Jump to content
  • Sign Up
Sign in to follow this  
meeder

Niro PHEV airco/kachel

Recommended Posts

De Niro PHEV is een mogelijke vervanger van onze huidige auto over 2 of 3 jaar.

Nu kan ik nergens vinden hoe de klimaatregeling werkt, heeft de auto een elektrische kachel en elektrisch aangedreven airco? Zo niet heeft de PHEV geen zin omdat in de winter of zomer dan de benzinemotor altijd moet draaien.

Mijn vrouw moet 2 keer per week 7km naar het station rijden, de rest zijn langer afstanden in het weekend. Als je die paar korte ritjes elektrisch kan rijden dan is dat al winst.

De PHEV maakt gebruik van de motor om het interieur te verwarmen, de koeling voor de airco is wel elektrisch. In de winter zal inderdaad de motor moeten draaien om het interieur op te warmen. 

Gezien het prijsverschil is in veel gevallen een gewone HEV gunstiger / goedkoper dan de PHEV. 

Daar was ik al bang voor. Dan heeft de PHEV inderdaad geen meerwaarde.
Als ze er een warmtepomp in hadden gezet zou het een ander verhaal worden.

Er is al eerder over geschreven in deze forum. Maar voor de meeste incl ik is het lastig om er financieel mee uit te komen. 
ik heb serious overwogen om voor de phev te gaan maar kon de meerprijs never nooit terug verdienen. Zelfs niet met mijn 14 zonnepanelen en kunnen laden op mijn werk. 

probleem is dat nederland geen subsidie meer heeft en andere landen nog wel. Kia zet de prijs te hoog in. Dus voor veel andere landen is het nog wel interessant. Naast het financiële deel wilde ik niet inleveren op de luxe. En idd de kachel die in de winter steeds de motor laat aanspringen is niet geweldig. 

jammer want ik had er graag voor gegaan. 

Hier exact hetzelfde. Wilde heus wel aan de PHEV en er nog even aan gerekend, maar het prijsverschil is echt veel te groot.

Vrouwlief zou ww precies kunnen halen op 1 accu-lading (2,5 dag in de week gemiddeld) maar zelfs dan (met eigen panelen) zouden we het niet redden.

KOmt ook nog bij dat er ook nog een laadpaal bij komt, dat plaatsen kan wel in eigen beheer, maar je moet hem wel weer aan schaffen. En voldoet deze nog als we bijvoorbeeld over een jaar of 5 naar een EV over zouden stappen. Gezien de snelheid waarop de techniek zich momenteel ontwikkeld, vermoedelijk niet...

Voor mij zou het niet zozeer een financiële hobbel zijn maar meer voor het gemak dat je elektrisch de korte stukken kan rijden en de lange afstanden op de benzinemotor.