Jump to content
ChrisE

adaptive cruise control KIA E-Niro

Recommended Posts

Ik heb een vraag/klacht over mijn KIA E-Niro 

Het gaat om de adaptieve cruise control. Als deze is ingeschakeld, remt de auto vanzelf af tot stilstand als de auto voor mij remt en zelf ook stilstaat, bijvoorbeeld in de file. Wanneer de auto voor me weer rijdt, moet ik de KIA weer laten rijden door het rechter pedaal in te trappen, of door de tuimelschakelaar op de rechter stuurhelft te bedienen.

Op het moment dat ik dat doe (dus pedaal of schakelaar) komt het regelmatig voor dat de auto een harde schok vooruit maakt en dan meteen op de handrem schiet. Dan staat de auto dus vast, in plaats van dat die gaat rijden. Dit gebeurd niet altijd, maar steeds op een willekeurig moment. Het is zeer vervelend (het is een vervelend gevoel wanneer je verwacht dat de auto gaat rijden, maar dat deze in plaats daarvan met een schok weer stilstaat), het is ook onveilig. Bovendien zit ik niet comfortabel in de auto omdat je op elke moment dat je moet wegrijden (vooral in de file, en die momenten heb ik nogal veel J ) je jezelf min of meer schrap zet voor de schok.

Ik ben bij de dealer geweest en die vertelde dat dit zo hoort (niet zeuren dus) ; ik kan het me niet voorstellen. Mensen dit eerder meegemaakt?

Nope (afkloppen) geen problemen mee hier. Heeft de auto ook een firmware update gehad naar de nieuwste? Wellicht valt het dan op te lossen... Vervelende is dat je het niet altijd kunt reproduceren...

@ChrisE ja herkenbaar (ook met laatste update), maar alleen als je het stroompedaal gebruikt. Ik gebruik nu enkel nog die CC knop op het stuur, dan geen probleem.

Ik heb het alleen als je aan het filerijden bent en er eigenlijk nog geen groot genoeg gat is gevallen om op te trekken. Het lijkt alsof ie dan in conflict komt met het noodremsysteem.

Edited by jwv

ik heb het zelfs gefilmpt. Valt niet mee omdat de auto het soms doet, en dan weer een tijdje niet. Filmpje naar de dealer in Den Bosch gestuurd. Daar snappen ze overigens nog niet dat KIA inmiddels een serieus merk is. Ik had hiervoor een BMW, de KIA is minstens net zo'n fijne auto maar de klantviendelijkheid is er ver te zoeken.Maar dat is denk ik een ander onderwerp

@ChrisE maar alleen met stroompedaal of ook met dat knopje? 
Probeer eens een tijdje alleen het knopje te gebruiken, ik heb het niet meer kunnen reproduceren. En had er wel weer last van toen ik toch weer eens met het stroompedaal een hervatting wilde doen. Die schok is echt irritant ja. Passagier vindt het ook niet fijn.

Edited by jwv

Ik ken dat wel, maar dan gebeurt dat alleen als je het gaspedaal te vroeg (of te hard) intrapt. Probeer het maar eens als de auto voor je nog helemaal niet rijdt. Dan gebeurt precies hetzelfde. En als je dan het gaspedaal nog iets verder intrapt doet-ie het nog een keertje. Maar dat je handrem erop schiet, dat komt waarschijnlijk omdat je die functie (ben ff de naam kwijt) aan hebt staan: handrem erop bij stilstaan.

Het lijkt me helemaal geen fout dus van de auto maar van de berijder. Gewoon iets later (ws maar een halve seconde?) het gas intrappen wanneer de auto voor je gaat rijden. En iets minder hard intrappen misschien?

Ik gebruik auto hold echt never, dat is het niet. En het is ook niet een rijdersfout. Hij geeft aan dat je voorligger vertrokken is, dan geef je een toefje gas (omdat je het al een paar keer hebt meegemaakt word je voorzichtig), maar kun je alsnog getrakteerd worden om een zeer abrupte stop.

Dag JWV : Grappig dat je  noemt dat de auto aangeeft  dat je voorligger vertrokken is.

Toen mijn E-Niro bij de garage stond had ik een Niro Hybride als leenauto, en die gaf dat inderdaad aan. Mijn E-Niro geeft dat signaal niet.

Zoals ik al zei, is het misschien tijd voor een firmware update? Misschien over het hoofd gelezen maar van wanneer is je e-Niro?

9 minuten geleden, ChrisE zei:

Dag JWV : Grappig dat je  noemt dat de auto aangeeft  dat je voorligger vertrokken is.

Toen mijn E-Niro bij de garage stond had ik een Niro Hybride als leenauto, en die gaf dat inderdaad aan. Mijn E-Niro geeft dat signaal niet.

Klopt. De 'gewone' Niro geeft dat idd aan. Kijk maar eens naar bijgaand filmpje op seconde 25 ongeveer. 

16 minuten geleden, ChrisE zei:

Controleer de instelling in je dashboard menu. In het Engels heet het “Leading Vehicle Departure Alert”. Het zou standaard aan moeten staan, maar je zal de eerste hier niet zijn waarbij er al dan niet per ongeluk een setting anders staat dan standaard ;)

Maar los daarvan ervaar ik dit dus ook. Dus ik wacht die melding af, en als ik dan met het gaspedaal voorzichtig weer de SCC wil activeren dan is er een kans op de noodstop. Lang niet altijd, maar vaak genoeg dat ik nu enkel op de CC knoppen verder ga.

Mocht de oorzaak en oplossing bekend zijn dan hoor ik het graag :)

Edited by jwv

Deels wel herkenbaar, maar eenvoudig op  lossen door een wat groter gat te laten ontstaan als je voorganger weer vertrekt. Ik heb nog niet gemerkt dat hij op de handrem schiet. Voelt mogelijk wel zo als je wat ongeduldig snel weer door wilt rijden. Vooral in het begin heb ik dit een paar keer meegemaakt, het laatste half jaar niet.

55 minuten geleden, Sigmasailor zei:

Deels wel herkenbaar, maar eenvoudig op  lossen door een wat groter gat te laten ontstaan als je voorganger weer vertrekt. Ik heb nog niet gemerkt dat hij op de handrem schiet. Voelt mogelijk wel zo als je wat ongeduldig snel weer door wilt rijden. Vooral in het begin heb ik dit een paar keer meegemaakt, het laatste half jaar niet.

Dat ga ik eens proberen. Bedankt

14 uur geleden, korsowito zei:

Zoals ik al zei, is het misschien tijd voor een firmware update? Misschien over het hoofd gelezen maar van wanneer is je e-Niro?

Afgifte kenteken 26-08-2019

@ChrisE
Weet je wel zeker dat de handrem aangetrokken wordt? Hoor je het motortje daarvan met dat karakteristieke geluid draaien?

Edited by Hippe lip

Bij mij is het niet de handrem/parkeerrem. Maar gewoon de normale rem die de SCC gebruikt als je stil staat. En geloof me, als je maar een paar km/u rijdt en ie remt vol, dan is dat al echt irritant..

Ja, @jwv, dat is bekend. Maar TS @ChrisE zei: “[...] en dan meteen op de handrem schiet”.

En dus is mijn vraag aan Chris of hij zeker weet dat het de handrem is of dat het misschien de gewone rem is die keihard remt. 

8 uur geleden, Hippe lip zei:

Ja, @jwv, dat is bekend. Maar TS @ChrisE zei: “[...] en dan meteen op de handrem schiet”.

En dus is mijn vraag aan Chris of hij zeker weet dat het de handrem is of dat het misschien de gewone rem is die keihard remt. 

ja het is de handrem. Het handrem lichtje op het dashboard gaat ook branden, En zoals JVW aangeeft het is echt irritant. Gsteren overigens weer eens geturfd, op de heenweg 3 keer voorgevallen (file A2), terugweg niet een keer. 

En als je nu eens alleen met het knopje hervat ipv met het gaspedaal?

Heb je al geprobeerd gewoon een wat grotere afstand te laten ontstaan voor je verder gaat? Je komt er echt geen seconde later door aan.

11 uur geleden, Sigmasailor zei:

Heb je al geprobeerd gewoon een wat grotere afstand te laten ontstaan voor je verder gaat? Je komt er echt geen seconde later door aan.

Goeie tip, alleen jammer van die laatste zin.

Ik heb 't zelf ook een aantal keren ondervonden en idd alleen wanneer ik met het stroompedaal de ACC weer activeer en niet wanneer ik dat met het knopje doe.

Overigens vind ik persoonlijk dat laatste stukje afremmen tot stilstand bij de ACC al niet lekker vloeiend. Wat ik bij file rijden vaak doe (wanneer ik zie dat de auto voor me zeker tot stilstand gaat komen) is de ACC bij 3 of 2 km/u onderbreken en tot stilstand afremmen met de flipper. Dat gaat veel vloeiender en daarna optrekken met een tikje op het stroompedaal en direct de ACC weer inschakelen. afremmen en optrekken gaat dan veel vloeiender dan de ACC 't laten doen.

De KIA dealer in Den Bosch is er uit! Gewoon de ACC niet gebruiken in de file want daar is die niet voor bedoeld...volgens hen.

Dit zou blijken uit de aanwijzingen in het instructieboekje.

Ik snap ook wel dat men daar bij de dealer niet veel aan kan doen, toch blijf ik het niet aanvaardbaar vinden. Ik ben het echt bij aan het houden en er zit geen enkele logica in, en kan dit ook niet rijmen met de aanwijzingen in het boekje eerlijk gezegd.

Overigens....en dat heb ik de dealer ook gezegd ; verder een meer dan voortreffelijke auto. Je snapt niet waarom iedereen perse een Tesla 3 wil :-) 

foto uit instructie boekje.jpg

16 minuten geleden, ChrisE zei:

Je snapt niet waarom iedereen perse een Tesla 3 wil :-) 

Levertijd een paar weken versus meer dan een jaar en dus door de bijtelling duurder uit zijn. Je hebt gewoon geen keuze.

Los van dat de Model 3 op veel vlakken de betere auto is geniet ik ook nog dagelijks van de e-Niro :)

• Like 1

Op 28-11-2019 om 12:58, jwv zei:

Los van dat de Model 3 op veel vlakken de betere auto is [...]

... en de e-Niro op veel andere vlakken de betere auto is.... (die vergelijking heeft iemand hier al een paar stevige verhalen over geschreven).

• Like 1