Jump to content
JaapW

Kia E Niro VS Tesla Model 3

Recommended Posts

2 uur geleden, Sigmasailor zei:

Misschien weet de dealer het verschil tussen LFA en LSA ook niet.

Tikfoutje mag ik aannemen. Anders word ik helemaal gek. Weer een nieuwe term...

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 uur geleden, korsowito zei:

Misschien gemist, maar heeft de dealer uberhaupt met je meegereden om te ervaren wat het probleem was?

Nee, dat was een grote frustratie van me. Vorige bezoeken aan de dealer was het geen punt wanneer ik in de werkplaats kwam. Ik heb er een keer prima samengewerkt met een van de monteurs die daar ook groot plezier in had.

Er zit daar twee man bij de klantenbalie, een jongere figuur en een wat oudere. Die oudere is een rustig type die goed kan luisteren en rustig reageert. Het was juist die jongere was het die me te woord stond. Hij gaf me al snel de kriebels en deed er van alles aan om me uit de werkplaats te houden. Hij hing ook allerlei verhalen op die kant noch wal raakten, waarmee hij zijn eigen onkunde goed tentoon stelde. Hij bleek ook samen met de opperchef van de werkplaats de proefrit gemaakt te hebben en kwam me daarna vertellen dat er niets aan de hand was + allemaal dingen die duidelijk net níét aangaven waar het om ging. Ik werd op afstand gehouden. Mijn verzoek juist om mee te rijden werd flink afgehouden. Er hing gewoon een vreemde geheimzinnigheid omheen die nog eens werd versterkt toen ik achteraf merkte dat ze vanaf het begin (auto de werkplaats in) tot het eind (einde proefritten) de spanning van mijn dashcam hadden gehaald. Ik kon ze na afloop van de laatste proefrit nog zien weglopen van de auto. Ik kreeg sterk de indruk dat ze niet echt wisten wat ze ermee aan moesten en betwijfel ook of de calibratieprocedure zoals ik die ken (met een scherm vlak voor de auto) überhaupt wel is uitgevoerd.

Misschien dat ik dit nog wel ga terugkoppelen naar de vestigingsdirecteur, waarmee ik –tot nu toe in elk geval– een goede verstandhouding heb. Ze is vrij recht door zee en daar houd ik wel van.

2 uur geleden, tijdjes123 zei:

Ben wel benieuwd hoevaak je dat de melding krijgt met lfa dat je je handrn aan het stuur moet houden

Ha ha, ja, daar had ik gisteren op en neer naar Amsterdam idd veel last van. Genietend dat dit zo mooi werkt. Het zal wel slijten, en zal ik dat piepje regelmatig krijgen. Maar ik moet oppassen dat dat niet gebeurt als mijn vrouw meerijdt, want die kan daar flink op reageren, als je begrijpt wat ik bedoel...;-) 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, hoop dat je dit kan terugkoppelen en dat ze er wat mee zullen doen.. zowel de testritten als de manier van omgang van de baliemedewerker...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Op de snelweg kun je ca 500 meter met losse handen, tot de 1ste waarschuwing; bij 1 km krijg je dan de 2de waarschuwing, die wordt in het dashboard in rood weergegeven. Ik weet niet of de lengte van het 'losse handen' traject nog afhangt van de snelheid. Die was bij mijn test 115 km/u op de ACC (110 km/u op GPS).

Edited by Case

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heeft niks met snelheid of afstand te maken maar puur met tijd. Ik denk iets van 10-15 seconde je stuur niet (licht) bewegen en dan krijg je die melding.

Wel jammer dat het systeem gewoon uit gaat na 2x waarschuwen en je niet veilig op de vluchtstrook stil wordt gezet. Bij een beroerte ga je dan dus op de ingestelde snelheid rechtdoor.. Dat doet Tesla wel echt veel netter.

Share this post


Link to post
Share on other sites

15 s tot de eerste waarschuwing, daarna 10 s tot de rode waarschuwing. Niet getest hoe lang die aanhoudt voordat die er de brui aan geeft. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tesla model 3 is 1 1/2 keer zo duur als de Niro, en je krijgt er dan dingen bij waarvan je je afvraagt, wat moet ik ermee(?), zoals 0 naar 100 in 4,8 sec, een Vmax van 250 km. (Alleen het meest luxe model wordt hier voorlopig op de markt gebracht). Geef mij dan maar de Niro, snel genoeg als je wilt, genoeg ruimte en actieradius, Vmax = 167 km, dus ook geen dikkere kabels nodig, zoals de Tesla, praktische auto. 

Edited by Cabjo
Typo

Share this post


Link to post
Share on other sites

De eindconclusie van de tester van de ANWB zegt het eigenlijk goed: als het toch een auto van de baas is, waarom dan niet een gokje wagen. Oftewel: ik heb met mijn eigen centen een goede keus gemaakt: de e-Niro. Goede service en wagen zit goed in elkaar. En een heerlijke reiswagen waar je makkelijk grote afstanden mee aflegt.

Vakantie naar de Alpen me even de eerste dag uitgelicht: relaxed 750km gereden met een gemiddelde van 98km/u en totale tijd onderweg 9 uur (had sneller gekund, maar de lunch duurde langer dan het laden bij Ionity). Met een volle accu vertrokken, en na 290km eerste laadstop en lunchpauze, daarna twee etappes van elk zo'n 230 km met nog een laadstop met koffie en daarna om 6 uur bij het hotel met laadpalen vlakbij Basel. Cruisecontrol op 115km/u, maar gemiddelde lager vanwege de nodige baustellen en vrachtwagens die ingehaald moesten worden. Verkeer was zo druk dat het nauwelijks sneller kon. Laadsnelheden bij Ionity een prima 75-77kW en ik had snelladen ingesteld tot max 80%. Als ik kijk naar het gemiddelde en de afgelegde afstand dan maakt het eigenlijk niet veel meer uit met een fossiele auto, ook daar vond ik het vaak na 9 uur onderweg welletjes en heb zelden meer kilometers gemaakt op één dag.

Op de terugweg heb ik even nog de top getest: 180km/u op de teller en 172km/u op de GPS. Hij loopt vlot door naar de 180 en dan wordt overduidelijk de power geknepen en verdwijnen er 3 blokjes van de powerindicator in sportmode. Heel nadrukkelijk begrensd.

Wat trouwens nog een voordeel is van de e-Niro: het is geen opvallende EV, meesten hebben het zelfs niet door. Voor anderen een nadeel die wel willen opvallen, maar die kopen een Tesla.

@jwvbtw: de Tesla Model 3 SR+ laadt max 100-120kW en alleen de Model 3's met grote accu pakket kunnen tot 200kW laden, maar die zijn weer veel duurder dan de e-Niro.

Edited by Fralamjo

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 hours ago, Cabjo said:

Tesla model 3 is 1 1/2 keer zo duur als de Niro, en je krijgt er dan dingen bij waarvan je je afvraagt, wat moet ik ermee(?), zoals 0 naar 100 in 4,8 sec, een Vmax van 250 km. (Alleen het meest luxe model wordt hier voorlopig op de markt gebracht). Geef mij dan maar de Niro, snel genoeg als je wilt, genoeg ruimte en actieradius, Vmax = 167 km, dus ook geen dikkere kabels nodig, zoals de Tesla, praktische auto. 

Je kan de SR+ al een tijdje bestellen. Die is ongeveer even duur als de Niro. 

We rijden nu een kleine week met de Tesla (die is van mijn vrouw, Niro is van mij). Als ik een paar duizend kilometer erop heb zitten zal ik wel een samenvatting van de verschillen posten. 

 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
Op 11-9-2019 om 20:59, Hippe lip zei:

Nee, dat was een grote frustratie van me. Vorige bezoeken aan de dealer was het geen punt wanneer ik in de werkplaats kwam. Ik heb er een keer prima samengewerkt met een van de monteurs die daar ook groot plezier in had.

Er zit daar twee man bij de klantenbalie, een jongere figuur en een wat oudere. Die oudere is een rustig type die goed kan luisteren en rustig reageert. Het was juist die jongere was het die me te woord stond. Hij gaf me al snel de kriebels en deed er van alles aan om me uit de werkplaats te houden. Hij hing ook allerlei verhalen op die kant noch wal raakten, waarmee hij zijn eigen onkunde goed tentoon stelde. Hij bleek ook samen met de opperchef van de werkplaats de proefrit gemaakt te hebben en kwam me daarna vertellen dat er niets aan de hand was + allemaal dingen die duidelijk net níét aangaven waar het om ging. Ik werd op afstand gehouden. Mijn verzoek juist om mee te rijden werd flink afgehouden. Er hing gewoon een vreemde geheimzinnigheid omheen die nog eens werd versterkt toen ik achteraf merkte dat ze vanaf het begin (auto de werkplaats in) tot het eind (einde proefritten) de spanning van mijn dashcam hadden gehaald. Ik kon ze na afloop van de laatste proefrit nog zien weglopen van de auto. Ik kreeg sterk de indruk dat ze niet echt wisten wat ze ermee aan moesten en betwijfel ook of de calibratieprocedure zoals ik die ken (met een scherm vlak voor de auto) überhaupt wel is uitgevoerd.

Misschien dat ik dit nog wel ga terugkoppelen naar de vestigingsdirecteur, waarmee ik –tot nu toe in elk geval– een goede verstandhouding heb. Ze is vrij recht door zee en daar houd ik wel van.

Ha ha, ja, daar had ik gisteren op en neer naar Amsterdam idd veel last van. Genietend dat dit zo mooi werkt. Het zal wel slijten, en zal ik dat piepje regelmatig krijgen. Maar ik moet oppassen dat dat niet gebeurt als mijn vrouw meerijdt, want die kan daar flink op reageren, als je begrijpt wat ik bedoel...;-) 

Oohh. Ik herken het helemaal. Ik krijg de kriebels al als ik het lees. Ik zal en ben ook altijd bij mijn auto als die bij de garage is. Zo weet ik altijd wat er aan de auto mankeert. Een tijdje geleden was ik helemaal erg blij, want toen had de garage iets anders tussendoor gevonden, wat eigenlijk wel onder garantie viel en ik had meteen gezegd voer maar uit. Was ik er nooit geweest had de garage zijn klep wel gehouden. Nu is dit een leuk iets, maar soms is het ook wel noodzakelijk. Jammer dat jouw garage zo tegenwerkt. Ik loop zelf de werkplaats in en uit. De monteurs weten inmiddels ook wel dat ik soms naar binnen kom lopen. Laatst zat ik nog aan de koffie voor en kwam er een monteur naar mij toe en zegt: de auto staat nu net binnen in de werkplaats. Altijd leuk. Sterkte in ieder geval.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Op 17-9-2019 om 11:44, Prlwytzkofsky zei:

Je kan de SR+ al een tijdje bestellen. Die is ongeveer even duur als de Niro. 

We rijden nu een kleine week met de Tesla (die is van mijn vrouw, Niro is van mij). Als ik een paar duizend kilometer erop heb zitten zal ik wel een samenvatting van de verschillen posten. 

 

Leuk. Ik ben zeer benieuwd naar de samenvatting. Hou ons op de hoogte.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 hours ago, JaapW said:

Oohh. Ik herken het helemaal. Ik krijg de kriebels al als ik het lees. Ik zal en ben ook altijd bij mijn auto als die bij de garage is. Zo weet ik altijd wat er aan de auto mankeert. Een tijdje geleden was ik helemaal erg blij, want toen had de garage iets anders tussendoor gevonden, wat eigenlijk wel onder garantie viel en ik had meteen gezegd voer maar uit. Was ik er nooit geweest had de garage zijn klep wel gehouden. Nu is dit een leuk iets, maar soms is het ook wel noodzakelijk. Jammer dat jouw garage zo tegenwerkt. Ik loop zelf de werkplaats in en uit. De monteurs weten inmiddels ook wel dat ik soms naar binnen kom lopen. Laatst zat ik nog aan de koffie voor en kwam er een monteur naar mij toe en zegt: de auto staat nu net binnen in de werkplaats. Altijd leuk. Sterkte in ieder geval.

Ik weet nog een keer dat mijn XM aan de diagnose hing en dat er heel groot in het scherm stond "transmission not recognized, press space to continue". De monteur beweerde dat hij de auto helemaal niet uit kon lezen (we waren er vanwege een ABS fout). Toen ik zei "druk eens op de spatiebalk" deed hij dat en konden we prima zien dat er een aansluiting van de gordelspanner niet Ok was. Vervolgens wel 1,5 uur aan incompetentiekosten mogen aftikken.

3 hours ago, JaapW said:

Leuk. Ik ben zeer benieuwd naar de samenvatting. Hou ons op de hoogte.

Ga ik doen. Vreemd genoeg zijn mensen aan wie ik de auto laat zien het meest onder de indruk van fart-mode :-|

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 uur geleden, Prlwytzkofsky zei:

Vreemd genoeg zijn mensen aan wie ik de auto laat zien het meest onder de indruk van fart-mode :-|

.... die jij kennelijk steeds graag demonstreert. :hammer:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb nu iets van 3500 km op de Tesla staan, en 40.000 km op de Niro. Tijd dus om ze eens te vergelijken.

De anwb heeft ze al getest, maar die klopt van geen kant.

https://www.anwb.nl/auto/nieuws/2019/september/dubbeltest-kia-e-niro-vs.-tesla-model-3

De SR+ heeft een accu van ongeveer 50kWh, niet 75. Verbruik hebben ze gemeten aan de hand van een GOM in de Niro die zich aanpast I.p.v. SOC. Dat klopt dus niet. De Tesla is echt een stuk zuiniger dan de Niro (veel minder frontaal oppervlak, betere CW waarde). Zie ook de tests van NextMove en TeslaBjorn.

Ik heb niet de auto uit de test, maar een LR AWD met FSD. Dus met twee motoren I.p.v. 1, een grotere accu (75kWh) en Full Self Driving. Die kost meer.

 

Looks/styling:

Wat mij betreft wint de Tesla dit. De Niro is zeker geen lelijke auto, maar alle lijnen bij de Tesla zijn toch net wat mooier, completer. Enige uitzondering zijn de aero velgen/wieldoppen. Die zijn op de Tesla echt lelijk, terwijl ik de aerodynamische velgen op de Niro best mooi vind.

 

Prestaties

De Niro is bepaald geen trage auto, maar de acceleratie in de Tesla is ronduit belachelijk. Ook de wegligging is in de Tesla een heel stuk beter. Waar je met de Kia onder bijna alle omstandigheden de voorwielen aan het spinnen kan krijgen is me dat bij de Tesla nog nooit gelukt. Ook de bochtsnelheden die je kan halen heb ik nooit eerder in een auto meegemaakt, maar ik ben geen sportieve auto’s gewend. De Tesla is dat duidelijk wel. Wat ook opvalt is dat de Tesla (nog) directer reageert op het gaspedaal. Als je uit een fossiele auto komt zal je het niet merken, maar als je weer in de Kia stapt merk je dat er toch iets van een tiende seconde vertraging zit tussen gaspedaal en accelereren. De Kia heeft bovendie vrij veel last van torque steer terwijl dat op de Tesla volledig afwezig is.

 

Comfort

Het kan een kwestie van smaak zijn, maar wat mij betreft wint de Niro het hier op vrijwel alles. De Kia is al vrij strak geveerd (ik kom uit een Citroen), maar de Tesla doet daar nog een schepje bovenop. In de Tesla moet je echt langzaam over verkeersdrempels, en is een klinkerweggetje echt rustig aan doen. Ook de zitpositie in de Niro vind ik prettiger. In de Niro zit je een beetje meer zoals je aan de keukentafel zit terwijl je in de Tesla zit alsof je in een raceauto zit. De Tesla maakt ook duidelijk meer herrie. Zowel rolgeluiden op lage snelheid als windgeruis op hoge snelheid zijn minder in de Niro. Ik ga nog wel zo’n rubbertje kopen voor de Tesla, en hoop dat het dan wat beter wordt. Enige punt waar de Tesla beter scoort is met raampje open rijden. Dat kan in de M3 tot een veel hogere snelheid zonder dat het irritant wordt.

 

Autopilot/LFA en andere rijhulpsystemen.

Toen ik de Tesla kocht dacht ik dat die op alle punten beter zou zijn dan de Niro wat dit betreft. Tesla is er immers mee begonnen. Maar dat is niet zo.

De Kia heeft met LFA een systeem met niet al te hoge ambities: Lane Follow Assistant. Tesla heeft met autopilot een systeem dat ambieert volledig zelfstandig te kunnen rijden. Kia doet het vrijwel perfect, Tesla doet het af en toe best haperend. De Tesla rijdt een stuk zekerdere door bochten, remt zelf af voor scherpe bochten en rijdt over het algemeen rustiger in druk verkeer. In de Kia zet je hem al snel af als het druk wordt, de Tesla redt zich in wat drukker verkeer ook prima. Grootste nadeel in de Tesla is toch wel het ghost-braking. Af en toe remt ie (hard) voor dingen die er niet zijn zoals schaduwen. Zeker als het zonnig is moet je met je voet boven het gaspedaal blijven hangen om ze op te vangen. Ik hoop dat dat snel verbeterd wordt. Ook het handmatig wisselen van rijstrook vind ik in de Tesla lastiger.

Bij de Kia:

- doe je knippelicht aan, stuurhulp schakelt uit.

- stuur naar de andere baan, stuurhulp schakelt vanzelf weer in.

Tesla:

- doe je knippelicht aan, stuur “door de weerstand heen” om stuurhulp uit te schakelen (lastig om soepel te doen en er klinkt een gong)

- stuur naar de andere baan en zet de stuurhulp weer aan (weer een gong).

Dus twee geluidjes en 4 handelingen I.p.v 2 en geen geluidjes. Stom is bij de Tesla verder dat de “nag” om je eraan te herinneren je handen aan het stuur te houden dan weer volledig stil is en alleen een beetje blauw getoond wordt in het scherm. Kinderachtig is dat Tesla autopilot volledig uitschakelt als je een keer te laat was. Je moet dan volledig stil staan en in P voordat je hem weer mag gebruiken.

 

Dode hoek detectie zit in de Kia in je buitenspiegels. Er gaat een lampje branden als er iets in je dode hoek zit. Dat is veel handiger dan bij Tesla. Daar staat het als een rood lijntje op je scherm. Je moet dus eerst naar links in je spiegel kijken, en vervolgens naar rechts om te zien of er niets in je dode hoek zit. Ik merk dat ik dan liever ouderwets even over m’n schouder kijk.

 

Ik mis op de Tesla toch wel de adaptive regeneration. In de Kia past de regeneratie zich aan aan de verkeersomstandigheden. Dus als je het gas loslaat terwijl er niks voor je zit rolt hij rustig uit, terwijl hij vollle regen gebruikt als er voor je een auto remt. Verder heeft de Kia cross traffic warning. Als je achteruit uit een parkeerplaats rijdt kijkt hij naar verkeer dat van links of rechts komt en geeft een waarschuwing. Handig, maar geen heel groot gemis in de Tesla.

 

Zowel de Tesla als de Niro hebben lane departure warning/asssistant. In de Niro zet je die op wegen zonder middenstreep al snel uit, maar hij doet over het algemeen wat ie moet doen. In de Tesla maakt hij echt een afgrijselijk geluid. Alsof je op een duif stapt. Bovendien gaat hij af en toe af zonder duidelijke reden. Bijvoorbeeld bij een baanwissel. Ik kan er nog niet helemaal de vinger op leggen of het iets is dat ik fout doe.

 

Laden/range

 

Ik ga voor de range even uit van de worst/best case schattingen van ev-database. Want die kloppen meestal aardig.

Tesla SR+: 245/505km

Niro: 265/565km

Tesla LR AWD: 340/685km

 

De Niro komt dus een stukje verder dan de prijsconcurrent, maar de duurdere Tesla is weer een stuk beter. Waar ze volgens mij weinig rekening mee hebben gehouden is dat de Tesla geen warmtepomp heeft maar een verwarmingselement. Als het goed koud is trekt die zo’n 4,3kW terwijl de ik de verwarming in de Niro noot meer dan een kilowat heb zien trekken. In de Tesla is dat overigens niet inzichtelijk. Je kan het huidige energieverbruik zien, maar voor zover ik weet is dat alleen het gebruik van de motoren, niet het gebruik voor klimaat en electronica zoals in de Niro is af te lezen.

 

Wat laden betreft wint de Tesla het op alle fronten. Even 10 minuten bijladen met 140kW bij een supercharger is echt heel fijn. De SR+ is overigens beperkt tot 100kW, dus daar is het verschil kleiner (Niro max 80kW, max 77 gezien). Superchargers zijn erg fijn. Enige nadeel is dat ze vaak bij een hotel zitten waar je niet makkelijk een broodje ofzo kan kopen. Daarom zal ik toch ook bij Fastned/Ionity gaan stoppen.

Grootste nadeel van de Niro is de 1 fase lader. Die maakt opladen op bestemming vrijwel nutteloos, en je moet grappen uithalen zoals loadbalancing of een transformator om thuis redelijke laadsnelheden te krijgen.

 

Privacy

De app van de Kia is zo beperkt dat ik die niet eens heb geactiveert. Daardoor wordt van de Kia helemaal niets vastgelegd bij anderen (nagevraagd bij Kia). Bij de Tesla kan dat niet. Tesla zelf kan ten alle tijden bij je auto, zien wat je doet, etc. Bovendien ondersteund de Tesla geen TMC (verkeersinformatie via de radio). Om verkeersinformatie te gebruiken moet je toestaan dat Tesla en partners (google vermoedelijk) je locatie kennen. Tesla beloofd weliswaar dat die gegevens anoniem zijn, maar dat kan vrijwel niet bij locatiegegevens. De auto die elke avond op mijn adres geparkeerd staat is vrij eenvoudig terug te leiden naar mij ook al wordt dat niet direct met google gedeeld.

 

 

Navigatie, stereo

 

Heel simpel: de Tesla wint op alles. De stereo in de Niro is abosluut niet slecht maar die in de Tesla is van een andere orde. Ook de navigatie is slim, doordacht en voegt bijvoorbeeld supercharger stops aan je reis toe. Om naar huis te navigeren hoef je alleen naar beneden te swipen, en je kan met google gewoon je bestemming opzoeken. Aan het scherm in het midden was ik in een half uur gewend. Enige moment dat ik er problemen mee heb is als ik moe ben en s’nachts rijd. Ik heb een bril voor veraf zien en het kost me dan soms even om te focussen op de kleine lettertjes in het scherm.

 

Tot zover deel 1. Ik ga nog wel een stukje tikken over kwaliteit, service, interieur etc.

 

Edited by Prlwytzkofsky
  • Like 5
  • Thanks 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt @Prlwytzkofsky! Leuk om te lezen van iemand die werkelijk beide hands-on heeft ervaren en objectief kan zijn! Dat van de autopilot was ik inmiddels ook achter dat die niet zo geweldig is als iedereen denkt, zeker omdat het voor veel Teslarijders hun eerste auto is met een dergelijk systeem en het dus al gauw een mooi systeem vinden.

Nog nooit op een duif gestapt dus geen idee wat dat dan voor geluid maakt :clown:

Benieuwd naar de prestaties in de winter en dan vooral het effect van de warmtepomp, daar kan hier nog niemand over meepraten. Bjørn had al wel gezien dat De Niro bij koude moeite krijgt om de 77kW te halen. De Tesla verwarmt de accu voor op weg naar de lader, dat is een top idee. Gaat Kia niet kunnen met de huidige wagen.

Edited by jwv

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi stukje, Plofsky! Leuk om die verschillen zo te zien. Grosso modo hoeven de e-Nirorijders dus bepaald niet ontevreden te zijn. 


Ik wacht met spanning ;-) deel 2 van je story af...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Op 28-9-2019 om 11:33, Prlwytzkofsky zei:

Tot zover deel 1. Ik ga nog wel een stukje tikken over kwaliteit, service, interieur etc.

Bedankt voor je vergelijking. Ik ben benieuwd naar het vervolg. Hoewel ik best tevreden ben met de Niro vind ik de Tesla toch wel een stuk mooier...

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 uur geleden, Nick_2019 zei:

Bedankt voor je vergelijking. Ik ben benieuwd naar het vervolg. Hoewel ik best tevreden ben met de Niro vind ik de Tesla toch wel een stuk mooier...

Dat was ook de eerste conclusie die bovenin de story van Plofsky staat. En ik ben het daar ook wel mee eens, met de kanttekening dat het geen eerlijk vergelijk is. De Niro is een SUV-model en dat zijn allemaal (van alle merken bedoel ik) hokken. De een mss wat lelijker dan de ander, maar ik kan me er zo geen een bedenken die ik mooi vind, of het moet de Multipla zijn.....:no::death:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor alle reacties. Toen ik zat te tikken vroeg ik me af of mensen zo'n lap tekst wel willen lezen, maar dat valt mee. 

Voor de volledigheid: ik heb een oridinaire cross post gedaan naar het tesla forum. Leek me in dit geval wel toegestaan.

https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/4059388/

Het voordeel is inderdaad dat ik last heb van cognitieve dissonantie naar beide auto's toe :-)

Over een paar maanden zal ik ook de Prlwytzkofsky gezinsscore posten: in welke auto rijd elk van ons nou liever. Nu is dat nog niet eerlijk omdat de Tesla nieuw en spannend is. 

 

En nee, ik heb nooit op een duif gestaan. Ik zocht naar een tekst die de afgrijselijkheid van het geluid verwoorddde en heb die geloof ik gevonden.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

mooi vergelijk! Benieuwd naar deel 2! Ik reed laatst met collega's waarvan 2 een model 3 hebben. Die hebben beiden gezegd dat de Niro zeker een goede auto is en hebben geklaagd over de ruimte op de achterbank van een model 3.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gezien, het lijkt wel wat op Kia. Die hebben ook geen onderdelen; ook is de centrale customer support (frustration) department onbereikbaar voor de gewone consument; je komt niet door de protocollen van de receptioniste heen. Als  iemand een direct nummer heeft van een Kia persoon (dus niet de receptie) houd ik me aanbevolen.

Zo jammer, het is een superfijne auto maar zodra je er wat mee hebt wordt het een beetje lastig. Communiceren is hier het toverwoord; helaas lukt dat niet.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, klopt, ik ga meestal bij ze langs, ze weten inmiddels van me dat ik niet los laat, bellen vind ik bloedirritant, eerst moet je zo'n telefoniste uitleggen waarom je belt, om daarna weer op een wachtveld te komen, om vervolgens het hele verhaal weer opnieuw te kunnen vertellen.

Gelukkig woon ik vlakbij een dealer.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Deel twee. Eerst even een paar reacties van het Tesla forum verwerken:

@prettig (teslaforum, heeft ook allebei):

- SR+ range zal niet veel onder de E-niro zitten.

Ik denk dat het verschil wel redelijk is, zeker als je rustig rijdt met de Niro. Op het Kia forum zitten mensen die de GOM tot ver boven de 500km krijgen. Dat zie ik met een SR+ echt niet gebeuren. Net als @joostg (heeft ook allebei) geloof ik ook dat de toename in verbruik bij hogere snelheden wel meer is bij de Kia.

 

- Op smalle banen en binnendoor doet autopilot het wel en LFA niet, ook niet in bochten.

Klopt. Maar met de rare capriolen die de Tesla af en toe uithaalt vertrouw ik hem absoluut niet op N wegen en blijf minstens zo alert als dat ik zelf zou sturen. Bochten gaan een stuk beter in de Tesla.

- Passieve veiligheid Tesla is beter.

Klopt. Had ik niet genoemd. Vooral de stevigheid van het glazen dak is imposant.

 

 

Accu/BMS (Battery Management System)

 

Over dit onderdeel heb ik denk ik een beetje een controversiële mening. Veel mensen beweren dat Tesla jaren voorsprong heeft op de concurrentie maar ik twijfel daar toch een beetje aan. Kia maakt ook al wat jaren elektrische auto’s.

 

Een accu en BMS zijn altijd een compromis. Je wil aan de ene kant een accu die lang mee gaat, aan de andere kant zo hoog mogelijke laadstromen, veel vermogen en kunnen ontladen tot vrijwel 0. Daarnaast moet dat alles in een grote temperatuurrange kunnen. Wat overblijft is altijd een compromis waar de ontwerpers keuzes hebben gemaakt. En dan valt op hoe verschillend die keuzes zijn bij Tesla en Kia. Belangrijk is de C-rate. Dat wil zeggen: hoe snel staat het BMS toe dat de accu geladen of ontladen wordt t.o.v. de capaciteit. Voor de simpelheid doe ik het hier in kWh en kW omdat de voltage tussen beide auto’s vergelijkbaar is (moet eigenlijk in Ah). De C-rate bij laden van de Tesla is 190/75=2,5. 190kW is de maximale laadsnelheid, 75 kWh is de capaciteit. Bij de Kia is dat 80/64=1,25. Dus 2X zo weinig. Bij ontladen zijn de waarden 3,5 versus 2,3 maar dat is iets minder relevant omdat de accu slechts kortstondig zo hoog belast wordt (accelereren).

 

Een hogere C-rate leidt tot een snellere degradatie (minder capaciteit) van de accu. Tesla moet dus in de chemie en het ontwerp van de cellen ruim 2X beter zijn om net zo lang mee te gaan. En juist daar heeft Tesla nou niet bepaalt een schone lei. Veel model S Tesla’s (vooral de 85kWh) zijn via over the air updates gereduceerd naar C-rates die vergelijkbaar zijn met die van de Niro. Dit om de degradatie te beperken en brandgevaar te voorkomen.

 

Een andere belangrijke ontwerpkeuze zijn de buffers. Een Lithium Ion accu wordt permanent beschadigd als die helemaal leeg of (in mindere mate) helemaal vol is. Daarom zorgt het BMS er voor dat een accu nooit helemaal ontladen kan worden. Kia heeft er voor gekozen zowel een top als bottom buffer toe te passen. 100% laden bij de Kia is dus niet echt 100% maar in werkelijkheid iets van 98%. Bij de Tesla kan je hem wel tot 100% vol laden. Die heeft alleen een bottom buffer. Ik ben benieuwd wat dat voor de degradatie van veel auto’s gaat betekenen. Er worden nu heel veel in de lease geleverd en sommige leaserijders (lang niet alle) zijn niet heel zuinig op hun auto.

 

Ik heb nu 45.000 km op de Niro staan en nog geen kilometer aan range verloren. Volgens het BMS is de State of Health van de accu nog steeds 100%. Dat moet ik de M3 nog zien doen.

 

Duidelijk is dat bij het ontwerpen van de Kia een stuk conservatievere keuzes zijn gemaakt als bij Kia.

 

De Niro staat wel bekend om “cold-gate”. Bij lage temperaturen haal je maar een heel lage laadsnelheid. Ik heb het nog nooit meegemaakt en ben in februari naar noord Denemarken geweest. Ook heb ik nog nooit gezien dat de accu verwarming aan ging. Wel had ik laatst bij een Ionity charger dat de Niro maar een lousy 33kW haalde terwijl de Tesla er naast stond met 140 kW te laden (het was toen 15 graden). Ik weet niet of dat aan Ionity of aan de temperatuur lag. Bij Fastned ging het wel snel.

 

 

 

 

Wat AC laden betreft is er nog een groot verschil. De Kia kan je prima opladen aan een gewoon stopcontact zonder randaarde. Dat is handig in landen als Noorwegen en Belgie (ouderwets sternet), maar ook gevaarlijk. De Tesla controleert wel op randaarde en kijkt ook naar de spanningsval tijdens het laden. Als de spanningsval te groot is reduceert hij de laadsnelheid of stopt helemaal. Dit om het gevaar op brand door overbelasting bij slecht aangelegde installaties te verkleinen. Voor zover ik weet doet de Kia dat niet.

 

Wat ik niet goed kan beoordelen zijn de milieu effecten van het produceren van de accu en het gemak van produceren. Ik vermoed dat Tesla daar weer wat beter scoort met name door de lage hoeveelheid cobalt waarmee ze schermen.

 

Garantie

 

Hier doet Kia het duidelijk beter: 160.000km op de hele auto versus 80.000 voor Tesla. Aandrijflijn is wel ongeveer hetzelfde bij beide.

 

 

Over the air updates

 

Ik heb sinds ik hem heb al 4 updates ontvangen in de Tesla. Erg fijn, en je merkt dat autopilot steeds beter wordt. Wel laat de stabiliteit soms te wensen over. Ik heb de auto al een paar keer moeten rebooten bijvoorbeeld bij een hangende update. Ook lijkt het gemak van de updates bij Tesla een etos van “ship first and fix later” in de hand te werken.

 

 

 

Interieur/uitrusting

 

Qua uitrusting ontlopen ze elkaar niet veel. De Kia heeft stoelventilatie (prettig!) en stuurverwarming, terwijl de Tesla twee elektrisch verstelbare stoelen, alarm, dashcam en sentry mode heeft. Het interieur van de Kia is wel een stukje minder mooi. Knoppen lijken maar een beetje neergeplemt te zijn en veel hard plastic. Knoppen zitten overigens wel allemaal op de juiste plaats en ik mis in de Tesla het gemak van “tactile feedback”. Kachel een graadje hoger is in de Tesla naar beneden kijken, slidertje aanpassen of op pijltjes drukken en controleren waar ie staat. In de Niro pak je op gevoel de knop en draait hem twee tikjes omhoog.

 

Het interieur in de Tesla is in vergelijking met de Niro net een Japans tuintje. Mooie materialen, en gewoon heel weinig dingen. Het enige dat ik niet snap in de Tesla is het nep houten schrootje op het dashboard. Ik heb niks tegen hout in het interieur, en vind het zelfs mooi. Maar door alleen op het dashboard hout te gebruiken en bijvoorbeeld niet in de deuren en middenconsole lijkt het een beetje een after-thought.

 

Achterin zit je in de Kia een heel stuk beter. Vooral voor wat langere mensen is het een beetje afzien achterin de Tesla op lange ritten. Hoofdruimte is best krap en bank is erg laag. Wel erg prettig is het glazen dak in de Tesla. Het is op een of andere manier goed voor de ziel om een beetje in het licht te zitten.

 

 

Schadegevoeligheid

 

Het kan natuurlijk pech zijn, maar we hebben al een kras gereden op de Tesla. De bumpers (vooral voor) hangen erg laag bij de grond en je moet dus vreselijk uitkijken voor stoeprandjes. Daar hebben we nu dus rechts voor een diepe kras zitten. Je moet in de Tesla in de stad gewoon een stuk beter opletten terwijl de Kia gemaakt is voor de urban jungle. Ook hebben we al een ster in de voorruit gehad bij de Tesla, maar dat wijt ik maar aan de steentjesroulette. Op de Tesla hebben we ook al een kras zitten op de velg (tolpoortje Frankrijk met een toeterende vrachtwagen achter me). Ook dat is een stuk moeilijker voor elkaar te krijgen met de Kia.

 

 

Bestellen/afleveren.

 

Ik heb de Kia op de allerlaatste dag dat dat kon (eind november) gereserveerd. Een paar dagen later ben ik bij de dealer naar binnen gelopen en heb een handtekening gezet (zonder de auto gezien te hebben). Dat was maar goed ook, want mensen die niet zelf actie ondernamen kregen de auto veel later. Enige nadeel was dat ik niet snel mijn gewenste kleur kon krijgen (grijs). Het is dus een blauwe geworden. Afleveren ging helemaal volgens het boekje en kon op mijn verzoek zelfs een paar dagen eerder zodat ik er meteen mee op vakantie kon. Op 2 februari kreeg ik een keurige auto, flesje wijn en het aanbod om dingen uit te leggen (uiteraard wist ik alles al :-).

 

 

De Tesla is 2 juli via internet besteld. Bestelling ging prima, maar aflevering was een aanfluiting. Aflevering werd twee keer uitgesteld en uiteindelijk verplaatst van Groningen naar Tilburg 300km verderop. Daar aangekomen mochten we in de stromende regen onze auto zelf controleren en meenemen. Er waren geen grote dingen mis: beetje vies, stickers niet verwijderd, verkeerd gemonteerd koferbakrubber, te lage bandenspanning en verkeerd afgestelde koplampen. Op de dag dat we hem ophaalden (11 september) werden er iets van 350 auto’s uitgeleverd. Dat betekent dat Tesla die dag 350.000 Euro aan afleverkosten verdient. Ik snap dat er meer in de afleverkosten zitten dan alleen het echte afleveren maar voor dat geld mag je toch wel verwachten dat iemand 1 a 2 uur je auto helemaal nakijkt. Als je per persoon 4 auto’s per dag aflevert heb je ongeveer 120 mensen (beetje overhead, training) nodig. Volgens mijn deden zet het met een man of 35. Dat is gewoon een bezuinigingsmaatregel.

 

 

Kwaliteit

 

De kwaliteit van de Tesla valt me niet tegen. Er is veel geschreven over panel gaps en inderdaad kunnen ze nog wel veel leren van de Koreanen wat dat betreft. Maar ik heb het idee dat het lakwerk van de Tesla juist weer een tikje strakker is dan van de Kia. Enige punt van de Tesla is dat de frunk niet helemaal mooi is uitgelijnd. Ga ik nog wel eens iets aan laten doen, maar niet erg storend.

 

 

 

 

Service/onderhoud

 

De Kia heeft een vrij belachelijk onderhoudsschema. Elke 15.000 km moet ie een beurtje en als je dat niet doet vervalt je garantie. Daardoor is bij mij na 5 maanden volledig nutteloos de remvloeitstof vervangen. Wat dat betreft is de Tesla veel beter: ze adviseren onderhoud elke 30.000 km, maar zie maar of je zin hebt.

 

Over de service van de Kia dealer heb ik niet veel te klagen, maar in contact komen met Kia Nederland is nogal lastig als ik forumleden mag geloven.

 

Met de Tesla heb ik nog niet veel service ervaringen. Ik ben een keer bij SEC Groningen onaangekondigd langs gereden omdat ik mijn trekhaak niet gemonteerd kreeg. Er kwam meteen een monteur helpen (die er gelukkig ook een beetje moeite mee had) en het kofferbakrubber is goed gemonteerd. Kortom: prima. Het schijnt wel dat het in Amsterdam minder goed is, maar in Amsterdam is alles erger.

 

 

Grote dingen vervoeren.

 

In de Kia kan je best grote dingen kwijt. Ik heb al eens een 2 zitsbankje vervoerd. Toch wint de Tesla het wat mij betreft omdat je er een karretje achter kan hangen voor grote en/of vieze dingen. Dat is wat mij betreft ook een van de grootste nadelen van de Kia: geen trekhaak. Het voelt op een of andere manier raar om een mestvork achterin de Tesla te gooien om wat groenafval weg te brengen. Dat is de “nette” auto van de twee.

 

 

Subjectieve dingen en scheetkussens

 

Kia is traditioneel een merk voor mensen die lak aan status hebben. Persoonlijk voel ik me daar meer bij thuis. Het verschil in reactie als je verteld dat je een Tesla hebt gekocht is frappant. Een Tesla wordt door veel mensen nog gezien als een duur statussymbool, hoewel de meeste reacties positief zijn. Wel kregen we een keer letterlijk te horen dat we “bij die klant beter niet met een Tesla aan konden komen”.

 

Ik kan de flauwe grappen zoals scheetkussens en dat je de tekst bij de telefoon kan veranderen in “ahoy-hoy” wel waarderen. (Ahoy-Hoy was volgens Graham Bell de beste manier om de telefoon op te nemen). Het geeft aan dat de Tesla in elkaar is gezet door mensen die lol in hun werk hebben en een missie. Dat mis je bij de Kia een beetje: dat is gewoon een auto.

 

 

 

Conclusie

 

Ik heb in mijn leven nu denk ik een stuk of 25 auto’s gehad. Beide zijn beter dan wat ik ooit eerder heb gereden. De Tesla is wat sportiever dan ik zou willen. Audi en BMW rijders zullen zich thuis voelen en ik begin eraan te wennen. De Kia is conservatiever maar dat is helemaal geen slecht punt. Ik vermoed dat de accu van de Kia langer goed blijft. Groot nadeel van de Kia is wel de levertijd.

 

 

 

Edited by Prlwytzkofsky
  • Like 2
  • Thanks 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Similar Content

    • By robinspr
      Sinds vorige week hebben we onze nieuwe auto maar helaas zit hier nog geel halogeen licht in de koplampen.. nu had ik whitevision lampjes besteld voor een witte look maar de koplamp blijft vol geel licht geven... ligt dit aan de lens in de koplamp of heeft dit een andere oorzaak ?
    • By Dennis the Menace
      Beste forumleden, 
      Nadat ik eigenhandig de koplampsproeier van mijn kia ceed had afgebroken (vanuit de de auto gezien, links) moest ik helaas een complete originele set kopen om alleen dit onderdeel te vervangen. Ik heb dus nog de complete slangenset en de sproeier rechts (vanuit de auto gezien) over. Aangezien ik geen Ceed 2 meer bezit wil ik deze verkopen aan iemand die het nodig heeft maar niet net als ik een complete set moet komen voor alleen de sproeikop. 
      De set zelf kost ex inbouwen een kleine 200 euro, dus graag bieden naar waarde. 
      Ophalen kan (midden Nederland net onder Utrecht) en anders verzendkosten koper. 
      Groeten, 
      Dennis



    • By Henk Segerink
      Sinds kort rijd ik in een Kia Opirus, een buiten beentje in de Kia-historie, maar een prima auto. Ik heb een vraag over de destijds door de importeur ingebouwd navigatiesysteem. Is het mogelijk m.b.v. een nog verkrijgbaar infoscherm de oorspronkelijke functionaliteit terug te krijgen. M.a.w. zijn de oorspronkelijke connectoren nog aanwezig?
      Ik heb deze vraag al neergelegd bij Kia Nederland, maar zij kunnen niets terug vinden over deze upgrade vanaf de importeur.
      Het systeem dat in de Opirus zit is een Pioneer 9DVD met separaat scherm. DE navigatie dateerd uit 2007 en is niet meer up te daten. Is gezien het gebruik van de smartphone natuurlijk ook niet nodig. Vandaar dat ik het systeem terug wil brengen naar het oorspronkelijke infodisplay.
×
×
  • Create New...