Ga naar inhoud

Andere "wanghoogte", kan dat?


Machlo

Aanbevolen Berichten

Een vraagje, de standaard bandhoogte op mijn Picanto ta is 60. Als ik voor 65 kies, wat zijn dan de gevolgen of is dat niet verstandig? Verschil wordt dan 2.98%

De gereden snelheid wordt iets hoger, comfort wat beter maar nu lees ik her en der dat het ABS systeem problemen kan veroorzaken. Klopt dat?

Link naar reactie
Delen op andere sites


2 minuten geleden, xtra40 zei:

ja dat zou moeten kunnen maar hier een link waar je maten kunt vergelijken zo dat je kunt berekenen of het kan wat je wilt en of wat het verschil is 

 

https://www.gbshop.nl/content/informatie/technische-info/omwisselingsberekening.htm

Thnx, die heb ik gebruikt en dan kom ik op 2.98% uit. Als ik het dan goed begrijp is dat een te groot verschil? 

Het verschil in percentage mag niet: 
- Groter zijn dan 1,5%
- Kleiner zijn dan -2%
Link naar reactie
Delen op andere sites


Zojuist, Machlo zei:

Thnx, die heb ik gebruikt en dan kom ik op 2.98% uit. Als ik het dan goed begrijp is dat een te groot verschil? 

Het verschil in percentage mag niet: 
- Groter zijn dan 1,5%
- Kleiner zijn dan -2%

juist dat dus te veel

 

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


2 minuten geleden, Machlo zei:

165/60/14

als je het dan weer kloppend wil maken ga je naar de 155/65-14

vuist regel is als je het middelste getal 5 omhoog wilt hebben het eerste getal 10 omlaag moet werkt anders om ook zo 

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


11 minuten geleden, xtra40 zei:

als je het dan weer kloppend wil maken ga je naar de 155/65-14

vuist regel is als je het middelste getal 5 omhoog wilt hebben het eerste getal 10 omlaag moet werkt anders om ook zo 

 

????? Dus een smallere band? Dan verandert er toch niks in de omtrek? 

Heb het ingevuld zoals je aangaf. Verschil is dan idd <1%. Daar snap ik heen hol van. Maar afijn, dat zou de opllossi g kúnnen zijn. Thnx.

Link naar reactie
Delen op andere sites


????? Dus een smallere band? Dan verandert er toch niks in de omtrek? 
Heb het ingevuld zoals je aangaf. Verschil is dan idd

Dat is niet zo moeilijk zal het proberen om het uitteleggen
Het eerste getal de 165 in dit geval
Dat is de breedte van de band dus 165mm
Het 2e getal 60 in dit geval dat is de breedte aanduiding het betekend 60% van de hoogte dus 60% van de 165 dus wil je een hogere wang maar wel de zelfde omtrek dat zul je dan opmoeten lossen door een wat minder breedte band te nemen


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Er zijn vuistregels voor de afwijking die bandenmaten kunnen hebben.  Maar ook niet meer dan dat. En als je een andere maat banden monteert dan heeft dat om te beginnen geen invloed op het ABS systeem mits alle vier banden dezelfde maat hebben.

Wel van invloed is de weergave van de snelheidmeter. Die geven echter meestal af fabriek te hoog aan en een iets grotere wielen (omtrek) kan er zelfs toe leiden dat de snelheidsmeter nauwkeuriger aangeeft. De auto zal met grotere wielen met dezelfde draaisnelheid immers iets harder gaan.

Vooral van belang is echter de ruimte in de wielkasten als je een grotere maat band monteert. Die ruimte is meestal nogal exact bemeten op de standaard maten en het kan gebeuren dat bredere banden bij maximale stuuruitslag het metaal raken. Of dat ze bij maximaal inveren de randen van de wielkasten raken. Dat vinden banden niet prettig.

Verder kun je mijns inziens gerust bredere en iets grotere banden monteren, ook 3% meer omtrek.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...