Jump to content

Recommended Posts

We hebben het nu een paar keer meegemaakt deze week: de temperatuur staat op 20 of 21 graden ingesteld. In het begin van de rit wordt de auto prima verwarmd. Maar na een tijdje (20 min?) komt er opeens koude lucht uit de roosters. In eerste instantie wilde ik de temperatuur een graadje hoger zetten, maar dat hielp nix. Ik heb zelfs gezien dat als ik ophoog naar 24 of 25 graden dat ik het lichtje bij de aicoknop aangaan! Bizar!

Iemand anders ook vergelijkbare ervaringen?

Lijkt wel op mijn (ex) Leaf, die begon terug te regelen na 30 minuten. In De Niro nog niets van gemerkt.

Kan ook zijn dat Heat de PTC verwarming is en dat de warmtepomp (omgekeerde airco) ook onder het airco lampje zit?

1 uur geleden, JvdBosch zei:

Kan ook zijn dat Heat de PTC verwarming is en dat de warmtepomp (omgekeerde airco) ook onder het airco lampje zit?

Dat zou het lampje verklaren, maar waarom geeft-ie dan opeens koude lucht?

Mijn lucht-lucht warmtepomp  in huis stopt weleens om te defrosten.

Vooral bij een buitentemperatuur onder de 5 graden en een hoge luchtvochtigheid.

Zou kunnen dat de warmtepomp van de E-Niro na een bepaalde tijd ook gaat defrosten.

3 uur geleden, 8.3 zei:

Zou kunnen dat de warmtepomp van de E-Niro na een bepaalde tijd ook gaat defrosten.

Toch niet bij dit soort buitentemperaturen?

vanmiddag had ik het weer. Verwarming stond op 21 graden en ik kreeg koude lucht. Lampje verwarming uit, lampje A/C aan. Toen de temperatuur naar 25° opgeschroefd om te zien of die A/C dan nog steeds aan zou zijn, maar nee, gelukkig niet. Toen klikje voor klikje rustig naar beneden weer naar de 21° en toen bleef A/C uit en verwarming aan.

Blijft bizar....

Zou de verwarming kunnen stoken tot 21 graden maar dat de temperatuur iets "na-ijlt" en dan even de 22 aantikt waarop de verwarming besluit te koelen?

Wellicht meet ie ook vocht in de lucht in de auto en daarom de airco aan doet? Maar dan zou ik verwachten dat de verwarming gewoon zn werk blijft doen, niet of of... ik zal erop letten de volgende keer dat ik een lange rit maak

10 uur geleden, korsowito zei:

Wellicht meet ie ook vocht in de lucht in de auto en daarom de airco aan doet? Maar dan zou ik verwachten dat de verwarming gewoon zn werk blijft doen, niet of of... ik zal erop letten de volgende keer dat ik een lange rit maak

Airco en verwarming tegelijk gaat bij de meeste hier in NL geleverde e-Niro’s niet *). Bij mijn dieseltje dat ik hiervoor reed stond de airco feitelijk áltijd aan. Daardoor werd de lucht eerst gedroogd (airco staat altijd op max) en daarna elektrisch verwarmd tot de gewenste temperatuur. Dat zie je vooral bij dieseltjes omdat die motor weinig restwarmte heeft en de auto anders de eerste 50 km niet warm wordt van binnen. Heerlijk was die combinatie, want als je bij regen met een natte, warme, dampende jas instapt, dan beslaat je voorruit nooit. Dat vocht wordt altijd onmiddellijk opgenomen door die airco.

De meeste *) e-Niro’s die hier geleverd zijn gebruiken de warmtepomp (airco) voor zowel koelen als verwarmen. Uitzondering is als je je voorruitontwaseming aan hebt staan, dan werkt de airco (lucht koelen en dus drogen) + elektrische verwarming. Ik heb het regelmatig dat als ik ‘s avonds wegrijd in een koude auto, die voorruitontwaseming aan moet zetten en dan twee minuutjes moet wachten voordat de voorruit schoon genoeg is om verantwoord weg te rijden. Je ziet het verbruik dan zomaar op 60-70 kWh/100km staan! Die grap kun je dus eigenlijk beter aan de laadkabel uithalen.

*) Uitzondering zijn waarschijnlijk de eerste e-Niro’s die aan de dealers geleverd zijn voor de proefritten. Die schijnen geen omkeerinrichting in de warmtepomp te hebben, waardoor die alleen kan koelen. Die wagens verwarmen dus met een verwarmingsspiraal. Die heeft een rendement van 100%, waar een warmtepomp dat met een rendement van 200-500% werkt, afhankelijk van de omstandigheden. 

Edited by Hippe lip
  • Like 2
  • Thanks 1

@Hippe lip ah interessant ja. Bij voorruitontwaseming gaat ie inderdaad vol op warmtepomp EN elektrische verwarming (en dat ontdooien gaat daardoor in recordtijd), maar had me niet gerealiseerd dat als ie enkel de WP voor normale verwarming gebruikt het dan of-of is en er dus niet ontvochtigd kan worden.. 

Vindt het verwarmen best wel veel energie verbruikt als ik dat vergelijk met de warmtepomp in mijn woonkamer.

Temperatuur stond op 18 graden en driver only ingesteld, fan op laagste stand en buiten temperatuur 6 graden,

Na 45 minuten rijden was het 10% van het totale verbruik = 1 kw

Als je het gaat vergelijken met de warmtepomp in huis, dan moet je de isolatie van je auto misschien ook flink aanpakken. Ik wed dat als je huis net zo ‘goed’ geïsoleerd was als je auto, dat je nooit aan de warmtepomp was begonnen....

Over verbruik gesproken... 

Zag die laatst toen ik met van huis wegreed... hoogste wat ik ooit heb gezien haha echter weet ik niet meer wat ik allemaal aan had staan!

F9681F8C-6229-49C5-AEA9-926D4A965533.jpeg

• Confused 1

zeker net na start; kachel aan, blower aan, stoelverwarming etc. terwijl je nog stilstaat................

Gelukkig loopt hij hierna terug :-)

Haha ja daar heb ik ook nog een foto van, 102kWh/100km is mijn record nu.
Kwestie van alle verwarming aan en dan 3 minuten wachten tot alles ontdooid is. Na 40km kwam ik gewoon aan met 19kWh/100km gemiddeld, zo dramatisch is het niet om een paar minuten voluit op te warmen ;)

Klopt hij loopt inderdaad wel terug, moest er wel om lachen

Gister en vandaag wat langere ritten achter de boeg en op de verwarming gelet, bij mij sprong de airco geen moment aan...

Vandaag langere rit gemaakt en het gebeurde weer. De temperatuur stond op 21 graden ingesteld en na 20 min klaagde mijn vrouw over koude lucht. En inderdaad, het A/C-lampje stond aan. Ik moest de temperatuur opschroeven naar 24 graden en kon terug naar 22 zonder dat het A/C-lampje weer aan ging; bij 21,5 ging het wel weer aan. Tijdje op 22 en hetzelfde gebeurde weer: verwarming uit en koude lucht; daarna idem bij 23. Bui 25 bleef de verwarming aan, maar werd het onaangenaam warm in de auto.

Na een tussenstop van een uur (bezoek aan iemand) verder gereden en meteen de temperatuur op 24 ingesteld. Toen bleef het stabiel goed gaan, al vond ik dat het iets warmer in de auto dan ik graag zou willen.

Toch maar eens mee naar de dealer.

Staat de airco in de eco-stand eigenlijk?

2 uur geleden, Cabjo zei:

Staat de airco in de eco-stand eigenlijk?

Airco in de ecostand? Help me ff, ik snap niet helemaal wat je bedoelt.....

11 minuten geleden, Hippe lip zei:

Als je drive mode op eco staat, staat je airco standaard ook op standje eco.

19 uur geleden, Hippe lip zei:

Setup, voertuig,eco, airco.

20191122_191140.jpg

Edited by Cabjo
typo
  • Like 1

20 uur geleden, jwv zei:

Als je drive mode op eco staat, staat je airco standaard ook op standje eco.

Not necessarily, zie antwoord op hulpvraag Hippe Iip, verderop

Op 18-11-2019 om 22:41, Hippe lip zei:

Vandaag langere rit gemaakt en het gebeurde weer. De temperatuur stond op 21 graden ingesteld en na 20 min klaagde mijn vrouw over koude lucht. En inderdaad, het A/C-lampje stond aan. Ik moest de temperatuur opschroeven naar 24 graden en kon terug naar 22 zonder dat het A/C-lampje weer aan ging; bij 21,5 ging het wel weer aan. Tijdje op 22 en hetzelfde gebeurde weer: verwarming uit en koude lucht; daarna idem bij 23. Bui 25 bleef de verwarming aan, maar werd het onaangenaam warm in de auto.

Na een tussenstop van een uur (bezoek aan iemand) verder gereden en meteen de temperatuur op 24 ingesteld. Toen bleef het stabiel goed gaan, al vond ik dat het iets warmer in de auto dan ik graag zou willen.

Toch maar eens mee naar de dealer.

Heb je al gekeken op blz 5-130 en5-131 van het boek? Misschien heeft dat er iets mee te maken? Of staat de airco in de eco-stand soms, en is dát de oorzaak?(setup, voertuig, echo, airco en dan kiezen)

En als je, rechts onderaan ergens, op de Climate-knop drukt, wat geeft ie dan aan?