Jump to content

Kia Picanto 2016 valt tijdens het rijden uit, start vervolgens weer

AJ_kiapicanto

Recommended Posts

Ik heb het volgende proleem met mijn Kia Picanto uit 2016:
Laatst reed ik op een 80km weg (cruise control) en uit het niets viel de auto uit. Vervolgens kon ik bij stilstand de auto gewoon weer starten zonder problemen(geen haperende motor).
Vervolgens is dit probleem weken niet meer voorgekomen en begon ik te twijfelen of ik niet per ongeluk iets raars had gedaan waardoor het gebeurde, maar de laatste paar weken is het weer 3x voorgekomen.
Wat me nu opgevallen is, is dat het wel altijd gebeurt als ik een vaste snelheid aanhoudt (cruise control). Ik weet niet of dit van belang is, maar het probleem heeft zich nu al een aantal keer voorgedaan en de garage heeft met het uitlezen niks kunnen vinden.

Dit gebeurd elke keer op dezelfde weg (woon-werkverkeer), als ik rond de 70-80 km per uur rij, wat natuurlijk best gevaarlijk kan zijn met veel verkeer. Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn?

Thanks voor jullie hulp!

Heb zoiets bij een Seat Toledo gehad ook rijden op de cruisecontrol en dan ineens uitvallen opnieuw starten en gewoon weer rijden toen was er een schakelaar bij het rempedaal defect zal vast wel iets met de besturing van de cruisecontrol zijn 

Valt de motor echt uit, of valt de gas-respons weg?
En is de CC af-fabriek, of aftermarket?

Mijn Picanto heeft een aftermarket CC, welke in het begin een paar keer verlies van gas-respons gaf.
Dat bleek te liggen aan een verkeerde kalibratie EN een slechte stekkerverbinding bij het gaspedaal.