Jump to content
Sign in to follow this  
Hawk

Niro vs Xceed PHEV

Recommended Posts

Volgend jaar komt de Kia XCeed PHEV uit. Ik open deze discussie even om te zien welke overéénkomsten en verschillen er zijn tussen de Niro PHEV en de XCeed PHEV en hoe er gedacht wordt over de komst van een nieuw model PHEV. Veel is natuurlijk al online te vinden. Wat direct opvalt is dat de XCeed lager is dan de Niro. Zal dit vertalen in een hogere EV range? Zijn er mensen met ervaringen in beide auto's?

Kortom, voor wie zou de Xceed beter passen dan de Niro en omgekeerd.

Lager wil natuurlijk niets zeggen als je de andere specs niet hebt. Als de aandrijflijn en het gewicht hetzelfde zijn zal de luchtweerstand wel van invloed zijn, maar LS er minder ruimte is voor de accu is de EV-range korter lijkt mij...

Heeft de XCeed hetzelfde trekgewicht dan de Niro?
De Niro PHEV is vrij nutteloos in vergelijk met de Niro HEV vanwege het prijsverschil en het feit dat je in de wintermaanden niet veel aan de grotere accu hebt omdat de ICE moet draaien voor de verwarming. Als de het als bij de eNiro een warmtepomp voor de verwarming hadden gebruikt was het wel een betere deal geweest.

Ik denk ook nog steeds dat een phev niks bijdraagt, een gewone hev is veel rendabeler in mijn ogen. Waarom zou je z’on dure auto aanschaffen en een kort stukje kunnen rijden tot dat de accu weer geladen moet worden. 

19 minuten geleden, olympus zei:

Ik denk ook nog steeds dat een phev niks bijdraagt, een gewone hev is veel rendabeler in mijn ogen. Waarom zou je z’on dure auto aanschaffen en een kort stukje kunnen rijden tot dat de accu weer geladen moet worden. 

Nou 'kort'.... Niro PHEV electrisch bereik 55 km, dat is net iets meer als de woon-werk afstand die vrouwlief rijd.

Sterker nog de gemiddelde ww-afstand is geloof ik iets van 35 km.  Dus voor de gemiddelde forens voldoet de PHEV prima om electrisch woon-werk te rijden.  (buiten dat kachel-dingetje dan)

Edited by dropje

Op 3-11-2019 om 10:00, dropje zei:

Nou 'kort'.... Niro PHEV electrisch bereik 55 km, dat is net iets meer als de woon-werk afstand die vrouwlief rijd.

Sterker nog de gemiddelde ww-afstand is geloof ik iets van 35 km.  Dus voor de gemiddelde forens voldoet de PHEV prima om electrisch woon-werk te rijden.  (buiten dat kachel-dingetje dan)

Als ik zo de bronnen bekijk rijd een gemiddelde auto zo'n 37 km per dag. Kan makkelijk gehaald worden door een Kia PHEV, zonder op te laden halverwege de dag.
Maar goed, zo te zien weten we nog onvoldoende om echt verschil te zien tussen de Niro PHEV en de Xceed PHEV, behalve natuurlijk het uiterlijk.

15 uur geleden, Hawk zei:

Als ik zo de bronnen bekijk rijd een gemiddelde auto zo'n 37 km per dag. Kan makkelijk gehaald worden door een Kia PHEV, zonder op te laden halverwege de dag.
Maar goed, zo te zien weten we nog onvoldoende om echt verschil te zien tussen de Niro PHEV en de Xceed PHEV, behalve natuurlijk het uiterlijk.

Als ik heel eerlijk ben vind ik de XCeed eigenlijk mooier dan de NIro...

Ik durf te gokken dat de specs van de XCeed in ieder geval minimaal gelijk zullen zijn aan die van de Niro, dus de grote hamvraag blijft eigenlijk hoe die XCeed zijn verwarming geregeld is...

Dat elektrisch bereik heeft op de momenten dat je de kachel wil gebruiken geen enkele zin omdat de motor moet draaien voor de benodigde warmte.