Jump to content
  • Sign Up
BobvanG

Verbruik KIa Niro met caravan

Recommended Posts

Ik heb sinds kort een caravan, maximaal gewicht 1300 kg. Is er iemand, die mij kan vertellen wat het verbruik is van de Kia Niro?

Is er een trucje om de accu op te laden. Toen ik de caravan ging halen, had ik nog meer twee streepjes.

Hallo, wij hebben een caravan met een totaal gewicht van 1250 kg ongeveer en zijn er mee naar Duitsland geweest (eifel) en reden met caravan 1:11,5 met een snelheid van 95km op de teller, dus best positief vinden wij, sommige stukken reed hij ook elektrisch op de wat langere stukken maar wel minder dan zonder caravan.

Het is wel geen caravan, maar wij zijn met de vouwwagen (circa 600 kg) naar de Eifel gereden. Redelijk keurig maximale snelheid aangehouden (90 in nl, 85 in duo). Kwam uit op een verbruik van 1:18,5. Ik rijd de Niro pas drie weken, dus ik moet nog een beetje wennen aan het hybride rijden

Bij steile heuvels, in de Eifel gaat het soms, echt 15-20 procent omhoog) had ie wel wat moeite en maakte de motor veel toeren. Dat is wel even wennen nadat je jarenlang diesel hebt gereden. 

11 minuten geleden, Cor Wit zei:

Het is wel geen caravan, maar wij zijn met de vouwwagen (circa 600 kg) naar de Eifel gereden. Redelijk keurig maximale snelheid aangehouden (90 in nl, 85 in duo). Kwam uit op een verbruik van 1:18,5. Ik rijd de Niro pas drie weken, dus ik moet nog een beetje wennen aan het hybride rijden

Bij steile heuvels, in de Eifel gaat het soms, echt 15-20 procent omhoog) had ie wel wat moeite en maakte de motor veel toeren. Dat is wel even wennen nadat je jarenlang diesel hebt gereden. 

Dat is wel heel zuinig:-). Ik haalde vroeger met de Niro hybride rond de 1:13 als ik zonder caravan reed. Heb ook wel een zware rechter voet. Op de snelweg vaak 160/170km/h gereden. Wanneer ik hem in eco had en wat rustiger reed haalde ik 1:15. 

Op 8-8-2019 om 09:38, BobvanG zei:

Ik heb sinds kort een caravan, maximaal gewicht 1300 kg. Is er iemand, die mij kan vertellen wat het verbruik is van de Kia Niro?

Is er een trucje om de accu op te laden. Toen ik de caravan ging halen, had ik nog meer twee streepjes.

Nog nooit iets gehoord over het laden met een Niro hybride. Volgens mij kan dit alleen bij de plug in en volledige elektrische Niro. Bevalt de Niro verder goed? Persoonlijk vondt ik het altijd wel een heerlijke reiswagen. Heb je hem al lang?

3 minuten geleden, JaapW zei:

Nog nooit iets gehoord over het laden met een Niro hybride. Volgens mij kan dit alleen bij de plug in en volledige elektrische Niro. Bevalt de Niro verder goed? Persoonlijk vondt ik het altijd wel een heerlijke reiswagen. Heb je hem al lang?

Zelf heb ik een Niro ExecutiveLine in het Zilver uit 2017 gehad. Een plezierige 50000km's mee gereden.

Op en neer naar Spanje reden wij 1 op 10, als we zuinig aan reden.  

Wij hebben een 1300 kg zware caravan. Het is mij opgevallen dat we in Nederland een hoger verbruik hebben dan als we via de A3 naar Neurenberg rijden (komen we vaak omdat de kinderen daar wonen)

Op de manchet: Nederland 1:9,5 en heuvelig DL 1:11.

Laatste rit op en neer naar Beieren viade A3 was 1:12. Dat kwam misschien door de Hapro softbox op het dak die mogelijk een beetje spoilerfunctie had.

Ik heb ondanks mijn eigen gewicht geen "zware voet". Rij meestal op de rechterbaan, dus dat zal 85-87 km/u zijn

Dat verbruik haalden wij ook met de vouwwagen deze zomer. Via Eifel naar het Zwarte Woud gereden en weer terug. Met de acc meestal op 100-105 km/h. Vooral met het verkeer mee gereden, dus soms iets langzamer tussen het vrachtverkeer, maar als er ruimte was hup er voorbij en weer naar de 100. Mij valt het alles mee, een keurig resultaat met 4 personen en een volgeladen vouwwagen.

Ik vond de automaat op lange hellingen soms ook wat zenuwachtig. Las later hier op het forum dat je m dan beter in de sportstand kunt zetten, dan ga je soepeler met minder toeren heuvel op. Dat proberen we de volgende keer dus.

Deze maand voor het eerst met de Niro en een 1250 kg caravan met 2 personen in Duitsland op vakantie geweest. Had vooraf toch wat twijfels over de trekkracht op de hellingen van de autobaan. Was toch wel positief verrast omdat de auto gemakkelijk 90 km/h bleef rijden. Soms schakelde hij terug naar zijn 3, maar toch.

Altijd in de drive gereden en op cruise control, in het begin schakelde de auto wat onrustig maar gaande weg werd dit beter. Het leek wel of hij zelflerend was.
Van enige intelligentie wat betreft het opladen van de accu vooraf aan het beklimmen van een helling heb ik niets kunnen ontdekken. Terwijl ik op de navigatie reed.

Wat betreft het verbruik, hier had ik toch wel wat meer van verwacht. Dit kwam uit op tussen de 1 op 8,5/10. Nu moet ik hier wel bij vermelden dat onze caravan vrij breed is.

Maar och wat is het heerlijk om op hellingen vanuit stilstand weg te rijden, en ook het file rijden is ontspannen. Wil nooit geen handgeschakelde auto weer.

Kortom zeer blij met de aanschaf van de Niro. 

Deze vakantie met de Niro met 4 volwassenen en een vouwwagen naar Oostenrijk, Polen en Tsjechië geweest. In totaal 3600 km gereden. Mijn verbruikscijfers (berekend bij het tanken) waren tussen de 1 op 17,7 en 1 op 20,5. De meeste tankbeurten  in de 1 op 19. Meestal op cruise control op 95 gereden. Als ik stukken harder had gereden (net in de 100) zakte het verbruik snel. Ook zonder aanhanger maakt het veel uit of je 120 of 130 rijdt. Vlak of bergachtig maakte eigenlijk niets uit, de snelheid dus wel. Vorig jaar naar Toscane in Italië eveneens zelfde soort verbruikcijfers. Voor de rest een fijne reisauto.Helemaal met vouwwagen, Zoveel power over om even snel in te halen.

Het viel mij wel op dat ik in die twee weken vakantie maar 1 Niro gespot heb. In Nederland kom ik er normaal genoeg tegen.