Jump to content
Hulshoofd

Niro PHEV als lease auto.

Recommended Posts

Beste mensen,

Ik ben bezig met het uitzoeken van een nieuwe lease auto. (40.000km per jaar)

Ik vraag me af of de Niro PHEV een goede optie is met ritten van gemiddeld 100 enkele reis (waar dan lang niet altijd geladen kan worden) en uitschieters naar 220+ km enkele reis.

Wat zijn jullie praktijks verbruiken op de snelweg? ik rijd toch bijna 90% snelweg en dus 10% binnenwegen.

Is dit een haalbare situatie of kan ik beter naar een andere auto gaan kijken (bv. niro HEV, of vergelijkbaar).

Ben benieuwd naar jullie reactie

Ik vraag me altijd af waarom mensen een phev zouden overwegen als leasebak. Ik kan me werkelijk geen enkele reden bedenken.

-Je betaald ook 22% bijtelling net als benzine
-phev is altijd duurder in aanschaf dus meer bijtelling
-de brandstof kosten zijn niet voor jou dus verbruik lijkt me ook niet relevant. Tenzij het bedrijf je iets verplicht natuurlijk.

Wellicht denk ik te simpel en zijn er wel goede redenen.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Dat was niet helemaal de vraag. 

Wij zijn een klein bedrijf, ook de baas let hier op de centen. dus de het uiteindelijke verbruik speeld wel degelijk parten

Bijtelling:  dat is inderdaad zo'n raar overheids ding dat veroorzaakt is door de eerste genearie hybride rijders (vind ik).

Dat de PHEV duurder is in aanschaf is niet zo'n probleem, maar dan moeten de brandstof/kWh kosten wel rendabel zijn.

Vandaar de vraag is een PHEV redabel op de lange afstand?

Uit financieel oogpunt kan ik de aanschaf zeker begrijpen. Ik werk ook bij een klein bedrijf maar bij ons speelt het minder. Kosten hoeven niet de pan uit te rijzen natuurlijk.

Het is een kwestie van een rekensom maken. Wat is het praktijk verbruik van de verschillende auto’s? Wat zijn de leasebedragen per auto? Lagere aanschafwaarde is vaak ook een lager maandbedrag. Dat compenseert soms ook de wat hogere brandstof kosten voor de benzine uitvoering.

Gewoon goed rekenen dus

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

De PHEV is met name interessant als je veel ritten tot een kilometer of 50 maakt en in de tussentijd steeds kunt laden. Kun je dat niet of heel beperkt, dan heeft een PHEV niet zo heel veel zin en kun je beter voor een reguliere HEV gaan of de e-Niro.
Daar komt bij dat in de winter, de motor (ondanks dat de batterij vol zit), toch warm moet worden om het interieur op te warmen.

Gezien de afstanden en het feit dat je vaak niet kunt laden, denk ik niet dat een PHEV rendabel is in vergelijking tot de HEV / E-Niro.

Inderdaad , voor het prijsverschil moet je behoorlijk wat electrisch rijden om dat er weer uit te halen.

Ik denk dan ook dat het niet rendabel is gezien de afstanden u noemt.

Er is ergens iemand geweest in dit forum die het grofweg had uitgerekend, ik kan het helaas niet terug vinden.

Wij hebben een PHEV overwogen, meeste kilometers maakt vrouwlief ww, wat dan dagelijks 52 km is.
We hebben een eigen oprit voor 2 auto's met evt. ruimte voor een laadpaal. (Op haar werk zou ze evt. ook in kunnen pluggen)
Ik weet wel dat je moet rekenen over een aantal jaren, echter de aanschafprijs van een PHEV tov de reguliere vonden wij te fors, zo veel willen we niet uitgeven voor een auto.

Daarnaast moet je rekening houden dat de PHEV een hoger brandstofverbruik heeft als de stroom op is in vergelijking met de HEV (hoger gewicht).

Gezien de KMs die jij aangeeft, lijkt het mij dat PHEV niet rendabel is voor jou en de organisatie. Als je nou meer KMs in de binnenstad zou rijden of korter woon-werkverkeer bv 25Km heen en 25Km terug, zou ik de PHEV wel adviseren. Voor wat jij hier aangeeft, zou ik de EV of HEV adviseren.

Ik denk als ik dit zo lees dat de HEV een betere optie is.

Weet iemand een praktijk verbruik van de HEV? 1 op.... of ... ltr/100km?

suc6 met lezen. 1:20 is normaal haalbaar zonder gekke dingen. En dan 1:17/18 in  de winter, 1:20/24 in de zomer.

Edited by gjcvro
  • Like 1

14 uur geleden, Hulshoofd zei:

Ik denk als ik dit zo lees dat de HEV een betere optie is.

Weet iemand een praktijk verbruik van de HEV? 1 op.... of ... ltr/100km?

Nogal afhankelijk van je rijstijl.

Laatste tankbeurt heb ik het uit gerekend en kwam ik op 1;21,9, dit was een half tankje snelweg en rest 80 km/wegen  In de winter 1;18 / 1;19. 

Het is sterk afhankelijk hoe je rijd, je moet wel iets anders gaan rijden dan een 'normale' fossiele auto.
Zo rem je op je electro-motor voor regeneratie, echter remt deze niet zo sterk af als een normale benzine of diesel-auto, je kan dus al veeeeeel eerder van je gas af, dat moet je even onder de knie krijgen.

Verder vind de HEV het koud minder leuk of onder hoge toeren. Dus in de winter korte stukjes zijn echt killing voor het verbruik. De brandstofmotor blijft draaien om het interieur te verwarmen en hij zal daardoor veel minder snel over springen op elektra. Een oplossing daarvoor is om de kachel heel laag te zetten als je ritjes van bijvoorbeeld maar 2 km maakt

Een ander dingetje is dat hij ook minder zuinig wordt als je bv met 140 km op het uur over de snelweg gaat blazen, wij rijden meestal gewoon 120 dan is het goed te doen.

Edit; maar laten we eerlijk wezen, als jij lekker gas geeft op zijn tijd en je rijd 1:18 dan doet de Niro het volgens mij nog steeds niet verkeerd voor een auto van 1.400 kg....
Mijn schoonvader rijd in zijn cx-5 als een oude man (exact 80 waar je 80 mag en 110 op de snelweg) en die haalt max 1:15.

Edited by dropje

Ik heb zelf echt overwogen om voor de phev te gaan. Zeker omdat ik 14 zonnepanelen heb en naast mijn huis kan parkeren. 

Maar ik kwam financieel gewoon steeds niet uit. De meerkosten en zwaardere gewicht kon ik niet compenseren. In mijn berekeningen. Dus voor de HEV gegaan. Iets wat ook mee speelde is dat ik graag het luxe model wilde met 18 inch. En die was niet leverbaar op de phev. Of het werd nog veel duurder. 

Ik denk idd dat als je veel kleine stukjes rijd en kan laden het intressant kan zijn. Anders bied het je alleenmaal nadelen. Zoek maar eens in andere forums. Waar mensen klagen dat de pit er uit is als de accu leeg is vanwege het gewicht. 

14 uur geleden, casper zei:

Zoek maar eens in andere forums. Waar mensen klagen dat de pit er uit is als de accu leeg is vanwege het gewicht. 

Is een PHEV zo veel zwaarder dan een HEV dan? ( ik zal het eens op zoeken)

In principe werkt een PHEV gelijk aan een HEV als eenmaal de accu onder een bepaald niveau daalt.

Zou er eigenlijk wel eens iemand de accu van een HEV echt helemaal leeg gekregen hebben?

Edit; als ik het zo snel even vind scheelt het 100 kg....

Edited by dropje

Met een zware last er achter in de bergen kun je je accu wel leeg krijgen. En hij is bij mij een keer flink leeg geweest door het heel langzaam kruipen in de file, stapvoets rijden.

Overigens over dat minder hard afremmen op de motor, je kunt ook gewoon nog met de rem bijremmen, ook die energie gaat naar de accu, dus per saldo maakt dat geen groot verschil. 

44 minuten geleden, gjcvro zei:

Overigens over dat minder hard afremmen op de motor, je kunt ook gewoon nog met de rem bijremmen, ook die energie gaat naar de accu, dus per saldo maakt dat geen groot verschil. 

Toch heb ik sterk het idee dat tijdig starten met uitrollen per saldo meer op levert, ook omdat de motor dan eerder uit gaat.

ja, dat zal best, alleen wil ik niet zo'n eikel zijn die 400 meter voor het stoplicht al begint af te remmen, waardoor de auto's achter me weer rood hebben.. Dus ik rij gewoon met het verkeer mee.:cool:

ja, dat zal best, alleen wil ik niet zo'n eikel zijn die 400 meter voor het stoplicht al begint af te remmen, waardoor de auto's achter me weer rood hebben.. Dus ik rij gewoon met het verkeer mee.:cool:
Ik begrijp je gevoel helemaal. Ik vind het ook altijd erg ongemakkelijk als er een gat valt met mn voorligger terwijl mn achterliggers op mn bumper kruipen. En toch valt het me op dat ik bijzonder vaak wel gewoon direct achter mijn voorligger aan de rotonde of kruising op draai, als ik de 'uitrol-aanwijzingen' op het display volg. Het kost mij en mn achterliggers dus feitelijk meestal geen tijd. Je hebt vooral een ander rempatroon.
  • Like 2

Op ‎5‎-‎7‎-‎2019 om 14:21, gjcvro zei:

Overdrijven is ook een vak zeg......pfff

Als je op een 80 km weg een 150 a 200 meter voor de stoplichten je gas los laat, dan merken die lui achter je dat amper en rol je zo netjes naar het stoplicht, waar je op het laatste eind ook gewoon nog moet remmen.

Er zijn serieus mensen die zo lang van te voren gas loslaten dat ze de complete doorstroming stagneren.

En dan ook het liefst nog voor eens toplicht waarbij afslaand wel door zou mogen rijden, maar niet kan omdat iemand zo nodig 1 tiende liter benzine bespaard.

Dat zijn degene waar ik me aan erger. Of jij tot die categorie behoort zou ik niet weten, ken je niet ;-) 

• Like 2