Jump to content
  • Sign Up
JaapW

Kia E Niro VS Tesla Model 3

Recommended Posts

2 uur geleden, Sigmasailor zei:

Misschien weet de dealer het verschil tussen LFA en LSA ook niet.

Tikfoutje mag ik aannemen. Anders word ik helemaal gek. Weer een nieuwe term...

Yep, al die DLA’s ook ........

5 uur geleden, korsowito zei:

Misschien gemist, maar heeft de dealer uberhaupt met je meegereden om te ervaren wat het probleem was?

Nee, dat was een grote frustratie van me. Vorige bezoeken aan de dealer was het geen punt wanneer ik in de werkplaats kwam. Ik heb er een keer prima samengewerkt met een van de monteurs die daar ook groot plezier in had.

Er zit daar twee man bij de klantenbalie, een jongere figuur en een wat oudere. Die oudere is een rustig type die goed kan luisteren en rustig reageert. Het was juist die jongere was het die me te woord stond. Hij gaf me al snel de kriebels en deed er van alles aan om me uit de werkplaats te houden. Hij hing ook allerlei verhalen op die kant noch wal raakten, waarmee hij zijn eigen onkunde goed tentoon stelde. Hij bleek ook samen met de opperchef van de werkplaats de proefrit gemaakt te hebben en kwam me daarna vertellen dat er niets aan de hand was + allemaal dingen die duidelijk net níét aangaven waar het om ging. Ik werd op afstand gehouden. Mijn verzoek juist om mee te rijden werd flink afgehouden. Er hing gewoon een vreemde geheimzinnigheid omheen die nog eens werd versterkt toen ik achteraf merkte dat ze vanaf het begin (auto de werkplaats in) tot het eind (einde proefritten) de spanning van mijn dashcam hadden gehaald. Ik kon ze na afloop van de laatste proefrit nog zien weglopen van de auto. Ik kreeg sterk de indruk dat ze niet echt wisten wat ze ermee aan moesten en betwijfel ook of de calibratieprocedure zoals ik die ken (met een scherm vlak voor de auto) überhaupt wel is uitgevoerd.

Misschien dat ik dit nog wel ga terugkoppelen naar de vestigingsdirecteur, waarmee ik –tot nu toe in elk geval– een goede verstandhouding heb. Ze is vrij recht door zee en daar houd ik wel van.

2 uur geleden, tijdjes123 zei:

Ben wel benieuwd hoevaak je dat de melding krijgt met lfa dat je je handrn aan het stuur moet houden

Ha ha, ja, daar had ik gisteren op en neer naar Amsterdam idd veel last van. Genietend dat dit zo mooi werkt. Het zal wel slijten, en zal ik dat piepje regelmatig krijgen. Maar ik moet oppassen dat dat niet gebeurt als mijn vrouw meerijdt, want die kan daar flink op reageren, als je begrijpt wat ik bedoel...;-) 

• Like 1

Ok, hoop dat je dit kan terugkoppelen en dat ze er wat mee zullen doen.. zowel de testritten als de manier van omgang van de baliemedewerker...

Op de snelweg kun je ca 500 meter met losse handen, tot de 1ste waarschuwing; bij 1 km krijg je dan de 2de waarschuwing, die wordt in het dashboard in rood weergegeven. Ik weet niet of de lengte van het 'losse handen' traject nog afhangt van de snelheid. Die was bij mijn test 115 km/u op de ACC (110 km/u op GPS).

Edited by Case

Heeft niks met snelheid of afstand te maken maar puur met tijd. Ik denk iets van 10-15 seconde je stuur niet (licht) bewegen en dan krijg je die melding.

Wel jammer dat het systeem gewoon uit gaat na 2x waarschuwen en je niet veilig op de vluchtstrook stil wordt gezet. Bij een beroerte ga je dan dus op de ingestelde snelheid rechtdoor.. Dat doet Tesla wel echt veel netter.

15 s tot de eerste waarschuwing, daarna 10 s tot de rode waarschuwing. Niet getest hoe lang die aanhoudt voordat die er de brui aan geeft. 

Tesla model 3 is 1 1/2 keer zo duur als de Niro, en je krijgt er dan dingen bij waarvan je je afvraagt, wat moet ik ermee(?), zoals 0 naar 100 in 4,8 sec, een Vmax van 250 km. (Alleen het meest luxe model wordt hier voorlopig op de markt gebracht). Geef mij dan maar de Niro, snel genoeg als je wilt, genoeg ruimte en actieradius, Vmax = 167 km, dus ook geen dikkere kabels nodig, zoals de Tesla, praktische auto. 

Edited by Cabjo
Typo

De eindconclusie van de tester van de ANWB zegt het eigenlijk goed: als het toch een auto van de baas is, waarom dan niet een gokje wagen. Oftewel: ik heb met mijn eigen centen een goede keus gemaakt: de e-Niro. Goede service en wagen zit goed in elkaar. En een heerlijke reiswagen waar je makkelijk grote afstanden mee aflegt.

Vakantie naar de Alpen me even de eerste dag uitgelicht: relaxed 750km gereden met een gemiddelde van 98km/u en totale tijd onderweg 9 uur (had sneller gekund, maar de lunch duurde langer dan het laden bij Ionity). Met een volle accu vertrokken, en na 290km eerste laadstop en lunchpauze, daarna twee etappes van elk zo'n 230 km met nog een laadstop met koffie en daarna om 6 uur bij het hotel met laadpalen vlakbij Basel. Cruisecontrol op 115km/u, maar gemiddelde lager vanwege de nodige baustellen en vrachtwagens die ingehaald moesten worden. Verkeer was zo druk dat het nauwelijks sneller kon. Laadsnelheden bij Ionity een prima 75-77kW en ik had snelladen ingesteld tot max 80%. Als ik kijk naar het gemiddelde en de afgelegde afstand dan maakt het eigenlijk niet veel meer uit met een fossiele auto, ook daar vond ik het vaak na 9 uur onderweg welletjes en heb zelden meer kilometers gemaakt op één dag.

Op de terugweg heb ik even nog de top getest: 180km/u op de teller en 172km/u op de GPS. Hij loopt vlot door naar de 180 en dan wordt overduidelijk de power geknepen en verdwijnen er 3 blokjes van de powerindicator in sportmode. Heel nadrukkelijk begrensd.

Wat trouwens nog een voordeel is van de e-Niro: het is geen opvallende EV, meesten hebben het zelfs niet door. Voor anderen een nadeel die wel willen opvallen, maar die kopen een Tesla.

@jwvbtw: de Tesla Model 3 SR+ laadt max 100-120kW en alleen de Model 3's met grote accu pakket kunnen tot 200kW laden, maar die zijn weer veel duurder dan de e-Niro.

Edited by Fralamjo

10 hours ago, Cabjo said:

Tesla model 3 is 1 1/2 keer zo duur als de Niro, en je krijgt er dan dingen bij waarvan je je afvraagt, wat moet ik ermee(?), zoals 0 naar 100 in 4,8 sec, een Vmax van 250 km. (Alleen het meest luxe model wordt hier voorlopig op de markt gebracht). Geef mij dan maar de Niro, snel genoeg als je wilt, genoeg ruimte en actieradius, Vmax = 167 km, dus ook geen dikkere kabels nodig, zoals de Tesla, praktische auto. 

Je kan de SR+ al een tijdje bestellen. Die is ongeveer even duur als de Niro. 

We rijden nu een kleine week met de Tesla (die is van mijn vrouw, Niro is van mij). Als ik een paar duizend kilometer erop heb zitten zal ik wel een samenvatting van de verschillen posten. 

• Like 2