Jump to content
Michel_1970

Hoe bedoel je, lekker zuinig

Recommended Posts

Vandaag de eerste 1000 km volgemaakt met mijn nieuwe Dynamic Plus Line. Het verbruik valt me erg tegen. Ik heb op 1 dag zo’n 250 km gereden met het fietsenrek met 2 e-bikes. Het verbruik op die dag was 1 op 12.  Met de vorige auto, Seat Ibiza St, redelijk veel met fietsenrek gereden maar het verbruik met die auto was zelfs niet zo hoog. Mede door die dag is het gemiddeld verbruik nu slechts 1 op 16.  Ik ben een rustige rijder en veel trainingen volgens de principes van “het nieuwe rijden”  gevolgd.

De auto rijdt het zuinigst binnen de bebouwde kom. Met stadsritjes lukt het me soms de 1 op 20 te halen maar daar moet ik wel mijn best voor doen. Op de snelweg rijd ik eigenlijk nooit harder dan 120 km en dan rijdt de auto gemiddeld tussen de 1 op 17/18.  Valt me toch wat tegen. Ik weet dat 18 inch velgen het verbruik wel negatief beïnvloeden en dat het continu gebruik van de airco tijdens de warme dagen ook niet bijdragen aan een zuinig verbruik. De komende tijd ga ik toch proberen het verbruik terug te dringen door een aantal aanpassingen in rijstijl. Voor tips en adviezen sta ik open

Edited by Frank ME
Taalfout

Stilstaan is het zuinigst uiteraard, maar als je dan toch wilt rijden zijn dit de tips:

- pook naar rechts, niet naar links 

- zet alles uit incl. scherm, verwarming, airco

- Rij met de wind mee

- neem 80 km wegen

- zo min mogelijk gas geven en remmen

- parkeer je auto in de zon

Hier is echt al veel over geschreven in dit forum. Advies is ook om even de tijd te nemen om oude forum gespeken te lezen. 

Je moet echt anders gaan rijden met een hybride auto. Maar nogmaals dit is al meerdere keren besproken in dit forum. Neem even de tijd om telezen ;-)

10 uur geleden, Frank ME zei:

Vandaag de eerste 1000 km volgemaakt met mijn nieuwe Dynamic Plus Line. Het verbruik valt me erg tegen. Ik heb op 1 dag zo’n 250 km gereden met het fietsenrek met 2 e-bikes. Het verbruik op die dag was 1 op 12.  Met de vorige auto, Seat Ibiza St, redelijk veel met fietsenrek gereden maar het verbruik met die auto was zelfs niet zo hoog. Mede door die dag is het gemiddeld verbruik nu slechts 1 op 16.  Ik ben een rustige rijder en veel trainingen volgens de principes van “het nieuwe rijden”  gevolgd.

De auto rijdt het zuinigst binnen de bebouwde kom. Met stadsritjes lukt het me soms de 1 op 20 te halen maar daar moet ik wel mijn best voor doen. Op de snelweg rijd ik eigenlijk nooit harder dan 120 km en dan rijdt de auto gemiddeld tussen de 1 op 17/18.  Valt me toch wat tegen. Ik weet dat 18 inch velgen het verbruik wel negatief beïnvloeden en dat het continu gebruik van de airco tijdens de warme dagen ook niet bijdragen aan een zuinig verbruik. De komende tijd ga ik toch proberen het verbruik terug te dringen door een aantal aanpassingen in rijstijl. Voor tips en adviezen sta ik open

U moet duidelijk nog leren rijden de "hybrid-way". Zoals gezegd, lees het forum even door, staan links en rechts behoorlijk wat tips.

1:12, dat heb ik nog nooit voor elkaar gekregen..... Zelfs met continue 125 km/h op de teller en een aanhanger er achter haal ik dat niet, dan rijd ik nog 1:16,5/1:17.

120 op de snelweg met 4 fietsen achterop zit ik ook rond de 1:17 

Deze bijvoorbeeld:

Edited by dropje

1op 12 is wel extreem. Dat krijg ik no way voor elkaar, ook niet met 130 km/uur en fietsendrager tegen de wind in. Ik zit altijd per tank rond de 1 op 21 a 1 op 22. En als het lekker warm is 1 op 24. Ik let wel op mijn rijstijl, maar haal ook wel eens vol gas in.

Van het weekend een test gedaan van en naar parijs. Ik rijd dit meerdere keren per jaar. 
met 4 personen en volle bagage getankt voor ik weg reed en op de heenweg rond de 100 en 110 gereden. Gemiddeld 1 op 19,5 verbruikt.  
op de terugweg weer getankt bij vetrek en nu aardig door gereden 140 op de teller waar kon. De rest max toegestaan. Bij aankomst 1 op 15,8 verbruikt. 

Eigenlijk bevestigd dit alleen maar wat ik al eerder heb geconstateerd. De Niro rijd zuinig tot max 110  daarna niet meer.

1 uur terug, casper zei:

De Niro rijd zuinig tot max 110  daarna niet meer.

Dit geldt voor alle auto's (mogelijk wel bij een andere snelheid).

De rolweerstand (en mechanische) weerstand verhouden zich lineair met de snelheid. Op enig moment (snelheid) gaat de luchtweerstand de overhand krijgen. Deze laatste verhoudt zich kwadratisch met de snelheid.

Edited by HenkM
  • Thanks 1

Hierbij verbruik van mijn NIRO

Auto heeft vanaf dag 1 Michelin Crossclimate 16 inch banden

Doordeweeks maakt mijn vrouw gebruik van de auto, woon/werk verkeer heen en terug ongeveer 30km (75% snelweg).

Ze is een rustige rijder en houd zich aan de snelheid.

Weekends mag ik erin rijden en vaak ff het gas intrappen op de snelweg. (flitsmeister wel goed in de gaten houden).

verbruik.jpg.e8d875c66ac85929c9520d808a26ecd6.jpg

8 uur geleden, HenkM zei:

Dit geldt voor alle auto's (mogelijk wel bij een andere snelheid).

De rolweerstand (en mechanische) weerstand verhouden zich lineair met de snelheid. Op enig moment (snelheid) gaat de luchtweerstand de overhand krijgen. Deze laatste verhoudt zich kwadratisch met de snelheid.

Je hebt gelijk. Diesels en auto’s met meer zwaardere motors doen dit vaak wel beter.

Als de max snelheid in Maart naar 100 gaat dan gaan we het wel merken. Ik vind het jammer dat we niet meer goed kunnen doorijden (buiten de spits) maar voor het benzine vebruik is dit wel perfect. 

Vorige week in Duitsland flinke afstanden gereden tussen de 150 - 170 km per uur. Dan gaat het naar 1:10 verbruik. Dus het kan wel.....

Ik heb mijn Niro nu een half jaar. Ik ben een rustige rijder. Ik rijd gemiddeld, ook nu het wat kouder is, gemiddeld tussen 1:20,5 en 1:22,5. Erg tevreden. 

1 uur terug, Cor Wit zei:

Ik heb mijn Niro nu een half jaar. Ik ben een rustige rijder. Ik rijd gemiddeld, ook nu het wat kouder is, gemiddeld tussen 1:20,5 en 1:22,5. Erg tevreden. 

Heb de Niro nu ruim 2 maanden. Ik vind mezelf ook een redelijk rustige rijder die trouwens wel van een beetje opschieten houd. Op de snelweg hou ik me echter zo veel mogelijk aan de max. snelheid en gebruik ik altijd de acc, binnen de bebouwde kom en op de provinciale weg ben ik ook niet echt een snelheidsduivel en slaag ik erin om best lang elektrisch te rijden. Desondanks kom ik niet verder dan 1 op 17, soms 1 op 18. Meer zit er op dit moment niet in. De auto staat binnen (dus weinig last van een koude start), ik gebruik geen flippers om te remmen, rij nooit in de sportstand en heb de kachel op 21 graden staan. Hoe dus mensen met de hybride Niro in deze maanden 1 op 20 of nog beter kunnen halen is mij een compleet raadsel. 

Mijn ervaring is hetzelfde als die van Doublebogey. Wij hebben er nu 4500 km opzitten en het gemiddeld verbruik is 1 op 17. Daar zitten een paar ritten (ongeveer 700 km totaal) bij met de E-bikes op de trekhaak. Ook ik ben een rustige rijder en rij als het maar even kan op de ACC. Op de snelweg rijd ik maximaal 120 km en de laatste weken train ik mezelf maar alvast op de aankomende verplichting van 100 km maximaal. Bij 1 rit, vice versa van Almere naar Antwerpen, is het me gelukt om met de rustige rijstijl bijna 1 op 20 te halen. Onze auto staat ook in de garage, de sportstand heb ik 3 keer gebruikt omdat het even nodig was en de flippers heb ik (nog niet) gebruikt. De zuinigste rit die ik heb gemaakt was er een met een flinke file want dan verbruikt de auto vrijwel niets. Zoals  al eerder vermeld rij ik in een Dynamic Plus Line met 18 inch banden en dat brengt een hoger verbruik met zich mee. Sinds een paar dagen zitten de winterbanden erop en dat zou ook wel eens een minder gunstig verbruik tot gevolg kunnen hebben. Ik snap dan ook niet hoe anderen aan een verbruik van 1 op 20 of nog hoger kunnen komen. Het tegenvallende verbruik is het enige minpunt van de Niro. Om te rijden vinden wij het een fantastische en comfortabele auto.

• Like 1

4 minuten geleden, Frank ME zei:

Mijn ervaring is hetzelfde als die van Doublebogey. Wij hebben er nu 4500 km opzitten en het gemiddeld verbruik is 1 op 17. Daar zitten een paar ritten (ongeveer 700 km totaal) bij met de E-bikes op de trekhaak. Ook ik ben een rustige rijder en rij als het maar even kan op de ACC. Op de snelweg rijd ik maximaal 120 km en de laatste weken train ik mezelf maar alvast op de aankomende verplichting van 100 km maximaal. Bij 1 rit, vice versa van Almere naar Antwerpen, is het me gelukt om met de rustige rijstijl bijna 1 op 20 te halen. Onze auto staat ook in de garage, de sportstand heb ik 3 keer gebruikt omdat het even nodig was en de flippers heb ik (nog niet) gebruikt. De zuinigste rit die ik heb gemaakt was er een met een flinke file want dan verbruikt de auto vrijwel niets. Zoals  al eerder vermeld rij ik in een Dynamic Plus Line met 18 inch banden en dat brengt een hoger verbruik met zich mee. Sinds een paar dagen zitten de winterbanden erop en dat zou ook wel eens een minder gunstig verbruik tot gevolg kunnen hebben. Ik snap dan ook niet hoe anderen aan een verbruik van 1 op 20 of nog hoger kunnen komen. Het tegenvallende verbruik is het enige minpunt van de Niro. Om te rijden vinden wij het een fantastische en comfortabele auto.

Vind 1 op 17 niet tegenvallend hoor, ben best wel tevreden met het verbruik, zeker als ik dat vergelijk met mijn oude C5. Ik heb de Dynamicline met 16 inch banden die van zichzelf al behoorlijk zuinig zijn. Dus veel te winnen is er voor mij niet meer. Twijfel nog over winterbanden. En ja, ook ik 100 procent tevreden met deze geweldige auto. 

1 uur terug, Doublebogey5 zei:

Heb de Niro nu ruim 2 maanden. Ik vind mezelf ook een redelijk rustige rijder die trouwens wel van een beetje opschieten houd. Op de snelweg hou ik me echter zo veel mogelijk aan de max. snelheid en gebruik ik altijd de acc, binnen de bebouwde kom en op de provinciale weg ben ik ook niet echt een snelheidsduivel en slaag ik erin om best lang elektrisch te rijden. Desondanks kom ik niet verder dan 1 op 17, soms 1 op 18. Meer zit er op dit moment niet in. De auto staat binnen (dus weinig last van een koude start), ik gebruik geen flippers om te remmen, rij nooit in de sportstand en heb de kachel op 21 graden staan. Hoe dus mensen met de hybride Niro in deze maanden 1 op 20 of nog beter kunnen halen is mij een compleet raadsel. 

Het helpt een heel stuk om de verwarming de eerste kilometers uit te zetten, de motor blijft dan altijd draaien om het interieur te verwarmen. Ik doe altijd de verwarming pas aan, als de motor warm is, daarvoor heeft de verwarming toch weinig effect. Dit scheelt echt een stuk. Ik heb zelf weliswaar 16 inch velgen, maar zelfs de laatste keer tanken (met veel korte, koude ritjes en 130 km/h ritten op de snelweg) heb ik nog 1 op 19 weten te halen. 

Zou gebruik van de flippers voor regeneratie je verbruik niet moeten verbeteren?

En mbt de kachel; met climatecontrol op andere auto's is mijn ervaring dat die pas gaat blazen als de koelvloeistof op 50°C is. De motor warmt dan sneller op en de kachel blaast warm ipv eerst koud.

Ik heb met de flippers dus geen ervaring. Ik heb bewust voor een automaat gekozen en voel er niet zoveel voor om dan toch maar “alternatief” te gaan schakelen. Maar ik ga de komende tijd de flippers maar eens proberen. 

Wat betreft het gebruik van kachel of airco. De laatste staat in deze tijd van het jaar alleen even aan bij het beslaan van de ruiten. Verder staat de auto in de garage en is mede daardoor snel op temperatuur. Het al of niet experimenteren met airco of verwarming om het verbruik eventueel lager te krijgen, begin ik niet aan. Ik heb een auto gekozen met een bepaald comfort en daar wil ook plezier van hebben, dan maar een wat hoger verbruik. Ik denk ook dat het verbruik van een auto het meest afhankelijk is van de rijstijl zoals het (onnodig) snel accelereren bij verkeerslichten, het te laat de auto laten uitrijden bij benadering verkeerslichten en kruispunten, het rijden met hoge snelheden en dat soort zaken.

20 minuten geleden, Murcielaygo zei:

Zou gebruik van de flippers voor regeneratie je verbruik niet moeten verbeteren?

En mbt de kachel; met climatecontrol op andere auto's is mijn ervaring dat die pas gaat blazen als de koelvloeistof op 50°C is. De motor warmt dan sneller op en de kachel blaast warm ipv eerst koud.

Ach een gunstig verbruik is mooi, maar niet zaligmakend. Gun mezelf ook wel een beetje luxe en als dat dan ten koste gaat van een paar extra liters brandstof, dat moet dan maar. En flippers? Weet eerlijk gezegd nog niet hoe ik ze moet gebruiken.

mijn Kia niro gaat zuinig rijden als die op temperen tuur is. in de zomer gebruik die 3,9 op de 100 km nu het onstabiel weer is

5,4 per 100 km

ik ook , ga regelmatig naar de 6 op 100 km :-|

1 minuut geleden, bert111bel zei:

ik ook , ga regelmatig naar de 6 op 100 km :-|

mijn Kia nero dijnamiline is nu twee jaar 40.000 km oud mijn vraag wat ze bedoelen ze

met flippers. 

5 uur geleden, Frank ME zei:

Wij rijden nu rond de 1:18,maar wij rijden redelijk wat 80 km wegen. Korte ritjes (killing voor je verbruik) doen we bijna nooit, lang leve de fiets!

IN de zomer rijden we 1:20 / 1:21.

Het koude weer en korte ritjes zorgen voor een hoger verbruik helaas. Maar laten we wel eerlijk blijven, in de winter lag het verbruik met de Megane diesel die wij hadden ook wat hoger.

Verder vind ik 1:17 / 1:18 helemaal niet slecht voor een auto van dit formaat en 1.400 kg. De Audi A3 TFSI van (oude) baasje mag blij zijn als hij 1:12 haalt..

4 uur geleden, henk smit zei:

mijn Kia niro gaat zuinig rijden als die op temperen tuur is. in de zomer gebruik die 3,9 op de 100 km nu het onstabiel weer is

5,4 per 100 km

3.9 op de 100 .... dat is 1:25,6.....  Dat is geen langdurig gemiddelde neem ik aan?

Edited by dropje

5 uur geleden, henk smit zei:

mijn Kia nero dijnamiline is nu twee jaar 40.000 km oud mijn vraag wat ze bedoelen ze

met flippers. 

Even zoeken in dit forum op Functie flippers bij HEV versie. Of google op 'flippers in auto'. Je zult er genoeg over vinden.

• Like 1

Op 30-6-2019 om 08:36, bert111bel zei:

is nog allemaal nieuw , wordt nog naar alles gekeken en zachtjes gas geven , zal nog wat veranderen hoor :lol: