Jump to content
  • Sign Up
Michel_1970

Cruise Control

Recommended Posts

Zodra het rijden wordt vergemakkelijkt met CC dan zou ik graag willen zien op welke snelheid het dan wordt ge-set.
Tijdens het rijden met de CC schommelt de snelheid nogal tussen een aantal waarden en dan ben je wel het overzicht kwijt.
Vreemd genoeg gebeurd dit wel bij de snelheid begrenzer.
Het gaat hierbij om een DynamicLine uitvoering.

Als ik het goed begrijp zou je willen zien waarop de CC is ingesteld?
Volgens mij is daar vaker over geklaagd en komt dat niet bij alle uitvoeringen (of geen enkele) in beeld...

Beste @Murcielaygo, in mijn vorige auto had ik dat namelijk wel.
Ik weet dat de luxere uitvoeringen de zogeheten ACC hebben en dan zie je dat het wel getoond wordt maar dat vind ik wel een beetje vreemd.

Was je vorige auto een Kia?

Ik heb de dynamicplusline met ACC, hierop zie je wel gezette snelheid.

volgens mij, maar dat moeten andere bevestigen, zie je het bij jouw uitvoering niet.

Best jammer, maar verder prima auto, nu twee weken in bezit, ongeveer 700km gereden.
Misschien zal het een kwestie van wennen worden.

Op de executive uitvoering kun je het ook zien, ik dacht dat het bij elke uitvoering kon zien, maar blijkbaar dan toch niet.

Is inderdaad een beetje een gevalletje jammer, zeker als het schijnbaar wel gewoon op de iets duurdere uitvoeringen zit.

Jammer inderdaad, omdat bij de keuze "snelheid begrenzer" wel de waarde getoond wordt. Iets duurder wordt dan wel €40 per maand meer.

Ik heb een auto met ACC en dan zie je de ingestelde snelheid. Toen ik een dagje een leenauto van de garage had zat daar geen ACC op maar gewone CC. En die gaf niks weer in het display.

Eigenlijk is het niet eens zo heel vreemd bedenk ik me nu;
Bij gewone CC rij je een snelheid, die zet je vast, auto blijft op snelheid.

Met ACC wordt rekening gehouden met het verkeer; snelheid kan MEER afwijken van ingesteld, "dus" in beeld.
En met de speedlimiter is het slim te kunnen zien hoe hard je KUNT.

Het is ook gewenning; ik heb een aftermarket CC/limiter in mijn Picanto; die KAN niet eens wat laten zien. Heb ik ook nog nooit als een probleem ervaren; ik WEET welke snelheid (preset) ik gebruik, dat hoort voor mij bij het autorijden...

• Like 1

15 uur geleden, Murcielaygo zei:

Eigenlijk is het niet eens zo heel vreemd bedenk ik me nu;
Bij gewone CC rij je een snelheid, die zet je vast, auto blijft op snelheid.

Niet helemaal mee eens, stel je hebt de CC op 100 staan, door druk verkeer rem je af en rij je een tijdje 80. Dan is het fijn om in één oogopslag te zien dat als je de CC op reset drukt, je weet dat je terug gaat naar de 100. 
Alleen bij de Niro gebruik ik de reset niet, omdat deze niet echt betrouwbaar is, maar da's een andere discussie....

Naar mijn idee zou het systeem best aangepast kunnen worden omdat namelijk bij de snelheid begrenzer dit wel getoond wordt.
Alleen bij "Cruise" wordt de term SET getoond.
Waarschijnlijk vragen we het onmogelijke maar laat een "echte" KIA techneut hierop antwoord geven.