Jump to content
Hippe lip

abrp Gebruik ABRP

Recommended Posts

2 minuten geleden, jwv zei:

Weet je toevallig ook hoe dat is opgelost? Is er een procedure om de unit te resetten?

Zie hier:

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/59259666

25 minuten geleden, Hippe lip zei:

Oef.. zou dat solderen echt de enige manier zijn? Is diegene met die launcher-vastloper daar echt aan begonnen? Ik hoop eigenlijk dat er een bepaalde combinatie is van knoppen lang ingedrukt houden zodat er een hersteloptie verschijnt.

1 minuut geleden, jwv zei:

Oef.. zou dat solderen echt de enige manier zijn? Is diegene met die launcher-vastloper daar echt aan begonnen? Ik hoop eigenlijk dat er een bepaalde combinatie is van knoppen lang ingedrukt houden zodat er een hersteloptie verschijnt.

Er zijn er inmiddels een aantal die dat met knoppen geprobeerd hebben. Zonder resultaat, wel te verstaan.

En ja, een launcher installeren is een zeer slecht idee! Kia is in the lead en dat zal hoe dan ook zo moeten blijven.

Gezien de reactie van @Xmoo op het Tweakersforum stop ik met mijn ABRP-inbouwen-in-het-infotainmentsysteem-project. Het blijkt niet zozeer riskant, maar simpelweg onmogelijk om het goed te doen, gezien het probleem in de unit TCC893X_EVM dat kennelijk niet goed om kan gaan met Bluetooth-communicatie in twee richtingen. Het was mijn doel om niet alleen ABRP op het dashboard weer te geven, maar juist ook de koppeling met de OBD-plug daar bij te hebben, zodat ABRP je tijdens het rijden real-time van informatie kan voorzien.

Mijn reactie op @Xmoo op het Tweakersforum:

[message=59260352,noline]Xmoo schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 09:07[/message]:

Tijdens het installeren van een .APK kun je zien waar het toegang tot heeft en welke wijzigingen het uitvoert binnen het systeem. Daarin kun je zien of het risico met zich mee brengt of niet. Ik heb Android developement gedaan sinds versie m3-rc22a. Maar nogmaals men moet het allemaal zelf weten, ik zeg niet dat ik gelijk heb. Ik tel alleen mijn succes verhalen op van Kia's waar ik dit op heb uitgevoerd foutloos.

Ik twijfel geen moment aan je kennis, kunde en ervaring. Waar ik mijn voorzichtigheid op baseer zijn de fouten die er in veel software zitten. Het gaat me dus niet zozeer om welke acties een app wil uitvoeren, maar welke acties de app ongewild uitvoert door softwarefouten. Ik ben een betrekkelijke leek op dit gebied, maar er zijn toch gevallen van 'memory leak' bekend bij sommige (versies van) browsers? Zo kan iets ongewild een probleem veroorzaken. Door het vollopen van het werkgeheugen komt het eigen Niro-systeem in de problemen en kan niet meer normaal werken. Dát is waar ik (als leek) een beetje bang voor ben.

Probleem zit hem dat de unit (TCC893X_EVM) eigenlijk gebouwd is om met Bluetooth ernaar toe te verbinden en niet de unit met Bluetooth met iets anders te verbinden (in dit geval een OBD-plug). OBD-plug kun je gebruiken maar is niet veilig genoeg om het icm de unit te gebruiken, losse unit kan heel makkelijk en brengt minste risico met zich mee. Dus ja dan zou ik jou adviseren om niet door te gaan met jouw project. Gewoon zo minst risico vol. OBD-plug icm een cheap tablet van 100 euro. Zie bijvoorbeeld: YouTube: How to monitor your vehicle's health - Torque Pro App

Ah, duidelijk zo. Dan blaas ik het project idd maar af. Misschien dat er iemand anders zich nog aan wil wagen?

34 minutes ago, jwv said:

Hij had het verholpen door in Easytouch Home knop te configureren. Bij Android als je meerdere launchers hebt en je drukt op de homeknop, vraagt hij welke launcher je wilt gebruiken daarin kon hij switchen naar de van het unit zelf. Tevens kun je via Easytouch altijd in Android menu komen, dus applicaties (zoals launcher) verwijderen.

Het solderen is nodig omdat de eMMC chips vaak beveiligd zijn tegen schrijven. Met het solderen geef je toegang om er alsnog naartoe te schrijven. HTC heeft het bijvoorbeeld een tijdje gebruikt voor hun bootloader (volgens mij bij de One-series toestellen), hierdoor heeft het ongeveer een jaar geduurd voor ze het wisten te kraken en een eigen bootloader erop wisten te krijgen voor root toegang etc. Vandaar dat het dus een complexe iets is, is niet bedoeld om makkelijk toegang tot te krijgen ;)

Ik ga misschien nog kijken naar een goede houder voor een iPad mini (heb ik liggen) en dan met een OBD II dongle met BT 4.0 of beter dan te kijken of het werkt. Ik heb nu een mifi router in de auto en dan zou ik het allemaal aan de praat moeten kunnen krijgen zonder te hacken in het media systeem van Kia. En laten we even wel wezen: je hebt het alleen nodig voor een lange vakantie-rit en anders is het eigenlijk niet nodig.

4 uur geleden, Fralamjo zei:

Ik ga misschien nog kijken naar een goede houder voor een iPad mini (heb ik liggen) en dan met een OBD II dongle met BT 4.0 of beter dan te kijken of het werkt. Ik heb nu een mifi router in de auto en dan zou ik het allemaal aan de praat moeten kunnen krijgen zonder te hacken in het media systeem van Kia. En laten we even wel wezen: je hebt het alleen nodig voor een lange vakantie-rit en anders is het eigenlijk niet nodig.

Oh, dat klinkt als een mooi project! Ik ben ook Applegebruiker en ontdekte al snel dat al die appjes die via een OBD-dongel met de auto communiceren, allemaal via Android werken. Ik vond nix op het iOS-platform. Jij wel? Welke app en welke dongel werken er dan samen?

Dit was ook de reden dat ik dit ABRP-programma startte. Ik heb nl maar één (heel dure) Android tablet (met gratis auto erbij...);)

Edited by Hippe lip
  • Like 1

Voor iOS heb je vrijwel zeker een WiFi dongle nodig voor je OBD; naar mijn weten communiceert iOS niet met OBD via BT.

Precies. En dat is waarom ik zo nieuwsgierig ben hoe @Fralamjo dit gaat aanpakken, oplossen met iOS.

Volgens mij heb ik het hier of in het tweakers topic al een keer gemeld: als je een BT 4.0 of hoger dongle hebt en BT LE dan kan je wel met een iPad of iPhone direct met een OBD II dongle communiceren. Apple ondersteund geen lagere versies van BT. Dus dan kan je wel je OBD gegevens uitlezen en ondertussen verbonden zijn met het internet via een Wifi hotspot.

Voor de zekerheid nog maar eens de link: http://www.carscanner.info/choosing-obdii-adapter/ en zoek voor iOS. Maar het is dus heel goed opletten bij het aanschaffen van een OBD II dongle anders werkt het niet.

Edited by Fralamjo
  • Like 1

Op 1-5-2019 om 13:48, Engelseruiter zei:

;-)

165kWh bij 110km dus. Waypoints overgenomen op de interne navigatie. Je kunt natuurlijk voor routeplanning je eindpunt invoeren in je navigatie en ABPR er naast houden voor extra opties. Mijn ervaring is dat er in de praktijk toch eigenlijk wel genoeg laders zijn. Zeker als je de marge van 20% (= ong 80km) aanhoud. En die 20% is ook weer handig omdat je direct op volle snelheid kunt laden.

Je kunt ook de  https://www.goingelectric.de/stromtankstellen/  erbij gebruiken voor een lijst van laders langs je route.

Wat ik eigenlijk een beetje mis is de optie om snel langs de route over ong. 120km vanaf de huidige positie makkelijk een snellader aan te kunnen wijzen. Maar misschien heb ik niet goed genoeg gekeken.

Kan je in duitsland eigenlijk overal de NewMotion laadpas gebruiken? Ik heb eind augustus een tripje naar Koln.

6 uur geleden, Marcello75 zei:

Kan je in duitsland eigenlijk overal de NewMotion laadpas gebruiken? Ik heb eind augustus een tripje naar Koln.

Zelf net terug van weekend Düsseldorf en ik kan zeggen dat het prima werkt met NewMotion. Ik heb meerdere passen, maar NewMotion gaat nagenoeg altijd. Zeker bij IONITY snellader waar je max 8 euro betaald voor een laadsessie. Lekker leeg aankomen en goedkoop volladen is het advies.

Grappig om als EV rijder ook 2 parkeergarages kosteloos te mogen uitrijden midden in het centrum door op het belletje bij uitrijden te drukken en te zeggen dat Jemen een EV rijdt. Ze doen keurig het poortje voor je open :-). Daarnaast zijn er in Dld erg veel gratis laadpalen: Ikea, Bauhuis, Aldi Sud, Lidl, etc.

• Like 1

Mensen, ik kom er niet uit.
We hebben het idee om over 2 weken even een weekje naar spanje gaan.
Vrouw en kind met vliegtuig, ik met de e-niro.
Maar als ik die routeplanner gebruik wil die me 14x laten laden, zo beetje elke 100km.
Wat doe ik verkeerd ??

zlmd-est.jpg

Ik vermoed, dat de 25m/s (bijna 100 km/h) tegenwind je verbruik opjaagt!

Ok thanks,
Dat stond standaard zo ingevuld, 
nu op 2 gezet.... dan is het gunstiger, maar nog steeds ruim 5 uur laadtijd bij max 110km/h
Dat gaan we niet doen dus.... leen wel een brandstof auto 

Als je 1400 kilometer in een brandstof auto gaat rijden zal je daar ook zo'n 15 uur over doen, toch? Dus 7 keer even pauze als je het goed doet. Zo heel veel langer pauze hoef je niet te nemen met een EV. Die pauzes duren dan telkens een goed half uur in plaats van een kwartier; heerlijk op je gemak koffie drinken/lunchen. Zie het als avontuur(tje)/uitdaging en doe het milieu een plezier. Nog beter: stap allemaal in de EV. Als iedereen dat doet wordt er minder gevlogen.

Laatst stond er op Autoweek een review van iemand die met een Model X met caravan op vakantie is gegaan en die moest elke 2 uur ongeveer 20-30 minuten pauzeren om te laden.

Dat komt overeen met wat wij met een benzine auto met caravan doen, elke twee uur stoppen we wel even voor koffie, eten, sanitaire stop, etc. Wij zouden dat dus ook prima met een EV kunnen doen als het betaalbaar zou zijn om een EV die de caravan mag trekken te kopen.

Maar als je dan de reacties van mensen leest die het belachelijk vinden om elke 2 uur te moeten stoppen als je op vakantie gaat. Ehhm, nou ja... Ik heb vakantie, dus geen haast en ook uit het oogpunt van veiligheid is het aan te raden om elke 2 uur te stoppen.

Onze eerste vakantiedag is meestal van huis naar de veerboot in Travemünde of Kiel, dat is 470-480km. Wij doen daar rustig 6 tot 8 uur over inclusief de pauzes waarbij ik ongeveer 90km/h op de GPS rijd met de caravan.

1 hour ago, stevedem said:

Maar als ik die routeplanner gebruik wil die me 14x laten laden, zo beetje elke 100km.
Wat doe ik verkeerd ??

zlmd-est.jpg

Ik heb net met dezelfde settings geprobeerd maar krijg ook Veel stops om de 1,5 uur... wellicht is er iets aangepast voor de e-Niro?

3 hours ago, stevedem said:

Wat doe ik verkeerd ??

zlmd-est.jpg

Ik denk dat je headwind op 0 moet zetten. Dat komt bovenop de normale luchtweerstand bij de 125 km/h die je hebt ingesteld. 25 m/s is 90 km/h dus effectief zeg je tegen ABRP dat je 215 km/h gaat rijden wat betreft luchtweerstand en dus elektriciteit consumptie. Over die lange reis kun je niet echt iets zeggen over verwachtte tegenwind, dus gewoon nul. Hebben wij ook gedaan laatst naar midden Italië 

2 uur geleden, korsowito zei:

Ik heb net met dezelfde settings geprobeerd maar krijg ook Veel stops om de 1,5 uur... wellicht is er iets aangepast voor de e-Niro?

die windsnelheid staat te hoog idd.

maar alsnog veel stops als je normaal 120 a 130 wil rijden.

met 100km per uur lukt het ineens wel met 4 a 5 stops....  rare planner.... feitelijk zou je toch 300 a 340km moeten halen bij constant 120 a 130.

en voor degene die het over elke 2 uur stoppen. hebben en dat doen uit veiligheid, snap ik. maar ik ben gewend om meerdere keren per jaar naar Spanje o.i.d. te rijden...  voorheen met een dodge ram gedaan, actieradius 1150km. ik rij dit dus ook rustig non stop, tenzij ik moet plassen. en zonder echt vermoeid te raken.. Als ik dan ineens veel langer onderweg ben ivm meerdere en langere stops lijkt mij dat frustrerend werken .

de niro is een fijne wagen, en kom in NL niks te kort aan de range.  maar voor lange vakantie trips heb ik sterk mijn twijfels.

Edited by stevedem

Dat begrijp ik. Ik heb ook vrienden die zo'n afstand graag in 1 keer rijden. Ik reis altijd met gezin van 5 (en vaak ook nog hond!). Dan bleek de afgelopen weken dat we precies zo snel in midden Italië waren als vroeger met benzineauto. Kennelijk zijn wij zelf de beperkende factor!! :hammer:

Om de 250-300 km laden (en vroeger tanken of gewoon pauze)... Koffie... WC... Lunch... Balletje gooien/trappen... Avondeten... :cool:

met 100km per uur lukt het ineens wel met 4 a 5 stops....  rare planner.... feitelijk zou je toch 300 a 340km moeten halen bij constant 120 a 130.

en voor degene die het over elke 2 uur stoppen. hebben en dat doen uit veiligheid, snap ik. maar ik ben gewend om meerdere keren per jaar naar Spanje o.i.d. te rijden...  voorheen met een dodge ram gedaan, actieradius 1150km. ik rij dit dus ook rustig non stop, tenzij ik moet plassen. en zonder echt vermoeid te raken.. Als ik dan ineens veel langer onderweg ben ivm meerdere en langere stops lijkt mij dat frustrerend werken .
de niro is een fijne wagen, en kom in NL niks te kort aan de range.  maar voor lange vakantie trips heb ik sterk mijn twijfels.

Hoe je jezelf voelt kan een gevaarlijke aanname zijn. De rij en rusttijden voor het beroepsvervoer zijn ook niet arbitrair gekozen.
Je reactievermogen is al lang serieus afgenomen nog voor je jezelf moe begint te voelen.
  • Like 1

20 uur geleden, stevedem zei:

Dat kan ook, van 100% naar 0%. Maar 1. je wil niet met 0% bij aan lader aankomen, 15% is een veilige marge (defecte lader, wegwerken, etc) en 2. gaat het snelladen tot 74% echt snel en daarna wordt het minder. Ergo, je laadt tussen de 15 en 80% in de praktijk dus voor lange ritten doe je de stints met 65% van de range (muv van de eerste omdat je dan met en volle accu begint).

Zoek vooraf even uit hoe de snelladers onderweg zijn voor je een bestemming boekt en er is echt niks aan de hand.

2-2,5 u rijden, halfuurtje pauze, dat gaat sneller dan je denkt, ff plassen en koffie drinken en het is alweer tijd om naar de volgende lader te gaan. Liep eigenlijk best wel gelijk met de momenten dat je met een fossiele auto pauze zou moeten willen nemen. Kwamen ook niet zo gebroken aan als anders (voorheen wel eens in een ruk naar Kroatië of het Gardameer gereden, toen had ik een hele dag nodig om te herstellen van de lange rit). Je moet het een keer meemaken denk ik.

20 uur geleden, stevedem zei:

Vergeet niet dat je bij lange ritten rekent met laden vanaf 20% tot maximaal 80%. Dat betekent dat je 60% van je range ter beschikking hebt. Als je rekent met een verbruik van 17-18 kWh/100km bij 120-130 km/h, dan heb je een bereik van 355-375 km. 60% daarvan is ca. 215-225 km.

Dat verklaart de afstand tussen de laadstops. Bovendien is dat een heel geschikte afstand voor het houden van gezonde pauzes.
Langzamer rijden verlaagt weliswaar het verbruik, maar de praktijk is dat je daarmee meer tijd verliest, dan dat je wint door minder vaak te hoeven laden,.