Jump to content

Recommended Posts

Omdat ik toch echt regelmatig ruzie heb met mijn LKA, heb ik mijn garage gisteravond gemaild dat ik die LKA meer gevaren vind introduceren dan voorkomen. Ik heb gevraagd om het (opnieuw) te kalibreren óf permanent uit te schakelen. Vanmorgen werd ik gebeld om een afspraak te maken. Die zal zijn op di 27 augustus. Kon niet eerder vanwege vakantie van de chef-werkplaats (die moet het doen omdat dit nog nooit eerder gedaan is en vanwege de serieusheid van het probleem) en mijn vakantie in de week van 19 augustus. Ik ben benieuwd.

En dan heb ik meteen een vraag aan anderen die hun auto voor garantiezaken naar de garage brachten en daarbij een leenauto meekregen: hebben jullie voor die leenauto moeten betalen? Mij werd een leenauto aangeboden en daar werd meteen bij verteld (gelukkig) dat hiervoor kosten gerekend worden. Daar heb ik meteen tegen geprotesteerd: het is toch een garantiezaak? Garage: ja, die kalibratie is garantie, maar de leenauto niet.....
Nu krijg ik die auto 'voor deze keer' zonder kosten mee, maar "een volgende keer zullen hiervoor kosten berekend worden", aldus de garage. Meteen maar gezegd dat ik dit niet zomaar accepteer....

Wat is precies je ruzie met LKA? Bedoel je het terugduwen naar het midden van die moderne wegen met nepfietspaden?

Ik krijg vrijdag (onderzoek geratel) een vervangende auto en neem eigenlijk gewoon aan dat dat service is; niet eens over vergoeding gehad. Was dat ook geen onderdeel van die family card? Ik ga hem ook niet aftanken; ik heb dik 50k geïnvesteerd in PV en EV. Ik kan er niets aan doen dat er dingen kapot gaan.

Moet de titel van je topic niet beter iets met garantie perikelen zijn? :ninja:

22 minutes ago, korsowito said:

Moet de titel van je topic niet veter iets met garantie perikelen zijn? :ninja:

Eens.

Om even terug te komen op LKA. Ik moet zeggen op de reguliere Niro heb ik hier geen problemen mee ervaren.

Op gebied van garantie/leen auto, hangt van de dealer af denk ik. Ik krijg wel een vervangend auto zonder extra kosten.

Posted (edited)
8 uur geleden, korsowito zei:

Moet de titel van je topic niet beter iets met garantie perikelen zijn? :ninja:

Nee, het is juist mijn bedoeling om de werking van de LKA en de bijbehorende ergernissen en missers hier bij elkaar te hebben. Ik schreef de garage:

"Sinds 15 mei 2019 rijd ik in een e-Niro. En over het algemeen bijzonder tevreden. Er is echter een punt waarover ik niet tevreden ben; erger zelfs.
Het gaat om de LKA, de Lane Keeping Assist. Die geeft stuurcorrecties wanneer de auto denkt dat dit nodig is. Vaak gaat dit netjes, maar soms alles behalve subtiel. Dan krijg ik plotseling een ferme ruk aan het stuur.

Het is niet zo dat ik zonder handen aan het stuur rijdt; maar veelal zit ik ontspannen achter het stuur en ben alert. Het is me nu al een paar keer overkomen dat de auto geheel onverwacht een ruk aan het stuur geeft en het daarmee me bijna uit de handen slaat. 

Zo gaf de auto een ruk naar rechts bij het passeren van een vluchtheuvel, zodanig dat ik bijna rechts de stoep op schoot en een voetganger daar dreigde aan te rijden.
Andersom is ook gebeurd, dat de auto om onduidelijke reden een ruk naar links gaf, net op het moment dat een tegenligger naderde. Ik kon ternauwernood een frontale botsing met die tegenligger voorkomen.

Ik wil u vragen om het LKA-systeem op korte termijn na te kijken en zonodig opnieuw te kalibreren. En mocht dit geen soelaas bieden, om LKA definitief uit te schakelen. Op deze manier vergroot de LKA het gevaar in plaats van dat te voorkomen.

Graag hoor ik van u.""

Dit is dus waar het om gaat. Het is meer dan gewoon een ergernis. Zijn er anderen die het ook zo erg hebben?

Edited by Hippe lip

@Hippe lipheb je dashcambeelden van een aantal voorvallen? Ben wel benieuwd.

Het LKAS / LFA systeem is volgens mij begrensd als het gaat om de maximale stuuruitslag en zou dus in theorie nooit zomaar een flinke ruk moeten kunnen geven. Of ervaar je dat zelf als een flinke stuurbeweging terwijl het in de praktijk meevalt?

Op van die 60km wegen met fietssuggestiestroken zet ik LKA vaak handmatig uit omdat het daar irritant werkt, maar daar hebben zelfs Tesla’s moeite mee.

Meen ook begrepen te hebben dat er binnenkort verplichting komt voor nieuwe auto’s om dit soort systemen aan boord te hebben die ook verplicht bij elke start actief moeten zijn, dus vrees dat er weinig anders opzit dan met een kartonnetje de LKAS knop zo vast te zetten dat ie altijd als “uit” registreert. 

1 minuut geleden, jwv zei:

@Hippe lipheb je dashcambeelden van een aantal voorvallen? Ben wel benieuwd.

Nee, mijn dashcam werkte toen nog niet. Bovendien laat ik het niet op een ongeval aankomen, dus zal het moeilijk te zien zijn. Ook al heb je een dashcam, je zal die ruk aan het stuur niet zien. Het stuur is immers niet in beeld.

Het LKAS / LFA systeem is volgens mij begrensd als het gaat om de maximale stuuruitslag en zou dus in theorie nooit zomaar een flinke ruk moeten kunnen geven. Of ervaar je dat zelf als een flinke stuurbeweging terwijl het in de praktijk meevalt?

Een ruk aan het stuur hoeft niet te betekenen dat het stuur meteen een kwart slag draait, maar wel dat de auto significant van koers wijzigt. En meevallen? Als de auto in de bebouwde kom plotseling de stoep op stuurt, dan kan ik toch niet zeggen dat het meevalt. Levensgevaarlijk!
Maar misschien werkt het allemaal veel beter als de boel straks gekalibreerd is?

Meen ook begrepen te hebben dat er binnenkort verplichting komt voor nieuwe auto’s om dit soort systemen aan boord te hebben die ook verplicht bij elke start actief moeten zijn, dus vrees dat er weinig anders opzit dan met een kartonnetje de LKAS knop zo vast te zetten dat ie altijd als “uit” registreert. 

Binnenkort ja, dus NU nog niet. En ik heb een auto van vóór die verplichting, dus is het wat dat betreft geen probleem als het permanent uitgeschakeld wordt.

Ik ervaar wel eens iets subtiel geduw in een richting die ik soms helemaal niet wil maar kwalificeer dat zeker niet als een flinke ruk. Op zich herken ik je ervaringen wel maar kan er mee leven omdat de ‘subtiele duw’ soms alleen maar hinderlijk is; misschien een kwestie van de kracht terugregelen in jouw geval dus. Ik zou het ‘nudging’ noemen en kan er wel mee leven, heel vaak gaat het ook prima namelijk.

Het is jammer dat je de LKAS niet op alleen waarschuwen kan zetten in het menu en dat ie dat vasthoudt. Bij de hybride Niro werkt dat wel, maar bij de e-Niro zet die 'm bij de eerstvolgende start weer aan. De LFA werkt alleen met cruisecontrol en die zet ik alleen maar aan op de langere stukken nagenoeg rechte weg. En idd is dat kaboutertje dat aan je stuur trekt overijverig en zou naar SpecSavers moeten ;)

Ik vind ook, dat LKAS niet lekker werkt. Het is te hakkerig en ongedempt, in sommige gevallen wordt er ingegrepen terwijl er niks aan de hand is. Hetzelfde geldt voor LFA, mooie rond lopende bochten worden oncomfortabel hoekig. Alleen op lange rechte stukken gebruik ik dat nog. Ook de ACC is niet prettig, je moet veel eerder dan nodig al naar de andere baan, om afremmen of een remingreep te voorkomen.

is de niro dan zo verschillend kwa systemen.
Ik weet nog dat ik in een proceed heb proefgereden en snelwegbochten keurig werden genomen en totaal niet hoekerig overkwam.

Als ik jullie reacties zo lees dan krijg ik de indruk dat het bij niet alle auto’s (e-Niro’s) hetzelfde werkt. De één doet het soepel, de ander houterig. De mijne is zeker van die tweede soort. 

En idd, lange bochten kan dat ding –bij mij tenminste– echt niet aan. Laat je ‘m vrijelijk zijn gang gaan, dan stuitert-ie tegen de lijn aan de ene kant, om er vervolgens finaal overheen te schieten aan de andere kant. Geen enkele souplesse, erg ongenuanceerd. 

Afijn , we gaan zien wat de kalibratie straks voor resultaat op gaat leveren. 

De leen Soul waar ik een dagje mee gereden heb leek heel erg op mijn eigen Niro, het is verbluffend hoe deze auto’s op elkaar lijken.  Je stapt in , rijdt weg en hoeft eigenlijk nergens aan te wennen.  Head=up display is de grootste verandering. Het rijgedrag is gewoon identiek, ook LKA.

Tot nu toe heb ik elke keer een gratis leen auto gekregen..
Maar over de LKA..

Mensen denken dat de LKA zonder cruise control aan echt stuurt, dat klopt niet, hij assisteert je tussen de lijnen te blijven.
Dat kan met flauwe bochten ervaren worden als stuiteren tussen de lijnen.
Met de cruise aan, gaat die ook actiever sturen, en stuurt dan wel mooi binnen de lijnen.

Op 10-8-2019 om 10:48, stevedem zei:

Mensen denken dat de LKA zonder cruise control aan echt stuurt, dat klopt niet, hij assisteert je tussen de lijnen te blijven.
Dat kan met flauwe bochten ervaren worden als stuiteren tussen de lijnen.
Met de cruise aan, gaat die ook actiever sturen, en stuurt dan wel mooi binnen de lijnen.

Huh???

Werkt jouw LKA anders met cruise control aan dan wanneer die uit staat? Dat heb ik nog nooit gemerkt. Bovendien rijd ik érg veel met CC aan, zelfs in stadsomgeving. En dat zijn dan de momenten dat ik merk dat het 'niet soepel' werkt...

Posted (edited)

@Hippe lip misschien even inlezen in het verschil tussen LKAS en LFA. LFA is alleen actief met de SCC aan (het groene stuurtje).

LKAS is meer ene soort waarschuwingssysteem dat je de baan dreigt te verlaten (piepje en/of rukje aan het stuur), LFA is geavanceerder en probeert actief de auto in het midden van de rijbaan te houden.

Lijkt er dus op dat je problemen hebt met hoe LFA werkt (het is ook niet foutloos, zeker buiten de snelwegen om), of dat er echt wat mis is het de LFA in jouw exemplaar (lijkt me sterk, maar wie weet..)

Edited by jwv

Zo als jwv het zegt ervaar ik het ook. Omdat ik eigenlijk bijna altijd op SCC rijd functioneert LFA eigenlijk altijd. Is dat LKAS eigenlijk een actieve correctie (rukjes) of alleen piepjes van links of rechts? Zo tegelijk eens uitproberen; ik heb me er eigenlijk nooit zo bewust mee beziggehouden. 

8 minuten geleden, Sigmasailor zei:

Zo als jwv het zegt ervaar ik het ook. Omdat ik eigenlijk bijna altijd op SCC rijd functioneert LFA eigenlijk altijd. Is dat LKAS eigenlijk een actieve correctie (rukjes) of alleen piepjes van links of rechts? Zo tegelijk eens uitproberen; ik heb me er eigenlijk nooit zo bewust mee beziggehouden. 

LKAS is standaard piepjes EN correctie van het stuur, je kunt het in de settings aanpassen naar alleen piepjes, maar... dat is nadat je de auto uit zet weer vergeten (compleet waardeloos dus ;))

Klopt helemaal, ik heb er vandaag nadrukkelijk op gelet. LKAS duwt (standaard) ook de auto terug naar het midden. En ja, dat kan wel eens zijn waar je juist niet zijn wilt. Zodra LFA actief wordt (ik heb gelezen vanaf 60 km/uur) is het terugduwen wat netter. Ik heb overigens het idee dat als je tussen de 30 en 60 op SCC rijdt het ook wat minder houterig werkt dan als je alleen LKAS (zonde SCC) gebruikt.

Posted (edited)
23 uur geleden, jwv zei:

@Hippe lip misschien even inlezen in het verschil tussen LKAS en LFA.

Hear hear, zeggen de Engelsen dan :roll:

Zie hier om je in te lezen over het verschil tussen LKA en LFA van Kia. Het gaat dus écht om LKA, waar ik het heb over stuurcorrecties...
https://www.kia.com/eu/about-kia/experience-kia/technology/drive-wise/

Het heet overigens LKA en niet LKAS; bij Kia in elk geval....
Edited by Hippe lip

Wil nog even terugkomen op het gebruik van allerlei veiligheidssystemen die je in de Niro kunt tegenkomen. Ik krijg over 3 weken een Hybride DynamicLine en denk nu al redelijk goed ingelezen te zijn. Alleen blijf ik de uitleg over LKA(S), LDWS, LFA en ACC (of SCC) behoorlijk vaag en onduidelijk vinden. Ook van de filmpjes van Kia word ik nauwelijks een cent wijzer. Zo wilde ik bijv. weten of mijn toekomstige auto straks in een file met behulp van ACC of LFA autonoom kan stoppen en daarna ook weer autonoom kan wegrijden (stop & go). Of werkt het systeem pas vanaf 30 km per uur? Niemand heeft mij daarop nog een bevredigend antwoord kunnen geven. De een zegt van wel, de ander, zoals de Kia chatdame, weet het gewoon niet. Wat ik tot nu toe wel regelmatig lees is dat veel Niro-rijders nogal aanhikken tegen het feit dat ze al rijdend door dit soort systemen gecorrigeerd worden. Vraag: Wie is de eerste die het allemaal eens duidelijk op papier kan zetten?

Zojuist, Doublebogey5 zei:

Wil nog even terugkomen op het gebruik van allerlei veiligheidssystemen die je in de Niro kunt tegenkomen. Ik krijg over 3 weken een Hybride DynamicLine en denk nu al redelijk goed ingelezen te zijn. Alleen blijf ik de uitleg over LKA(S), LDWS, LFA en ACC (of SCC) behoorlijk vaag en onduidelijk vinden. Ook van de filmpjes van Kia word ik nauwelijks een cent wijzer. Zo wilde ik bijv. weten of mijn toekomstige auto straks in een file met behulp van ACC of LFA autonoom kan stoppen en daarna ook weer autonoom kan wegrijden (stop & go). Of werkt het systeem pas vanaf 30 km per uur? Niemand heeft mij daarop nog een bevredigend antwoord kunnen geven. De een zegt van wel, de ander, zoals de Kia chatdame, weet het gewoon niet. Wat ik tot nu toe wel regelmatig lees is dat veel Niro-rijders nogal aanhikken tegen het feit dat ze al rijdend door dit soort systemen gecorrigeerd worden. Vraag: Wie is de eerste die het allemaal eens duidelijk op papier kan zetten?

En sorry als ik me weer tussen de E-rijders meng. Lijkt me toch een universeel Niro-probleem. Toch?

7 minuten geleden, Doublebogey5 zei:

En sorry als ik me weer tussen de E-rijders meng. Lijkt me toch een universeel Niro-probleem. Toch?

Mijn ceed dynamicplusline werkt het als volgt:

LKA stuurt je terug als je bijvoorbeeld even een lijntje mist op een weg.
LFA zorgt ervoor dat hij altijd tussen de lijnen blijft in combinatie met SCC(afstandhouden)(werkt tot ongeveer 140 km/h)
Dit werkt ook in de file en hij zal automatisch remmen en weer gas geven. Als er meer dan 3 seconden voorbij gaan tussen het stilstaan en het weer gaan rijden van je voorganger moet je even een knopje op het stuur indrukken of je gaspedaal lichtjes aantikken.
Hij gebruikt hier LFA in de file.
Als je meer vragen hebt laat maar weten.

16 minuten geleden, Doublebogey5 zei:

Wil nog even terugkomen op het gebruik van allerlei veiligheidssystemen die je in de Niro kunt tegenkomen. Ik krijg over 3 weken een Hybride DynamicLine en denk nu al redelijk goed ingelezen te zijn. Alleen blijf ik de uitleg over LKA(S), LDWS, LFA en ACC (of SCC) behoorlijk vaag en onduidelijk vinden. Ook van de filmpjes van Kia word ik nauwelijks een cent wijzer.

Laat ik je als e-Nirorijder geruststellen: ook als je de auto al een tijdje rijdt, blijft het een beetje vaag. :-)

16 minuten geleden, Doublebogey5 zei:

Zo wilde ik bijv. weten of mijn toekomstige auto straks in een file met behulp van ACC of LFA autonoom kan stoppen en daarna ook weer autonoom kan wegrijden (stop & go). Of werkt het systeem pas vanaf 30 km per uur? 

Nou, je kunt ACC aanzetten, ook in de file. Dan volg je degene voor je en stopt je auto op tijd. Heel erg soepel gaat het niet, want met name het afremmen doet-ie wat aan de late kant. De meeste rijders zouden het gas eerder loslaten als ze zelf rijden en de auto ervoor mindert vaart. Maar het werkt 

En sta je zo, met ACC aan dus, achter een ander stil in de file, dan zal je auto de eerste twee, drie sec nog vanzelf optrekken, daarna moet je het knopje op het stuur of je gaspedaal gebruiken om de gang er weer in te zetten. ACC werkt dan wel weer. Maar als ik zo rijd, dan trek ik altijd zelf op met het gaspedaal, omdat als je het tempo van optrekken aan de Kia overlaat, dan gaat het wat langzaam. 

Die 30 km/h geld als minimum instelbare snelheid voor je (A)CC; je kunt ‘m dus niet op 25 km/h instellen. Maar volgen doetxie dus tot de ingestelde snelheid en lager. Ook in de file staat mijn ACC dus gewoon op 110.

Die LDWS en LFA zou ik me maar niet teveel van voorstellen. Als je iets verwacht op het niveua van Tesla, dan ga je van een koude kermis thuiskomen. Het ding trekt soms wat aan je stuur. Meestal terecht, maar niet altijd. En zeker niet altijd als het wel zinvol is!

Duidelijk zo?

Edited by Hippe lip

Dank voor je snelle reactie. Maar dan heb je ook nog bij de Niro het zogenaaamde LDWS (Lane Departure Warning System) waarbij systeem niet actief optreedt maar alleen met piepjes waarschuwt als je over de lijntjes gaat. Hoort dus bij LKA of misschien toch bij LFA? Zeg het maar. Sorry hoor, in grote lijnen snap ik het natuurlijk allemaal best, maar het blijft allemaal wat vaag. Zo kom je de letters LKA bijvoorbeeld nergens tegen in een Niro-brochure en de een heeft het over ACC, de ander gebruikt voor het zelfde de term SCC. Dat leidt allemaal tot behoorlijk wat (spraak)verwarring. En ik heb daarnaast ook het idee dat de deze veiligheidssystemen niet allemaal gelijk werken op de diverse Kia types. Bij de Ceed zal het zich wellicht net wat anders uiten dan bij de Stonic en zelfs tussen de Niro en e-Niro kunnen verschillen bestaan.