Jump to content
Brutus van de Kracht

Wel of geen trekhaak?

Recommended Posts

Hallo,

Mij net geregistreerd  en voorgesteld, ik zal dat hier even herhalen, misschien wel net zo handig.
Brutus is dus de naam, ik ben van ‘60 en nog effentjes en dan ben ik dat ook. Op dit moment eigenlijk tijdelijk eigenaar van twee auto’s, een Tuc uit  2008 en een Niro uit 2017. Verleden week de Tuc ingeruild voor de Niro, alleen is het afwachten of de koop doorgaat. Morgen zouden we de Niro ophalen, maar er dreigt een kink in de kabel te komen. We hebben het autobedrijf gevraagd een trekhaak te monteren en dit was geen probleem. Thuis toch maar eens op internet gekeken hoe dit er dan uit komt te zien.

Eerst schrok ik van de uitsparingen die dan gemaakt zouden moeten worden in de diffuser, dit wil ik echt niet. Daarna las ik dat niet op iedere Niro een trekhaak gemonteerd kan worden. Het model wat wij gekocht hebben is de Comfortline.

Hierover gebeld met de verkoper, Jan Muys en Zn. in Heteren, zij hebben bij een dealer navraag gedaan. De auto is zonder extensiepakket. Een trekhaak met fietsdrager mag wel, een aanhanger niet. Nu rijden we zelden met een aanhanger, maar toch hebben we er wel eens een achter hangen. (nooit voor onszelf altijd voor een ander.)

Nu is men aan het onderzoeken of een extensiepakket alsnog gemonteerd kan worden. Hier is na een week wachten nog geen uitsluitsel over. Ik ben benieuwd hoe dit afloopt, maar eigenlijk wil ik morgen wel duidelijkheid.

Ondertussen weet ik dankzij dit forum ook alles van de wiebelhaak, ik zal erop aandringen dat we de juist passende haak willen.

Ook heb ik door het forum de site van RDW bezocht en gezien dat de Comfortline geen aanhanger mag trekken, hier zit dan ook nog een probleem verwacht ik.

We hebben die zaterdag een proefrit gemaakt in de Niro en werden positief verrast, vergeleken met de Niro is de Tuc meer een tractor. We hebben die dag ook een proefrit gemaakt in de nieuwe Tucson, de Niro rijdt stukken lekkerder. Eigenlijk nog nooit in zo’n fijne auto gereden.

Misschien met ik erbij vertellen dat ik pas in 2017 mijn autorijbewijs heb gehaald, wel altijd motor gereden, dus heel veel ervaring met auto’s heb ik niet.

Zal spoedig worden vervolgd

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat een Niro comfortline geen aanhanger zou mogen trekken is nieuw voor mij. Volgens mij zegt comfortline alleen iets over de aanwezige accessoires, de basis van alle Niro's is gelijk. Of je moet de e-Niro bedoelen, dan klopt het wel dat er geen aanhanger achter mag.

Het gat in de diffuser is volgens mij vooral afhankelijk van de monteur die de haak plaatst. Een goede monteur maakt het gat precies pas.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het betreft een Niro hybride  uit 2017.

Volgens de benaderde Kia dealer, ik geloof Braber uit Ede, is deze auto zonder extensiepakket. In en test van de ANWB las ik dat vanaf 2017 iedere Niro een aanhanger mag trekken behalve de Comfortline.

Dus ik ben eigenlijk wel heel erg benieuwd hoe dit afloopt.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja klopt, de eerste mochten dat niet trekken, dit had te maken met de remmen. Later zijn er zwaardere remschijven opgekomen en mochten ze tot 1300 kilo trekken.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat klopt wat Olympus zegt, ik heb een niro van november 2017 die wel 1300 kg mag trekken...... en mijn vaste trekhaak zit er heel netjes onder.

heb voor de Niro 12 jaar een Tucson gereden en het is inderdaad een wereld van verschil.

En vooral het brandstofverbruik en de stilte tijdens het rijden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Net even het autobedrijf bezocht, nog steeds geen uitsluitsel of het extentiepakket geplaatst kan worden en wat dit dan gaat kosten. Afgesproken dat zij nogmaals contact opnemen met Kia Nederland en dat we tot het einde van de middag wachten, daarna zien wij af van koop.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat klopt wat Olympus zegt, ik heb een niro van november 2017 die wel 1300 kg mag trekken...... en mijn vaste trekhaak zit er heel netjes onder.

heb voor de Niro 12 jaar een Tucson gereden en het is inderdaad een wereld van verschil.

En vooral het brandstofverbruik en de stilte tijdens het rijden.

dit is een ingevoerde auto uit Duitsland, even goed uitzoeken of er nog resterende garantie opzit...

laatste beurt is zonder datum uitgevoerd?

en er staan nog 2 terugroepactie’s open 

Edited by Fred W
Toevoegen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de reacties.

Het  pakket kan niet achteraf worden gemonteerd. Wij zien in overleg met het autobedrijf af van de koop. Voorlopig blijven we n de Tuc rijden. De Niro is wel de gedroomde opvolger, maar we nemen de tijd om eer mooi exemplaar op de kop te tikken.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Succes 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ze beginnen nu waarschijnlijk wel redelijk op de markt te komen, en je weet in ieder geval waar je op moet letten.. Kijk wel als er al een trekhaak onder zit of het een fatsoenlijke is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vind het een beetje typisch... Naar mijn idee zijn Niro's die niks mogen trekken alleen in 2016 geleverd...

Comfortline zegt iets over de opties die er op zitten en m.i. niks over eventueel trekgewicht.

Maar ik begrijp dat u het kenteken hebt ingevoerd bij www.RDW.nl?  Dan zal dat wel kloppen lijkt mij

 

(zou zelf overigens minimaal voor Dynamicline kiezen, maar dat terzijde)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eerste registratie januari 2017,het zou inderdaad nog een 2016 model kunnen zijn,

 

"Aanhangwagen geremd"   niet geregisteerd.... tja.  Misschien inderdaad beter het risico niet te nemen.
Achteraf zo'n pakket inbouwen lijkt mij nogal kostbaar.... Kostbaarder dan eentje kiezen die gewoon standaard 1.300 kg mag trekken iig.

 

Edit: ik zie trouwens dat de 'Comfrotlines' nu zachtjes onder de 20.000 Eypo beginnen te zakken.
Een Niro is echt behoorlijk waardevast!:dup:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Auto is ingevoerd uit Duitsland als comfortline (goedkoopste uitvoering in Nederland) deze uitvoering is vergelijkbaar met dynamic plus, dus best goed uitgerust, jammer dat auto niets mag trekken,

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...