Jump to content
  • Sign Up
VinGer

Vraag over een trekhaak op een Ceed Sportswagon

Recommended Posts

Goedemiddag,

Ik heb een Kia Ceed Sportswagon GT-line besteld en daar wil ik een trekhaak op laten monteren. Deze heb ik ook mee besteld via de leasemaatschappij (Leaseplan) van  mijn werk. Nu heb ik een vaste trekhaak geselecteerd, maar werd ik gebeld door de VDNS KIA Helmond. Volgens hun is de montage van een vaste trekhaak niet mogelijk aangezien dan de parkeersensoren continu afgaan. Zij gaan het nu omzetten naar een demontabele trekhaak. Heeft iemand hier ervaring mee aangezien ik liever een vaste trekhaak heb. Ik gebruik hem toch nog regelmatig en zit er nou niet echt op te wachten dat ik hem elke keer moet demonteren en weer monteren. Om nu continu mijn parkeersensoren uit te zetten is ook niet wenselijk ondanks de achteruitrijcamera. Op mijn huidige Renault Captur heb ik ook sensoren en een vaste trekhaak maar daar heb ik er helemaal geen last van. Ik ben benieuwd of iemand hier meer over weet en wat de juiste keuze is behoudens het prijsverschil van €250,- euro.

Alvast bedankt!

Vincent.

Ik heb er nog geen ervaring mee, maar op mijn nog te leveren SW dynamicplusline heb ik ook een vaste haak besteld. Ik heb niet gehoord van de LM of dealer dat dit problemen zou opleveren.

Ik heb begrepen dat de systemen van Kia niet echt goed berekend zijn op het gebruik van een trekhaak.
Uit eigen ervaring weet ik dat zowel Renault en Ford bij originele kabelsets bij het insteken van de stekker de middelste parkeersensoren uitgeschakeld worden. De buitenste blijven gewoon werken.

Waarom het bij Kia al mis gaat met alleen de trekhaak zelf snap ik niet.

Posted (edited)
30 minuten geleden, meeder zei:

Ik heb begrepen dat de systemen van Kia niet echt goed berekend zijn op het gebruik van een trekhaak.

Bij de Kia Niro zijn de parkeersensoren geen enkel probleem bij het gebruik van een (zowel een vaste als een afneembare) trekhaak. Ze gaan alleen piepen als je er een aanhanger (of fietsdrager) achter hebt hangen zodra je hem in zijn achteruit zet. Er zijn systemen waarbij het uitschakelen van de sensoren bij gebruik van de trekhaak automatisch gaat, maar bij de Niro moet je handmatig (eenmalig) uitzetten met een knop naast de automaathandle. 

Er zijn verder zeker geen problemen bij gebruik van een originele trekhaak van Mobis (=Hyunday/Kia en gemaakt in Korea) op de Niro. Deze trekhaken zijn speciaal op maat gemaakt voor de Niro. Maar helaas levert de importeur KMNL via de dealers ook iets goedkopere maar ronduit slechte imitatie trekhaken voor de Niro (oa. van GDW, Brink. Bosal). Dit zijn vermaakte trekhaken die eigenlijk niet passen  op de chassisbalken van de Niro maar met hulpstukken toch op de Niro geschroefd worden waardoor de trekhaak kan bewegen en niet star op de Niro zit. Dit zijn de zg. "wiebelhaken" die wel geschikt zijn voor het trekken van een aanhanger of Caravan (daarbij merk je het wiebelen niet), maar ongeschikt voor het gebruik van een fietsdrager.

Het hangt dus af van het merk trekhaak die door de dealer of de leasemaatschappij geleverd wordt. Maar als het kan zou ik bij voorkeur voor een originele (Mobis) trekhaak gaan.

Edited by Derrek

4 uur geleden, VinGer zei:

Ik gebruik hem toch nog regelmatig en zit er nou niet echt op te wachten dat ik hem elke keer moet demonteren en weer monteren. 

Het wel of werken met de parkeersensoren terzijde...

Demontabel hoeft niet meteen te betekenen dat je hem moet weghalen als je hem niet gebruikt. Heeft meer te maken met het zicht lijkt mij.

Je kunt hem gewoon laten zitten hoor!

Bedankt voor alle reacties. Ik ben inmiddels heel wat wijzer. De afneembare trekhaak staat ook standaard in de optielijst van Kia. De vaste kan je niet kiezen alleen op het instapmodel. Het heeft volgens de dealer te maken dat je met de afneembare trekhaak niet in de bumper hoeft te zagen en een vaste wel. Dan kan je last hebben met de montage van de parkeersensoren, bedrading, etc. Ook is daardoor hij iets langer waardoor je minder storing hebt op de parkeersensoren zelf. Dus je hebt geen keuze in deze het wordt dus altijd een "afneembare".

Nou, ben benieuwd dan. De mijne wordt geleverd met vaste haak en de dealer heeft hier nooit iets over gemeld of geadviseerd.
We gaan het zien.

Posted (edited)

Ben ook benieuwd naar dit verhaal,  Onze Kia Ceed SW 1.4 DCT7 ExecutiveLine moet rond de 12de aankomen bij de dealer.
Er zou een vaste trekhaak op moeten zitten.

Groet,

Edited by WilcoE

Contact gehad met de dealer,  Onze lease maatschappij heeft de vaste trekhaak omgezet naar een afneembare. Dit ivm problemen van plaatsing van een vaste trekhaak. 

17 uur geleden, WilcoE zei:

Contact gehad met de dealer,  Onze lease maatschappij heeft de vaste trekhaak omgezet naar een afneembare. Dit ivm problemen van plaatsing van een vaste trekhaak. 

Wel apart dat ze het niet melden want een afneembare is duurder dan een vaste. Ik werd wel opgebeld door de dealer dat ze dit gingen wijzigen en het een meerprijs opleverde. Aangezien ik een caravan heb had ik toch geen keus maar je krijgt toch weer wat meer bijtelling.

1 uur geleden, VinGer zei:

Wel apart dat ze het niet melden want een afneembare is duurder dan een vaste. Ik werd wel opgebeld door de dealer dat ze dit gingen wijzigen en het een meerprijs opleverde. Aangezien ik een caravan heb had ik toch geen keus maar je krijgt toch weer wat meer bijtelling.

ik heb ook een caravan en heb die trekhaak echt nodig, ook als ze mij gebeld hadden was het voor mij prima geweest.
Dat kleine beetje verschil in bijtelling. Ik ga dan echt niet moeilijk doen

Waarom hebben jullie niet gekozen om de trekhaak als accessoire mee te nemen in de lease? Dan heeft het namelijk geen gevolgen voor de bijtelling.

Ik heb een sportswagon met vaste trekhaak. Op de kogel zit zo'n beschermdopje. Als die een heel klein beetje scheef zit dan piepen de sensoren bij het achteruit rijden.

Ik heb een gratis upgrade gekregen van een afneembare trekhaak ipv vast merkte ik vandaag bij aflevering. Helemaal top.

• Like 1