Jump to content

Recommended Posts

Goedenavond,

Sinds een week ben ik een trotse eigenaar van een E-Niro. Binnenkort wil ik mijn auto gaan wassen. Normaal doe ik dit in de wasstraat. Nu heb ik vaak verhalen gehoord over I-Pace rijders die in de wasstraat zaten en dat plotseling de handrem er op schoot. Gebeurt dit ook bij de E-Niro? Zijn er nog andere punten waar ik rekening mee moet houden? Ik ben ook wel benieuwd hoe jullie je Niro wassen...

Groet

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb al heel lang een hekel aan wasstraten; die zijn net best voor de lak. De Niro heeft vrij zachte lak en is nog wat gevoeliger dan ik gewend ben. Ik was hem dus altijd netjes met de hand (twee emmer methode).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo,

Mijn naam is Jaap. Ook ik ben sinds kort een trotse eniro rijder.  Hiervoor heb ik een Kia Niro hybride gehad, maar dit is toch voordeliger vanwege de 4% bijtelling. Met de e-niro kun je prima door de wasstraat, maar je moet wel de Auto-Hold uit hebben staan. Mijn e niro wordt elke week gewassen door de wasstraat met het duurste programma. Daarna stofzuig ik de hele auto en neem ik het dashboard af met een swiffer. 1x per maand doe ik het hele interieur met een cockpitspray. Veel mensen zeggen dat de wasstraat krast. Mijn vorige auto (Niro hybride) ging weg bij 60.000km en was nog in complete nieuwstaat. Ik had geen enkel waskrasje. Ik ga wel altijd door een lappenstraat. 

1x per jaar reinig ik de motorruimte.

Edited by JaapW
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb de laatste tijd ook veel gelezen dat de lak erg zacht is van de E-Niro. Heb helaas al een diepe kras erin zitten. Door iemand anders die met iets scherps langs mijn auto ging:censored:. Ik heb besloten om de auto 1 keer per maand te gaan wassen bij een wasbox. Na wat googelen kwam ik erachter dat er vlakbij 1 zit. Wanneer het vriest of sneeuwt ga ik door de wasstraat met lappen. Heb bij bol.com een microvezel handschoen bestelt. Jaap waar heb jij die cockpitspray gekocht? Werkt die erg goed? Kan ik daarmee ook de voetrappen achterin door mijn kinderen gemaakt verwijderen? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

https://www.jemako.com/ Cockpitspray van Jemako. Werkt heel goed! Krijg je alles mee schoon. Goed dat je zo’n handschoen hebt bestelt. Die borstels bij de wasbox kunnen best vervelende krassen maken. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik was mijn auto’s al jaren bij een vestiging van de ANAK. Deze wasstraat maakt gebruik van een lappen was systeem. Heb een donkerblauwe, zwarte, Sirius Silver kleur gehaden nu een metal stream kleur maar op geen enkel auto ooit een krasje gehad. Neem altijd het duurste programma.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zwarte E-Niro; altijd wasstraat (ook nog beter voor milieu), geen enkel nadelig effect op de lak. Wasstraat met lappen, duurste programma, elke 2 weken. Weet (bijna) zeker dat de kans op krassen groter is al je met de hand/emmertje wast.

Share this post


Link to post
Share on other sites
47 minuten geleden, King Niro zei:

Zwarte E-Niro; altijd wasstraat (ook nog beter voor milieu), geen enkel nadelig effect op de lak. Wasstraat met lappen, duurste programma, elke 2 weken. Weet (bijna) zeker dat de kans op krassen groter is al je met de hand/emmertje wast.

Tja, de meningen hierover verschillen. Zelf zie ik in beide methoden voor– en nadelen:  ook bij een wasstraat met lappen veeg je over de vieze auto en kan het vuil dat erop zit door de lappen in de lak krassen. Geen diepe krassen, maar van die kleine swirls; die zie je vooral als de zon onder een bepaalde hoek op de lak schijnt. Zeker bij zo'n zachte lak als van onze e-Niro. Maar voor het milieu is het zeker beter dan met de hand wassen.

Als je met de hand wast kun je beginnen met foamen. Dan spuit je met een foamlans op je HD-spuit eerst een laag schuim op je auto en laat het vuil losweken. Daarna spoel je het met de HD-spuit af. En om opmerkingen vóór te zijn: nee, dat doe je natuurlijk niet met de HD-spuit op 10 cm afstand van de auto. Vrijwel alle vuil ben je dan al kwijt, zeker het grove vuil. Zo heb je de minste kans op krassen. Minder dan bij een wasstraat, ook een lappenstraat.

Als die lappenstraat nou ook vooraf zou foamen en 5 min zou inweken en afspoelen zonder mechanische hulp (lappen of borstels), dan heb je ws de ideale combinatie....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jullie laten mij toch weer twijfelen.:rolleyes:. De wasstraat is natuurlijk wel makkelijker en sneller dan dat ik de hele auto met de hand was bij een wasbox.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uiteindelijk moet je toch echt zelf beslissen he. Zoals jij eerder typte wil je de auto maandelijks wassen. Dit is toch nog wel vol te houden in een wasbox 1x per maand? Als jij de auto echt in nieuwstaat wilt houden en je gaat hem dan wekelijks wassen dan zal ik eerder door de carwash gaan. Ik ben van plan om mijn E-Niro een keer goed in de was te zetten met de hand. Wat is het beste middel wat ik hiervoor kan gebruiken? Gaat de auto er ook echt beter van glimmen?

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuten geleden, JaapW zei:

Uiteindelijk moet je toch echt zelf beslissen he. Zoals jij eerder typte wil je de auto maandelijks wassen. Dit is toch nog wel vol te houden in een wasbox 1x per maand? Als jij de auto echt in nieuwstaat wilt houden en je gaat hem dan wekelijks wassen dan zal ik eerder door de carwash gaan. Ik ben van plan om mijn E-Niro een keer goed in de was te zetten met de hand. Wat is het beste middel wat ik hiervoor kan gebruiken? Gaat de auto er ook echt beter van glimmen?

Mijn E-Niro glimt nu ook al best doordat ik hem wekelijks was met het duurste programma in de wasstraat. Gaat de auto er dan nog beter van glimmen als ik hem zelf in de was zet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik combineer de 1 emmer methode (met dreft) met de Anac wasstraat.

Mijn metallic rode auto is nu 13 jaar en is het baken van de straat w.b. shinen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 uur geleden, JaapW zei:

Uiteindelijk moet je toch echt zelf beslissen he. Zoals jij eerder typte wil je de auto maandelijks wassen. Dit is toch nog wel vol te houden in een wasbox 1x per maand? Als jij de auto echt in nieuwstaat wilt houden en je gaat hem dan wekelijks wassen dan zal ik eerder door de carwash gaan. Ik ben van plan om mijn E-Niro een keer goed in de was te zetten met de hand. Wat is het beste middel wat ik hiervoor kan gebruiken? Gaat de auto er ook echt beter van glimmen?

Tja, een lastige keuze. Ik koos voor met de hand wassen. En niet voor de wax, omdat dit zacht spul is waar klein vuil en fijn zand zich makkelijker in hecht. Ik koos voor een coating met daar overheen een waterafstotende laag. En ik ben geen frequent poetser; dat komt neer op ca. eens per kwartaal wassen. De auto ziet er nu na een krappe 3 maand nog behoorlijk schoon uit voor eentje die in geen 10-11 weken gewassen is.

Zie mijn reactie van gisteren in het topic waxoyl en wassen over welke keuzes ik maakte.

Edited by Hippe lip
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 uur geleden, Hippe lip zei:

Tja, een lastige keuze. Ik koos voor met de hand wassen. En niet voor de wax, omdat dit zacht spul is waar klein vuil en fijn zand zich makkelijker in hecht. Ik koos voor een coating met daar overheen een waterafstotende laag. En ik ben geen frequent poetser; dat komt neer op ca. eens per kwartaal wassen. De auto ziet er nu na een krappe 3 maand nog behoorlijk schoon uit voor eentje die in geen 10-11 weken gewassen is.

Zie mijn reactie van gisteren in het topic waxoyl en wassen over welke keuzes ik maakte.

Zojuist jouw reactie op het andere forum gelezen. Er komt toch best nog wat bij kijken. Ik heb de QM2 prep, PBW EXP Pure sealant en de easy detailing  duo cutting and finishing pad bestelt. Het kleien etc. is nog niet nodig de auto is nog niet zo oud. Bedankt in ieder geval voor je tips en boodschappenlijstje. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 uur geleden, JaapW zei:

Zojuist jouw reactie op het andere forum gelezen. Er komt toch best nog wat bij kijken. Ik heb de QM2 prep, PBW EXP Pure sealant en de easy detailing  duo cutting and finishing pad bestelt. Het kleien etc. is nog niet nodig de auto is nog niet zo oud. Bedankt in ieder geval voor je tips en boodschappenlijstje. 

Fijn om te horen dat je er wat aan hebt. Dit soort keuzes zijn heel persoonlijk heb ik gemerkt. Wat de een prima vind, daar lijkt een ander niet mee te kunnen leven....

Twee tips, mede naar aanleiding van mijn eigen ervaringen: 

  1. Breng die sealant vooral dun aan. En niet in felle zon; het weer werkt gelukkig mee nu ;). En laat het niet op de zwarte matte kunststofdelen komen. Mocht je daar witte vlekken op zien nadat alles opgedroogd is, wacht dan niet te lang (in dagen gerekend) om het er met die Q2M Prep weer af te halen. Na verloop van tijd wordt het steeds lastiger er weer af te krijgen. Die sealant er dus ómheen aanbrengen!
  2. Ik heb er als toplaag die Bathe+ (let op, die met het plusje erachter is anders dan die zonder +) op zitten. die kun je tussendoor foamen, waardoor je én schoonmaakt, én je water– (en dus vuil–)afstotende laag gemakkelijk herstelt.

Ik ben benieuwd om je ervaringen t.z.t. te horen.

Edited by Hippe lip
  • Thanks 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nog bedankt voor je laatste tips. Gister middag in de garage alles gedaan. Ik kan de auto gebruiken als mijn spiegel. Haha. Het koste even wat tijd, maar dan heb je ook wat he?

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Similar Content

    • By King Niro
      Wegens omstandigheden ter overname aangeboden E-Niro, bouwjaar 04-2019, zwart, executive, 18 inch velgen
      Lease 5 jaar (tot 04-2024) bijtelling 4% (tot 04-2024)
      All in leaseprijs (Terberg Business Lease) E 667,00 ex. btw ( E 778,00 incl. btw), 15.000 km per jaar,  incl winterbanden
      Huidige km stand ongeveer 12.500 km.
      Bij interesse (of als je een geinteresseerde weet) of vragen, graag een PB.
      Voor foto's zie onderwerp "small wraps"
    • By JanHeer
      Geacht forum,
      sinds augustus tevreden bestuurder van de e-Niro.
      Handig vind ik de app die bij de auto gebruikt kan worden.
      Nu wel een probleempje, sinds donderdag 15 oktober kan de aap geen verbinding met de auto maken.
      iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn, kan ik dit zelf oplossen?
       
      met groet 
      Jan
    • By Arnold-Vincent
      Ik wil een trekhaak op mijn e-Niro, we fietsen regelmatig. Ik heb deze bij Kia besteld (bij de koop) maar afgesproken om deze later te monteren.
      Heeft iemand ervaring met de e-Niro trekhaak en het plaatsen/rijden met fieten op de drager?
      Het grappige is dat er op de trekhaak een langere levertijd lijkt te zitten dan op de auto
    • By MoodyBlues
      Goedemorgen allemaal, dat wij een Kia gaan kopen staat vast, maar er heerst nog wat twijfel en dan is er geen betere plek dat de Kiaclub waar anderen al voor vergelijkbare keuzes hebben gestaan en inmiddels al ervaring hebben met de e-Soul en/of e-Niro.
      Concreet de twee vragen:
      Zijn er mensen met een gezin (wij hebben 2 jonge kinderen) die de kofferbak van de e-Soul als belemmering ervaren? Ook voor op vakantie in Europa, liefst zonder dakkoffer. Het viel ons op dat de e-Soul op de snelweg best wat windgeruis langs de A-stijlen laat horen, dit viel gelijk op en bij de e-Niro was dit niet het geval. In onze korte test maakte het weinig uit of je 100 km/u of 130 km/u op de teller reed, vanaf zo'n 90 a 100 begonnen we het te horen en dat bleef gewoon zo, harder rijden maakte het geluid niet harder, maar naar 80 zakken deed het wel verdwijnen. Beetje achtergrond:
      Wij kunnen i.c.m. inruilbonus en subsidie voor vrijwel hetzelfde geld een splinternieuwe e-Soul MY21 ExecutiveLine kopen of een tweedehands e-Niro MY21 ExecutiveLine. Het gaat dus om privé aanschaf (mede dankzij overwaarde woning) en we zoeken een elektrische auto waar we de komende 8-10 jaar mee uit de voeten kunnen. Qua eisen voldoen alleen de Kia's (naast de Tesla Model 3 die we allebei niet willen om meerdere redenen) en zodoende is het enerzijds heel interessant om een splinternieuwe e-Soul te kunnen kopen, maar hoewel de kinderen op de achterbank bijna net zo goed zitten als in de huidige Lexus IS 300h (scheelt misschien een paar cm) is met name de kofferbak dus wel en mogelijk pijnpunt.
      Ik heb de e-Soul opgemeten en de 315 liter komt volgende dealer vanaf de dubbele bodem (als die naar boven zit) tot aan de hoedenplank. Als ik de vloer onder de dubbele bodem bereken kom ik op zo'n 106 liter extra, dus totaal 421 liter. Daarmee slechts 30 liter kleiner dan de e-Niro die weliswaar ook een dubbele laadvloer heeft, maar wat ingenomen wordt door een flinke bak met wat kleinere opbergruimtes daarin. Voor dagelijks gebruik is die 315 liter echt geen enkel probleem, meer de weekendjes weg en vakanties.
      Wat ons in de e-Soul aanspreekt is dat het dak zo recht loopt, althans: vanuit praktisch oogpunt want heel mooi is het niet, maar dat betekent wel dat je tot het dak kan stapelen. Bij de e-Niro kan dat ook, maar die loopt toch serieus veel schuiner af, maar is standaard wel een stuk dieper van achterbank naar achterklep gemeten.
      Daarnaast speelt mee dat we in de basis het liefste wel de e-Niro zouden willen hebben, maar doordat een nieuwe vanwege het feit dat deze buiten de subsidie valt gewoon bijna 10k duurder is dan de e-Soul, komen we bij een tweedehands uit en daar zijn op elk moment maar een handjevol van te koop tot 40k (incl. btw).
      MY19 gaat het dus om en 1-fase laden is geen probleem, wij hebben een eigen parkeerplek met (straks) een eigen laadpaal. Het gemis van de app vind ik twijfelachtig, ik begreep dat met de MijnKIA app (ipv UVO) wel de laadstatus in % uitgelezen kan worden, dat zou ik het belangrijkste vinden als we in Europa bij een wegrestaurant even wat eten/drinken en aan het wachten zijn tot de 80% bereikt is, dan wil écht niet steeds heen en weer moeten lopen of gokken wanneer het klaar is. Voorverwarmen van de UVO app is fijn, maar op vakantie gaat dat niet nodig zijn en op andere dagen staat de auto 's ochtends voor de deur, dus kan ik er ook even naartoe lopen, dat vind ik geen probleem.
      Het kleinere scherm (8" vs. 10.25") vind ik ietwat jammer, maar niet het einde van de wereld omdat ik waarschijnlijk toch Apple CarPlay wil gebruiken. Tenzij ik een laadpaal zoek en wil zien of die beschikbaar is, dan lijkt de Kia navi me wel fijn en dan is het jammer dat de e-Niro MY19 slechts bij de dealer bijgewerkt wordt en geen status van de laadpalen kan laten zien i.t.t. de e-Soul MY21.
      En wat betreft het windgeruis viel het na de e-Soul proefrit ook op toen we weer in onze Lexus IS stapten dat het daar veel stiller was, dat verschil ervaarden we niet met de e-Niro t.o.v. de Lexus IS. En heel eerlijk: ja Lexus is echt wel een stapje luxer en comfortabeler dan Toyota, maar ik merk dat Kia daar tussen zit en dat voor prijzen die ze bij Toyota ook vragen (als we naar hybrides kijken), dus erg knap. Alleen is het dus even de vraag of het windgeruis van de e-Soul niet snel gaat irriteren.
      Als laatste het uiterlijk: de e-Soul vind ik een prachtige voorkant hebben, lelijke achterkant en lompe buitenspiegels die van een VW Caddy af lijken te komen. De e-Niro daarentegen is absoluut niet mooi van buiten, maar ook nergens lelijk en overall gewoon degelijk en in balans qua design. Heerlijk onopvallende auto, het is pas sinds wij de e-Niro overwegen dat het ons is opgevallen hoeveel Niro's er wel niet rondrijden (veel hybride ook natuurlijk). Het interieur is in beide gevallen gewoon meer dan prima. Ik moet bekennen: ik rijd inmiddels al 14 jaar Toyota en daarna Lexus, maar het complete gebrek aan EV erkenning aan hun zijde heeft de relatie doen bekoelen en ben erg gecharmeerd van wat Kia de laatste pakweg 10 jaar allemaal op de markt heeft gebracht. Ik ken ook een aantal mensen die Kia rijden, maar dat gaat om een Picanto, Rio en Ceed, dus helaas geen e-Soul of e-Niro, al zijn die allemaal wel gewoon erg tevreden.
      Ik hoor graag jullie ervaringen, dank je wel alvast.
    • By Jepe63
      Hallo allemaal , ik vind het een zalige wagen maar vind het jammer dat deze prijsklasse van wagen geen automatische achterklep heeft.
      Mijn vraag , heeft iemand deze al vervangen of laten wijzigen naar een automatische ?
×
×
  • Create New...