Jump to content
  • Sign Up
Linda en Jos

Trekhaak te laag voor caravan

Recommended Posts

Op ‎15‎-‎6‎-‎2019 om 08:53, Hen E zei:

"Montage afneembare trekhaak Niro" is de topic waar veel is te vinden !
De originele (afneembare) is de Mobis trekhaak en gemaakt door Kia/Hyundia maar ook direct de duurste maar zeker goed.
Deze meet hier op een vlakke vloer zonder last 45cm bovenkant knobbel en heeft geen last van torderen !

Kijk eens naar dit filmpje. (Let op torderen trekhaak tijdens belasting.)
Trekhaken van GWD, Brink en Bosal gaven (geven?) deze problemen.

 

De belasting met een caravan is heel anders, ik denk niet dat dit 'effect' erg veel invloed heeft hier.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
Op ‎14‎-‎6‎-‎2019 om 10:07, Linda en Jos zei:

Hier een foto zoals de caravan  erachter hangt. Als het goed te rijden is maakt het ons niet uit als hij er niet helemaal recht achter hangt, maar het rijdt niet fijn. Caravan raakt de grond bij elk buitje en slingert bijna constant op en neer.

20190610_151555.jpg

20190610_151630.jpg

 

Naar mijn gevoel ziet de Niro er van achteren er nogal doorgezakt uit..... Weet je wat de kogeldruk hier is? En wat ligt er allemaal in de kofferbak?

Afgelopen meivakantie met vier fietsen achterop, de kofferbak helemaal afgeladen en vrouwlief en kinderen in de auto, heb ik na het tanken ook even naar onze auto staan kijken en ik heb absoluut niet het idee dat de achterwielen zo diep in de wielkasten staken.

 

Edit; zoom op uw computer eens in op de trekhaak, op de tweede foto, het lijkt net of deze helemaal scheef hangt? Of is dat gezichtsbedrog?

Edited by dropje

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Eens met de vorige spreker.

trekhaak ziet er erg hangend uit op foto 2.

 

nu voor 3e jaar in Kroatië met de Niro en caravan. Idd bij onze korte hoge drempels in Nederland raakt het neuswiel soms de drempel.

 

maar voor de rest, geen centje pijn en de combinatie geeft juist veel vertrouwen met rijden, rechtuit en in de bergen.

 Caravan hangt er nagenoeg horizontaal  achter en de Niro zakt ong. cm of 3/4..

je moet al goed kijken wil je bij de achterwielen verschil zien.

Uw caravan heeft ook wel heel veel overhang voor de wielen. Denk ook dat een andere belading al een stukje  oplossing kan bieden.

 

maar de trekhaak zou ik zeker ook eens naar laten kijken. 

Edited by Proceed Frankie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kijk ook eens naar dat filmpje; volgens mij HOORT dat zo...

Share this post


Link to post
Share on other sites
30 minuten geleden, Murcielaygo zei:

Kijk ook eens naar dat filmpje; volgens mij HOORT dat zo...

 

Nou die onderzijde van onze vaste trekhaak staat zo goed als horizontaal, die op die foto lijkt wel 20 graden af te hangen, lijkt mij niet te kloppen.

Althans die van ons doet dat niet helemaal beladen

Share this post


Link to post
Share on other sites
38 minuten geleden, Murcielaygo zei:

Kijk ook eens naar dat filmpje; volgens mij HOORT dat zo...

nou, nee. het hoort niet maar volgens kia is het normaal. hier moet je dan 100kg op kunnen hangen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hangt de trekhaak dan ook zo als er niets op de trekhaak bevestigd is? 

 

Moet we niet aan denken 3000 km  op vakantie te gaan rijden met een doorhangende trekhaak, doorhangende auto en vooral niet met een slingerende caravan.

 

ongeacht wat Kia zegt...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Op 15-6-2019 om 08:53, Hen E zei:

"Montage afneembare trekhaak Niro" is de topic waar veel is te vinden !
De originele (afneembare) is de Mobis trekhaak en gemaakt door Kia/Hyundia maar ook direct de duurste maar zeker goed.
Deze meet hier op een vlakke vloer zonder last 45cm bovenkant knobbel en heeft geen last van torderen !

Kijk eens naar dit filmpje. (Let op torderen trekhaak tijdens belasting.)
Trekhaken van GWD, Brink en Bosal gaven (geven?) deze problemen.

Helaas is de originele de duurste. Maar gezien in het licht van de totaalprijs van een auto is het die paar honderd Euri's zeker waard, al is het maar voor geen ergernis en de meeste veiligheid.

Ik ga nu met plezier en goed gevoel op weg met caravan of fietsendrager beladen met E-bikes. Dat had ik bij de eerste, door Kia Motors Nederland geleverde (GDW) trekhaak, zeker niet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zou er hulp veren achter laten monteren. voor al als je met een gezin. van vier personen. en twee fietsen die ik op de dissel zou zetten. de ANWB raad het af om fietsen achter op de caravan te ver voeren. van wegen het gewicht . wand je moet het gewicht ver delen. zo dat de caravan recht achter de caravan hangt. ik speek uit er varing wand ik doe dat al vijftig jaar toen ik met de niro ging rijden heb ik er gelijk niveau regelaars  laten monteren. koste vijf honderd euro  wand wei zijn wel zes maanden per jaar onder weg met de sleur hut.  

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 uur geleden, henk smit zei:

ik zou er hulp veren achter laten monteren. voor al als je met een gezin. van vier personen. en twee fietsen die ik op de dissel zou zetten. de ANWB raad het af om fietsen achter op de caravan te ver voeren. van wegen het gewicht . wand je moet het gewicht ver delen. zo dat de caravan recht achter de caravan hangt. ik speek uit er varing wand ik doe dat al vijftig jaar toen ik met de niro ging rijden heb ik er gelijk niveau regelaars  laten monteren. koste vijf honderd euro  wand wei zijn wel zes maanden per jaar onder weg met de sleur hut.  

Dit is toch echt wel heel afhankelijk van welke type caravan. Onze vorige was front zwaar en moesten we zoveel mogelijk achter de as zwaarder beladen om de kogeldruk te bewaken.

de huidige heeft leeg juist nauwelijks kogeldruk en moet juist voorin het meest beladen worden. 

 

Fietsen achterop of op de dissel zelfde verhaal.

Is maar een deel van alle te verdelen kilo’s.

 

bij ook nog eens forse belading van de auto zelf zijn hulpveren of andere hulp idd het overwegen waard

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
6 uur geleden, henk smit zei:

ik zou er hulp veren achter laten monteren. voor al als je met een gezin. van vier personen. en twee fietsen die ik op de dissel zou zetten. de ANWB raad het af om fietsen achter op de caravan te ver voeren. van wegen het gewicht . wand je moet het gewicht ver delen. zo dat de caravan recht achter de caravan hangt. ik speek uit er varing wand ik doe dat al vijftig jaar toen ik met de niro ging rijden heb ik er gelijk niveau regelaars  laten monteren. koste vijf honderd euro  wand wei zijn wel zes maanden per jaar onder weg met de sleur hut.  

En dan zit je met z'n twee-en in de auto, op vakantie...... De dealer zal vast niet gemopperd hebben op de vraag hulpveren te plaatsen..

 

En wat Frankie ook zegt, de ene caravan is de andere niet, dus keihard stellen "fietsen op de dissel" is er ook niet bij.

Zo hebben mijn ouder er 1 achterop en 1 aan de voorkant op het bed, binnen.

Edited by dropje

Share this post


Link to post
Share on other sites

bij mij moet de combinatie. goed zijn daar om heb ik hem laten keuren bij de tuf commissie. ze komen bij je aan huis kost 100 euro dan mag je op de Duitse auto baan in plaats van 80 km honderd rijden. Ik wouw nog toevoegen. Hou je aan die 80 km   polizei  ze liggen op de loer als ze constateren dat je te hard rijd kan je ter plaatse 200 euro boete betalen.   

Edited by henk smit

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 uur geleden, henk smit zei:

bij mij moet de combinatie. goed zijn daar om heb ik hem laten keuren bij de tuf commissie. ze komen bij je aan huis kost 100 euro dan mag je op de Duitse auto baan in plaats van 80 km honderd rijden. Ik wouw nog toevoegen. Hou je aan die 80 km   polizei  ze liggen op de loer als ze constateren dat je te hard rijd kan je ter plaatse 200 euro boete betalen.   

Ik rij dan kennelijk met een niet gekeurde flut combinatie altijd harder dan 80 en met altijd geluk hebben..?

Wat onverantwoord... Heb ik toch altijd geluk kennelijk..

Even snel afkloppen dan maar...

En op de terugweg uitkijken voor die liggende loerende polizei dus...

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
Op ‎19‎-‎6‎-‎2019 om 20:19, henk smit zei:

bij mij moet de combinatie. goed zijn daar om heb ik hem laten keuren bij de tuf commissie. ze komen bij je aan huis kost 100 euro dan mag je op de Duitse auto baan in plaats van 80 km honderd rijden. Ik wouw nog toevoegen. Hou je aan die 80 km   polizei  ze liggen op de loer als ze constateren dat je te hard rijd kan je ter plaatse 200 euro boete betalen.   

 

Valt wel mee hoor, ben Duitsland diverse keren door getrokken, weliswaar niet met een caravan (Godzijdank!) maar met een bagagewagen. En die zonder sticker!

Ikrij altijd zo'n beetje 110 km/h met die kar. Verschillende keren door de Polizei ingehaald, ze kijken niet eens naar je.
Een kennis van ons is Duitser, volgens hem heeft de Polizei veel liever dat je het vrachtverkeer niet op houd door 80 km/h te gaan rijden. Ze zullen je dus niet snel aan houden als je (iets) te hard rijd (je moet dit natuurlijk niet gaan overdrijven)

Vervolgens kun je nog geflitst worden, maar dat is ook niet erg, want daar flitsen ze je vanaf de voorzijde. Ze zien dus wel dat er iets achter hangt, maar niet wat (gekeurd of niet) .

 

110 km/h is geen enkel probleem voor een bagagewagen, In Frankrijk rijden we er 125 a 130 km/h mee. Je moet net zorgen dat deze goed beladen is, dat je autowielen (formaat) hebt en je banden niet te oud laat worden.
Dan rijd je gewoon met het normale verkeer mee.
 

Edited by dropje

Share this post


Link to post
Share on other sites

ben het daar niet mee eens. als ze flitsen krijg je een bekeuring met foto thuis gestuurd. nu zijn de bekeuringen betaal baar

niet zo hoog als in nederland.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De sticker zit toch aan de achterkant, net als het kenteken van de caravan? En de foto is van voren, knappe jongen die dan de sticker of plaat kan zien. Dus kan er geen onderscheid worden gemaakt

  • Like 2
  • Haha 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

er is maar een goede passende trekhaak de Mobis andere zijn gewoon niet goed,door dealer opgelost en trekhaak vervangen

Share this post


Link to post
Share on other sites
 
Valt wel mee hoor, ben Duitsland diverse keren door getrokken, weliswaar niet met een caravan (Godzijdank!) maar met een bagagewagen. En die zonder sticker!
Ikrij altijd zo'n beetje 110 km/h met die kar. Verschillende keren door de Polizei ingehaald, ze kijken niet eens naar je.
Een kennis van ons is Duitser, volgens hem heeft de Polizei veel liever dat je het vrachtverkeer niet op houd door 80 km/h te gaan rijden. Ze zullen je dus niet snel aan houden als je (iets) te hard rijd (je moet dit natuurlijk niet gaan overdrijven)
Vervolgens kun je nog geflitst worden, maar dat is ook niet erg, want daar flitsen ze je vanaf de voorzijde. Ze zien dus wel dat er iets achter hangt, maar niet wat (gekeurd of niet) .
 
110 km/h is geen enkel probleem voor een bagagewagen, In Frankrijk rijden we er 125 a 130 km/h mee. Je moet net zorgen dat deze goed beladen is, dat je autowielen (formaat) hebt en je banden niet te oud laat worden.
Dan rijd je gewoon met het normale verkeer mee.
 
Ze hebben in Duitsland inderdaad liever dat je het overige verkeer niet aan het hinderen bent. Ik rij meestal rond de 90-95 op de GPS zodat ik mooi met de vrachtwagens mee kan komen.
Meerdere keren door de autobahn polizei ingehaald zonder problemen. Zolang je combinatie niet instabiel is doen ze niet veel.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Op ‎21‎-‎6‎-‎2019 om 18:54, gjcvro zei:

De sticker zit toch aan de achterkant, net als het kenteken van de caravan? En de foto is van voren, knappe jongen die dan de sticker of plaat kan zien. Dus kan er geen onderscheid worden gemaakt

 

Precies wat ik bedoelde!!

Het blijft uiteindelijk natuurlijk allemaal op eigen risico.

Het is zoals Henk zegt, je krijgt een mooie foto thuis gestuurd.... van de voorkant !!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...