Jump to content
Cindy Embregts

Kia rio uit 2011 start niet meer

Recommended Posts

Iemand bekend met het volgende:

Mijn Kia rio uit augustus 2011 start sinds pasen 2019 niet meer.  Er staat ongeveer 71900km op de teller,  accu is vlak na Pasen in april 2019 vervangen voor een nieuwe omdat de anwb dacht dat het daaraan lag. 

Ik moet mijn auto starten met een startknop op het dashboard, dus niet met een sleutel. 

Ik start mijn auto nu met een kabel die ik aan de ene kant op de accu houd en aan de andere kant op de startmotor. De auto start dan wel meteen zonder moeite.

De dynamo en startmotor schijnen het ook niet te zijn zeiden ze bij de garage en dit kwam ook bij de anwb niet naar voren.  

Als ik mijn auto tijdens het rijden/ optrekken per ongeluk stil laat vallen dan start de auto zich zelf wel opnieuw. 

Iemand die weet waar dit aan kan liggen? Bij de kia dealer zijn ze niet bekend met dit probleem (zeiden ze aan de telefoon) en ik wacht al 2 maanden op antwoord van hun want ze zouden het gaan uitzoeken... 

Alvast bedankt!!

Hoi Cindy,

Je schrijft dat jouw auto alleen maar  probleemloos start als je een (start)kabel  aan de ene kant op de accu houdt en de andere kant op de startmotor...
Ik heb nog een aanvullende vraag:
Welke accupool gebruik je hiervoor, de - (zwart) of de + (rood) ???

Een mogelijke oplossing:
Ik denk dat je de  - pool oftewel de massa gebruikt, en als dat zo is, dan denk ik dat iets (de startmotor of de accu) geen goed contact meer maakt met de massapunten van de auto.
De massa tussen accu en startmotor is dan ergens verbroken, die je dan met de (start)kabel weer hersteld en de motor vervolgens wel start.
Als die kabel er niet is (en er dus geen goede massa is) start ie niet...

Dus kijk of de massa (- pool met normaal een zwarte kabel) van de startmotor goed aan het plaatwerk (chasis / carosserie) in de motorruimte is verbonden (en niet geroest is).
Kijk ook of de - pool van de accu goed vast zit en contact maakt met het plaatwerk (chasis / carosserie) en niet geroest is.

Probeer het maar eens en laat maar weten of het geholpen heeft, succes !

Edited by Sharkster

Super bedankt voor uw antwoord!

Alleen gebruik ik de + pool van de accu, dus de rode. 

En dan gewoon met een stukje kabel wat lijkt op een elektriciteitsdraadje..

Ze hebben geprobeerd mijn accu te starten met gewone startkabels die achterin de auto liggen maar ook dan start hij niet, aanduwen zou ook niet lukken volgens anwb want hij kreeg hem in eerste instantie ook niet gestart met hun spullen. Hij moest toen eerst iets met mijn "sleutel" opnieuw inregelen, of de sleutel opnieuw inregelen ofzo?

De reserve sleutel heb ik ook al geprobeerd, maar ook dan gebeurd er niks

Wanneer je de startknop induwt de koppeling intrapt doet die dus helemaal niks?

Wat het kan zijn....nogmaals ik moet het van een bericht doen.

Bij/op het koppelingspedaal zitten meen ik 2 schakelaars even kort door de bocht:

1. Een met als doel om te weten dat je de koppeling instampt "tijdens het rijden".
  2. De andere om met starten te bevestigen of je de koppeling intrapt. Indien deze schakelaar kapot is of misschien afstelling verschoven kan die zorgen voor jouw situatie...

Met de betere scantools kun je evt. kijken wat de status is van zo'n schakelaar wanneer je die intrapt.

Betreft het een keyless uitvoering...welke motor variant? kan wel even kijken..of dit van toepassing is.

Beste Ehombie,

Bedankt voor uw bericht!

Dat klopt, ik moet de koppeling intrappen en dan op start drukken, keyless dus. De  sleutel zit gewoon in mijn tas waar die al jaren inzit. 

Er gebeurd dan niks nee. In het begin toen ie niet startte kwam er te staan in het Engels "clutch engine pedal". Als  ik dat dan een paar keer deed startte ie ook niet hoor dus waarom die melding kwam weet ik ook niet. 

Als de batterij van de sleutel wel eens bijna leeg was dan kon ik de auto nog starten door met de sleutel op de knop te duwen (Dat gaf de auto dan ook aan en dan startte ie wel) gelijk na zo'n melding verving ik dan altijd binnen een paar dagen de batterij omdat ik de deuren anders ook niet meer van slot kreeg. 

Als ik nu op de start knop druk gaat alles aan, (radio, climate control, lampjes op dashboard enz) maar verder dus niks. Ook als ik de radio enz allemaal uit zet zodat die geen stroom kosten start de auto niet. 

De lampjes op het dashboard moeten trouwens wel branden anders krijg ik hem ook niet met het kabeltje gestart. 

Motor variant? Het is een 1.2 benzine

Alvast bedankt voor uw hulp en het meedenken

5 uur geleden, Cindy Embregts zei:

Alleen gebruik ik de + pool van de accu, dus de rode. En dan gewoon met een stukje kabel wat lijkt op een elektriciteitsdraadje..

Hij moest toen eerst iets met mijn "sleutel" opnieuw inregelen, of de sleutel opnieuw inregelen ofzo?

Waar maak je de andere kant van dat elektriciteitsdraadje dan aan vast op de  startmotor, is dat bij de + pool aansluiting van de startmotor ?
En hoe ben je hierop gekomen, of wie heeft je dat verteld waarom je dat zo moet doen ?
Heeft diegene ook uitgelegd waarom dat het zo wel werkt?

Een andere optie zou kunnen zijn dat je startonderbreker-ring in je contactslot defect is. Dan detecteert hij je sleutel  (en ook je reservesleutel) niet en start hij dus niet...

Verder zeg je iets over het 'inleren' van je sleutel... heb je kort voor het probleem ontstond een nieuwe sleutel of de batterijtjes in je sleutel vernieuwd ???
Want dan moet de sleutel (bij een nieuwe sleutel) inderdaad opnieuw worden ingeleerd.
En als je bij het verwisselen van de batterij, deze te lang uit de sleutel is geweest heb je ook kans dat de sleutel opnieuw moet worden ingeleerd.
Maar ja, als het met je reservesleutel ook niet lukt (zonder dat je daar ook de batterijen van hebt verwisseld) zou het daar niet aan kunnen liggen...
Is dat inleren waar je over spreekt inmiddels gebeurd ?

Trouwens vreemd dat ze dit probleem bij de (KIA) garage niet opgelost krijgen, dat zou je toch wel verwachten.
Anders misschien eens naar een andere KIA garage gaan.

Aan de startmotor is een kabeltje gemaakt met een blokje. De ene kant van mijn losse kabel doe ik dus op de + van de accu en de andere kant op dat blokje wat aan de startmotor vast zit. Dit was er door een monteur aan vast gemaakt om de startmotor te testen. En dit gebruik ik nu dus al zo'n 2 maanden om mijn auto te starten.  

Mijn sleutel zit nooit zonder batterij. Zodra hij (bijna) leeg is vervang ik hem. De reserve sleutel heeft ook gewoon een volle batterij. De man van de anwb heeft toen wel iets met de sleutel gedaan omdat de auto de sleutel niet herkende zei hij. Wat hij er precies mee heeft gedaan weet ik niet maar daarna startte de auto ineens wel. Dat heeft ie 2 dagen gedaan en sinds 26 april is de auto niet meer via de startknop gestart maar alleen nog via het draadje. 

Bij Kia zeggen ze dat het een niet veel voorkomend probleem is en dat ze geen idee hebben waar ze moeten zoeken. En ik heb ook geen zin (en vanwege mijn werk ook geen tijd) om hem daar dagen te laten staan zodat hun op der gemak eens gaan kijken waar het aan ligt en ik vervolgens een dure rekening krijg voor de werkplaats kosten... de auto is ook al bijna 8 jaar oud dus ik ben ook niet van plan om er nóg eens honderden euro's aan uit te geven.

De antenne van de startonderbreker is het zeker NIET; dan zou het contact niet aan gaan en zou de auto niet lopen bij gebrek aan brandstof en vonk.

Voor mij klinkt dit als het uitblijven van signaal van de ECU naar de startmotor. Dan kan het een relais zijn, of de aansturing van het relais.
Ik denk zelf het laatste, want als een relais niet zou werken kon de auto zichzelf ook niet opnieuw starten.

Op basis vsn de melding mbt "clutch" zou ik ook zeker de koppelingsschakaar(s) na (laten) kijken.

Als je er niet te veel aan wilt uitgeven zou ik een (semi) permanente drukknop bij (laten) maken die doet wat je nu met het draadje doet.

• Like 1

Waar maak je de andere kant van dat elektriciteitsdraadje dan aan vast op de  startmotor, is dat bij de + pool aansluiting van de startmotor ?

Gewoon op het relais gedeelte van de startmotor...

En hoe ben je hierop gekomen, of wie heeft je dat verteld waarom je dat zo moet doen ? Ik denk de ANWB

Heeft diegene ook uitgelegd waarom dat het zo wel werkt? Dit zal men zowel geprobeerd hebben wanneer men deze op contact zet. (trial & error van de ANWB...opzich niks mis mee)

Ben even brutaal om evt de vragen te beantwoorden...;-)

Voor het starten heeft die "input" nodig van die 2e schakelaar "zeg ben ik ingetrapt of niet? Ja --> dan mag je starten". Als die een voltage geeft waardoor die NEE blijft zeggen... dan ziet de computer ook niet of die kapot is of afwijkend.

Heb even een voorbeeld gevonden...het is wel in het duits en betreft een Hyundai (kans dat dit hetzelfde principe is)... vanaf 17.25min

Ik zal kijken of ik vanavond tijd heb om specifieke info wbt de rio erover op te zetten

Edited by ehombie
  • Like 1

36 minuten geleden, Cindy Embregts zei:

Dit was er door een monteur aan vast gemaakt om de startmotor te testen. En dit gebruik ik nu dus al zo'n 2 maanden om mijn auto te starten.  

Mijn sleutel zit nooit zonder batterij. Zodra hij (bijna) leeg is vervang ik hem. De reserve sleutel heeft ook gewoon een volle batterij. De man van de anwb heeft toen wel iets met de sleutel gedaan omdat de auto de sleutel niet herkende zei hij. Wat hij er precies mee heeft gedaan weet ik niet maar daarna startte de auto ineens wel. Dat heeft ie 2 dagen gedaan en sinds 26 april is de auto niet meer via de startknop gestart maar alleen nog via het draadje. 

Een monteur van de garage heeft dit gedaan om te testen;  da's mooi om te testen, maar biedt helaas zoals blijkt uiteindelijk geen definitieve oplossing. 
Het lijkt erop dat door dit elek.draadje het start (en blokkeer) principe wordt omzeild, want ook bij het autom. starten (via start/stop sys.) start de motor wel gewoon.

Ik snap dat je altijd een volle batterij in je sleutel hebt, maar op een gegeven moment is die leeg en zul je de batterij moeten vervangen.
Als de oude batterij dan wordt uitgenomen en de nieuwe wordt geplaatst kan dit binnen een aantal seconden zonder dat je de instellingen verliest.
Als je die tijd overschrijdt, dan kan het zijn dat je de instellingen verliest en de sleutel opnieuw moet inleren. Is niet per definitie zo, maar het kan wel.

De 'clutch engine pedal'  melding  kan inderdaad duiden op een kapotte schakelaar waardoor het voor je  elektronica lijkt alsof de koppeling niet wordt ingetrapt en de motor dus niet start...
Er zijn inderdaad meerdere theorieën mogelijk, maar welke biedt de oplossing....?

Ik vrees dat je misschien toch iets zult moeten gaan vervangen. 
Misschien een handig iemand in jouw omgeving die je hierbij kan helpen, zodat je niet naar de prijzige dealer hoeft.

18 minuten geleden, ehombie zei:

En hoe ben je hierop gekomen, of wie heeft je dat verteld waarom je dat zo moet doen ? Ik denk de ANWB

Heeft diegene ook uitgelegd waarom dat het zo wel werkt? Dit zal men zowel geprobeerd hebben wanneer men deze op contact zet. (trial & error van de ANWB...opzich niks mis mee)

Trial & error is mooi tot je thuis bent, maar vaak geen definitieve oplossing. :rolleyes:
Bovendien weet ik altijd graag 'het waarom'  iets wel/niet werkt bij een trial & error.
Vaak kun je hieruit de oplossing afleiden.

Na het bekijken van  bovengenoemd filmpje, zou ik inderdaad eerst het relais controleren en evt. vervangen, want dit lijkt inderdaad ontzettend veel op jouw probleem.
Knap gevonden door Ehombie  en Murcielago  :dup:

Ignition System
Symptom Suspect area Remedy
Engine will not start or is hard to start
(Cranks OK)
Ignition lock switch Inspect ignition lock switch, or replace as required
Ignition coil Inspect ignition coil, or replace as required
Spark plugs Inspect spark plugs, or replace as required
Ignition wiring disconnected or broken Repair wiring, or replace as required
Spark plugs cable

Inspect cable, or replace as required

Zie bijlages, 

De ignitionlock switch heeft hij inderdaad nodig om de start motor te bedienen. (ga nu even niet verder in detail)

Wat ik al eerder voorstelde kijk even of die goed ignition lock switch goed staat afgesteld op je koppelings pedaal....desnoods stel hem even bij. Misschien kan die NET niet goed genoeg contact maken....

Laat evt een handige harrie even met een voltmeter testen op continuïteit.

Mocht het je helpen, graag kleine terugkoppeling....zodat andere daar ook profijt van kunnen hebben.

Succes

ig lock switch02.gif

ig lock switch.gif

• Like 1

Heel hartelijk bedankt voor jullie hulp!!

Ik ga al jullie tips en ideeën meenemen naar de garage en vragen of ze daarnaar willen gaan kijken. 

Bovenstaande bijlagen met de plaatjes ga ik morgen al even aan iemand vragen want daar snap ik zelf natuurlijk niks van:roll:

Zodra mijn auto het weer naar behoren doet zal ik dit natuurlijk even melden :-)

• Like 1