Jump to content
Vibravis

Olieverbruik Proceed 1.4 dct

Recommended Posts

Heeft iemand enig idee wat het olie verbruik is met een nieuwe motor? Mijn km stand is momenteel 2200. Ik ben vanaf dag 1 naar zuid italie gereden en ben met nu aan het voorbereiden op de terugreis. Het viel mij op dat ik al een halve liter moest bijvullen. Nu is het wel zo dat de auto volle bepakking de bergen over is geweest en dan ook flink heeft moeten werken. Al schrik ik wel van de halve liter. Ik heb dit bij geen enkele nieuwe auto gehad namelijk. Waten wel allemaal diesels maar ik weet niet of dat verschil maakt.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Wellicht een beetje naïef maar toen ik de auto opgehaald heb stond er 6km op de teller. Ik ga er dan vanuit dat het olie peil goed was. Maar verder niet naar gekeken helaas

Lastig beoordelen op dit moment. Inderdaad ook gecheckt bij vertrek? Vraag is uiteraard of die toen al op peil was.

bij terugkomst ook even  checken. Is het weer nodig zou ik even bij de garage melding maken.

tot nu toe bij alle vorige kia’s Nooit olie bijgevuld tussen de beurten door.

zelf niet bij de Niro met caravan naar Kroatië

Je schrijft dat je direct naar het zuiden van Italië gereden bent.
Direct zo een lange afstand kan ook de oorzaak.
Autostrade's zijn niet zo goed voor nieuwe auto's omwille van de weinige
variatie in snelheid en toerental.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6013 met Tapatalk

Of het echt uitmaakt zou ik niet weten maar inderdaad vanaf dag 1 meteen 2200 kilometer te rijden met wss heel veel cruise control en hard werken in de bergen met volle lading zal ook niet hebben geholpen.

foto maken hoe het nu is en bij terugkomst weer kijken. Als het geen verschil is zal het de manier van inrijden zijn gekomen (als die op peil was bij aflevering).

Volgens de dealer zou het niets moeten uitmaken om meteen zoveel km’s te maken. Daarnaast relaxed op de cc rijden gaat ook niet meer tegenwoordig met al dat verkeer. Ik heb dat ook zoveel mogelijk vermeden. Zeker de autowegen in de bergen kun je toch niet veel op cc rijden ivm stijgend langzaam verkeer. Olie staat nu weer goed dus even kijken bij thuiskomst. Wellicht heeft het inrijden toch wat olie gekost. Over 2 dagen weet ik meer.

Denk dat er weinig mis is met op die manier inrijden. Sterker nog, best goed denk ik aangezien de motor veel verschillende toeren te verwerken krijgt en alles goed warm is.

vooral dat met veel verschillende toeren inrijden valt hier niet mee moet ik zeggen. Normaal kom je niet boven de 2500  toeren tenzij bij een sprintje..

dus af en toe maar handmatig even in lagere versnelling rijden is dan enige optie.. :cool:

Ik heb sinds 4 weken nu mijn Kia Ceed 1.4 DCT, ook direct op vakantie gegaan met de caravan en op aanraden van de dealer heb ik motorolie meegenomen.
Dit zit er inmiddels ook al in. Kilometer stand is wel inmiddels 5200km

Denk dat het ook redelijk normaal is als je een nieuwe auto krijgt met minder dan 40 kilometer erop dat het gerust wel olie mag verbruiken de eerste 1000km 

Ik ben afgelopen nacht thuis gekomen en moet nog even kijken wat het resultaat nu is. Ondertussen staat de teller op ruim 3600km en ik heb de motor niet echt gespaard de laatste 200km op de autobahn. Voornamelijk op de sportstand gereden en regelmatig vol doorgetrokken naar 6000tpm. Straks even peilen en we gaan het zien.

Is het ook niet zo dat de eerste olie extra dun is voor optimale smering? Ik heb dat ooit ergens gelezen namelijk

Ik heb nu zo'n 2600 km gereden en de olie staat nog op max.. rij dan wel enkel in Nederland en een weekendje België.

Olieverbruik is op de terugreis nul gebleken dus niets aan het handje. Kan me voorstellen dat door de zware belasting er iets van verbruik is geweest. We gaan het in de gaten houden maar ik verwacht eigenlijk geen problemen hiermee

Kan maar zo dat hij net in de eerste periode iets verbruikt heeft of dat de dealer toch niet goed gekeken heeft bij de aflevering.

Ik heb voor de zekerheid vandaag ook olie gepeild.

Ff de feiten op een rijtje

1.6 diesel DCT

1250km

Stad / snelweg verhouding: 50/50

Auto nu 2 weken in bezit.

Oliepeil netjes bovenaan!!!

Mijn 1.4 dct staat na 2300km nog op max. Meeste woon-werk en een weekend weg.

Ik denk dus echt dat je auto niet met de juiste hoeveelheid olie is afgeleverd.