Jump to content
  • Sign Up
Johan64

Storing / uitval Niro na servicebeurt. Software of hardware?

Recommended Posts

Ik heb een Kia Niro hybride. Onlangs is die auto naar de garage geweest voor de eerste servicebeurt (1jr/15000km). Het eerste jaar heeft die auto probleemloos gefunctioneerd. De dag na de servicebeurt stond ik op de vluchtstrook, de auto viel op de snelweg totaal uit. Net alsof je de sleutel naar de uitstand had gedraaid. Naar de garage, storingscode uitgelezen. Zou veroorzaakt zijn door een fout in de canbusbedrading (wat dat ook mag zijn). Volgens de garage puur toeval en geen verband met de servicebeurt. Bedrading was hersteld. Echter vandaag (5 dagen na het herstel in de garage) stond ik weer stil, auto weer compleet uitgevallen. 

Nu is een auto die uit zichzelf uitvalt gewoon gevaarlijk en het geeft ook geen vertrouwen in de auto. Ik vind het ook vreemd dat het opeens optreedt nadat hij naar de garage is geweest, na een probleemloos eerste jaar. Gevoelsmatig komt dit eerder door een fout in de softwareupdate dan in een of andere bedrading, maar ja, ik ben een leek.

Zijn er mensen die dit probleem herkennen?

Zijn er mensen die een suggestie hebben wat het nog meer zou kunnen zijn?

 

Momenteel ben ik maar met 1 ding blij wat betreft de KIA: de uitgebreide garantietermijn. Het vertrouwen is even volledig weg. Al helemaal omdat de bedoeling is deze zomer met de auto naar Spanje te rijden....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een jaar probleemloos gereden en na 1 probleem opeens alle vertrouwen kwijt zijn... hhmmm...

Of het wel of niet met de beurt te maken heeft of kan hebben is lastig beoordelen natuurlijk. Geen idee wat men wel of niet aan / met de gedaan heeft tenslotte.

Tuurlijk, het is een stuk ongemak en ook zeker ongewenst ja, maar gelijk alle vertrouwen opzeggen vind ik wel erg  kort door de bocht.

het blijft heel veel techniek en ook een heleboel elektronica. Kan altijd eens wat gebeuren en vaak is het tegenwoordig dan ook lastiger in 1 keer te vinden wat precies het probleem is. Dat .was vroeger echt nog een stuk  makkelijker.

hopelijk is er in ieder geval snel een oplossing en komt het plezier en vertrouwen weer terug... succes ermee..

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minuut geleden, Proceed Frankie zei:

Een jaar probleemloos gereden en na 1 probleem opeens alle vertrouwen kwijt zijn... hhmmm...

Of het wel of niet met de beurt te maken heeft of kan hebben is lastig beoordelen natuurlijk. Geen idee wat men wel of niet aan / met de gedaan heeft tenslotte.

Tuurlijk, het is een stuk ongemak en ook zeker ongewenst ja, maar gelijk alle vertrouwen opzeggen vind ik wel erg  kort door de bocht.

 

Het is gewoon levensgevaarlijk, een auto die zichzelf onverwacht op de snelweg uitzet. Dan ook nog even bij de Brienenoordbrug bij Rotterdam, godvergeten druk punt. Als dat 2x in één week gebeurt, zelfs nadat hij "gerepareerd" zou moeten zijn, verlies je inderdaad wel even het vertrouwen. Iemand die dan vertrouwen houdt in de auto moet ik nog tegenkomen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
38 minuten geleden, Johan64 zei:

Het is gewoon levensgevaarlijk, een auto die zichzelf onverwacht op de snelweg uitzet. Dan ook nog even bij de Brienenoordbrug bij Rotterdam, godvergeten druk punt. Als dat 2x in één week gebeurt, zelfs nadat hij "gerepareerd" zou moeten zijn, verlies je inderdaad wel even het vertrouwen. Iemand die dan vertrouwen houdt in de auto moet ik nog tegenkomen.

Volkomen mee eens, auto is onbetrouwbaar geworden en dat moet je niet willen..

Hou ons aub op de hoogte hoe Dealer/Kia dit oplost..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Weet je of er een software-upgrade is gedaan?

En kan er daarna ook een downgrade gedaan worden? Zo ja, dan zou ik dat eens voorstellen.

Aan de andere kant: als dit aan de software ligt, dan zouden er meer rijders last van moeten hebben. En dat zou snel genoeg bekend moeten zijn bij Kia. Vraag eens of ze in het systeem van Kia NL kunnen zoeken op het woord 'uitvallen'. Dat zoekt in de landelijke database. En dat een dealer dat kan weet ik zeker, want ik heb er pas nog bij gezeten toen dat in de werkplaats gedaan werd in verband met een ander euvel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inderdaad vreemd en gevaarlijk kan dat wezen. Laat ze maar eens goed kijken naar wat er eventueel aan de hand kan zijn en de zaak oplossen voor je.

Best begrijpelijk dat je het vertrouwen wat bent kwijt geraakt, maar weet zeker dat ze het keurig voor je op kunnen lossen. Succes er mee Johan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Erg gemakkelijk om te stellen dat je het vertrouwen niet moet verliezen. TS geeft aan een leek te zijn, dus logisch dat je dan onzeker wordt over de techniek. Bovendien kunnen zit wel degelijk gevaarlijke situaties voordoen in dat drukke verkeer rondom Rotterdam.

OT: hoe oud is de auto? Is er ook een terugroepactie geweest? Ik herinner me dat mijn auto terug moest omdat een stukje bekabeling vastgezet moest worden wegens " schuren" (denk ik). Als dat bij jouw auto ook gedaan is, hebben ze wel degelijk aan de bekabeling gezeten en zou dat mogelijk een oorzaak kunnen zijn. 

De "CAN bus" verzorgt de datatransmissie tussen componenten in de auto.  Ik ben geen specialist en weet ook niet hoe dat bij de Niro werkt, maar alle belangrijke componenten zijn aan de CAN bus gekoppeld. Stel dat je je raam opent, dan zou dat via de CAN bus kunnen lopen. is er geen connectie, dan opent je raam niet. Vervelend maar je kun wel rijden want de rest blijft werken. Is er een vitaal component dat niet communiceert dan kan het zijn de de auto stopt met rijden. De CAN bus kan dus wel degelijk de oorzaak zijn. 

Mocht de dealer het niet kunnen vinden, dat zou niet vreemd zijn aangezien dit een vrij specialistisch vakgebied is, overleg dan met de dealer dat er een specialist op dit gebied wordt ingeschakeld. Bij oudere auto's komt dit ook vaak voor en er zijn "handige harry's" die zich hierin hebben gespecialiseerd.

Succes.

Edited by Brat Pit

Share this post


Link to post
Share on other sites
22 uur geleden, Proceed Frankie zei:

 

Of het wel of niet met de beurt te maken heeft of kan hebben is lastig beoordelen natuurlijk. Geen idee wat men wel of niet aan / met de gedaan heeft tenslotte.

Wat men wel of niet doet is rap verteld , niet veel !! buiten update en nieuwe olie ( en dat kan ook niet de oorzaak zijn  )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik neem zelf aan dat het met de software te maken heeft, want veel meer dan software update en oliewissel is er inderdaad niet gedaan. De auto is 1 jaar oud en heeft geen enkele recall gehad. De garage (grote Kia dealer in Rotterdam Oost) belt als het goed is vandaag, en dan gaan we maar weer verder kijken.

 

Hoe kun je de softwareversie tevoorschijn halen in de display? Dan kan ik die fotograferen. Kan men kijken wie nog meer met deze software versie rondrijdt. De update was 10 dagen geleden. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

De software versie(s) die je op het scherm kunt toveren zijn alleen die van het mediasysteem.

De andere software- en firmware versies (motor management, ABS enz.) kunnen alleen bij de dealer uitgelezen worden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inmiddels een bezoek aan de werkplaats verder. Men denkt dat de storing wordt veroorzaakt door een defecte "smart signal box" ergens links onder het stuur. Morgen wordt die box vervangen door een nieuw exemplaar. Zal mij benieuwen maar we gaan het meemaken. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inmiddels is de smart box vervangen. Verder prima en keurig geholpen bij de dealer. Ik laat over een tijdje wel weten of de storing inderdaad wegblijft. Zuinig was de auto in ieder geval wel vandaag. Een ritje met een nieuw record, 1:31. 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 uur geleden, Johan64 zei:

Inmiddels is de smart box vervangen. Verder prima en keurig geholpen bij de dealer. Ik laat over een tijdje wel weten of de storing inderdaad wegblijft. Zuinig was de auto in ieder geval wel vandaag. Een ritje met een nieuw record, 1:31. 

1:31 is inderdaad heel mooi. Maar hangt dit samen met het vervangen van de smart box? Is de Niro nu echt smart geworden wat betreft brandstofverbruik?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee hangt niet samen met die box. Was een beheerste rechtervoet om zoveel mogelijk elektrisch te rijden. :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inmiddels gestrand in Frankrijk met complete uitval van de Niro. Nieuw topic gestart over de internationale assist van Kia, die volgens mij verdomd weinig voorstelt. Op dit moment zeg ik: nooit meer een Kia. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sterkte en ik hoop dat je door KIA toch echt geholpen gaat worden gezien de historie van de auto.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dealer belde vanmiddag. Kan morgen de auto weer ophalen met wat nieuwe onderdelen. Nu zou het "echt" gefixt moeten zijn. Heb ik al vaker gehoord. We gaan maar weer vol goede moed rondrijden als crash test dummies. Als hij nu nog 1x uitvalt wil ik hem inruilen voor een nieuwe Niro. Dan hebben ze wel genoeg kansen gehad. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 uur terug, Johan64 zei:

Dealer belde vanmiddag. Kan morgen de auto weer ophalen met wat nieuwe onderdelen. Nu zou het "echt" gefixt moeten zijn. Heb ik al vaker gehoord. We gaan maar weer vol goede moed rondrijden als crash test dummies. Als hij nu nog 1x uitvalt wil ik hem inruilen voor een nieuwe Niro. Dan hebben ze wel genoeg kansen gehad. 

Dat zou ik ook even vast leggen bij de dealer.
Schriftelijk.

Share this post


Link to post
Share on other sites
35 minuten geleden, bigwade zei:

Dat zou ik ook even vast leggen bij de dealer.
Schriftelijk.

Inderdaad schriftelijk, dat is een hele goeie bigwade!!! 

Dan heb je altijd bewijs. Zet het een en ander ook maar op de mail.

Jammer dat jij zulke slechte ervaringen hebt met Kia. Zelf ben ik nogal erg enthousiaste over dit mooie merk. Heb vroeger altijd Duits gereden en rij nu al heel veel jaren Kia. Heb er in korte tijd al zoveel gehad.

Blijf sterk in je schoenen staan.

Sterkte ermee. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Weet iemand welke Kia dealer veel verstand heeft van de E-Niro? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Op 5-9-2019 om 21:51, JaapW zei:

Weet iemand welke Kia dealer veel verstand heeft van de E-Niro? 

Ik zou zeggen ga naar een Platinum dealer. Die hebben volgens mij het meeste verstand van die auto's. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...