Jump to content
  • Sign Up
Janwillem

Startkabels

Recommended Posts

Ik kwam vandaag een auto(diesel) achterop die niet meer kon starten. Hij vroeg mij om de auto te gebruiken met startkabels om zijn auto te starten. Kan dat? Of is de capaciteit van de kleine accu hiervoor niet voldoende?

Ik zou het niet doen. In een E-Niro zit een (dure) DC-DC converter die 400V van de grote accu omzet naar 12V. In een normale auto zit een dynamo die wel wat kan hebben en relatief goedkoop is. Op het tesla forum kwam ik in elk geval een iemand tegen bij wie dingen kapot waren gegaan door het klooien met startkabels. Hoogstens kan je de kabels van je eigen (12v) accu loskoppelen en direct op de accu aansluiten. Maar ik zou iemand een lift aanbieden i.p.v. starthulp.

• Like 1

Voor alle auto's die een DC-DC converter hebben voor het 12V boordnet in plaats van een dynamo (dus ook de meeste hybrides) wordt het afgeraden om starthulp te verlenen.

14 uur geleden, meeder zei:

Voor alle auto's die een DC-DC converter hebben voor het 12V boordnet in plaats van een dynamo (dus ook de meeste hybrides) wordt het afgeraden om starthulp te verlenen.

Wat is daar de technische achtergrond van? Kunnen die DC-DC-converters maar een beperkt vermogen aan? En zijn die dingen dan niet beveiligd tegen overbelasting? Dat zou toch wel een slecht ontwerp zijn dan....

Ik gok op reverse EMP.

Een binnenkomende piekspanning vanaf het te helpen voertuig.
Dat KUN je ondervangen, maar als dit geen standaard omstandigheid is (niet of nauwelijks voorkomt), is het simpeler die omstandigheid te verbieden of af te raden...