Jump to content
  • Sign Up
Linda en Jos

ANSWERED Trekhaak te laag voor caravan

Recommended Posts

intussen heb ik mijn vaste trekhaak niet meer. maar ik ben nog wel bezig het een en ander uit te zoeken of de vaste trekhaak nu wel of niet legaal was. 

Heeft er iemand een foto van het typeplaatje van de vaste trekhaak, met alle maten gewichten nummers en wat al niet meer erop?

OP deze pagina staan er sowieso al twee van hetzelfde type, vaste Bosal

Vandaag de vaste wiebeltrekhaak laten vervangen door een vaste.. Volgens de monteur was er weinig verschil, maar toen ik er onder keek bleek hij nou wel van eindplaat tot eindplaat te lopen zonder die rare verlengplaten.

Dit moet dus wel steviger zijn, maar heb het nog niet getest. Met de hoogte heb ik nog nooit een probleem gehad, maar ik rij dan ook voornamelijk met een enkelas aanhangertje.

De hoogte is tot strak onder de nummerplaat, meer kun je niet verwachten.

19 uur geleden, gjcvro zei:

Volgens de monteur was er weinig verschil....

Oh ja? En hoe heeft deze monteur dan getest dat er "weinig verschil" is met het wiebelen van de nieuwe trekhaak ten opzichte van de oude??????

door er aan te gaan hangen...:lol:

Maar ik heb hem ook uitgelegd dat ik een uitstekend filmpje gemaakt had van het probleem en dat dat ook gebruikt is om de afdeling voor de werkplaats te overtuigen.

Edited by gjcvro

op 1 september heb ik de Niro Hybrid Executive besteld. Afgelopen maandag hoorde ik van de leasemaatschappij ook dat de auto niet geschikt zou zijn voor het trekken van een caravan.

Heb aangegeven dat de Niro juist hybride trekauto van het jaar is.

Ik hoor nog terug wat de uitkomst is en laat het jullie weten.

op 1 september heb ik de Niro Hybrid Executive besteld. Afgelopen maandag hoorde ik van de leasemaatschappij ook dat de auto niet geschikt zou zijn voor het trekken van een caravan.
Hoe het uitpakt bij de nieuwe Niro weet ik niet. Ik heb nog het oude model. Met een afneembare haak zou het probleem opgelost moeten zijn. Maandag wordt die hopelijk eindelijk vervangen.

14 uur geleden, Niro-Owner zei:

Dat zou wel heel erg lomp zijn van KIA, het feit dat er 1.300 kg achter mag is een enorme pré t.o.v. die figuren bij Toyota, die dat na al die jaren nog steeds niet lekker op orde hebben. Voor menig persoon reden de Toyota hybrides te laten staan.

13 uur geleden, Selandus zei:
16 uur geleden, Niro-Owner zei:

Hoe het uitpakt bij de nieuwe Niro weet ik niet. Ik heb nog het oude model. Met een afneembare haak zou het probleem opgelost moeten zijn. Maandag wordt die hopelijk eindelijk vervangen.

Ook in de specificaties van de nieuwe Niro Hybrid staat een trekgewicht van 1300 kg. Dus een caravan met een totaalgewicht tot 1300 kg kun je ook met de nieuwe Niro trekken.

Het valt me wel op dat sommige dealers van alles wat met trekken te maken heeft nogal zenuwachtig worden. Dat heeft, denk ik, te maken met de slechte wiebelhaken die Kia Motors Nederland voor de Niro aan hun heeft geleverd en deze dealers daarna volledig in de steek heeft gelaten toen de problemen zich opstapelden.  Maar die wiebelhaken zijn alleen een probleem bij het gebruik van een fietsdrager en niet voor het trekken van een aanhanger of caravan! Laat toch wel meteen een goede trekhaak onder je Niro monteren (die zijn er inmiddels ook) dan is het toegestane trekgewicht inderdaad een van de sterke punten van de Niro en ook voor mij ook een van de redenen om de Toyota's te laten staan.  Trek nu bijna 3 jaar regelmatig een aanhanger van meer dan een ton gewicht en heb nog nooit eerder in een auto zo prettig met een hanger gereden. En ook fietsdragers zijn geen enkel probleem meer met de Mobis trekhaak.

Dat zou wel heel erg lomp zijn van KIA, het feit dat er 1.300 kg achter mag is een enorme pré t.o.v. die figuren bij Toyota, die dat na al die jaren nog steeds niet lekker op orde hebben. Voor menig persoon reden de Toyota hybrides te laten staan.
Klopt, je zit dan vast aan de RAV4 AWD hybride en dan ben je zo €50k kwijt.
Ford komt straks in de buurt met de Kuga PHEV die mag straks als het goed is 1200kg trekken.

2 uur geleden, meeder zei:

Klopt, je zit dan vast aan de RAV4 AWD hybride en dan ben je zo €50k kwijt.
Ford komt straks in de buurt met de Kuga PHEV die mag straks als het goed is 1200kg trekken.

Voor de prijs van de nieuwe Kuga PHEV heb je ook een Mitsubishi Outlander PHEV, met 1500 kg trekgewicht en 4WD.

Outlander is wel een hele grote wagen weer, die hoef ik niet.