Jump to content
Nick W

Turbo probleem Ceed SW 1.6CRDI90

Recommended Posts

Hey kia fanaten,

Ik heb even jullie raad nodig want na 3 garages gedaan te hebben en enkele mails gestuurd te hebben voor een diagnose (die telkens andere raad geven) weet ik niet meer wat te doen. Ik schets het even: ik heb een fluitend geluid thv de turbo op mijn Kia CeedSW 1.6CRDI 2009, dit zonder noemenswaardig vermogenverlies .
Bij mijn plaatselijke garage vertelden ze me dat het stangetje voor het aandrijven van de variabele (actuator) fitte en er daardoor een fluittoon hoorbaar was (roet aan het stangetje). Ik luisterde reeds bij de KIA dealer en bij een 2 andere garages voor de reparatie hiervan maar voor mijn 247.000km tellende wagen zijn deze prijzen echt veel te hoog.

Door een zoektocht op internet kwam ik bij jullie terecht en wou ik via deze weg even horen wat jullie denken!

2e hands turbo :  tss de 250 en de 350€ + plaatsing (geen idee of deze heel oke is)

Gereviseerde ruil turbo : 478€ + btw + plaatsing (voordeel , geen op en neer rijden naar. Binnenbrengen betalen en gereviseerde mee)

Reparatie/revisie eigen turbo : 300€+btw + plaatsing (richtprijs kan oplopen , wachttijd )

Nieuw kia dealer : 1500-2000€ (te duur voor deze ouderdom van wagen)

Zo verder rijden : gratis (gevaarlijk?)

Ik sta open voor alles. De wagen rijd nog steeds zeer goed dus zoek ik een goedkope oplossing om nog enkele jaren er van te kunnen genieten.

De ene garage vertelde me een nieuwe te plaatsen , de andere zou er zo mee doorrijden want er zit geen speling op de turbo turbine , de andere zou er absoluut niet meer mee rijden...... moeilijk 

Alvast bedankt !!!

Zo verder rijden...ook enkele jaren gedaan met mijn golf4 tdi met zoals ik dit lees, hetzelfde probleem. Wagen toen ingeruild.

Zolang je geen vermogenverlies of olie verbruik hebt door aspecten van een turbo, Laten zitten.  Vervolgens bedenken hoe lang wil ik nog met deze auto wil rijden.

Want je zegt zelf, zoveel wil je er niet insteken. Ik zou evt een gereviseerde ruil nemen van een bedrijf als turbohoet

Daarnaast gaat een turbo ook geen autoleven mee mijn inziens

Succes met je keuze en misschien heeft iemand anders nog goede argumenten

Ik kon het geschreeuw niet langer aanhoren van mijn arme vriend...  Maandag gaat hij binnen bij de plaatselijke garagist en krijgt hij een nieuwe batterij (10j oud) ,komt er een gereviseerde ruil turbo op en een kleine smeerbeurt. En nu maar duimen dat de rest nog even mee wil .... Plan is nog 3j....

Laat maar weten hoe de nieuwe gereviseerde turbo bevalt.

En batterij van 10 jaar oud, wow... welke batterij is dat dan?

Ik vond mijne van 7 jaar al lang meegaan. 

20 minuten geleden, Iva zei:

Laat maar weten hoe de nieuwe gereviseerde turbo bevalt.

En batterij van 10 jaar oud, wow... welke batterij is dat dan?

Ik vond mijne van 7 jaar al lang meegaan. 

Ga ik zeker doen ! Bedankt.

Ik ben er ondertussen ook wel uit dat ik geen goedkope revisie ga nemen maar ik ga wrs voor een revisie turbo van "TurboServiceBelgium" . Iets duurder maar lijkt me iets beter gedaan (hopelijk).

Auto is van 2009, nog steeds de originele batterij van de kia fabriek, auto slaapt eigenlijk ook voor 90% buiten. Na vorige maand de 4 gloeibougies te laten vervangen omdat hij wat moeilijker aansloeg (ook nog de 1e) melde de garagist me dat de batterij aan de zwakke kant was (laag startmotor toerental). Nu het wat kouder aan het worden is merk ik dat wel en ga ik geen risico nemen met de winter die er aankomt. Vandaar maar ineens werk van laten maken als hij toch binnen is voor de turbo.

Kijk dat kan ik wel waarderen, ook iemand die geen tijd noch geld durft te investeren in zijn bolide.

Dus je krijgt een andere gereviseerde turbo op en die van jou lever je bij ze in ? En wat gaat je dat kosten en krijg je daar nog korting op omdat je de jouwe inlevert?

Verstandig die accu op tijd te vervangen met de winter op komst maar ook met alle gevoelige electronica in auto's tegenwoordig

die kan beschadigen met een zwakke accu. 

Edited by Iva

UPDATE:

De auto vandaag gaan halen met een nieuwe batterij, en een nieuwe turbo , kleine smering en een kabel connector die gesmolten was die ze ook meteen hersteld hebben. (980€)

Uiteindelijk toch gekozen voor een nieuwe turbo! Waarom?....Wel het verschil was dermate klein aan het worden dat het bijna niet meer de moeite was op en neer te rijden voor een gereviseerde turbo. Bij de gereviseerde van 478 moest nog btw bij= 578€ en dan nog een nieuwe packing set voor de montage.... + op en neer rijden. 

Klasse, het kost wat maar nu kun je hopelijk weer tijd vooruit. 

In ieder geval goedkoper dan bij de dealer al heb ik gehoord dat sommige Kia dealers coulant blijven na de garantieperiode door korting op de reparatie/onderdelen te geven maar alsnog goede prijs toch voor wat je nu allemaal hebt.

Wat heb je verder tot nu toe moeten vervangen aan je Kia ?

Ik heb de CRDi 1.6 115 uit 2011 en al aardig wat zaken (buiten slijtagedingen) binnen de 7jaar garantieperiode kunnen oplappen en nu lijkt t stabiel qua reparaties dus ben benieuwd wat t volgende wordt..

- Lekkende aandrijfaskeerring, vervangen voor nieuwe versie door dealer

- Gebarsten middenarmsteun

- Defecte achteruitrijcamera na 7 jaar

- Kapotte ashoes

- Langzaam terugglijdend stuur

- Multiriem na 6 jaar

- Stuurslot wat gesmeerd moest worden anders niet ingeschakeld dus ook geen alarm erop

980 euro. Opzich, Niks op aan te merken. Blijft veel geld natuurlijk...