Jump to content
Hippe lip

abrp Gebruik ABRP

Recommended Posts

2 minutes ago, Hippe lip said:

Jazeker heb ik dat gelezen. Heb je mijn tekst ook gelezen?

Mohammad heeft een hoop beschreven, maar dit punt niet. Of heb ik ergens iets gemist?
Sterker nog, ik heb Mohammad daar vanmiddag gevraagd hoe die knop te maken is....

Ik zal jouw vraag morgen eens goed lezen en beantwoorden. Mohammad hier :)

• Like 1
  • Haha 2

9 hours ago, Hippe lip said:

Jazeker heb ik dat gelezen. Heb je mijn tekst ook gelezen?

Mohammad heeft een hoop beschreven, maar dit punt niet. Of heb ik ergens iets gemist?
Sterker nog, ik heb Mohammad daar vanmiddag gevraagd hoe die knop te maken is....

Mbv van EasyTouch kun je makkelijker toegang krijgen tot het Android menu en snelkoppelingen maken naar jouw meest gebruikte applicaties/meest bezochte website.

84122DC9-77AA-4887-8B83-675EC2B4C36D.jpeg

043B5DAF-7B9A-49FF-818C-3CEEC83F1B74.jpeg

89747824-5058-41F8-852F-54A8684A647F.jpeg

• Like 1

Ah kijk, je bent er vroeg bij vandaag.

Dank voor je reactie. :smile:
Ik ga eens kijken of ik dit voor elkaar kan krijgen. Als dat lukt, dan maak ik mss nog een specifieke handleiding om dit te implementeren en dan zijn er vast een aantal EV-rijders erg blij.

• Thanks 2

6 minutes ago, Hippe lip said:

Ik ga eens kijken of ik dit voor elkaar kan krijgen. Als dat lukt, dan maak ik mss nog een specifieke handleiding om dit te implementeren en dan zijn er vast een aantal EV-rijders erg blij.

Zou moeten lukken, is geen rocket sience. Enige wat ik jou adviseer is om Google Chrome te installeren en te gebruiken ipv stock Android browser. Weet je niet welke versie, probeer de versies te gebruiken die ik gespecificeerd heb. Van die versies kan ik garanderen dat het werkt en zo min mogelijk bugs heeft.

• Like 1

Eén aanvullend vraagje, waar ik zo op kom nu ik de onderdelen wil gaan verzamelen: van welke site haal je EasyTouch en Chrome? Ik heb geen behoefte aan een besmette versie.... :no:

Edit:
Ik haalde deze twee op. Zijn die veilig (en de juiste versie)?
https://apkpure.com/nl/easytouch-assistive-touch-panel-for-android/com.shere.easytouch.holo/download/4052600-APK
https://www.apkmirror.com/apk/google-inc/chrome/chrome-48-0-2564-95-release/chrome-48-0-2564-95-arm-android-4-1-android-apk-download/download/

Edited by Hippe lip

5 minutes ago, driel24 said:

Ik haal alles altijd hier vandaan  :  https://www.apkmirror.com/

Chrome 48.0.2564.95  staat er ook op.

Ik gebruik idd altijd APKMirror.

21 uur geleden, Hippe lip zei:

Zou handig zijn en voor een stuk gemak zorgen. 

Ik heb wel wat gespeeld met ABRP, maar ben er nog niet helemaal kapot van. Eigenlijk hoop ik dat Waze binnenkort ook in Europa komt met de optie om als voertuig een EV te kiezen; die is er al in de VS & Canada). Dan wordt het allemaal veel makkelijker (hoop ik).

Er komt bij ABRP wel heel wat meer kijken dan een EV als voertuig kiezen in een routeplanner zoals Waze of zo. Ik heb niet de illusie dat Waze binnenkort allerlei parameters gaat toevoegen als het verbruik per km, de accucapaciteit, bij hoeveel % je vertrekt, hoeveel % je over wilt hebben als je bij een laadpunt aankomt, hoeveel % je over wilt hebben als je op je bestemming aankomt, en zo meer. Het zou Waze (of welke bestaande app) wel een enorme impuls geven onder de EV-rijders, maar waarschijnlijk lijkt het me niet.

Het lijkt me waarschijnlijker dat ABRP met een eigen app komt.

Ik weet niet hoe Waze het in de VS heeft opgelost. Wat een optie is, is een ODB plug in de auto te zetten en zo ABRP de SoC te laten ophalen (werkt nog niet op de e-Niro, maar als je als vrijwilliger aanmeldt willen zij wel een poging doen om het aan de praat te krijgen). Als dat op een tablet of zo werkt dan zou det wel mooi zijn. Dan nog gegevens over de beschikbaarheid van de laadpaal en het wordt echt leuk.

En of ABRP met een app komt, misschien, maar voordat die dan via Apple Carplay of Android Auto beschikbaar komt... Apple en Google hebben wel voor elkaar de deur open gezet (Google heeft Waze gekocht), maar derde partijen hebben nog steeds problemen om binnen te komen. Apple heeft al wel de deur open gezet, Google eigenlijk nog niet. Er loopt een rechtzaak van Enel in Italië die voor hun laders een app wil ontwikkelen voor Android Auto, maar bij een gesloten deur schijnt uit te komen.

Edited by Fralamjo

4 uur geleden, Fralamjo zei:

Ik weet niet hoe Waze het in de VS heeft opgelost.

... hoe Waze WAT heeft opgelost?

4 uur geleden, Fralamjo zei:

Wat een optie is, is een ODB plug in de auto te zetten en zo ABRP de SoC te laten ophalen (werkt nog niet op de e-Niro, maar als je als vrijwilliger aanmeldt willen zij wel een poging doen om het aan de praat te krijgen).

Nou ben ik Applegebruiker, maar ik ben toevallig gebruiker van een (heel dure:rolleyes:) Samsung android tablet (met auto er omheen). En ik probeer daar nu ABRP op te zetten, zodat het standaard aanwezig is. 

En ik was er nog niet van op de hoogte dat het contact met de OBD-plug in de e-Niro (nog) niet werkt. Heb even op de site en blog gekeken, maar daar nog geen explicite informatie over gevonden. Heb je een linkje?
Daar wil ik wel aan bijdragen.

Hoe Waze eventueel de EV in de app heeft gestopt in de VS & Canada: inclusief b.v. een indicatieve range en verbruik, type auto... of hebben ze het heel basic gedaan.

OBD setup in ABRP: https://forum.abetterrouteplanner.com/blogs/entry/26-obd-live-data-setup/ en Oeps, my bad... de Niro staat er wel bij (zal identiek zijn aan de Kona en Ioniq)

Even wat hulp vragen. Bij één van de Androidmenu's kwam ik dit scherm tegen. Weet iemand waar die ADB Connect voor staat?

IMG_6521.thumb.JPG.ad64f184b7d793362d55db14fed2f5db.JPG

3 uur geleden, Murcielaygo zei:

Maar in dit geval zal het wel om Android Debug Bridge gaan...
https://developer.android.com/studio/command-line/adb

Hmm, daarin ben ik minder thuis. Ik weet wel dat ik dit ipv op UIT op USB zette, en er in een rit daarna achter kwam dat Apple CarPlay niet meer werkte. Gelukkig herinnerde ik me dat ik deze parameter had gewijzigd. Terugzetten en alles was weer in orde.

Ergo: als je gaat zitten hannesen in de parameters van Android, dan moet je goed opschrijven wat de oorspronkelijke waardes of instellingen waren en waarin je het hebt gewijzigd. Anders zie je al snel door de bomen het bos niet meer.

@Murcielaygo: Wanneer heeft het in deze context zin om die ADB op Ethernet of USB te zetten?

Edited by Hippe lip

[mention=5939]Murcielaygo[/mention]: Wanneer heeft het in deze context zin om die ADB op Ethernet of USB te zetten?

Geen idee

Ik ben ook een Apple-mens, heb enkel snel geGoogled
  • Like 1

ADB is Android Debug Bridge. Deze moet je aanzetten als je mbv adb interface bepaalde commando’s of scripts wilt uitvoeren. 

Let op er is een geval van iemand die met de menu’s en applicaties is gaan spelen zonder ervaring. Die heeft nu een kapotte unit (Hyundai wel maar dan nog). Laatste x dat ik het gelezen had, hadden ze nog geen manier gevonden om het voor hem werkend te krijgen. Vervangen kon toen ook niet ivm te kort aan onderdelen. Dus goed opletten met wat je doet!

1 uur geleden, Xmoo zei:

ADB is Android Debug Bridge. Deze moet je aanzetten als je mbv adb interface bepaalde commando’s of scripts wilt uitvoeren. 

Let op er is een geval van iemand die met de menu’s en applicaties is gaan spelen zonder ervaring. Die heeft nu een kapotte unit (Hyundai wel maar dan nog). Laatste x dat ik het gelezen had, hadden ze nog geen manier gevonden om het voor hem werkend te krijgen. Vervangen kon toen ook niet ivm te kort aan onderdelen. Dus goed opletten met wat je doet!

Dank voor de waarschuwing!

Als we het over het zelfde geval hebben, dat was dat iemand die updates van basale systemen en launchers ging uitvoeren. Dat gaat me veel te ver. Het infotainmentsysteem draait (uit mijn hoofd) op Android 4.2.2 en ik heb geen enkele intentie om dat te gaan opwaarderen naar iets nieuwers. Ook zie ik applicaties staan voor dingen als airco en zo. Daar blijf ik ook mooi vanaf, tenzij er één parametertje te veranderen is waarvan ik voordeel verwacht en wat niet echt de hele boel gaat beïnvloeden.

Zo zag ik bij Engineering Mode > All Applications > Engineering Mode > Sound > Gain Tuning een hele rij aan volumes staan die in te stellen is:

• FM
  • AM
  • USB
  • iPod Digital
  • CarPlay Media
  • CarPlay Siri
  • CarPlay Navi
  • CarPlay Phone
  • CarPlay PhoneBell
  • CarPlay Alert
  • CarPlay Mic
  • BT Audio
  • AUX
  • DAB
  • Phone Bell
  • Phone Bell(inband)
  • Phone
  • Navi / VR/ BT SMS
  • AA_MEDIA
  • AA_GUIDANCE
  • AA_VR
  • MirrorLink Media
  • MirrorLink Navi
  • VR MIC
  • TMU MIC
  • TMU Call
  • TMU Call Bell
  • IBOX Call
  • SW ECHO HF MIC
  • Voice Memo

Een behoorlijke lijst. Kennelijk kan je elk van deze volumes apart aanpassen, dus als je bijvoorbeeld de microfoon van je telefoon te zachtjes vind kun je 'm opkrikken.
Vanmiddag haalden we bij de Praxis een nieuwe tuintafel die net niet achterin paste. De klep stond een klein beetje open (en tóch kwamen er geen uitlaatgassen binnen ;-)); met een spanband dichtgebonden. Maar bij vertrek begon de auto flink te piepen wegens open achterklep. Het hield na een halve minuut weliswaar op, maar het was wel heel hard. Dat volume (welke zou dat zijn in de lijst?) zou ik wel een klein beetje zachter willen zetten.

Edited by Hippe lip

Mijn gevoel zegt dat dat geluid helemaal niet via het audiosysteem loopt.
Net als bijv. gordel-of lichtwaarschuwing...

11 uur geleden, Murcielaygo zei:

Mijn gevoel zegt dat dat geluid helemaal niet via het audiosysteem loopt.
Net als bijv. gordel-of lichtwaarschuwing...

Ben d'r ook bang voor. Geen enkele associatie van zo'n achterklepalarm met één van de punten uit die lijst. Helaas...:no:

@Xmoo

Helaas lukt het me niet om programma's erbij te zetten in de auto. Ik heb twee apk's op een stick gezet, maar als ik die in de middelste USB-aansluiting (die zonder klepje) steek, dan zeg de auto "Geen ondersteunde bestanden beschikbaar". Ik kan niet zien of de stick verkeerd geformatteerd is of dat hij de bestanden niet (goed) herkent. Beetje vreemd wel. Enig idee wat hier aan de hand kan zijn?
En ja, de bestanden staan in de root. Er staat nix anders op de stick en er zijn geen mappen (subdirectories) aanwezig.

Ik werk met Applespullen en heb de stick geformatteerd met mijn MacBook. De stick is ExFAT-geformatteerd. Ook "MS-DOS (FAT)" geprobeerd, maar met hetzelfde resultaat...
Heb hier helaas niet zo even een Windowsmachine bij de hand om de stick te formatteren.

Edited by Hippe lip

Het ZOU in dit geval aan de formatting kunnen liggen.
Ik heb dat met mijn dashcam; die verwacht FAT16, een Mac kan dat wel lezen, maar niet formatteren, erg frustrerend soms.
Gelukkig kan ik op mijn werk of bij mijn ouders formatteren indien nodig...

8 uur geleden, Hippe lip zei:

@Xmoo

Helaas lukt het me niet om programma's erbij te zetten in de auto. Ik heb twee apk's op een stick gezet, maar als ik die in de middelste USB-aansluiting (die zonder klepje) steek, dan zeg de auto "Geen ondersteunde bestanden beschikbaar". Ik kan niet zien of de stick verkeerd geformatteerd is of dat hij de bestanden niet (goed) herkent. Beetje vreemd wel. Enig idee wat hier aan de hand kan zijn?
En ja, de bestanden staan in de root. Er staat nix anders op de stick en er zijn geen mappen (subdirectories) aanwezig.

Ik werk met Applespullen en heb de stick geformatteerd met mijn MacBook. De stick is ExFAT-geformatteerd. Ook "MS-DOS (FAT)" geprobeerd, maar met hetzelfde resultaat...
Heb hier helaas niet zo even een Windowsmachine bij de hand om de stick te formatteren.

Hippe Lip: dit probleem heb ik ook met mijn muziekcollectie die ik op een USB stick heb gezet via mijn macbook. Krijg dan ook de tekst "Geen ondersteunde bestanden beschikbaar". ALs ik jou verhaal zo lees en combineer met mijn ervaring lijkt het alsof de KIA geen Mac spul accepteert wat raar zou zijn, maar waar het wel op lijkt.