Ga naar inhoud

T-GDI 100pk naar 120


MB1

Aanbevolen Berichten

Is dit dezelfde motor en afstelling als in de ceed? Dan heeft ie al meer pk's dan je nu denkt:

Bij de ceed is het volgens fabriek 120pk maar op de rollerbank 136 pk! Zou me niet verbazen dat jouw picanto ook al 120pk levert.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Op 21-8-2019 om 21:28, MB1 zei:

Is het ook mogelijk een picanto T-GDI 100 pk te voorzien van de motorcomputer van een Rio met standaard 120 pk?

 

Nee, dat gaat niks worden. De 100pk t-gdi en 120pk t-gdi zijn op basis wel identiek aan elkaar maar de 120pk is uitgevoerd met een 6 bak en daar is ook de software op aangepast in de motorcomputer.
Maar de vraag is meer wat je eigenlijk hier aan hebt, het koppel is bij beide versies gelijk aan elkaar (171nm) waardoor je niet veel verschil zal merken met accelereren.
Trouwens een nieuwe motorcomputer kopen bij de Kia dealer voor een 120pk motor zal ook vrij prijzig gaan uitvallen, als je meer trekkracht wil kan je beter de auto tunen zodat je ook meer koppel hebt.

Ik heb zelf de rio gt-line 120pk gehad en iemand die ik ken de 100pk versie, het enige verschil wat ik merkte was dat de 120pk versie die ik had iets betere trekkracht had hoger in het toeren bereik.
Ik persoonlijk vond het vermogen al snel te weinig bij de rio en ben toen begonnen met het monteren van een pedalbox, deze verbeterd de reactie snelheid van het gaspedaal aanzienlijk waardoor de auto een stuk sneller aanvoelt (soort van sport stand).
Helaas went dat naar een tijdje ook weer en ben ik de auto gaan tunen met een externe tuning-box, dit maak wel een behoorlijk verschil omdat het koppel ook een stuk meer word (ongeveer 220nm).
Deze combinatie van pedalbox met tuning maakt van de rio een veel leukere auto om mee te rijden.
Wat betreft de garantie bij de dealer dan, de pedalbox hadden ze geen problemen mee maar de tuning wel.
Als je 100% zeker wil zijn van je garantie bij Kia dan kan je het beste alles origineel laten, maar dat is een keuze die ieder voor zich moet maken.
 

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 2 weken later...
Op 25-8-2019 om 10:38, Jonit zei:

Nee, dat gaat niks worden. De 100pk t-gdi en 120pk t-gdi zijn op basis wel identiek aan elkaar maar de 120pk is uitgevoerd met een 6 bak en daar is ook de software op aangepast in de motorcomputer.
Maar de vraag is meer wat je eigenlijk hier aan hebt, het koppel is bij beide versies gelijk aan elkaar (171nm) waardoor je niet veel verschil zal merken met accelereren.
Trouwens een nieuwe motorcomputer kopen bij de Kia dealer voor een 120pk motor zal ook vrij prijzig gaan uitvallen, als je meer trekkracht wil kan je beter de auto tunen zodat je ook meer koppel hebt.

Ik heb zelf de rio gt-line 120pk gehad en iemand die ik ken de 100pk versie, het enige verschil wat ik merkte was dat de 120pk versie die ik had iets betere trekkracht had hoger in het toeren bereik.
Ik persoonlijk vond het vermogen al snel te weinig bij de rio en ben toen begonnen met het monteren van een pedalbox, deze verbeterd de reactie snelheid van het gaspedaal aanzienlijk waardoor de auto een stuk sneller aanvoelt (soort van sport stand).
Helaas went dat naar een tijdje ook weer en ben ik de auto gaan tunen met een externe tuning-box, dit maak wel een behoorlijk verschil omdat het koppel ook een stuk meer word (ongeveer 220nm).
Deze combinatie van pedalbox met tuning maakt van de rio een veel leukere auto om mee te rijden.
Wat betreft de garantie bij de dealer dan, de pedalbox hadden ze geen problemen mee maar de tuning wel.
Als je 100% zeker wil zijn van je garantie bij Kia dan kan je het beste alles origineel laten, maar dat is een keuze die ieder voor zich moet maken.
 

Die externe tuningbox kan je bij een garage bezoek toch gewoon verwijderen?

Dan zal garantie lastig te weigeren zijn door Kia.

Maar die box waar heb je die vandaan en wat kost dat als ik vragen mag?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ja verwijderen is geen probleem maar uitlezen van de loggings in de interne kia computer valt niet te omzeilen en ben je alsnog het bokje. Zonder de garantie van kia om te mogen tunen zou ik er niet aan beginnen...

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Op 8-9-2019 om 21:40, MB1 zei:

Die externe tuningbox kan je bij een garage bezoek toch gewoon verwijderen?

Dan zal garantie lastig te weigeren zijn door Kia.

Maar die box waar heb je die vandaan en wat kost dat als ik vragen mag?

Die externe tuningsbox kan je idd verwijderen als de auto naar de dealer gaat en daar gaan ze niks van merken als ze de auto uitlezen, maar..... mocht er iets mis gaan met de motor van je auto met de tuning er op dan kan die dealer/kia waarschijnlijk dit terug vinden in de log van motorcomputer.
Ze zullen wel goed moeten zoeken maar het is mogelijk dat ze er achter komen.
Je kan dus het beste een week van te voren als je naar de garage gaat de tuning van de auto verwijden dan logt de motorcomputer alle originele sensor waarden weer van de motor.

De tuningsbox doet niets anders dan sensoren voor de gek houden, maar er is natuurlijk wel een verschil op welke manier dit gebeurd. Als je een goede box hebt dan leest die minimaal de inlaatdruk, turbodruk, nokkenassensor waarden anders krijg je gewoon een zeer matige tuning.
Ik heb de tuningsbox van Ventura gebruikt omdat deze gewoon als één van de weinige meerdere sensoren aanpast, dit komt komt dan ook het dichtste in de buurt van chiptuning waarbij ze de software aanpassen.

Momenteel heb ik mijn Ventura box hier ook op het forum te koop staan omdat ik mijn Kia verkocht heb.

Mocht je geen risico willen lopen met tuning (i.v.m garantie) dan moet je er niet aan beginnen.
Ik kan alleen zeggen dat mijn ervaring met de tuning prima was, de Kia liep er een stuk fijner en vlotter van. En als je een beetje met beleid met je auto om gaat zal ie ook niet zo snel slijten/kapot gaan van tuning.

 

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...