waar kan ik een kaartje vinden waarop alle snelladers (alle merken dus) staan? Kaartje voor NL? Kaartje voor Duitsland?

aangepast door Hippe lip
Link naar reactie
Delen op andere sites


9 minuten geleden, Hippe lip zei:

Waar kan ik een kaartje vinden waarop alle snelladers (alle merken dus) staan? Kaartje voor NL? Kaartje voor Duitsland?

Kaartje voor NL: http://chargefast.nl/

Voor Duitsland weet ik het niet. Niet heel ruim bezaaid rond Papenburg inderdaad.

Maar er zijn heel veel opties: wat eerder snelladen, of in Papenburg een 22kW lader zoeken waar je met 7,4kW de auto weer richting de 100% laadt in de nacht. Of de volgende dag eerst langs een snellader.

Ga pas van de zomer een echte lange trip maken (Noorwegen), ben ook wel benieuwd hoe het allemaal in de praktijk gaat uitpakken. Zeker in de vakantiemaanden in de weekends..

  • Like 1
  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Was dat kaartje er maar. helaas zijn er vele Apps met ieder hun beste kanten. Voor NL vind ik dat TNM dit het beste voor elkaar heeft (ook voor snelladers). Voor snelladen gebruik ik de App van Fastned (die zijn er meestal waar ik kom). Omdat alle andere merken hun eigen Apps hebben 'verraden' die natuurlijk niet waar je de concurrentie kun vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Is ABRP als navi te gebruiken trouwens? Ik kan dat nergens vinden. 

Zo niet, dan moet je eerst uitvlooien waar het ingeolande laadpunt zit en dat dan overnemen in je navi? Da’s wel erg omslachtig....

Kan dat beter?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Is ABRP als navi te gebruiken trouwens? Ik kan dat nergens vinden. 
Zo niet, dan moet je eerst uitvlooien waar het ingeolande laadpunt zit en dat dan overnemen in je navi? Da’s wel erg omslachtig....
Kan dat beter?

Route aanmaken en dan ‘Share’ volgens mij. Dan kun je die route openen in Google Maps, Apple Maps, Waze...
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


2 uur geleden, ronnydewit zei:


Route aanmaken en dan ‘Share’ volgens mij. Dan kun je die route openen in Google Maps, Apple Maps, Waze...

Hmm, een statische koppeling dus. Dan heb je dus geen profijt van die live updates als ABRP gekoppeld is met een dongel in de auto en vanwege voortschrijdend inzicht besluit om naar een andere laadpaal te gaan?

Link naar reactie
Delen op andere sites


12 uur geleden, jwv zei:

Kaartje voor NL: http://chargefast.nl/

Voor Duitsland weet ik het niet. Niet heel ruim bezaaid rond Papenburg inderdaad.

Maar er zijn heel veel opties: wat eerder snelladen, of in Papenburg een 22kW lader zoeken waar je met 7,4kW de auto weer richting de 100% laadt in de nacht. Of de volgende dag eerst langs een snellader.

Ga pas van de zomer een echte lange trip maken (Noorwegen), ben ook wel benieuwd hoe het allemaal in de praktijk gaat uitpakken. Zeker in de vakantiemaanden in de weekends..

Wellicht is dit kaartje handig?

http://ccs-map.eu/

  • Like 1
  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


18 hours ago, Hippe lip said:

Het leek me handig om een apart draadje te hebben voor het gebruik van ABRP en zo ervaringen en handigheidjes uit te wisselen.

Mijn rode monster mag ik  15 mei in ontvangst nemen en goed een week later gaan we naar Papenburg. Omdat daar achteraan nóg een langere rit zit en er weinig tijd tussen die twee zit wil ik die reis goed plannen. Wat voeren jullie bij het verbruik als reële waarde in? Het gaat dus om de waarde van de 'Reference Consumption' in 'Wh/km at 110 km/h".

Ik kan daar wel wat invullen, maar ik heb liever een waarde die, na ervaringen van andere e-Niro-rijders, bij deze auto past.

;-)

165kWh bij 110km dus. Waypoints overgenomen op de interne navigatie. Je kunt natuurlijk voor routeplanning je eindpunt invoeren in je navigatie en ABPR er naast houden voor extra opties. Mijn ervaring is dat er in de praktijk toch eigenlijk wel genoeg laders zijn. Zeker als je de marge van 20% (= ong 80km) aanhoud. En die 20% is ook weer handig omdat je direct op volle snelheid kunt laden.

Je kunt ook de  https://www.goingelectric.de/stromtankstellen/  erbij gebruiken voor een lijst van laders langs je route.

Wat ik eigenlijk een beetje mis is de optie om snel langs de route over ong. 120km vanaf de huidige positie makkelijk een snellader aan te kunnen wijzen. Maar misschien heb ik niet goed genoeg gekeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Geplaatst (aangepast)
3 uur geleden, Petertenboer zei:

Wellicht is dit kaartje handig?

http://ccs-map.eu/

Hee, dát is een mooi kaartje!

Daarop is overigens weer eng duidelijk dat er in die hele NW-hoek van Duitsland bijzonder weinig snelladers zijn. Die route daar naar Papenburg heeft bij Wietmarschen een enkele lader staan en bij Papenburg zelf, ook een enkele. Aangezien ik die dag veel kilometers maak en weinig speling in de tijd heb vraag ik me af of dat goed gaat. Als de paal toevallig bezet is ben ik de sjaak :-(

aangepast door Hippe lip
Link naar reactie
Delen op andere sites


24 minutes ago, Hippe lip said:

Hee, dát is een mooi kaartje!

Daarop is overigens weer eng duidelijk dat er in die hele NW-hoek van Duitsland bijzonder weinig snelladers zijn. Die route daar naar Papenburg heeft bij Wietmarschen een enkele lader staan en bij Papenburg zelf, ook een enkele. Aangezien ik die dag veel kilometers maak en weinig speling in de tijd heb vraag ik me af of dat goed gaat. Als de paal toevallig bezet is ben ik de sjaak :-(

De 'taktiek' zou dan kunnen zijn om voordat je dat gebied in rijdt er voor zorgt dat je weer op 80% zit met een (korte) stop. Vanuit Meppel naar Bremen hetzelfde gedaan door even een kwartiertje bij Fastned lageveen te staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites


heb de trip eens gepland naar een vakantie adres in spanje.... estartit.

Maar hij geeft 7 laad stops aan op 1439km, als je dan bekijkt hoe en waar, en dus inzoomt op de route zie je veel meer laadpunten.
Volgens mij kan dit veel efficienter.
En ja, ik heb het verbruik goed gezet voor de auto.
maar laden na 153 of 160 km al lijkt me echt onzinnig.  (dan nemen we de gewone auto wel)

Link naar route : https://abetterrouteplanner.com/?plan_uuid=f9429dbe-bab5-4aaf-bdba-25146c7efa6e
 

estartit stops.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites


Als je met 100% vertrekt ben je die eerste gekke 5 minuten pitstop bij FastNed ook kwijt.

deze routeplanner stamt uit de tijd van EVs met beperkte range in combinatie met dun gezaaide snelladers. De afgelopen 2 jaar zijn er volgens mij ontzettend veel bijgekomen, maar alsnog zijn er gaten in de kaart, zeker in Frankrijk.

aangepast door jwv
Link naar reactie
Delen op andere sites


On 5/5/2019 at 1:16 PM, stevedem said:

maar 120 rijden is niet realistisch.

gros van de tolwegen mag je 130.

Volgens mij moet je niet 130, toch? Maar ik bedoelde meer dat je een beetje kunt spelen met de instellingen die beter passen bij jouw werkelijkheid. Als jij een gemiddelde hebt van 185wh/km  en je ziet onderaan het overzichtstabel 210Wh/km staan, dan kun je wel aanvoelen dat de planning van ABRP weleens erg voorzichtig is. Door dan bijvoorbeeld het verbruik bij 110km/h aan te passen kun je een resultaat krijgen dat beter past bij je eigen rijstijl en je normale verbruik.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 3 weken later...

Vandaag ben ik er toe gekomen om de eerste stap te nemen om ABRP op het scherm in de auto te krijgen. Ik ben het Android-systeem in gegaan en heb de browser opgestart om te zien of het überhaupt mogelijk is.

En ja, het is mogelijk. ABRP stond op het scherm in mijn auto. Nu kijken of er een knop te maken is zodat bij een rit van ABRP gebruik kunt maken zonder dat je ingewikkelde trucs hoeft uit te halen.

443162663_IMG_6343klein.JPG.3142dfbc5d7c22081bcbc9914d726f48.JPG

1578399929_IMG_6344klein.JPG.a4f109676e3d782157f05d5f83cc90a4.JPG

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


2 hours ago, Hippe lip said:

Vandaag ben ik er toe gekomen om de eerste stap te nemen om ABRP op het scherm in de auto te krijgen. Ik ben het Android-systeem in gegaan en heb de browser opgestart om te zien of het überhaupt mogelijk is.

En ja, het is mogelijk. ABRP stond op het scherm in mijn auto. Nu kijken of er een knop te maken is zodat bij een rit van ABRP gebruik kunt maken zonder dat je ingewikkelde trucs hoeft uit te halen.

443162663_IMG_6343klein.JPG.3142dfbc5d7c22081bcbc9914d726f48.JPG

1578399929_IMG_6344klein.JPG.a4f109676e3d782157f05d5f83cc90a4.JPG

Kan heel makkelijk, dit al gelezen? https://mohammad.moghtader.net/meer-controle-over-je-kia-of-hyundai-hebben/

  • Like 1
  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Jazeker heb ik dat gelezen. Heb je mijn tekst ook gelezen?

Quote

Nu kijken of er een knop te maken is zodat bij een rit van ABRP gebruik kunt maken zonder dat je ingewikkelde trucs hoeft uit te halen.

Mohammad heeft een hoop beschreven, maar dit punt niet. Of heb ik ergens iets gemist?
Sterker nog, ik heb Mohammad daar vanmiddag gevraagd hoe die knop te maken is....

aangepast door Hippe lip
Link naar reactie
Delen op andere sites


Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...