Jump to content
famke

bandenspanning lampje brand

Recommended Posts

Hallo

ik heb sinds 6 weken een kia rio uit 2015.

toen ik hem ophaalde brandde er een banden spanning systeem lampje.

tijdens de proefrit niks aan de hand.

inmiddels 2x naar de garage geweest.

de 1e keer hebben ze het systeem gereset, tijdens de rit erna brandde het lampje weer,

weer naar de garage toen zeiden ze dat 1 van de sensoren een verkeerd waarde had waardoor het lampje ging branden, mevrouw het probleem is nu opgelost mooi dacht ik.

tijdens de volgende rit na een stukje rijden weer opnieuw het lampje.

gelijk weer naar de garage gereden, nu volgende week gaan ze er weer naar kijken.

wie heeft dit ook gehad??

word er zo zenuwachtig van!

Als je de melding van de reset/uitlezing niet weet is het een beetje gissen...(mijn inziens)

Als het onder de garantie valt is er niks aan de hand. (Buiten dat het wel vervelend is dat je de auto moet wegbrengen enz...)

Belangrijkste info die ik mis; is de bandenspanning van de bewuste band wel ok?

nog even ter aanvulling de banden zijn correct op spanning volgens de juiste waarde, het zijn nieuwe nankang banden die er onder zitten

Dat betreft een TPMS melding. De ventielen in jouw wielen geven een signaal naar jouw boordcomputer als de bandenspanning onderling verschilt.

Het kan dus zijn dat de bandenspanning niet op het juiste niveau is (onderling verschil, of allemaal te laag)
Het kan echter ook zijn dat er een verkeerd TPMS ventiel gemonteerd is, je hebt namelijk voor verschillende uitvoeringen, ook verschillende types TPMS ventielen.
Zo heb je HIGH-line en LOW-line ventielen. Als er een LOW-line ventiel is gemonteerd in een HIGH-line model (of andersom) dat krijg je een brandend lampje....

Verder kan het ook nog zo zijn dat de TPMS ventielen niet goed zijn 'gekloond' met de originele ventielen.
Dus terug naar de dealer of naar de betere bandenboer, die hebben ook deze apparatuur.

of ze hebben met het vervangen van de banden een sensor stuk gemaakt of deze is met het monteren van de banden een halve slag gedraaid in het wiel 

heb ik ook al eens meegemaakt en dan ziet het systeem hem als een wiel van de andere zijde leuk zoek plaatje levert dat op

Op 10-9-2019 om 18:40, m van der pot zei:

Belangrijkste info die ik mis; is de bandenspanning van de bewuste band wel ok?

Ja alle banden zijn op de juiste spanning.